Της Μαριας Δεληθαναση/ εφημερίδα “ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ”
Από την Ελλάδα συνεχίζει να διέρχεται ο κύριος όγκος των μη νόμιμων μεταναστευτικών και προσφυγικών ρευμάτων προς την Ε.Ε. Παρ’ όλα αυτά, ένας νέος δρόμος, ο δρόμος της Μαύρης Θάλασσας, ενδέχεται να δημιουργηθεί, εάν η Βουλγαρία και η Ρουμανία προσχωρήσουν τελικά στον χώρο Σένγκεν τον ερχόμενο Μάρτιο. Προσχώρηση, στην οποία αντιδρούν έντονα η Γαλλία και η Γερμανία, αλλά θα συμβάλει στην άτυπη «κατανομή» του βάρους των παρατύπως εισερχομένων στην Ε.Ε. από νότια Ασία, βόρεια και υποσαχάρια Αφρική.
Βάρος, που όλα δείχνουν ότι και φέτος θα φέρει η Ελλάδα. Η Frontex βρίσκεται σε εγρήγορση για να αντιμετωπίσει έναν ενδεχόμενο «δρόμο της Μαύρης Θάλασσας», ενώ για δεύτερη χρονιά συνεχίζεται η επιχείρηση του «χερσαίου Ποσειδώνα» στα βουλγαροτουρκικά και ελληνοτουρκικά σύνορα. Συγχρόνως ετοιμάζεται ένας νέος «Ποσειδώνας» στο Αιγαίο Πέλαγος, αφού οι αναλυτές του οργανισμού δεν αποκλείουν στροφή του ρεύματος των αλλοδαπών στο Αιγαίο από την άνοιξη.
Η επίμαχη περιοχή
Τα τρία τέταρτα των συλλήψεων στα χερσαία ελληνοτουρκικά σύνορα το 2010 -αναφέρει η Frontex- έγιναν στα 12,5 χλμ. όπου, σύμφωνα με το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη αναμένεται να ανεγερθεί φράχτης. Στην επίμαχη περιοχή, τα στοιχεία της Frontex δείχνουν υπερδιπλασιασμό των συλλήψεων Αφγανών (όλων των ηλικιών) και οκταπλασιασμό των συλλήψεων των προερχομένων από χώρες του Μαγκρέμπ το 2010. Η τεράστια αύξηση των προερχομένων από Μαγκρέμπ οφείλεται στην απελευθέρωση της βίζας για πολλές μουσουλμανικές χώρες από την Τουρκία, στο πλαίσιο της ανάδειξής της σε περιφερειακή δύναμη. Απελευθέρωση, που επιτρέπει σε χιλιάδες ανθρώπους με ένα φθηνό εισιτήριο να φθάνουν σε ελάχιστες ώρες στην Πόλη ή στη γειτονική Ανδριανούπολη.
Το 2009 το 90% των 67.500 συλληφθέντων στα σύνορα κρατών της Βαλκανικής με την Ε.Ε. συνελήφθη στα ελληνοαλβανικά σύνορα και η συντριπτική τους πλειονότητα ήταν Αλβανοί (από Αλβανία και Κόσοβο).
Το ποσοστό αυτό μειώθηκε κατά 30% το 2010, αφού η οικονομική κρίση περιόρισε τις δυνατότητες απασχόλησης Αλβανών στην Ελλάδα και η απελευθέρωσης της βίζας για την Αλβανία από την Ε.Ε. δημιουργεί άλλες προσδοκίες. Εν γένει η απελευθέρωση της βίζας από την Ε.Ε. για Σερβία, FYROM, Μαρουβούνιο, Αλβανία αναμένεται να εκμηδενίσει την παρουσία Αλβανών από τις παράνομες διαδρομές Σερβίας-Ουγγαρίας και Κροατίας-Σλοβενίας (μένει μόνο ο διάδρομος Αλβανία-Κόσοβο), όπου πλέον κυριαρχούν οι Αλγερινοί και οι Μαροκινοί.
Οπως σημειώνει η Frontex, το ίδιο πρόσωπο μπορεί να συλληφθεί πολλές φορές στις βαλκανικές διαδρομές προς την Ευρωπαϊκή Ενωση. Ομως ο αριθμός όσων συνοδεύει κάθε φορά ο διακινητής αποδεικνύει ποιες διαδρομές είναι οι πιο ασφαλείς: ένας διακινητής για κάθε 134 άτομα στη διαδρομή Ελλάδα-Αλβανία, ένας διακινητής για κάθε 7 άτομα στη διαδρομή Κροατία-Σλοβενία και Σερβία-Ουγγαρία…
Κι αν αναμένονται ανακατατάξεις στις βαλκανικές διαδρομές προς Ουγγαρία και Σλοβενία με επιθυμητό προορισμό την Αυστρία, οι θαλάσσιες διαδρομές της ανατολικής Μεσογείου γνωρίζουν ύφεση. Στις ιταλικές ακτές της Καλαβρίας και της Πούλιας το 2010 συνελήφθησαν μόλις 654 άνθρωποι, κατά κύριο λόγο Αφγανοί και λίγοι Ιρακινοί και Σύροι.
Κατά τα άλλα, το 2010 έφερε αύξηση μεγαλύτερη του 50% στον αριθμό των αιτούντων πολιτικό άσυλο σε Γερμανία και Σουηδία, αφού οι ευρείες αντιδράσεις στην Ευρώπη και οι δικαστικές αποφάσεις έχουν οδηγήσει σε μερική αναστολή των επιστροφών προσφύγων στην Ελλάδα με βάση το Δουβλίνο ΙΙ.