...................................για την βινζότρατα της παράκτιας αλιείας
Στην πρωτολογία του ο κ.Υ.Θ.Υ.Ν.ΑΛ. τόνισε τα εξής:
«Στο Σχέδιο Προσαρμογής της Αλιευτικής Προσπάθειας (ΣΠΑΠ) του ελληνικού στόλου που δραστηριοποιείται στα ελληνικά χωρικά ύδατα, προβλέπεται η μόνιμη παύση της δραστηριότητας αλιευτικών σκαφών, σε εθελοντική βάση, και ειδικότερα για σκάφη που φέρουν στην άδεια αλιείας τους το εργαλείο βιντζότρατα της παράκτιας αλιείας, με παράλληλη χορήγηση δημόσιας ενίσχυσης.
Προβλέπεται λοιπόν να δοθεί ενισχυμένο κίνητρο απόσυρσης για μία διετία, ως εξής:
α) Για τα σκάφη που θα υποβάλλουν άμεσα (εντός του 2011) σχετικό αίτημα μόνιμης παύσης της δραστηριότητας, η ενίσχυση που θα καταβληθεί ανά σκάφος θα αντιστοιχεί στο 140% αυτής που προβλέπεται για τη διάλυση όμοιου σκάφους (που δεν είχε την άδεια αυτή),
β) το 2012 αυτή θα ανέρχεται αντίστοιχα στο 120%, ενώ,
γ) το 2013 θα περιορισθεί στην ενίσχυση που θα προβλέπεται εκείνη τη στιγμή στο πρόγραμμα ΕΠΑΛ 2007-2013 (χωρίς ιδιαίτερο κίνητρο).
Για τον λόγο αυτό, στις 29-12-2010 υπέγραψα την «Πρόσκληση για υποβολή προτάσεων» ( η οποία ήδη βρίσκεται στο Εθνικό Τυπογραφείο για δημοσίευση), η οποία περιλαμβάνει όλα τα απαραίτητα στοιχεία ενημέρωσης των δυνητικών δικαιούχων, και τα δικαιώματα τους, σχετικά με τις δυνατότητες και τους όρους χρηματοδότησης πράξεων στο πλαίσιο υλοποίησης του Μέτρου 1.1 για την «Μόνιμη παύση αλιευτικών δραστηριοτήτων» του Άξονα Προτεραιότητας 1, του Επιχειρησιακού Προγράμματος Αλιεία 2007-2013.
Μετά τη δημοσίευση οι αλιείς μπορούν να υποβάλλουν τις σχετικές αιτήσεις τους.
Ειδικότερα τώρα για τους πλοιοκτήτες αλιευτικών σκαφών με αλιευτικό εργαλείο βιντζότρατα, οι ενισχύσεις που θα καταβληθούν θα υπολογιστούν βάσει της χωρητικότητας και της ηλικίας του ενεργού σκάφους. Ενδεικτικά μόνο αναφέρω, ότι για σκάφη από 10 έως 25 GT η μέγιστη ενίσχυση ανέρχεται σε 7.000 ΕΥΡΩ ανά GT, συν 86.800 ΕΥΡΩ εφάπαξ πάγιο (με μείωση παλαιότητας για σκάφη άνω των 15 ετών).
Η χώρα μας εφαρμόζει ήδη την Κοινοτική νομοθεσία ενώ η εθνική μας νομοθεσία είναι στις περισσότερες περιπτώσεις αυστηρότερη από αυτή.
Πιο συγκεκριμένα , σύμφωνα με τα ισχύοντα, απαγορεύεται η αλιεία με το αλιευτικό εργαλείο δίχτυα τράτας (μηχανότρατα σύμφωνα με το άρθρο 1 του β.δ. 917/1966) σε όλη την Επικράτεια, καθ’ όλο το έτος, εντός των τριών (03) ναυτικών μιλίων από την ηπειρωτική και νησιωτική ακτή ή εντός αποστάσεως από την ακτή μέχρι την ισοβαθή των πενήντα μέτρων (στην περίπτωση που το βάθος αυτό συναντάται σε μικρότερη απόσταση από την ακτή), σε κάθε περίπτωση όμως η αλιεία με το αλιευτικό εργαλείο δίχτυα τράτας διενεργείται πέραν του ενός (01) ναυτικού μιλίου από την ηπειρωτική και νησιωτική ακτή. Το ελάχιστο αυτό όριο σε αρκετές περιπτώσεις έχει ήδη αυξηθεί σε 2 ν.μ., π.χ Θρακικό, κόλπος Θεσσαλονίκης.
Τόσο από την εθνική όσο και από την Κοινοτική νομοθεσία δεν προβλέπεται απαγόρευση της αλιείας τον μήνα Μάιο (πέραν των περιορισμών που προανέφερα) και ως εκ τούτου - στην παρούσα φάση - , από την αρμόδια Υπηρεσία του ΥΘΥΝΑΛ δεν εξετάζεται το ενδεχόμενο απαγόρευσης για τις μηχανότρατες.
Τέλος ,σχετικά με την ανυπαρξία ελέγχων που επικαλείσθε , σας γνωρίζω ότι η αστυνόμευση της αλιευτικής δραστηριότητας στα θαλάσσια ύδατα, καθώς και η επιβολή κυρώσεων και προστίμων στους παραβάτες των διατάξεων της αλιευτικής νομοθεσίας , εθνικής και κοινοτικής , αποτελεί αρμοδιότητα της Δ/νσης Λιμενικής Αστυνομίας του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη και των κατά τόπους Λιμενικών Αρχών. Και ακριβώς για το λόγο αυτό , από το Κέντρο Παρακολούθησης Αλιείας του αρμόδιου Υπουργείου παρακολουθείται η αλιευτική δραστηριότητα των επαγγελματικών αλιευτικών σκαφών μέσω των συσκευών δορυφορικής παρακολούθησης».
Στη δευτερολογία του ο υπουργός πρόσθεσε τα εξης:
«Η διαχείριση του αλιευτικού στόλου ακολουθεί τους κανόνες της Κοινής Αλιευτικής Πολιτικής, σύμφωνα με την οποία τα Κράτη-Μέλη εφαρμόζουν μέτρα για την προσαρμογή της αλιευτικής ικανότητας του στόλου, προκειμένου να επιτευχθεί μια σταθερή ισορροπία μεταξύ της αλιευτικής ικανότητας και της αλιευτικής ευκαιρίας.
Επισημαίνεται όμως , ότι οι προτάσεις για υιοθέτηση ρυθμιστικών μέτρων αλιείας - τα οποία πέραν της περιβαλλοντικής έχουν και κοινωνική ή/και οικονομική διάσταση- (σύμφωνα πάντα και με τον βασικό Κανονισμό ΕΚ 2371/2002 του Συμβουλίου) θα πρέπει απαραίτητα να στοιχειοθετούνται από επιστημονικά στοιχεία και δεδομένα, καθόσον στις περισσότερες περιπτώσεις επιβαρύνουν ορισμένες κατηγορίες αλιέων που θίγονται από τα προτεινόμενα μέτρα.
Όμως μετά την τελευταία ανακατανομή αρμοδιοτήτων με τα Π.Δ 96 και 127, το ΥΘΥΝΑΛ πλέον έχει αυξημένη αρμοδιότητα στον έλεγχο της Αλιείας και γι΄ αυτό σκοπεύουμε να προχωρήσουμε σε κατάργηση της 164198/03-03-08 Απόφασης του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων με την οποία καθορίσθηκε η « Ελάχιστη απόσταση από την ακτή κατά την αλιεία με το αλιευτικό εργαλείο δίχτυα τράτας (μηχανότρατα σύμφωνα με το β.δ 917/66)» και να προχωρήσουμε σε νέα απόφαση, η οποία θα ανταποκρίνεται αφενός στις προϋποθέσεις που τίθενται από τον Κανονισμό και αφετέρου θα ικανοποιεί τις ανάγκες διενέργειας αλιείας με σεβασμό στο περιβάλλον και θα εξασφαλίζει την ασφαλή διαχείριση των ιχθυαποθεμάτων, λαμβάνοντας όμως υπόψη και τις ιδιαιτερότητες της ελληνικής υφαλοκρηπίδας, με περιοχές όπου η χρήση διχτυών τράτας είναι ιδιαίτερα περιορισμένη.
Η όποια καθυστέρηση στην ενέργεια μας αυτή οφείλεται στην αναγκαιότητα να προηγηθεί η ρύθμιση διαφόρων διοικητικών θεμάτων του νεοσύστατου Υπουργείου, που θα επιτρέψει την άμεση έκδοση νόμιμων διοικητικών πράξεων, σύμφωνα με την εθνική νομοθεσία»