Προς την Υπουργό Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων
Παρά τις διαβεβαιώσεις της κυβέρνησης πως ο ευαίσθητος τομέας της παιδείας θα εξαιρεθεί από την σκληρή πολιτική λιτότητας, σήμερα σημειώνεται η μεγαλύτερη, για την τελευταία 30ετία, μείωση των δαπανών για την εκπαίδευση. Για πρώτη φορά το ποσοστό των δαπανών για την παιδεία βρίσκεται κάτω από το 3% του ΑΕΠ. Συγκεκριμένα, ο νέος προϋπολογισμός προβλέπει τις δαπάνες του Υπ. Παιδείας-ΔΒΜΘ στο 2,96% του ΑΕΠ, ενώ θα πρέπει να σημειωθεί πως στις δαπάνες αυτές περιλαμβάνονται και αυτές της κατάρτισης (Διά Βίου Μάθηση), της Γ.Γ Έρευνας και Τεχνολογίας, καθώς και της Γ.Γ. Θρησκευμάτων. Ουσιαστικά, αν αφαιρεθούν αυτές οι δαπάνες, που δεν αφορούν το τυπικό εκπαιδευτικό σύστημα στις τρεις βαθμίδες του, το ποσοστό για την παιδεία που προβλέπει ο νέος προϋπολογισμός είναι 2,75%. Εκτός όμως από τη μείωση του ποσοστού, έχουμε μείωση των δαπανών και σε απόλυτες τιμές, εφόσον για το 2011 προβλέπονται μόλις 6,283 δις ευρώ, σημειώνοντας μία μείωση της τάξεως του 20%. Το αποτέλεσμα είναι να δρομολογούνται περικοπές σε βασικές πλευρές της εκπαιδευτικής διαδικασίας (πάγωμα διορισμών, μείωση μισθών εκπαιδευτικών, μείωση κονδυλίων σχολικών επιτροπών, περικοπές στις μετακινήσεις των μαθητών κ.λπ.).
Τη στιγμή επομένως που περικόπτονται ακόμα και οι πιο στοιχειώδεις δαπάνες για τη δημόσια εκπαίδευση, παρατηρείται μία προκλητική διασπάθιση χρημάτων από το ΕΣΠΑ στο χώρο της εκπαίδευσης.
Συγκεκριμένα με την πράξη «Αποτύπωση της υφιστάμενης κατάστασης στα ΕΠΑΛ-ΕΠΑΣ με την ανάπτυξη και αξιοποίηση εργαλείων ΤΠΕ στο πλαίσιο εφαρμογής των εκπαιδευτικών πολιτικών & παρεμβάσεων του Υπουργείου Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων» (08/11/2010 με Αρ.Πρωτ. 21975) προβλέπεται η διάθεση 343.150 € για να αποτυπωθεί η υπάρχουσα κατάσταση στη Δευτεροβάθμια Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση. Το κονδύλιο αυτό διατίθεται για έναν στόχο τον οποίο είναι δυνατόν να υπηρετήσουν τα αρμόδια όργανα της πολιτείας, όπως το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο ή το Κέντρο Εκπαιδευτικής Έρευνας (ΚΕΕ), εφόσον ένα τέτοιο έργο εγγράφεται εντός του πλαισίου των αρμοδιοτήτων τους. Η προκήρυξη δε γίνεται ενώ υπάρχουν ήδη παρόμοιες βάσεις δεδομένων (ηλεκτρονική εσχάρα αποτύπωσης των σχολείων από το ΚΕΕ), οι οποίες θα μπορούσαν κάλλιστα με πολύ μικρό κόστος να αξιοποιηθούν.
Παράλληλα, πάνω από 4.260.000 ευρώ, συν ΦΠΑ, διατίθενται ήδη για τη δημοσιότητα (δηλαδή διαφήμιση στα ΜΜΕ) με τρεις προκηρύξεις στις 22-9-2010 (αρ. πρωτ 13575, 13576,13577), ενώ 60.000 ευρώ θα διατεθούν για το έργο «καταγραφή βεβαιώσεων, πιστοποιητικών, τίτλων σπουδών καθώς και των εκπαιδευτικών φορέων που τα εκδίδουν σε ηλεκτρονική βάση…».
Επειδή, τη στιγμή που συρρικνώνεται ο κρατικός προϋπολογισμός για την Παιδεία, πολύ υψηλά κονδύλια έχουν σχεδιαστεί να «καταναλωθούν» σε ενέργειες και έργα που καθόλου δεν έχουν σχέση με την εκπαιδευτική διαδικασία.
Επειδή, στην ημερίδα που οργάνωσε το Υπ. Παιδείας (8/12/2010) στο πλαίσιο του έργου της «αποτύπωσης» δεν κλήθηκε η ΟΛΜΕ προκειμένου να παρουσιάσει τις συλλογικές προτάσεις του κλάδου, παρά μόνο υπηρεσιακοί παράγοντες και στελέχη, εκπρόσωποι φορέων του Υπουργείου αλλά και η ΓΣΕΕ και η ΓΣΕΒΕΕ, παρά τη γενική σύσταση της ΕΕ για την υποχρεωτικότητα της συμμετοχής των κοινωνικών φορέων στις διαδικασίες του ΕΣΠΑ,
Επειδή, σε ερώτηση του Ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ για τη δυνατότητα επικαιροποίησης των προγραμμάτων του ΕΣΠΑ με στόχο την αξιοποίηση των κονδυλίων για την αντιμετώπιση της κρίσης, η Ε.Ε. απάντησε πως «η Επιτροπή κάλεσε τα κράτη μέλη να διερευνήσουν ενδεχόμενες αλλαγές στις προτεραιότητες και τους στόχους έτσι ώστε η δαπάνη να εστιάζεται σε αναπτυξιακούς τομείς που εντοπίζονται από την ευρωπαϊκή στρατηγική ανάκαμψης. Η στρατηγική προσέγγιση και το ευρύ πεδίο των υφιστάμενων προγραμμάτων ήδη προσφέρουν αρκετή ευελιξία για την προσαρμογή υφιστάμενων επιχειρησιακών προγραμμάτων ώστε να αντιμετωπίζονται ειδικές ανάγκες» καθώς και ότι «πρέπει να αξιοποιηθεί πλήρως το περιθώριο ευελιξίας που παρέχεται στο νομικό πλαίσιο έτσι ώστε να εξασφαλιστεί η πλήρης κινητοποίηση όλων των πόρων της πολιτικής συνοχής για την υποστήριξη των προσπαθειών ανάκαμψης στα κράτη μέλη και σε περιφερειακό επίπεδο.»
Ερωτάται η κα Υπουργός,
1) Με ποια κριτήρια και με ποια ακριβώς στόχευση δρομολογείται η προκήρυξη των προγραμμάτων του ΕΣΠΑ;
2) Προτίθεται το Υπουργείο να προχωρήσει την επικαιροποίηση των προγραμμάτων του ΕΣΠΑ, λαμβάνοντας υπόψη τα δεδομένα που δημιουργεί η οικονομική κρίση;
3) Προτίθεται το Υπουργείο να λάβει υπόψη της τις συγκεκριμένες προτάσεις των κοινωνικών φορέων που γνωρίζουν εξ ιδίων την εκπαιδευτική πραγματικότητα και τις αντικειμενικές ελλείψεις και ανάγκες του σημερινού εκπαιδευτικού συστήματος;
4) Προτίθεται να προχωρήσει σε άμεσο αναπροσανατολισμό των κονδυλίων των συγκεκριμένων προγραμμάτων με στόχο όλη η χρηματοδότηση μέσω ΕΣΠΑ να κατευθυνθεί στις πραγματικές ανάγκες της εκπαίδευσης;
Ο ερωτών βουλευτής
Τ. Κουράκης