Μια νέα προοπτική για το ελληνικό λιμενικό σύστημα περιέγραψε ο γενικός γραμματέας Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής καθηγητής Γ. Βλάχος μιλώντας στο 5ο Πανελλήνιο Συνέδριο Λιμενικών Εργων που διοργάνωσε το ΕΜΠ στο Ιδρυμα Ευγενίδου προβλέποντας ότι, ανεξάρτητα από την κρίση που βιώνει όλη η Ευρώπη, η ζήτηση για λιμενικές υπηρεσίες τα επόμενα χρόνια θα αυξηθεί θεαματικά.
- Πώς βλέπετε να εξελίσσονται τα πράγματα στον λιμενικό τομέα στην Ελλάδα;
«Κατ΄ αρχάς θα ήταν χρήσιμο να γνωρίζουμε ότι η Ελλάδα διαθέτει συνολικά 889 λιμάνιαεμπορικά, τουριστικά, αλιευτικά ή μεικτά- τα οποία ποικίλλουν τόσο σε μέγεθος όσο και σε μορφή οργάνωσης και ιδιοκτησίας. Από αυτά τα 12 μεγαλύτερα λιμάνια της χώρας διοικούνται από ανώνυμες εταιρείες, από τις οποίες η ΟΛΠ ΑΕ και η ΟΛΘ ΑΕ είναι και εισηγμένες στο ΧΑ. Επιπλέον, 37 λιμάνια διοικούνται από λιμενικά ταμεία, 35 από δημοτικά λιμενικά ταμεία (και τα δύο ΝΠΔΔ) και, τέλος, δύο από δημοτικά λιμενικά γραφεία (πρώην νομαρχιακά λιμενικά ταμεία). Ως προς την προσέλκυση ιδιωτικού κεφαλαίου για επενδύσεις στους λιμένες, τα τελευταία χρόνια γίνεται μεγάλη προσπάθεια προκειμένου να προβληθεί η υψηλή ανταποδοτικότητα αυτού του είδους των επενδύσεων. Σχετικά με τα ΣΔΙΤ, θεωρούνται πλέον απαραίτητα προκειμένου να πραγματοποιηθούν οι απαιτούμενες ενέργειες για τον εκσυγχρονισμό των υποδομών των λιμένων, για την ασφάλειά τους και για τη διασφάλιση των παρεχόμενων υπηρεσιών, ιδιαίτερα υπό το σημερινό καθεστώς της διεθνούς οικονομικής δυσπραγίας».
- Οι μεγάλοι διαχειριστές λιμενικών υπηρεσιών αποτελούν λύση;
«Η προσέλκυση μεγάλων διαχειριστών παροχών λιμενικών υπηρεσιών (global operators) ως στρατηγικών εταίρων που επιθυμούν να δραστηριοποιηθούν επιχειρηματικά στην ευρύτερη περιοχή και να αξιοποιήσουν τα πλεονεκτήματα των ελληνικών λιμένων αποτελεί αδιαμφισβήτητα σημαντικό μέσο για την επίτευξη των παραπάνω στόχων. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της Cosco Ρacific».
- Ποιος είναι ο στόχος της κυβέρνησης για τα λιμάνια;
«Βασικός στόχος για την ανάπτυξη των ελληνικών λιμένων είναι αφενός η εξασφάλιση της βιωσιμότητάς τους, αφετέρου η δημιουργία ευνοϊκών συνθηκών για την προσέλκυση φορτίων και επιβατών με ολοένα ποιοτικότερες υπηρεσίες. Τα εκσυγχρονισμένα λιμάνια δεν επιτρέπεται να λειτουργούν πλέον ως απλές διαμετακομιστικές πύλες, αλλά κυρίως ως κέντρα logistics, τα οποία οργανώνουν και ελέγχουν τη ροή αγαθών και πληροφοριών και συχνά περιλαμβάνουν στις υπηρεσίες που προσφέρουν μεταφορά, αποθήκευση, οργάνωση υλικών, τυποποίηση και ασφάλεια. Για να επιτευχθεί ο στόχος αυτός απαραίτητη προϋπόθεση είναι να αξιοποιηθούν τα συγκριτικά πλεονεκτήματα των λιμένων και να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητά τους μέσω της εξειδίκευσής τους, του εκσυγχρονισμού των υποδομών τους και των υπηρεσιών που παρέχονται, της ανάπτυξης των οδικών και σιδηροδρομικών προσβάσεων και κόμβων, καθώς και της εμπορικής εκμετάλλευσης του ευρύτερου λιμενικού τομέα».
http://www.tovima.gr/default.asp?pid=2&ct=16&artId=369543&dt=25/11/2010#ixzz16HJtk5YO