26 Νοεμβρίου 2010

Παπανδρέου: «Χρονιά μεγάλων μεταρρυθμίσεων το 2011»


Επί τάπητος τέθηκε την Πέμπτη η αναδιάρθρωση δημόσιων υπηρεσιών, του ΟΣΕ και των αστικών συγκοινωνιών, στη συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου υπό τον πρωθυπουργό Γιώργο Παπανδρέου.

Χρονιά των μεγάλων μεταρρυθμίσεων χαρακτήρισε ο Πρωθυπουργός Γιώργος Παπανδρέου το 2011, μιλώντας στη σημερινή συνεδρίαση του υπουργικού Συμβουλίου, εκφράζοντας, παράλληλα τη βεβαιότητα ότι η κυβέρνηση μπορεί να πετύχει τους στόχους της και το επόμενο έτος, όπως έγινε και το 2010.

Όπως ανέφερε, «αυτές τις μέρες έκλεισε ένας ακόμα δύσκολος κύκλος για τη χώρα» και, μάλιστα, «έκλεισε με επιτυχία και αισιοδοξία για το μέλλον».

Αναφέρθηκε και στην πρόσφατη αξιολόγηση της χώρας, τονίζοντας ότι αυτή «ήταν θετική» και απέδειξε ότι «δεν είμαστε απλά στο σωστό δρόμο, αλλά και ότι εκπληρώνουμε έναν-έναν τους στόχους μας και με το παραπάνω». Και ζήτησε από τους υπουργούς να συμβάλουν ώστε «αυτό το μήνυμα να πολλαπλασιαστεί», ώστε να γίνει κατανοητό από τον ελληνικό λαό, για να εμπεδωθεί το αίσθημα εμπιστοσύνης και σιγουριάς που έχει ανάγκη.

Ο Πρωθυπουργός απέρριψε την κριτική που ασκείται ακόμα και από ορισμένα διεθνή ειδησεογραφικά πρακτορεία, ότι η Ελλάδα δεν πέτυχε το στόχο μείωσης του ελλείμματος. Αντίθετα, είπε ο κ. Παπανδρέου, τον πετύχαμε και με το παραπάνω, καθώς ο στόχος ήταν η μείωσή του κατά 5,5 μονάδες και εμείς το μειώσαμε κατά 6 μονάδες. Βεβαίως δεν επιτεύχθηκε ο στόχος του 8,1%, αλλά αυτό οφείλεται στην αύξηση του γενικού ελλείμματος κατά δύο περίπου μονάδες, όταν η Eurostat ανακάλυψε και νέα κρυφά ελλείμματα της κυβέρνησης της ΝΔ. «Είναι η μεγαλύτερη μείωση που έχει πετύχει ποτέ οποιαδήποτε χώρα μέσα σε ένα χρόνο», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Το συμμάζεμα των δημοσιονομικών της χώρας, πρόσθεσε, είναι απαραίτητη προϋπόθεση, αλλά όχι και ο τελικός στόχος, υπογραμμίζοντας ότι «ο στόχος μας είναι να αλλάξουμε την Ελλάδα».

Ο κ. Παπανδρέου θεωρεί ότι οι αλλαγές που θα γίνουν το επόμενο διάστημα, είναι «πιο βατές πολιτικά», καθώς, όπως είπε, «τώρα πια δεν έχουμε τη γενικευμένη μείωση μισθών και συντάξεων, που βεβαίως ήταν μια πολύ δύσκολη απόφαση πολιτικά». Δεν απέκλεισε, ωστόσο, το ενδεχόμενο «οι αλλαγές που θα κάνουμε να συναντήσουν αντιστάσεις», εκφράζοντας, παράλληλα, την ευχή «να γίνουν μέσα σε ένα πνεύμα όλο και ευρύτερης συναίνεσης».

Το βάρος της προσπάθειας, τόνισε, «πέφτει πλέον σε κάθε υπουργείο» και ζήτησε από τους υπουργούς να υποβάλουν μέχρι αύριο τις ιεραρχημένες προτάσεις τους στον τομέα ευθύνης του ο καθένας και να ιεραρχήσουν και όλα τα άλλα θέματά τους, ώστε να μπουν σε ένα χρονοδιάγραμμα υλοποίησης.

Αναφερόμενος στην οικονομική κρίση, τόνισε ότι αν η Ευρώπη κινηθεί δυναμικά και χωρίς μοιρολατρία απέναντι στις αγορές, δεν έχει να φοβηθεί τίποτα. Ενώ αναφερόμενος στον μόνιμο μηχανισμό στήριξης, η συζήτηση για τον οποίο θα γίνει στη Σύνοδο Κορυφής της ΕΕ το Δεκέμβριο, τόνισε ότι ο μηχανισμός αυτός πρέπει να είναι ένας «έξυπνος μηχανισμός», ώστε «να μπορεί να αντιμετωπίσει την ψυχολογία των αγορών».

Σε αυτό το μηχανισμό, όπως τόνισε, η λύση, τώρα ή μακροπρόθεσμα θα είναι η έκδοση ευρωομολόγων, «η δυνατότητα, δηλαδή, των χωρών-μελών της ΕΕ, να δανείζονται μέσω ευρωομολόγων». Τόνισε επίσης ότι «είναι ανάγκη η Ευρώπη να έχει και μια σαφή πολιτική επενδύσεων για την ανάπτυξη».

Αναφερόμενος στο αναπτυξιακό ελληνικό ζήτημα, τόνισε ότι «η ανάπτυξη δεν είναι μια απλή υπόθεση του τύπου «ρίχνω χρήματα», αλλά και το που ρίχνω τα χρήματα, σε ποιες υποδομές, ποιες δράσεις, ποια παιδεία, ποια καινοτομία, ώστε να αλλάξει το πρότυπο παραγωγής, αλλά και η ποιότητα των υπηρεσιών και των προϊόντων μας».

Ο Πρωθυπουργός αναφέρθηκε και στην Ιρλανδία και έφερε το παράδειγμα του Ιρλανδού ομολόγου του, ο οποίος, αν και συντηρητικός, όπως είπε, δεν ακολούθησε το παράδειγμα του κ. Καραμανλή, ο οποίος εγκατέλειψε το καράβι και πέταξε μια βόμβα στην επόμενη κυβέρνηση. Πήρε πάνω του όλη την ευθύνη, τόνισε, ώστε η επόμενη κυβέρνηση «να μη φορτωθεί τα λάθη του παρελθόντος».

Αναδιάρθρωση ΟΣΕ και συγκοινωνιών αποφάσισε η κυβέρνηση

Στη σύσκεψη συζητήθηκαν η διάλυση της αγροφυλακής και η μετάταξη των υπαλλήλων της σε δασικές υπηρεσίες, η συγκρότηση υπηρεσιακού συμβουλίου που θα εξετάσει πόσους υπαλλήλους έχει ανάγκη η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας και η κάλυψη αναγκών άλλων υπουργείων από τους υπόλοιπους, καθώς και η μετάβαση των 5.416 εποχικών πυροσβεστών σε καθεστώς πενταετούς θητείας με την επωνυμία Επικουρικοί Πυροσβέστες, αντί του ισχύοντος μέχρι τώρα καθεστώτος των 8μηνων συμβάσεων.

Επιπλέον, στο υπουργικό συμβούλιο συζητήθηκε η μελέτη ομαδοποίησης των περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας, μετά την ολοκλήρωση της οποίας θα εξετασθεί η παραχώρηση χρήσης ορισμένων από αυτά σε ιδιώτες.

Εξάλλου, κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης ο υπουργός Οικονομικών Γιώργος Παπακωνσταντίνου προέβη σε πλήρη ενημέρωση για την πορεία της οικονομίας, θέτοντας παράλληλα τους προς επίτευξη στόχους του κάθε υπουργείου για το επόμενο τρίμηνο.

Το σχέδιο νόμου για ΥΠΑ και Αεροδρόμια

Το σχέδιο νόμου για την αναδιοργάνωση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας και την περαιτέρω ανάπτυξη και εκμετάλλευση των 34 περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας, μέσα από μικτά επιχειρηματικά σχήματα, παρουσίασε σήμερα στο υπουργικό συμβούλιο, ο αρμόδιος υπουργός Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων κ. Δημήτρης Ρέππας.

Σε ότι αφορά την ΥΠΑ, το σχέδιο νόμου προβλέπει τη μετονομασία της Γενικής Διεύθυνσης Αεροναυτιλίας της Υ.Π.Α. σε Γενική Διεύθυνση Παροχής Υπηρεσιών Αεροναυτιλίας με αρμοδιότητα την παροχή υπηρεσιών αεροναυτιλίας για τη γενική εναέρια κυκλοφορία και αποτελεί τον «Φορέα Παροχής Υπηρεσιών Αεροναυτιλίας».

Ο Φορέας αυτός παρέχει:

- Υπηρεσίες Ελέγχου Εναέριας Κυκλοφορίας (Air Traffic Services - ATS),

- Υπηρεσίες Επικοινωνίας, Πλοήγησης και Επιτήρησης (Communication, Navigation, Surveillance - CNS) και

- Υπηρεσίες Αεροναυτικών Πληροφοριών (Aeronautical Information Services - AIS).

Ο συγκεκριμένος Φορέας υποχρεούται να λειτουργεί σύμφωνα με τα εκάστοτε ισχύοντα διεθνή και κοινοτικά πρότυπα ασφαλείας, με σκοπό την ασφάλεια των πτήσεων και την ασφαλή και αποτελεσματική διαχείριση της εναέριας κυκλοφορίας.

Με το νομοσχέδιο καθορίζεται επίσης η λειτουργία όλων των διευθύνσεων της ΥΠΑ, το προσωπικό που θα τις απαρτίζουν, καθώς και άλλα οργανωτικά θέματα της Υπηρεσίας.

Σε ότι αφορά την εκμετάλλευση των περιφερειακών αεροδρομίων, σύμφωνα με πληροφορίες, στο νομοσχέδιο προβλέπεται η ομαδοποίησή τους με βάση τη γεωγραφική τους θέση, όπως νησιά με μεγάλη τουριστική κίνηση, ή παραμεθόριες περιοχές, όπως Αλεξανδρούπολη και Ιωάννινα και την επιβατική κίνηση. Επικεφαλής των ομάδων που θα δημιουργηθούν, αναμένεται να οριστούν τα αεροδρόμια με τη μεγαλύτερη επιβατική κίνηση.

Στόχος είναι η αναβάθμιση των εγκαταστάσεων και του εξοπλισμού των αεροδρομίων της χώρας για τη βελτίωση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών που αδυνατούσαν τόσα χρόνια να χρηματοδοτήσουν τα δημόσια Ταμεία.

Σύμφωνα με το μοντέλο των συμβάσεων παραχώρησης που προωθείται, το κράτος θα παραχωρήσει για μια μεγάλη περίοδο συγκεκριμένα περιουσιακά στοιχεία του (ή δικαιώματα) έναντι επενδύσεων που θα δεσμευθούν να κάνουν οι ιδιώτες για να αξιοποιήσουν τα εν λόγω περιουσιακά στοιχεία. Οι ιδιώτες θα έχουν μεν την εκμετάλλευση των περιουσιακών στοιχείων των αεροδρομίων, αλλά στις εταιρείες που θα συσταθούν, την προεδρία και το πλειοψηφικό πακέτο θα έχει το δημόσιο, ενώ στους ιδιώτες θα περάσει το μάνατζμεντ και ένα μειοψηφικό πακέτο.

Από τη διαδικασία αυτή το οικονομικό επιτελείο προσδοκά σημαντικά έσοδα αλλά και αλλαγή του τρόπου λειτουργίας μιας και οι ιδιωτικές εταιρείες θα επιδιώξουν την προσέλκυση αεροπορικών εταιρειών για την μεγέθυνση των οικονομικών αποτελεσμάτων τους.

Σύμφωνα με τα όσα προβλέπει το νομοσχέδιο, όπως αυτό τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση, ιδρύονται νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου για κάθε αερολιμένα ή ομάδα αερολιμένων ή και για το σύνολο των αερολιμένων της χώρας με τη μορφή ανώνυμης εταιρείας, το σύνολο των μετοχών της οποίας ανήκει στο ελληνικό δημόσιο. Προσδιορίζεται ο συγκεκριμένος σκοπός, όπως η διοίκηση, διαχείριση, λειτουργία, ανάπτυξη, επέκταση, συντήρηση και εκμετάλλευση ενός ή περισσοτέρων αεροδρομίων, την πραγματοποίηση του οποίου αναλαμβάνει η εταιρεία.

H ιδιωτικοποίηση γίνεται με σύμβαση παραχώρησης, όπου περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, η συμβατική περίοδος, η δυνατότητα παράτασης και τροποποίησής της, τα δικαιώματα και υποχρεώσεις του ελληνικού δημοσίου και της εταιρείας, καθώς και τα τέλη Αεροδρομίου, τα οποία θα επιβάλει η εταιρεία.

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι ελεγκτές της Τρόικας, που επισκέφθηκαν πρόσφατα τη χώρα μας και είχαν συνεργασία με τον υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Δημήτρη Ρέππα, έδειξαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την πρωτοβουλία αυτή του υπουργείου.

Τέλος, στο νομοσχέδιο θα προβλέπεται επίσης η επίλυση του προβλήματος της μετάταξης των υπαλλήλων της πρώην Ολυμπιακής, η απορρόφηση των οποίων, 15 μήνες μετά την ιδιωτικοποίηση της εταιρίας, προχωρεί με πολύ αργούς ρυθμούς.

Σχέδιο νόμου για «πράσινη» θαλάσσια στρατηγική

Η διατήρηση ή/και αποκατάσταση της καλής περιβαλλοντικής κατάστασης του θαλάσσιου περιβάλλοντος έως το έτος 2020, είναι ο στόχος του νομοσχέδιου για τη θαλάσσια στρατηγική, που παρουσίασε σήμερα στο Υπουργικό Συμβούλιο η υπουργός Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Τίνα Μπιρμπίλη.

Στην ανακοίνωση του υπουργείου επισημαίνεται ότι «με τις διατάξεις του νομοσχεδίου και των κανονιστικών πράξεων που προβλέπεται να εκδοθούν κατ` εξουσιοδότησή του, εναρμονίζεται το εθνικό δίκαιο προς τις διατάξεις της Οδηγίας Πλαίσιο για τη Θαλάσσια Στρατηγική (ΟΠΘΣ, 2008/56/ΕΚ) του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου (Ιούνιος 2008). Η Οδηγία αυτή, αποτελεί βασικό στοιχείο της γενικότερης Ευρωπαϊκής Πολιτικής για το θαλάσσιο περιβάλλον, πολιτική η οποία απώτερο στόχο έχει την ανάπτυξη των οικονομικών δραστηριοτήτων που συνδέονται με τους ωκεανούς και τις θάλασσες, σε αρμονία με ένα υγιές θαλάσσιο περιβάλλον.»

Για την επίτευξη του στόχου της διατήρησης ή επίτευξης της καλής περιβαλλοντικής κατάστασης του θαλάσσιου περιβάλλοντος έως το έτος 2020, απαιτούνται συγκεκριμένες δέσμες δράσεων που θα πρέπει να ολοκληρώνονται βάσει ενός δεσμευτικού χρονοδιαγράμματος και οι οποίες είναι:

- έως το 2012, θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί

α) η αρχική αξιολόγηση της περιβαλλοντικής κατάστασης των θαλάσσιων υδάτων,

β) ο προσδιορισμός της καλής περιβαλλοντικής κατάστασης των θαλάσσιων υδάτων τους και

γ) ο καθορισμός των περιβαλλοντικών στόχων και δεικτών.

- έως το 2013, θα πρέπει να έχουν οριοθετηθεί οι προστατευόμενες περιοχές για κάθε θαλάσσια περιοχή ή υποπεριοχή, με στόχο τη δημιουργία ενός συνεκτικού και αντιπροσωπευτικού δικτύου θαλάσσιων προστατευόμενων περιοχών.

- έως το 2014, θα πρέπει να έχουν θεσπιστεί τα προγράμματα παρακολούθησης της περιβαλλοντικής κατάστασης των υδάτων τους.

- το 2015, τέλος, θα πρέπει να έχουν διαμορφωθεί τα προγράμματα μέτρων για την εξασφάλιση καλής περιβαλλοντικής κατάστασης των υδάτων μέχρι το έτος 2020. Η θέση των μέτρων σε λειτουργία προβλέπεται το αργότερο έως το 2016.

Οι θαλάσσιες στρατηγικές των κρατών-μελών οφείλουν να επικαιροποιούνται ανά εξαετία και πρέπει να είναι ευέλικτες σε τυχόν αλλαγές των δεδομένων και σε νέες εκτιμήσεις.

Υπογραμμίζεται ότι η Οδηγία Πλαίσιο για τη Θαλάσσια Στρατηγική είναι στενά συνυφασμένη με την Οδηγία Πλαίσιο για τα Νερά και συμπληρώνουν η μία την άλλη.

Παράλληλα, διευκρινίζεται ότι για την εφαρμογή του νόμου προβλέπονται τα ακόλουθα όργανα:

1. Εθνική Επιτροπή Θαλάσσιας Στρατηγικής με συμμετοχή όλων των συναρμόδιων Υπουργών

2. Εθνικό Συμβούλιο Θαλάσσιας Στρατηγικής με τη συμμετοχή όλων των εμπλεκόμενων φορέων

Τέλος, ως Αρμόδια Αρχή ορίζεται η Ειδική Γραμματεία Υδάτων του ΥΠΕΚΑ, που έχει την ευθύνη της διαμόρφωσης της πολιτικής για την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος, μέσα στο πλαίσιο που ορίζει η κοινοτική οδηγία, καθώς και του αναγκαίου συντονισμού των φορέων του δημόσιου τομέα σε όλα τα επίπεδα διακυβέρνησης καθώς και του ιδιωτικού τομέα και των αντίστοιχων επιστημονικών φορέων.

www.kathimerini.gr με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ και ΣΚΑΪ