12 Οκτωβρίου 2010

Ενα βήμα μπροστά οι Τούρκοι στον τουριστικό προγραμματισμό


Ενώ εμείς δεν ξεκινήσαμε για το 2011, οι γείτονες έχουν ήδη ολοκληρώσει το business plan

Του Σταθη Kουσουνη

Πανέτοιμη όπως και πέρυσι την ίδια εποχή εμφανίζεται η Τουρκία για να αντιμετωπίσει, επιτυχώς, το σκληρό ανταγωνιστικό περιβάλλον της διεθνούς τουριστικής αγοράς και να καταλάβει, ακόμη, υψηλότερες θέσεις στην παγκόσμια κατάταξη του τουρισμού. Κι εννοείται ότι κάθε σύγκριση με τον ελληνικό βαθμό προετοιμασίας, προκαλεί θλίψη για τα καθ’ ημάς.

Παρουσιάζοντας, έγκαιρα, ένα συγκροτημένο σχέδιο, καρμπόν, σε σχέση με αυτό που εφάρμοσαν από το φθινόπωρο του 2009 για τη φετινή σεζόν, οι γείτονες έχουν δεσμεύσει, μόνο στον τακτικό προϋπολογισμό, κονδύλι ύψους 45 εκατ. δολ. για την προώθηση των τουριστικών τους συμφερόντων το 2011 στις ξένες αγορές. «Στρατηγεία» για την υλοποίηση των σχεδίων της αποτελούν τα γραφεία τουρισμού στο εξωτερικό, το καθένα εκ των οποίων γνωρίζει από τώρα το κονδύλι που πρόκειται να διαχειρισθεί.

Σαράντα «στρατηγεία»

Τα 40 τουριστικά της «στρατηγεία», διασκορπισμένα σε όλο τον κόσμο, πέραν της κάλυψης των τουριστικών αναγκών στη χώρα που διαθέτουν έδρα, έχουν την ευθύνη και όμορων αγορών. Για παράδειγμα το γραφείο της Σόφιας, με προϋπολογισμό 1,4 εκατ. δολ., πέραν της Βουλγαρίας, έχει την ευθύνη για την τουριστική προώθηση της Τουρκίας στην Ελλάδα και τη Ρουμανία.

Παράλληλα, το υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού της Τουρκίας προβάλλει και μέσω του Διαδικτύου όλες τις μορφές τουρισμού που αναπτύσσονται στη γειτονική χώρα, επιχειρώντας να καλύψει και τις αυξανόμενες απαιτήσεις για προβολή μέσω των νέων τεχνολογιών.

Αλλά και στο πεδίο των μαχών που δίνονται στις διεθνείς τουριστικές ή κοντινού ενδιαφέροντος εκθέσεις στο εξωτερικό, έχουν ήδη αποφασισθεί από την ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού της γειτονικής χώρας περισσότερες από 150 συμμετοχές.

Σε σχέση με τον τουριστικό απολογισμό για τη φετινή περίοδο, οι Τούρκοι δεν έχουν κανένα λόγο να μην αισθάνονται ικανοποιημένοι, καθώς κρίνεται επιτυχημένο βάσει των τελευταίων επίσημων στοιχείων και του σχέδιου που είχαν συγκροτήσει από πέρυσι για τη προβολή τους σε όλα τα κανάλια προώθησης του προϊόντος τους.

Παράλληλα, επιτυχία θα πρέπει να θεωρείται για τον τουρκικό τουρισμό, το γεγονός ότι σε αρκετούς προορισμούς οι Τούρκοι ξενοδόχοι δεν χρειάστηκε να ρίξουν τις τιμές, όπως έκαναν οι Ελληνες ξενοδόχοι για να ενισχύσουν τις κρατήσεις τους.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού της Τουρκίας στο διάστημα Ιανουαρίου - Αυγούστου, ο αριθμός των ξένων τουριστών αυξήθηκε κατά 5,1% φθάνοντας σε 19.648.882 από 18.694.028 την ίδια περίοδο πέρυσι. Βάσει των σημερινών δεδομένων η Τουρκία κατά τη φετινή περίοδο θα σπάσει άλλο ένα ρεκόρ αφίξεων τουριστών από το εξωτερικό μετά το περυσινό, οπότε οι αφίξεις έφθασαν σε 27.077.114.

Σε σχέση με τις σημαντικές για τη Τουρκία αγορές τη μεγαλύτερη αύξηση κατά 13,2% εμφανίζουν στο οκτάμηνο οι αφίξεις από τη Βρετανία, οι οποίες υπερέβησαν το 1,9 εκατ. Εντυπωσιακή είναι η αύξηση, σε ποσοστό 18% και από τη Ρωσία με τις αφίξεις να ξεπερνούν τα 2,3 εκατ. από περίπου 2 εκατ. το οκτάμηνο πέρυσι. Αντίθετα, από τη γερμανική αγορά οι αφίξεις σημείωσαν πτώση κατά 4,6% αγγίζοντας τα 2,9 εκατ. Επίσης, πτώση κατά 11,3% εμφάνισαν οι αφίξεις από την Αυστρία, 4,4% από τη Γαλλία και 6,8% από την Ολλανδία.

Αύξηση κατά 5,1% παρουσίασαν οι αφίξεις από την Ελλάδα στην Τουρκία στο οκτάμηνο, φθάνοντας τις 430.361 από 409.188 το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι, ξεπερνώντας έτσι τους ανοδικούς ρυθμούς της ταξιδιωτικής κίνησης που είχαν καταγραφεί από τη χώρα μας προς τη γείτονα το 2008.

Η ελληνική πλευρά

Από τη πλευρά της η Ελλάδα αδυνατεί να προσελκύσει σημαντικό ποσοστό από την εξερχόμενη τουριστική κίνηση της γειτονικής χώρας παρ’ ότι σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού της Τουρκίας το 2008 ταξίδεψαν εκτός των συνόρων της 9,8 εκατ. Τούρκοι έναντι 8,9 εκατ. το 2007 και 5,3 εκατ. το 2000. Το 2008 και το 2009 επισκέφθηκαν την Ελλάδα, καθ’ έτος, περίπου 200.000 Τούρκοι, βάσει στοιχείων της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής. Δηλαδή, περίπου, το 1/3 του αριθμού των Ελλήνων που επισκέπτονται την Τουρκία.

Ο ελληνικός τουριστικός προορισμός ακολουθεί διαφορετικό μοντέλο για την προσέλκυση επισκεπτών, καθώς προς το παρόν έχει καταρτισθεί οργανωμένο σχέδιο για την προβολή του ελληνικού τουρισμού, μόνο μέσω Internet εν όψει της προσεχούς σεζόν. Παράλληλα, αναμένονται ανακοινώσεις για τον αριθμό των συμμετοχών μας στις διεθνείς εκθέσεις τουρισμού και για τον περιορισμό των γραφείων του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού στο εξωτερικό. Δηλαδή, πορείες αντιστρόφως ανάλογες.

πηγή καθημερινή