Η αντιπροσωπεία του Περιφερειακού Τμήματος Βορειοανατολικού Αιγαίου του ΤΕΕ στη συνεδρίαση της στη Χίο την Παρασκευή 17 Σεπτεμβρίου μετά από πρόταση όλων των παρατάξεων αποφάσισε ομόφωνα τα παρακάτω:
Λάβαμε γνώση της σχετικής Κοινής Υπουργικής Απόφασης του Υπουργού Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων κ. Ρέππα καθώς και του Υφυπουργού Εθνικής Οικονομίας Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας κ. Αρναουτάκη, με την οποία δρομολογείται η εκχώρηση αρμοδιοτήτων στην εταιρεία «ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ ΑΕ» για τη μελέτη, την κατασκευή και την διοίκηση έξι -6- καταρχήν μεγάλων έργων στο Β. Αιγαίο.
Στην «ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ ΑΕ», εκχωρείται σύμφωνα με το άρθρο 2 της ΚΥΑ (Δ1/0/3141/ΦΕΚ 1505/6-9-2010/Τεύχος Δεύτερο):
· Η ΕΥΘΥΝΗ για την ωρίμανση των έργων μέχρι την ένταξη τους σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα. Να σημειώσουμε ότι τα συγκεκριμένα έργα είναι τόσο ώριμα και σαν μελέτες και σαν διαδικασίες που αν μείνουν και άλλο χωρίς υλοποίηση θα αρχίσουν να «αποσυντίθενται» και είναι ώριμα με ευθύνη και δουλειά των αντίστοιχων τεχνικών υπηρεσιών, έστω και αν ορισμένοι τοπικοί πολιτικοί παράγοντες δεν θέλουν να το παραδεχθούν.
· Η ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΑ να δημοπρατεί, να αναθέτει και να διοικεί τα έργα καθώς και να ορίζεται δικαιούχος των πράξεων.
· Η ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ των έργων γίνεται με βάση την κείμενη εθνική και κοινοτική νομοθεσία αλλά με τις διαδικασίες της εταιρείας «ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ ΑΕ».
· Η ΚΑΛΥΨΗ ΤΩΝ ΔΑΠΑΝΩΝ για την υλοποίηση των έργων γίνεται από την ΣΑΕ, δηλαδή από δημόσιους πόρους ΠΔΕ του Υπουργείου Μεταφορών και Δικτύων και ανέρχεται στο 5% της συνολικής δαπάνης κόστους του έργου. Που σημαίνει για το πακέτο μόνο των έργων Β. Αιγαίου προϋπολογισμού της τάξης των 140.000.000 € θα απαιτηθούν 7.000.000 € επιπλέον τα οποία θα πληρωθούν από εθνικούς πόρους για αποζημίωση των προσφερόμενων υπηρεσιών της Εγνατίας.
Επί πλέον ο ΦΠΑ 23% (32.000.000 €) είναι υπό έρευνα αν θα είναι επιλέξιμος από το ΕΣΠΑ και επομένως θα επιβαρύνει και αυτός εθνικούς πόρους. Είναι αυτά τα χρήματα που σήμερα κόβουν από τους μισθούς, τα δώρα, τα επιδόματα των εργαζομένων στο Δημόσιο και όχι μόνο για να κλείσουν υποτίθεται τις μαύρες τρύπες.
Συνοπτικά η Εταιρεία ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ ΑΕ ορίζεται φορέας υλοποίησης και διαχείρισης των έργων και υποκαθιστά πλήρως τον Δημόσιο Τομέα και την Τοπική Αυτοδιοίκηση που θα προκύψει από τον «Καλλικράτη», ενώ αναιρεί την όλη φιλοσοφία του. Η απαξίωση του Δημόσιου Τομέα σε όλα τα επίπεδα καθώς και στον τομέα παραγωγής Δημοσίων Έργων δεν είναι σημερινή υπόθεση, το επαναλαμβάνουμε και σήμερα, είναι υπόθεση και στόχος κυρίαρχης πολιτικής κατεύθυνσης και πρακτικής, με ότι αυτό συνεπάγεται για τους εργαζόμενους – είναι εκχώρηση του ΕΣΠΑ στον ιδιωτικό τομέα.
Ο τρόπος που εκδόθηκε η ΚΥΑ χωρίς διαβούλευση με τους τοπικούς φορείς (Νομαρχίες, Δήμοι, Λιμενικά Ταμεία), με αποκορύφωμα οι «κύριοι» των έργων να αποφασίσουν μετά την δημοσίευση της, μας δημιουργεί ερωτήματα και ανησυχίες.
Η ενέργεια αυτή με την σύμφωνη γνώμη μόνο της Περιφέρειας, εκτός του ότι προσκρούει στο ισχύον νομοθετικό πλαίσιο και έρχεται σ΄ αντίθεση με άλλες υπουργικές αποφάσεις, υπονομεύει το μέλλον των Δήμων του Καλλικράτη και την αιρετή Περιφέρεια λίγες ημέρες πριν τις εκλογές.
Πιστεύουμε ότι οι αποτυχημένες προσπάθειες της προηγούμενης κυβέρνησης με την «ΕΓΝΑΤΙΑ ΑΕ» να προωθήσει έργα ύψους 12 εκ. ευρώ στα μικρά νησιά του Βορείου Αιγαίου χωρίς να κατασκευασθεί ούτε ένα καθώς και την προώθηση της ως project manager στα Βαλκάνια δεν πρέπει να επαναληφθεί ακόμα μια φορά σε βάρος των νησιωτών, στο Αιγαίο.
Το Περιφερειακό έλλειμμα της νησιωτικότητας που ζούμε χρόνια πρέπει να ολοκληρώσει τον κύκλο του. Η στήριξη της ανάπτυξης του Αιγαίου δεν θα γίνει με εκχώρηση έργων στην ΕΓΝΑΤΙΑ, με την απαξίωση του Δημόσιου Τομέα και του τομέα παραγωγής Δημοσίων Έργων, με υποβάθμιση της δημόσιας Διοίκησης και του ντόπιου επιστημονικού δυναμικού. Οι αόριστες ατεκμηρίωτες αιτιολογίες περί «τεχνογνωσίας» στη σημερινή ηλεκτρονική εποχή δεν είναι αποδεκτές.
Πληροφορούμε όλους αυτούς ότι το Αιγαίο διαθέτει επιστημονικό δυναμικό και ειδικότερα υψηλού επιπέδου τεχνικό προσωπικό σε όλους τους τομείς που μπορεί να ανταποκριθεί σε όλα τα έργα που γίνονται.
ΚΑΛΟΥΜΕ:
· Την Γενική Γραμματέα της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου να επανεξετάσει το όλο θέμα και να τεθεί ως θέμα συζήτησης στο Περιφερειακό Συμβούλιο της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου, ώστε να ανακληθεί η εν λόγω ΚΥΑ.
· Τους φορείς που έχουν συμπεριληφθεί στον κατάλογο των έργων που θα εκχωρηθούν να μην αποδεχθούν, με απόφαση των συμβουλίων τους την απόφαση αυτή.
· Τον Αναπληρωτή Υπουργό Περιβάλλοντος κ. Νίκο Σηφουνάκη, την Υφυπουργό Θαλασσίων Υποθέσεων κ. Ελπίδα Τσουρή, τους βουλευτές του Βορείου Αιγαίου, τους Νομάρχες, τους Δημάρχους και τους υποψηφίους αιρετούς της αυτοδιοίκησης των προσεχών εκλογών να εκφράσουν δημόσια τις θέσεις τους.
· Τα κόμματα του κοινοβουλίου να πάρουν θέση και να ζητήσουν την ακύρωση αυτής της ΚΥΑ.
· Τους Υπουργούς Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων καθώς και Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας κ.κ. Δημήτρη Ρέππα και Μιχάλη Χρυσοχοϊδη να ανακαλέσουν την απόφαση καθώς και άλλες που πιθανόν ακολουθούν και να επικρατήσει μια σύγχρονη και διαφορετική λογική για το Αιγαίο ώστε να καταστεί δυνατή η υλοποίηση των σημαντικών αναπτυξιακών έργων στην περιοχή ευθύνης μας, με τη συναίνεση των τοπικών κοινωνιών και του ντόπιου κατασκευαστικού και μελετητικού δυναμικού όπως το έχει αποδείξει χρόνια τώρα.
Υπάρχει κάποιος σε αυτό τον τόπο που δεν γνωρίζει ότι τα Λιμάνια και οι Βιολογικοί Καθαρισμοί , οι δρόμοι και τα κτήρια έγιναν από ντόπιο δυναμικό χωρίς κανένα πρόβλημα;
Είναι καιρός η νησιωτικότητα να γίνει πράξη κι’ αυτό δεν επιτυγχάνεται με αναθέσεις έργων στην ΕΓΝΑΤΙΑ.
Είναι καιρός να καταλάβουν οι εκάστοτε κυβερνώντες, ότι θέλουμε εμείς και τα παιδιά μας να συνεχίσουμε να ζούμε στο Αιγαίο το οποίο θέλουμε να έχει το μέλλον που του αξίζει.
Ο Πρόεδρος Ο Αντιπρόεδρος Ο Γενικός Γραμματέας
ΒΕΡΒΕΝΙΩΤΗΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΖΑΧΑΡΗΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΡΟΒΑΤΑΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ