Ένα πολύ ενδιαφέρον άρθρο περί νομιμοποίησης της δημοτικής αστυνομίας να κάνει ελέγχους για την απαγόρευση του καπνίσματος δημοσιεύσε η "Ελευθεροτυπία".
Είχε προηγηθεί επιστολή του ΣΔΑΑ στο Υπουργείο Εσωτερικών που εξέφραζε τις αντιρρήσεις του για την ανάληψη της αρμοδιότητας από τη δημοτική αστυνομία χωρίς την τροποποίηση του Νόμου 3731 που διέπει τη λειτουργία της και τις αρμοδιότητές της.
Του ΑΡΗ ΧΑΤΖΗΓΕΩΡΓΙΟΥ
Τελικώς δεν είναι μόνον οι μανιώδεις καπνιστές και οι ιδιοκτήτες καφέ-εστιατορίων που διαμαρτύρονται για την απαγόρευση του καπνίσματος... Τα μέτρα καταγγέλλουν ως «εκτός νομοθετικού πλαισίου» και οι δημοτικοί αστυνομικοί, οι ίδιοι δηλαδή που έχουν κατά κύριο λόγο επιφορτιστεί με τον καταλογισμό των προστίμων!
Οπως αναφέρεται σε επιστολή του Σωματείου Δημοτικών Αστυνομικών Αθήνας προς τον υπουργό Εσωτερικών Γιάννη Ραγκούση με ημερομηνία 29/9/10, «η ανάθεση των εν λόγω αρμοδιοτήτων στη Δημοτική Αστυνομία είναι εντελώς παράνομη, καθώς δεν προβλέπεται στα 28 σημεία που ορίζουν αποκλειστικά τις αρμοδιότητές μας».
Οι αρμοδιότητες αναφέρονται ρητά και αναλυτικά στον νόμο 3731/2008 που αφορά την «Αναδιοργάνωση της Δημοτικής Αστυνομίας» και στόχευε «στην επίλυση των ασαφειών του προηγουμένου νομοθετικού πλαισίου».
Ο πρόεδρος του Σωματείου Απόστολος Κόσσυβας δηλώνει ότι δεν υπήρξε έως τώρα αντίδραση από το υπουργείο σχετικά με το θέμα. «Θα μπορούσαν να είχαν καλύψει το κενό με μια διάταξη νόμου», λέει, αλλά το σημαντικότερο «είναι να σταματήσει η απαξίωση της Δημοτικής Αστυνομίας με τη συνεχή αυθαίρετη προσθήκη αρμοδιοτήτων χωρίς την απαιτούμενη εκπαίδευση, την ηθική αναγνώριση και την υλική αποζημίωση».
Το συγκεκριμένο σωματείο εκπροσωπεί τους 700 δημοτικούς αστυνομικούς του Δήμου Αθηναίων αλλά ο πρόεδρός του τονίζει ότι αντίστοιχα προβλήματα αντιμετωπίζουν οι περίπου 3.000 συνάδελφοί του σε όλους τους δήμους της χώρας.
Πρόστιμα για κάπνισμα μπορούν να επιβάλουν και άλλα όργανα ελέγχου (υγειονομικοί, λιμενικοί) αλλά «το 80% της δουλειάς γίνεται από εμάς», όπως αναφέρει.
«Παράθυρο»;
Μήπως τελικά αυτό το κενό νόμου είναι και ένα «παράθυρο» για να φεύγουν τα πρόστιμα μαζί με τα παράνομα... ντουμάνια; Ενόψει δημοτικών εκλογών, είναι πολλοί οι δήμαρχοι που εμφανίζονται απρόθυμοι να κυνηγήσουν ανηλεώς παραβάτες καπνιστές και επιχειρηματίες που τους φιλοξενούν. Εάν όμως το όργανο που κόβει το πρόστιμο είναι τυπικά αναρμόδιο, δεν μπορεί ο παραβάτης να επικαλεστεί το «κενό» και να πετύχει δικαστικά ακύρωση του προστίμου; Νομικοί τους οποίους ρωτήσαμε δεν μπορούσαν να δώσουν ευθεία απάντηση. Ο δικηγόρος του Σωματείου Δημοτικών Αστυνομικών Χ. Μπουκουβάλας είπε ότι θα ανέμενε με μεγάλο ενδιαφέρον μια τέτοια προσφυγή και το αποτέλεσμά της.
* Στην έκτακτη χθεσινή συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Αθηναίων, η παράταξη Κακλαμάνη κατάφερε -σε αντίθεση με προχθές- να περάσει απόφαση για μη συμμετοχή στην αύξηση κεφαλαίου της Εθνικής Τράπεζας και πώληση των αντίστοιχων δικαιωμάτων.
Το σχόλιο του ιστολογίου: Είχαμε εκφράσει τους προβληματισμούς μας σε αυτό το άρθρο μας για τον τρόπο που αποδόθηκε στη δημοτική αστυνομία ο έλεγχος απαγόρευσης του καπνίσματος. Εν τάχει θυμίζουμε ότι η δημοτική αστυνομία ως αρμοδιότητα με πρωθυπουργική απόφαση υπάγεται στο Υπουργείο Εσωτερικών, Αποκέντρωσης & Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, και τα σχετικά με τη δημοτική αστυνομία σχέδια νόμου συζητούνται στην Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης της Βουλής, οι δε αρμοδιότητες της δημοτικής αστυνομίας καθορίζονται στο νόμο 3731, όπου επίσης καθορίζεται και ποιες από αυτές ασκούνται ανάλογα με τη δύναμη της κάθε υπηρεσίας. Αντίθετα η πρόσφατη ανάθεση στη δημοτική αστυνομία της αρμοδιότητας ελέγχου απαγόρευσης του καπνίσματος έγινε με νόμο του Υποργείου Υγείας & Κοινωνικής Αλληλεγγύης (όπου βέβαια συνυπέγραφε και ο υπουργός Εσωτερικών), και το αντίστοιχο σχέδιο νόμου συζητήθηκε στην Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων της Βουλής που είναι αναρμόδια για θέματα δημοτικής αστυνομίας. Τελικά ο νόμος ψηφίστηκε από τη Βουλή και έχουμε απόδοση μίας αρμοδιότητας «από το παράθυρο», σε μια γενικότερη απαξίωση του θεσμού της δημοτικής αστυνομίας ώστε απλά να βουλώσουν κάποιες τρύπες τής ανεπάρκειας τρίτων υπηρεσιών. Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι σύμφωνα με την παράγραφο 3 του άρθρου 1 του νόμου 3731 που εξακολουθεί να είναι σε ισχύ «α) Σε όσους Δήμους ή Κοινότητες έχει συσταθεί με τον Οργανισμό Εσωτερικής Υπηρεσίας Δημοτική Αστυνομία, η οποία στελεχώνεται με προσωπικό που υπερβαίνει τα πενήντα (50) άτομα, ασκούνται όλες οι αρμοδιότητες της παραγράφου 1. β) Εφόσον η Δημοτική Αστυνομία στελεχώνεται με προσωπικό λιγότερο των πενήντα (50) ατόμων, ασκούνται υποχρεωτικά οι αρμοδιότητες των περιπτώσεων 1−8, 10, 11, 15, 16, 19, 21, 22 και 24−28 της παραγράφου 1 του παρόντος. Οι λοιπές αρμοδιότητες εξακολουθούν να ασκούνται από την ΕΛ.ΑΣ.». Η δημοτική αστυνομία ασκεί τις αρμοδιότητες της παραγράφου 1 του άρθρου 1, και σε αυτές δεν είναι ο έλεγχος απαγόρευσης του καπνίσματος. Και όλα αυτά θα είχαν λυθεί με μια απλή νομοθετική ρύθμιση, μια απλή τροπολογία στο Νόμο 3731. Η παράλογη σπουδή του ΥΥΚΑ για την επίσπευση των διαδικασιών συνετέλεσε στο να γίνουν κάποια πράγματα στο πόδι, και σε αυτό συνέβαλε και το γεγονός ότι κάποιοι τρίτοι μη θεσμικοί «εκπρόσωποι» είχαν επαφές με το ΥΠΕΣ και το ΥΥΚΑ και έδιναν τις ευλογίες τους. Η παρέμβαση ΣΔΑΑ είναι καίρια, και ίσως να μην κερδίσουμε κάτι στην πράξη, αφού είτε θα ακολουθήσει σύντομα σχετική τροπολογία, είτε η νομική ομάδα του ΥΠΕΣ με νομικά τερτίπια θα προσπαθήσει να μπαλώσει την τρύπα που δημιουργήθηκε. Όμως η παρέμβαση ΣΔΑΑ έχει τη σημασία της: περνάει στο ΥΠΕΣ το μήνυμα ότι οι δημοτικοί αστυνομικοί δεν πρόκειται να κάτσουμε απλά παρατηρητές των εξελίξεων. Ας το λάβει υπόψη του το υπουργείο.
Είχε προηγηθεί επιστολή του ΣΔΑΑ στο Υπουργείο Εσωτερικών που εξέφραζε τις αντιρρήσεις του για την ανάληψη της αρμοδιότητας από τη δημοτική αστυνομία χωρίς την τροποποίηση του Νόμου 3731 που διέπει τη λειτουργία της και τις αρμοδιότητές της.
Του ΑΡΗ ΧΑΤΖΗΓΕΩΡΓΙΟΥ
Τελικώς δεν είναι μόνον οι μανιώδεις καπνιστές και οι ιδιοκτήτες καφέ-εστιατορίων που διαμαρτύρονται για την απαγόρευση του καπνίσματος... Τα μέτρα καταγγέλλουν ως «εκτός νομοθετικού πλαισίου» και οι δημοτικοί αστυνομικοί, οι ίδιοι δηλαδή που έχουν κατά κύριο λόγο επιφορτιστεί με τον καταλογισμό των προστίμων!
Οπως αναφέρεται σε επιστολή του Σωματείου Δημοτικών Αστυνομικών Αθήνας προς τον υπουργό Εσωτερικών Γιάννη Ραγκούση με ημερομηνία 29/9/10, «η ανάθεση των εν λόγω αρμοδιοτήτων στη Δημοτική Αστυνομία είναι εντελώς παράνομη, καθώς δεν προβλέπεται στα 28 σημεία που ορίζουν αποκλειστικά τις αρμοδιότητές μας».
Οι αρμοδιότητες αναφέρονται ρητά και αναλυτικά στον νόμο 3731/2008 που αφορά την «Αναδιοργάνωση της Δημοτικής Αστυνομίας» και στόχευε «στην επίλυση των ασαφειών του προηγουμένου νομοθετικού πλαισίου».
Ο πρόεδρος του Σωματείου Απόστολος Κόσσυβας δηλώνει ότι δεν υπήρξε έως τώρα αντίδραση από το υπουργείο σχετικά με το θέμα. «Θα μπορούσαν να είχαν καλύψει το κενό με μια διάταξη νόμου», λέει, αλλά το σημαντικότερο «είναι να σταματήσει η απαξίωση της Δημοτικής Αστυνομίας με τη συνεχή αυθαίρετη προσθήκη αρμοδιοτήτων χωρίς την απαιτούμενη εκπαίδευση, την ηθική αναγνώριση και την υλική αποζημίωση».
Το συγκεκριμένο σωματείο εκπροσωπεί τους 700 δημοτικούς αστυνομικούς του Δήμου Αθηναίων αλλά ο πρόεδρός του τονίζει ότι αντίστοιχα προβλήματα αντιμετωπίζουν οι περίπου 3.000 συνάδελφοί του σε όλους τους δήμους της χώρας.
Πρόστιμα για κάπνισμα μπορούν να επιβάλουν και άλλα όργανα ελέγχου (υγειονομικοί, λιμενικοί) αλλά «το 80% της δουλειάς γίνεται από εμάς», όπως αναφέρει.
«Παράθυρο»;
Μήπως τελικά αυτό το κενό νόμου είναι και ένα «παράθυρο» για να φεύγουν τα πρόστιμα μαζί με τα παράνομα... ντουμάνια; Ενόψει δημοτικών εκλογών, είναι πολλοί οι δήμαρχοι που εμφανίζονται απρόθυμοι να κυνηγήσουν ανηλεώς παραβάτες καπνιστές και επιχειρηματίες που τους φιλοξενούν. Εάν όμως το όργανο που κόβει το πρόστιμο είναι τυπικά αναρμόδιο, δεν μπορεί ο παραβάτης να επικαλεστεί το «κενό» και να πετύχει δικαστικά ακύρωση του προστίμου; Νομικοί τους οποίους ρωτήσαμε δεν μπορούσαν να δώσουν ευθεία απάντηση. Ο δικηγόρος του Σωματείου Δημοτικών Αστυνομικών Χ. Μπουκουβάλας είπε ότι θα ανέμενε με μεγάλο ενδιαφέρον μια τέτοια προσφυγή και το αποτέλεσμά της.
* Στην έκτακτη χθεσινή συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Αθηναίων, η παράταξη Κακλαμάνη κατάφερε -σε αντίθεση με προχθές- να περάσει απόφαση για μη συμμετοχή στην αύξηση κεφαλαίου της Εθνικής Τράπεζας και πώληση των αντίστοιχων δικαιωμάτων.
Το σχόλιο του ιστολογίου: Είχαμε εκφράσει τους προβληματισμούς μας σε αυτό το άρθρο μας για τον τρόπο που αποδόθηκε στη δημοτική αστυνομία ο έλεγχος απαγόρευσης του καπνίσματος. Εν τάχει θυμίζουμε ότι η δημοτική αστυνομία ως αρμοδιότητα με πρωθυπουργική απόφαση υπάγεται στο Υπουργείο Εσωτερικών, Αποκέντρωσης & Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, και τα σχετικά με τη δημοτική αστυνομία σχέδια νόμου συζητούνται στην Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης της Βουλής, οι δε αρμοδιότητες της δημοτικής αστυνομίας καθορίζονται στο νόμο 3731, όπου επίσης καθορίζεται και ποιες από αυτές ασκούνται ανάλογα με τη δύναμη της κάθε υπηρεσίας. Αντίθετα η πρόσφατη ανάθεση στη δημοτική αστυνομία της αρμοδιότητας ελέγχου απαγόρευσης του καπνίσματος έγινε με νόμο του Υποργείου Υγείας & Κοινωνικής Αλληλεγγύης (όπου βέβαια συνυπέγραφε και ο υπουργός Εσωτερικών), και το αντίστοιχο σχέδιο νόμου συζητήθηκε στην Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων της Βουλής που είναι αναρμόδια για θέματα δημοτικής αστυνομίας. Τελικά ο νόμος ψηφίστηκε από τη Βουλή και έχουμε απόδοση μίας αρμοδιότητας «από το παράθυρο», σε μια γενικότερη απαξίωση του θεσμού της δημοτικής αστυνομίας ώστε απλά να βουλώσουν κάποιες τρύπες τής ανεπάρκειας τρίτων υπηρεσιών. Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι σύμφωνα με την παράγραφο 3 του άρθρου 1 του νόμου 3731 που εξακολουθεί να είναι σε ισχύ «α) Σε όσους Δήμους ή Κοινότητες έχει συσταθεί με τον Οργανισμό Εσωτερικής Υπηρεσίας Δημοτική Αστυνομία, η οποία στελεχώνεται με προσωπικό που υπερβαίνει τα πενήντα (50) άτομα, ασκούνται όλες οι αρμοδιότητες της παραγράφου 1. β) Εφόσον η Δημοτική Αστυνομία στελεχώνεται με προσωπικό λιγότερο των πενήντα (50) ατόμων, ασκούνται υποχρεωτικά οι αρμοδιότητες των περιπτώσεων 1−8, 10, 11, 15, 16, 19, 21, 22 και 24−28 της παραγράφου 1 του παρόντος. Οι λοιπές αρμοδιότητες εξακολουθούν να ασκούνται από την ΕΛ.ΑΣ.». Η δημοτική αστυνομία ασκεί τις αρμοδιότητες της παραγράφου 1 του άρθρου 1, και σε αυτές δεν είναι ο έλεγχος απαγόρευσης του καπνίσματος. Και όλα αυτά θα είχαν λυθεί με μια απλή νομοθετική ρύθμιση, μια απλή τροπολογία στο Νόμο 3731. Η παράλογη σπουδή του ΥΥΚΑ για την επίσπευση των διαδικασιών συνετέλεσε στο να γίνουν κάποια πράγματα στο πόδι, και σε αυτό συνέβαλε και το γεγονός ότι κάποιοι τρίτοι μη θεσμικοί «εκπρόσωποι» είχαν επαφές με το ΥΠΕΣ και το ΥΥΚΑ και έδιναν τις ευλογίες τους. Η παρέμβαση ΣΔΑΑ είναι καίρια, και ίσως να μην κερδίσουμε κάτι στην πράξη, αφού είτε θα ακολουθήσει σύντομα σχετική τροπολογία, είτε η νομική ομάδα του ΥΠΕΣ με νομικά τερτίπια θα προσπαθήσει να μπαλώσει την τρύπα που δημιουργήθηκε. Όμως η παρέμβαση ΣΔΑΑ έχει τη σημασία της: περνάει στο ΥΠΕΣ το μήνυμα ότι οι δημοτικοί αστυνομικοί δεν πρόκειται να κάτσουμε απλά παρατηρητές των εξελίξεων. Ας το λάβει υπόψη του το υπουργείο.