«Είστε τόσο βέβαιος, κ. Χατζημαρκάκη, ότι η Ελλάδα θα μπορέσει να ξεπληρώσει τα δισεκατομμύρια;», ήταν το ερώτημα που μου έθεσε πριν από μερικές ημέρες στέλεχος της γερμανικής κυβέρνησης σε μια δεξίωση στο Βερολίνο. Το υπονοούμενο του συνομιλητή μου στην ειρωνική έκφρασή του ήταν φανερό. Διαπιστώνω ότι υπάρχουν σκεπτικιστές σε κύκλους της κυβέρνησης.
Αλλαγή σκηνικού: Λίγες μέρες αργότερα, στο αεροδρόμιο του Βερολίνου. Ο ταξιτζής φορτώνει τη βαλίτσα μου στο πορτ-μπαγκάζ του αυτοκινήτου. Με αναγνωρίζει από τις ειδήσεις και μου πιάνει κουβέντα. Μου εξηγεί ότι γνωρίζει την Ελλάδα. Την έχει επισκεφτεί αρκετές φορές και εκτιμά ιδιαίτερα την ελληνική φιλοξενία και την ελληνική κουζίνα. Συμπληρώνει όμως με απόλυτη βεβαιότητα: «Αλλά τα λεφτά μας, δεν θα τα δούμε ποτέ ξανά!». Και στις δύο περιπτώσεις ανταποκρίθηκα με ισχυρή ένσταση. Συμφωνώ ότι η Ελλάδα περνάει δύσκολες εποχές, διαφωνώ όμως με τις φωνές που λένε ότι η χώρα δεν μπορεί να καταφέρει να βγει από τη κρίση. Η Ελλάδα έχει όλα τα προσόντα για να γίνει μια μεσογειακή οικονομική ατμομηχανή. Παρέχει, για παράδειγμα, μια ανταγωνιστική βιομηχανία πληροφορικής, ένα διαφοροποιημένο τουριστικό προϊόν, έναν δυναμικό κλάδο των εμπορικών μεταφορών. Ολοι τομείς, που μπορούν να συμβάλουν σε μια προοδευτική και δυναμική οικονομική ανάπτυξη.
Τη «δύναμη» της Ελλάδας εκτίμησαν και οι Κινέζοι. Αυτό καταδεικνύει η συνεργασία που αναπτύχθηκε πρόσφατα μεταξύ των δύο χωρών και οι επενδύσεις που συμφωνήθηκαν μεταξύ Αθήνας και Πεκίνου. Ελληνικές και κινεζικές εταιρείες επικύρωσαν κοινά προγράμματα στον τομέα των τηλεπικοινωνιών, στη ναυτιλία, στον τουρισμό και στις κατασκευές. Σε ανακοίνωσή του ο Κινέζος πρωθυπουργός Wen Jiabao σημείωσε ότι τα επόμενα πέντε χρόνια ο ετήσιος όγκος συναλλαγών ενδέχεται να ανέλθει στα 5,8 δισ. ευρώ, δηλαδή στο διπλάσιο απ’ ό,τι ισχύει σήμερα. Σύμφωνα με αναφορές των μέσων μαζικής ενημέρωσης, η Κίνα επιδιώκει να μετατρέψει την Ελλάδα σε κόμβο της νοτιοανατολικής και της ανατολικής Ευρώπης.
Οι Κινέζοι είναι έξυπνοι διαπραγματευτές, όπως επίσης και ψυχροί συμφεροντολόγοι. Το γνωρίζω ως μέλος της επιτροπής της Ε.Ε. με την Κίνα. Επενδύουν όταν αναμένουν σίγουρο κέρδος. Η νέα συμμαχία, λοιπόν, που συνάπτει ο... Σωκράτης με τον Κομφούκιο, έχει στρατηγική σημασία. Παράλληλα, η δημιουργία σταθερών οικονομικών σχέσεων εδραιώνεται πάνω σε ιδανική βάση. Οι δύο αρχαίοι πολιτισμοί, που επηρέασαν το ιστορικό γίγνεσθαι της ανθρωπότητας στην Ανατολή και τη Δύση, συνδέονται μέσω της μακράς ιστορίας τους και του βαθύτατου αλληλοσεβασμού που υφίσταται μεταξύ τους. Ως εκ τούτου, η τρέχουσα συζήτηση για επιμήκυνση του χρόνου αποπληρωμής των ελληνικών δανείων είναι προς το παρόν περιττή. Στην πραγματικότητα η συζήτηση αυτή επικρατεί μόνο στην Ελλάδα και είναι ένα προϊόν της «νοοτροπίας των Ελλήνων», την οποία επικρίνουν οι ίδιοι οι Ελληνες. Κανείς από τους Ευρωπαίους εταίρους δεν εξετάζει σοβαρά μια επιμήκυνση του χρόνου αποπληρωμής.
Κυρίως η Γερμανία, η οποία επιθυμεί πρώτα να δει σταθερές επιδόσεις, πριν «απονείμει» κάποια ανταμοιβή. Οποιος θεωρεί ότι η επιμήκυνση του χρόνου αποπληρωμής του χρέους πρέπει τώρα να συζητηθεί, προκαλεί σύγχυση και δυσχέρεια στο μεταρρυθμιστικό έργο, με αποτέλεσμα να αποπροσανατολίζει τους Ελληνες πολίτες. Επιπλέον, η όποια συζήτηση τρέφει τις αμφιβολίες των σκεπτικιστών στο εξωτερικό, οι οποίοι μέχρι σήμερα δυσκολεύονται να εμπιστευτούν την ευρεία βούληση των Ελλήνων για μεταρρύθμιση του κράτους. Οι διορθώσεις στο σχεδιάγραμμα της αποπληρωμής είναι μεν μια κοινή πρακτική του ΔΝΤ, όχι όμως της τρόικας και οπωσδήποτε όχι πέντε μήνες μετά την υπογραφή του Μνημονίου.
Ετσι, το άνοιγμα της αγοράς της ενέργειας, η μεταρρύθμιση του ασφαλιστικού και η αναδιάρθρωση του Οργανισμού Σιδηροδρόμων αποτελούν αξιόλογες αποφάσεις του πρωθυπουργού κ. Παπανδρέου. Ακόμη και η απελευθέρωση στον τομέα των μεταφορών αλλά και στα λεγόμενα «κλειστά επαγγέλματα» μέχρι το τέλος της χρονιάς είναι απόλυτα σωστές κινήσεις της κυβέρνησης.
Τα γερμανικά ΜΜΕ αναφέρουν πως, σύμφωνα με μελέτη του Αθηναϊκού Ινστιτούτου Εκπαίδευσης και Ερευνας, η απελευθέρωση στον τομέα των μεταφορών θα μπορούσε να ενισχύσει την παραγωγικότητα της οικονομίας μέχρι 2,5%. Το άνοιγμα των «κλειστών επαγγελμάτων» θα μπορούσε επίσης, σύμφωνα με τους επιστημονικούς υπολογισμούς του ινστιτούτου, να δώσει περαιτέρω ώθηση στο ακαθάριστο εγχώριο προϊόν (ΑΕΠ) έως και 13%!
Ετσι, το άνοιγμα της αγοράς της ενέργειας, η μεταρρύθμιση του ασφαλιστικού και η αναδιάρθρωση του Οργανισμού Σιδηροδρόμων αποτελούν αξιόλογες αποφάσεις του πρωθυπουργού κ. Παπανδρέου. Ακόμη και η απελευθέρωση στον τομέα των μεταφορών αλλά και στα λεγόμενα «κλειστά επαγγέλματα» μέχρι το τέλος της χρονιάς είναι απόλυτα σωστές κινήσεις της κυβέρνησης.
Τα γερμανικά ΜΜΕ αναφέρουν πως, σύμφωνα με μελέτη του Αθηναϊκού Ινστιτούτου Εκπαίδευσης και Ερευνας, η απελευθέρωση στον τομέα των μεταφορών θα μπορούσε να ενισχύσει την παραγωγικότητα της οικονομίας μέχρι 2,5%. Το άνοιγμα των «κλειστών επαγγελμάτων» θα μπορούσε επίσης, σύμφωνα με τους επιστημονικούς υπολογισμούς του ινστιτούτου, να δώσει περαιτέρω ώθηση στο ακαθάριστο εγχώριο προϊόν (ΑΕΠ) έως και 13%!
Υπάρχει λόγος για ελπίδα. Η Ελλάδα πρέπει να αποδείξει ότι οι σκεπτικιστές έχουν άδικο και ότι αξίζει την εμπιστοσύνη της Ευρώπης, εκτελώντας με επιτυχία τα συμφωνηθέντα στο Μνημόνιο. Το θέμα περί ευνοϊκότερων συνθηκών χρηματοδότησης ή περί επιμήκυνσης της περιόδου αποπληρωμής των δανείων θα μπορεί να συζητηθεί μετά 2012. Και μάλιστα, όχι ως απόλυτα αναγκαίο μέτρο έκτακτης ανάγκης, για μια χειμαζόμενη χώρα που πρέπει να τη σώσουν από την κατάρρευση, αλλά ως επιβράβευση σε μια επιτυχώς αναδιαρθρωμένη και προοδευτική Ελλάδα.
* Ο Γ. Χατζημαρκάκης είναι Γερμανός ευρωβουλευτής του Κόμματος Ευρωπαίων Φιλελευθέρων - FDP.
* Ο Γ. Χατζημαρκάκης είναι Γερμανός ευρωβουλευτής του Κόμματος Ευρωπαίων Φιλελευθέρων - FDP.
: http://infognomonpolitics.blogspot.com/2010/10/blog-post_9454.html#ixzz13GRyba93