12 Οκτωβρίου 2010

Αμεσος ο κίνδυνος να δέσουν τα πλοία οι ακτοπλοϊκές

undefinedΠολλές γραμμές που κάποτε ήταν κερδοφόρες, παρά την παρουσία δύο και τριών εταιρειών, σήμερα να είναι ζημιογόνες.

Αντιμέτωπος με τα σημαντικά προβλήματα που αντιμετωπίζει η ακτοπλοΐα θα έρθει αυτή την εβδομάδα ο υπουργός Θαλασσίων Υποθέσεων Νήσων και Αλιείας, Γιάννης Διαμαντίδης. Σήμερα θα έχει συνάντηση με το Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, ενώ εκκρεμεί και συνάντησή του με την Ένωση Επιχειρήσεων Ναυτιλίας.

Ο υπουργός Θαλασσίων Υποθέσεων Νήσων και Αλιείας, Γιάννης Διαμαντίδης.

Οι μεγάλες ζημίες του πρώτου εξαμήνου του 2010 δεν αφήνουν πολλά περιθώρια επιβίωσης στον κλάδο. Όπως εκτιμάται εάν δεν αλλάξει κάτι δραματικά στο τέλος του έτους οι πέντε μεγαλύτερες ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις (ΑΝΕΚ, Attica Group, Hellenic Seaways, Minoan Lines και Nel Lines) αναμένεται να εμφανίσουν ζημιές που θα ξεπερνούν τα 150 εκατ. ευρώ, και ο κίνδυνος να αρχίσουν να δένουν πλοία είναι άμεσος.

Η μείωση της επιβατικής και μεταφορικής κίνησης λόγω κρίσης και κυρίως η σημαντική αύξηση των τιμών του πετρελαίου (τα καύσιμα αποτελούν πάνω από το 40% του συνολικού κόστους λειτουργίας) έχουν αλλάξει τα δεδομένα στον ακτοπλοϊκό κλάδο. Τα περιθώρια μεικτού κέρδους έχουν μειωθεί σημαντικά, με αποτέλεσμα πολλές γραμμές που κάποτε ήταν κερδοφόρες, παρά την παρουσία δύο και τριών εταιρειών, σήμερα να είναι ζημιογόνες. Η κατάσταση επιτείνεται και από τον έντονο ανταγωνισμό μεταξύ των εταιρειών.

Οι συγχωνεύσεις αρχίζουν πλέον να συζητούνται έντονα κυρίως στα τραπεζικά γραφεία, καθώς τα πιστωτικά ιδρύματα αναζητούν τρόπους να εξασφαλίσουν την αποπληρωμή των δανείων τους. Ωστόσο οι συγχωνεύσεις θα πέσουν στο κενό, εάν η πολιτεία δεν προχωρήσει παράλληλα σε έναν εξορθολογισμό του θεσμικού πλαισίου της ακτοπλοΐας. Ακόμη και οι δρομολογούμενες αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου από τις ακτοπλοϊκές εταιρείες (ΝΕΛ, ΑΝΕΚ) θα αποδειχθούν απλώς… ασπιρίνες, στο βαθμό που η πολιτεία δεν σκύψει με σοβαρότητα στα θέματα που τίθενται.

Θα πρέπει να γίνει κατανοητό σε όλους όσοι ενδιαφέρονται για την ακτοπλοΐα ότι αν δεν ληφθούν μέτρα το… ναυάγιο είναι προ των πυλών σημειώνουν αρμόδιοι παράγοντες.

Ελεύθερη δρομολόγηση ταχύπλοων

Ως άμεσης προτεραιότητας ζητήματα οι ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις θέτουν την κατάργηση της υποχρεωτικής δρομολόγησης των συμβατικών πλοίων για δέκα μήνες και των ταχυπλόων για επτά. Ειδικά για τα ταχύπλοα το αίτημα τίθεται από όλες τις εταιρείες είτε διαθέτουν είτε όχι πλοία αυτού του τύπου. Η κατάργηση της υποχρεωτικής επτάμηνης δρομολόγησης των ταχυπλόων θα μειώσει τα κόστη τόσο στις εταιρείες που έχουν αυτού του είδους τα πλοία όσο και τις υπόλοιπες, καθώς τα ταχύπλοα θα είναι εκτός αγοράς για δύο τουλάχιστον επιπλέον μήνες το χρόνο, χωρίς από την άλλη να υπάρχει θέμα νόθευσης του ανταγωνισμού και έλλειψης ικανού αριθμού πλοίου που θα εξυπηρετούν τα νησιά.

Επίσης αλλαγές μπορούν να συζητηθούν και στο θέμα της ενδιαίτησης και της σύνθεσης των πληρωμάτων των πλοίων, ενώ με ιδιαίτερη έμφαση τίθεται και το θέμα των συνεχών αυξήσεων στα καύσιμα και ειδικότερα των επονομαζομένων «premia» από πλευράς των διυλιστηρίων.

Το «χαράτσι» των αχθοφορικών

Μία ακόμη κίνηση που κρίνεται απολύτως αναγκαία είναι η μείωση των κρατήσεων υπέρ τρίτων στις τιμές των εισιτηρίων. Ορισμένες εξ αυτών μάλιστα δεν πηγαίνουν καν στον κρατικό κορβανά. Η εξέλιξη αυτή θα αυξήσει σταδιακά τα έσοδα των εταιρειών χωρίς απαραίτητα να αυξηθεί το κόστος για τον επιβάτη.

Χαρακτηριστική από την άποψη αυτή ήταν το θέμα που δημιουργήθηκε με το Λιμεναρχείο της Σαντορίνης. Όπως αναφέρεται σε πρόσφατη ανακοίνωση του Ομίλου Attica ο εκεί αρμόδιος Λιμενάρχης «σε μία πρωτοφανή για τα ακτοπλοϊκά δεδομένα κίνηση επέβαλε σειρά προστίμων στον ναυτικό μας πράκτορα για υποτιθέμενη μη είσπραξη του «χαρατσίου» που κατ' επίφασιν ονομάζεται «αχθοφορικό δικαίωμα».

Πέραν του γεγονότος ότι ο Λιμενάρχης δεν εξηγεί πειστικά ούτε το πώς διενήργησε τον έλεγχο ούτε το πώς διαπίστωσε τη μη είσπραξη του αχθοφορικού τέλους (και όχι δικαιώματος) ούτε πώς διαπίστωσε ότι αυτό ήταν όντως οφειλόμενο, προβαίνει σε χαρακτηρισμούς και διαπιστώσεις οι οποίες καταδεικνύουν -κατά την άποψή μας- υπέρμετρο ζήλο για την προάσπιση των δικαιωμάτων των αχθοφόρων σημειώνει η εταιρεία. Σύμφωνα με μαρτυρίες που μας έγιναν γνωστές, ο έλεγχος των εισιτηρίων -τον οποίο νομιμοποιείται να διενεργεί μόνο η Λιμενική Αρχή- γινόταν σε κάποιες περιπτώσεις από εκπροσώπους των αχθοφόρων του λιμένα Σαντορίνης, οι οποίοι παρακρατούσαν αποκόμματα εισιτηρίων επιβατών που προορίζονταν για τη Λιμενική Αρχή! Εκπρόσωποι του «σωματείου» μάλιστα παρενοχλούν κατ' επανάληψη τους επιβάτες που κατά την άποψή τους δεν έχουν πληρώσει τα δέοντα, παρεμποδίζοντας την επιβίβασή τους στο πλοίο της εταιρείας μας, χωρίς όμως να έχουν προσφέρει στους επιβάτες αυτούς τις υπηρεσίες τις οποίες ζητούν να πληρωθούν, προστίθεται στην ανακοίνωση.

Όλα αυτά με την ανοχή των λιμενικών αρχών Σαντορίνης, οι οποίες αξιώνουν την είσπραξη του αχθοφορικού τέλους αδιακρίτως, χωρίς δηλαδή να εξετάζεται αν αυτό οφείλεται ή όχι. Επομένως κατά τη στρεβλή αυτή άποψη θα πρέπει να πληρώνει αχθοφορικά επιβάτης ο οποίος επιβαίνει σε όχημα ή ο οποίος δεν έχει αποσκευή ή ο οποίος για οποιοδήποτε λόγο δεν επιθυμεί να κάνει χρήση της υπηρεσίας (υποθέτοντας ότι αυτή προσφέρεται εν τοις πράγμασι - που δεν προσφέρεται), αναφέρει η Attica Group.

Η εταιρεία προσθέτει ότι ανάλογα φαινόμενα παρατηρούνται και σε άλλα λιμάνια και τονίζει ότι «αποτελεί προσβολή στη νοημοσύνη όλων η επιβολή προστίμων κατ' επίκληση νομοθεσίας του 1932 και του 1949 (όπως συνέβη στην περίπτωση του Λιμενάρχη Σαντορίνης). Και ναι μεν τα χρόνια πριν και μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο μπορεί να είχε νόημα η πριμοδότηση κοινωνικών στρωμάτων χαμηλού εισοδήματος όπως ήταν κάποτε οι αχθοφόροι -οι οποίοι βεβαίως τότε παρείχαν κάποια υπηρεσία- το έτος 2010 όμως είναι απαράδεκτο να εξακολουθεί να βρίσκεται σε ισχύ τέτοια παρωχημένη νομοθεσία χωρίς να παρέχονται υπηρεσίες…».

Κατά συνέπεια, υπογραμμίζει η Attica Group, απευθυνόμενοι σε κάθε αρμόδιο Υπουργό, ζητούμε την άμεση κατάργηση των τελών αυτών όπως και κάθε άλλης μη ανταποδοτικής και παράνομης αμοιβής υπέρ τρίτων που επιβαρύνει το ακτοπλοϊκό εισιτήριο και λειτουργεί ανασταλτικά για τον ακτοπλόο επιβάτη και προαναγγέλλει προσφυγή στη δικαιοσύνη για την ακύρωσή προστίμων, ενώ θα επιδιώξει με κάθε νόμιμο μέσο την οριστική κατάργηση όλων των μη ανταποδοτικών κρατήσεων υπέρ τρίτων.

ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ

πηγή ναυτεμπορική