Και το Πανεπιστήμιο Αιγαίου αναμένεται να αγγίξουν οι μεγάλες ανατροπές που κυοφορούνται στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Εκείνο που ακόμη δεν έχει καταστεί σαφές είναι αν θα αγγίξει το διασπαρμένο σε έξι νησιά ίδρυμα του Αρχιπελάγους και ο «Καλλικράτης» στην εκπαίδευση.
Μια πρώτη εκτίμηση που εξήχθη απ’ τα όσα ανέφερε ο πρωθυπουργός στους Δελφούς, είναι πως θα υπάρξει εντελώς διαφορετική προσέγγιση στα κεντρικά απ’ τα περιφερειακά πανεπιστήμια, με τα δεύτερα μάλλον συγκριτικά με τα πρώτα να βγαίνουν ευνοημένα σε ό,τι αφορά στις χωρικές αλλαγές.
Το Πανεπιστήμιο Αιγαίου, ήδη έχει ανοίξει σχετική ιστοσελίδα για τον εσωτερικό διάλογο της κοινότητάς του πάνω στα συγκεκριμένα θέματα, ενώ θα εξετάσει τις αλλαγές και στην προσεχή Σύγκλητο, 13 και 14 Οκτωβρίου.
Δίχως ντοκουμέντα
Μια πρώτη επισήμανση που μας κατέθεσε ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Αιγαίου, Πάρις Τσάρτας, μετά τη Σύνοδο των Πρυτάνεων στους Δελφούς, είναι πως κι αυτήν τη φορά, όπως και στην προηγούμενη ενημέρωση που έγινε στις διοικήσεις των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων της χώρας τον Ιούνιο, στην Πιερία, δεν υπήρξε κανένα γραπτό κείμενο. Δε δόθηκε, ούτε καν στο προεδρείο της Συνόδου, κάποιο ντοκουμέντο με ένα σχέδιο στο οποίο να αναφέρονται τα όσα ο Γιώργος Παπανδρέου και η αρμόδια υπουργός Άννα Διαμαντοπούλου έθεσαν για τις προωθούμενες σημαντικές αλλαγές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Αλλαγές που περιλαμβάνουν και σοβαρές ανατροπές στο ό,τι ισχύει μέχρι σήμερα, μια και θα αφορούν συνενώσεις και καταργήσεις σχολών, την εφαρμογή νέου συστήματος εισαγωγής σε ΑΕΙ και ΤΕΙ, όπως κι αλλαγές στη χορήγηση συγγραμμάτων και στη διδασκαλία των μαθημάτων, καθώς και στη διοίκηση των ιδρυμάτων.
«Απέναντι σε αυτή την περιορισμένη ενημέρωση, το υπουργείο δεσμεύτηκε πολύ σύντομα, πιστεύω μέσα στις επόμενες μέρες, να θέσει στη διάθεσή μας ένα αναλυτικότερο κείμενο, το οποίο και θα αποτελέσει τη βάση για τη διαβούλευση που θα ακολουθήσει», είπε ο κ. Τσάρτας, που δεν έκρυψε τον έντονο προβληματισμό ολόκληρης της πανεπιστημιακής κοινότητας του Αιγαίου για το μέγεθος των αλλαγών που επίκεινται.
Διάλογος παντού
Σύμφωνα με το σχεδιασμό που ανακοινώθηκε απ’ την κυβέρνηση, η διαβούλευση θα διαρκέσει περί τους τρεις μήνες και το Μάρτιο του 2011 θα είναι έτοιμο προς ψήφιση το σχετικό νομοσχέδιο. Στο διάστημα της διαβούλευσης το Πανεπιστήμιο Αιγαίου θα μετάσχει διά των εκπροσώπων του σε όλα τα θεσμικά όργανα, ενώ ήδη κάποια πεδία συζήτησης έχουν αρχίσει να τα επεξεργάζονται στελέχη του Πανεπιστημίου που έχουν επιφορτιστεί με το συγκεκριμένο αντικείμενο.
«Πρέπει να καταλήξουμε σε θέσεις, στη διατύπωση άποψης για το τι συμφέρει το ίδρυμα», ανέφερε ο κ. Τσάρτας, που προανήγγειλε συζήτηση για τις αλλαγές τόσο στο πλαίσιο του εσωτερικού διαλόγου που έχει ξεκινήσει, όσο στην επόμενη συνεδρίαση της Συγκλήτου.
Εκτιμήσεις
Ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Αιγαίου με κάθε επιφύλαξη, αφού δεν υπάρχουν κείμενα με συγκεκριμένες προτάσεις, ανέφερε ότι σε κάποια ζητήματα, όπως για παράδειγμα η ανάγκη διεθνοποίησης των ελληνικών πανεπιστημίων, δεν μπορεί παρά να συμφωνήσει στο σύνολό της η πανεπιστημιακή κοινότητα. Σε κάποια άλλα θα πρέπει να υπάρξει ουσιαστικός διάλογος πριν ληφθούν αποφάσεις και διαμορφωθεί ένας νέος νόμος-πλαίσιο.
Σύμφωνα με τον κ. Τσάρτα, υπάρχουν μια σειρά από επίμαχα θέματα που χρήζουν ειδικής προσοχής κι ως τέτοιο χαρακτήρισε το θέμα της διοίκησης των πανεπιστημίων. Η υπουργός πρότεινε να γίνεται μέσω ενός συμβουλίου διοίκησης, το οποίο θα ασκεί και ένα μέρος των αρμοδιοτήτων του υπουργείου Παιδείας. «Αυτό το συμβούλιο θα αναλαμβάνει και τη διαχείριση της χρηματοδότησης, ενώ το ακαδημαϊκό μέρος των υποθέσεων θα είναι αρμοδιότητα των πρυτανικών αρχών», τόνισε στη σύνοδο η κ. Διαμαντοπούλου, αφήνοντας όμως μεγάλες απορίες για το πώς θα εφαρμοστεί ένα τέτοιο μοντέλο διοίκησης, αλλά και για την αυτοτέλεια των ιδρυμάτων.
Ομοίως επίμαχο είναι το θέμα της εισαγωγής σε ΑΕΙ και ΤΕΙ, όπως και το ζήτημα των συνενώσεων πανεπιστημίων και ΤΕΙ μέσω συγχωνεύσεων και καταργήσεων τμημάτων, ο επονομαζόμενος ως «Καλλικράτης» στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
«Έχω την εντύπωση», ανέφερε ο κ. Τσάρτας επαναλαμβάνοντας για ακόμη μια φορά τις επιφυλάξεις που διατηρεί στο να εκφράσει τις εκτιμήσεις του όσο δεν υπάρχουν αναλυτικά κείμενα για τις προτεινόμενες αλλαγές, «ότι θα προσεγγιστούν διαφορετικά τα κεντρικά και διαφορετικά τα περιφερειακά ιδρύματα, ότι θα γίνουν άλλες επιλογές για χωρικές αλλαγές μεταξύ των πανεπιστημίων.» Ο κ. Τσάρτας θεωρεί ότι μια τέτοια πρακτική ίσως και να αφήσει εκτός «Καλλικράτη» το Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Μέχρι, όμως, να διαμορφωθεί πιο συγκεκριμένα το πλαίσιο του διαλόγου και των κυβερνητικών προτάσεων, ο ίδιος επισήμανε πως «δεν πρέπει στιγμή να εφησυχάζουμε και για αυτό θα είμαστε έτοιμοι από κάθε άποψη για να συμμετάσχουμε στο διάλογο και να στηρίξουμε το Πανεπιστήμιο Αιγαίου».
Εκείνο που ακόμη δεν έχει καταστεί σαφές είναι αν θα αγγίξει το διασπαρμένο σε έξι νησιά ίδρυμα του Αρχιπελάγους και ο «Καλλικράτης» στην εκπαίδευση.
Μια πρώτη εκτίμηση που εξήχθη απ’ τα όσα ανέφερε ο πρωθυπουργός στους Δελφούς, είναι πως θα υπάρξει εντελώς διαφορετική προσέγγιση στα κεντρικά απ’ τα περιφερειακά πανεπιστήμια, με τα δεύτερα μάλλον συγκριτικά με τα πρώτα να βγαίνουν ευνοημένα σε ό,τι αφορά στις χωρικές αλλαγές.
Το Πανεπιστήμιο Αιγαίου, ήδη έχει ανοίξει σχετική ιστοσελίδα για τον εσωτερικό διάλογο της κοινότητάς του πάνω στα συγκεκριμένα θέματα, ενώ θα εξετάσει τις αλλαγές και στην προσεχή Σύγκλητο, 13 και 14 Οκτωβρίου.
Δίχως ντοκουμέντα
Μια πρώτη επισήμανση που μας κατέθεσε ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Αιγαίου, Πάρις Τσάρτας, μετά τη Σύνοδο των Πρυτάνεων στους Δελφούς, είναι πως κι αυτήν τη φορά, όπως και στην προηγούμενη ενημέρωση που έγινε στις διοικήσεις των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων της χώρας τον Ιούνιο, στην Πιερία, δεν υπήρξε κανένα γραπτό κείμενο. Δε δόθηκε, ούτε καν στο προεδρείο της Συνόδου, κάποιο ντοκουμέντο με ένα σχέδιο στο οποίο να αναφέρονται τα όσα ο Γιώργος Παπανδρέου και η αρμόδια υπουργός Άννα Διαμαντοπούλου έθεσαν για τις προωθούμενες σημαντικές αλλαγές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Αλλαγές που περιλαμβάνουν και σοβαρές ανατροπές στο ό,τι ισχύει μέχρι σήμερα, μια και θα αφορούν συνενώσεις και καταργήσεις σχολών, την εφαρμογή νέου συστήματος εισαγωγής σε ΑΕΙ και ΤΕΙ, όπως κι αλλαγές στη χορήγηση συγγραμμάτων και στη διδασκαλία των μαθημάτων, καθώς και στη διοίκηση των ιδρυμάτων.
«Απέναντι σε αυτή την περιορισμένη ενημέρωση, το υπουργείο δεσμεύτηκε πολύ σύντομα, πιστεύω μέσα στις επόμενες μέρες, να θέσει στη διάθεσή μας ένα αναλυτικότερο κείμενο, το οποίο και θα αποτελέσει τη βάση για τη διαβούλευση που θα ακολουθήσει», είπε ο κ. Τσάρτας, που δεν έκρυψε τον έντονο προβληματισμό ολόκληρης της πανεπιστημιακής κοινότητας του Αιγαίου για το μέγεθος των αλλαγών που επίκεινται.
Διάλογος παντού
Σύμφωνα με το σχεδιασμό που ανακοινώθηκε απ’ την κυβέρνηση, η διαβούλευση θα διαρκέσει περί τους τρεις μήνες και το Μάρτιο του 2011 θα είναι έτοιμο προς ψήφιση το σχετικό νομοσχέδιο. Στο διάστημα της διαβούλευσης το Πανεπιστήμιο Αιγαίου θα μετάσχει διά των εκπροσώπων του σε όλα τα θεσμικά όργανα, ενώ ήδη κάποια πεδία συζήτησης έχουν αρχίσει να τα επεξεργάζονται στελέχη του Πανεπιστημίου που έχουν επιφορτιστεί με το συγκεκριμένο αντικείμενο.
«Πρέπει να καταλήξουμε σε θέσεις, στη διατύπωση άποψης για το τι συμφέρει το ίδρυμα», ανέφερε ο κ. Τσάρτας, που προανήγγειλε συζήτηση για τις αλλαγές τόσο στο πλαίσιο του εσωτερικού διαλόγου που έχει ξεκινήσει, όσο στην επόμενη συνεδρίαση της Συγκλήτου.
Εκτιμήσεις
Ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Αιγαίου με κάθε επιφύλαξη, αφού δεν υπάρχουν κείμενα με συγκεκριμένες προτάσεις, ανέφερε ότι σε κάποια ζητήματα, όπως για παράδειγμα η ανάγκη διεθνοποίησης των ελληνικών πανεπιστημίων, δεν μπορεί παρά να συμφωνήσει στο σύνολό της η πανεπιστημιακή κοινότητα. Σε κάποια άλλα θα πρέπει να υπάρξει ουσιαστικός διάλογος πριν ληφθούν αποφάσεις και διαμορφωθεί ένας νέος νόμος-πλαίσιο.
Σύμφωνα με τον κ. Τσάρτα, υπάρχουν μια σειρά από επίμαχα θέματα που χρήζουν ειδικής προσοχής κι ως τέτοιο χαρακτήρισε το θέμα της διοίκησης των πανεπιστημίων. Η υπουργός πρότεινε να γίνεται μέσω ενός συμβουλίου διοίκησης, το οποίο θα ασκεί και ένα μέρος των αρμοδιοτήτων του υπουργείου Παιδείας. «Αυτό το συμβούλιο θα αναλαμβάνει και τη διαχείριση της χρηματοδότησης, ενώ το ακαδημαϊκό μέρος των υποθέσεων θα είναι αρμοδιότητα των πρυτανικών αρχών», τόνισε στη σύνοδο η κ. Διαμαντοπούλου, αφήνοντας όμως μεγάλες απορίες για το πώς θα εφαρμοστεί ένα τέτοιο μοντέλο διοίκησης, αλλά και για την αυτοτέλεια των ιδρυμάτων.
Ομοίως επίμαχο είναι το θέμα της εισαγωγής σε ΑΕΙ και ΤΕΙ, όπως και το ζήτημα των συνενώσεων πανεπιστημίων και ΤΕΙ μέσω συγχωνεύσεων και καταργήσεων τμημάτων, ο επονομαζόμενος ως «Καλλικράτης» στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
«Έχω την εντύπωση», ανέφερε ο κ. Τσάρτας επαναλαμβάνοντας για ακόμη μια φορά τις επιφυλάξεις που διατηρεί στο να εκφράσει τις εκτιμήσεις του όσο δεν υπάρχουν αναλυτικά κείμενα για τις προτεινόμενες αλλαγές, «ότι θα προσεγγιστούν διαφορετικά τα κεντρικά και διαφορετικά τα περιφερειακά ιδρύματα, ότι θα γίνουν άλλες επιλογές για χωρικές αλλαγές μεταξύ των πανεπιστημίων.» Ο κ. Τσάρτας θεωρεί ότι μια τέτοια πρακτική ίσως και να αφήσει εκτός «Καλλικράτη» το Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Μέχρι, όμως, να διαμορφωθεί πιο συγκεκριμένα το πλαίσιο του διαλόγου και των κυβερνητικών προτάσεων, ο ίδιος επισήμανε πως «δεν πρέπει στιγμή να εφησυχάζουμε και για αυτό θα είμαστε έτοιμοι από κάθε άποψη για να συμμετάσχουμε στο διάλογο και να στηρίξουμε το Πανεπιστήμιο Αιγαίου».
ΠΗΓΗ: ΕΜΠΡΟΣ Λέσβου, άρθρο Πολλάτου Μαρίνα, 29/09/2010