Πάνε 3 χρόνια από τότε που το Υπουργείο Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής μετατράπηκε σε Γενική Γραμματεία. Όταν συνέβη αυτό ο Σύλλογός μας, παρά τις μεγαλόστομες υποσχέσεις των αρμόδιων που διαβεβαίωναν ότι η υπηρεσία μας θα «αναβαθμιστεί», είχε προειδοποιήσει ότι επρόκειτο για ένα βήμα προς την κατάργηση και την τυπική και ουσιαστική εγκατάλειψη της νησιωτικής πολιτικής από το Κράτος. Ακολούθησαν 3 χρόνια γεμάτα παλινωδίες: η Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής πέρασε σαν μπαλάκι διαδοχικά από το ΥΕΝ στο Υπουργείο Εσωτερικών (για ένα σύντομο χρονικό διάστημα) και στη συνέχεια στο Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων. Σε όλη αυτή τη διαδρομή είχε γίνει φανερό ότι οι κενοί πειραματισμοί των κυβερνώντων δεν ήταν τυχαίοι: έδειχναν ότι το ουσιαστικό αντικείμενο της υπηρεσίας μας, δηλαδή η νησιωτική πολιτική, δεν ήταν στις προτεραιότητές τους, ότι ουσιαστικές πολιτικές για τη βελτίωση της ζωής στα νησιά δεν αναλαμβάνονταν, πράγμα που καταγγέλθηκε επανειλημμένα από τον Σύλλογό μας, ο οποίος είχε καταθέσει πολλές σχετικές προτάσεις προς την πολιτική ηγεσία.
Με την ανακοίνωση της ίδρυσης του νέου υπουργείου Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας θα ανέμενε κανείς ότι δίνεται μια διοικητικά ορθολογικότερη λύση σε αυτό το πρόβλημα, κι ότι η κυβέρνηση αποφάσισε επιτέλους να αξιοποιήσει την υπηρεσία μας και να εκμεταλλευτεί το μικρό και ευέλικτο σχήμα της για τον σχεδιασμό μιας νησιωτικής πολιτικής, που στην πράξη έχει τεθεί επί σειρά ετών σε ένα ιδιότυπο περιθώριο, αλλά στα λόγια -επειδή προφανώς ακούγεται πολύ ...ωραία ιδέα- εξακολουθεί να διανθίζει τις κυβερνητικές εξαγγελίες.
Κι όμως, με έκπληξη διαβάσαμε στις 16-9-2010 στον ημερήσιο Τύπο ότι με τα υπό επεξεργασία προεδρικά διατάγματα δίνεται μια «λύση» που ποτέ μέχρι τώρα δεν μπορούσαμε να φανταστούμε: οι αρμοδιότητες και οι θέσεις της μικρής μας Γενικής Γραμματείας των 100 ατόμων να …διασπαστούν ανάμεσα σε 3 (!) υπουργεία, με τη διεύθυνση Μεταφορών να εντάσσεται στο νεοσύστατο υπουργείο Θαλασσίων Υποθέσεων, τη διεύθυνση Περιβάλλοντος στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και την υπόλοιπη (;) Γενική Γραμματεία να παραμένει στο Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.
Τα ερωτήματα που γεννιούνται είναι πολλά και αφορούν τόσο τη λογική των εμπνευστών αυτού του νόθου σχήματος, όσο και τις συνέπειες που θα έχει η τυχόν εφαρμογή του. Ούτως ή άλλως, αμφιβάλλουμε αν θα υπάρξει και αυτή τη φορά η οποιαδήποτε αιτιολόγηση αυτών των αποφάσεων, εφόσον για μια ακόμη φορά -στην εποχή της «δημοκρατικής διαβούλευσης»- αυτές λαμβάνονται εν κρυπτώ, με βάση εισηγήσεις αγνώστων στο ευρύ κοινό παραγόντων και χωρίς να έχει ζητηθεί προηγουμένως οποιαδήποτε γνώμη από τους εμπλεκόμενους φορείς. Για μια ακόμη φορά φαίνεται ότι στη λογική των κυβερνώντων επικρατούν κάθε λογής άλλες προτεραιότητες και δεσμεύσεις που δεν έχουν καμιά σχέση με τον σχεδιασμό πολιτικών για τα νησιά. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι οι αρμοδιότητες των άγονων γραμμών και του περιβάλλοντος που σήμερα αφαιρούνται είναι ακριβώς αυτές που κατά καιρούς έχουν μπει στο μάτι πολλών εφοπλιστικών και επιχειρηματικών συμφερόντων τα οποία επιδιώκουν να εκμεταλλεύονται ασύδοτα την ανάγκη των νησιωτών για σύγχρονες θαλάσσιες συγκοινωνίες και το δομημένο και φυσικό περιβάλλον το νησιών μας.
Δεν θα επεκταθούμε περισσότερο στην κριτική του πιθανού νέου σχήματος εφόσον δεν γνωρίζουμε το περιεχόμενο του νέου Προεδρικού Διατάγματος. Η ουσία είναι ότι αν ισχύουν τα εν λόγω δημοσιεύματα, τότε έχουμε αναμφίβολα να κάνουμε με μια καμουφλαρισμένη κατάργηση της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, ανεξάρτητα από το αν η ταμπέλα παραμείνει σε ένα τμήμα της υπηρεσίας μας και για καθαρά συμβολικούς λόγους. Και σε αυτή την ουσιαστική κατάργηση θα αντιδράσουμε δυναμικά.
Για εμάς η μόνη αποδεκτή λύση στην παρούσα φάση είναι η υπαγωγή ολόκληρης της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής στο νεοσύστατο Υπουργείο Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας, με ενισχυμένες αρμοδιότητες, με αυτοτελή προϋπολογισμό και πάντα από τη νευραλγική της θέση στη Μυτιλήνη. Αυτή είναι και η βάση κάθε περαιτέρω συζήτησης που μπορεί και πρέπει να γίνει για την αναδιοργάνωση και επέκταση του ανθρώπινου δυναμικού του Κράτους που ασχολείται με τη νησιωτική πολιτική. Η νησιωτική πολιτική ασφαλώς και πρέπει να αφορά το σύνολο των ελληνικών νησιών και γι’ αυτόν τον λόγο οι φορείς σχεδιασμού και υλοποίησής της πρέπει να επεκταθούν και να ενισχυθούν. Αλλά πώς μπορεί να γίνει αυτό όταν αγνοείται και διαλύεται μια υπηρεσία που είναι η μοναδική στην Ελλάδα που έχει την τεχνογνωσία και την εμπειρία στο αντικείμενο; Αν η Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής και οι ζωτικές της λειτουργίες απουσιάζουν από το σχήμα του νέου υπουργείου, τότε αναμφίβολα ο τίτλος του καθίσταται ψευδεπίγραφος, όσον αφορά το «Νήσων»…
Η ανοιχτή αυτή επιστολή απευθύνεται στον Πρωθυπουργό και στο κυβερνητικό επιτελείο, στα πολιτικά κόμματα, απευθύνεται όμως και στον λαό και στους φορείς των νησιών του Αιγαίου που γνωρίζουν το έργο και τις προσπάθειες των υπαλλήλων του όλα αυτά τα χρόνια. Καλούμε όλους να σταθούν αυτή τη στιγμή αρωγοί στην προσπάθειά μας, να πιέσουν την κυβέρνηση ώστε να μην διαλυθεί ουσιαστικά ή τυπικά η Γενική Γραμματεία μας. Δεν προσπαθούμε σε καμιά περίπτωση να ωραιοποιήσουμε ή να εξιδανικεύσουμε το μέχρι τώρα έργο του πρώην Υπουργείου και νυν Γενικής Γραμματείας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής και τα αποτελέσματά του για τα νησιά. Όποιος γνωρίζει τη δράση του Συλλόγου μας ξέρει ότι σαν εργαζόμενοι έχουμε κατ’ επανάληψη ασκήσει σκληρή κριτική στις αποσπασματικές και ανεπαρκείς κυβερνητικές πολιτικές, και ξέρει ότι θα επιθυμούσαμε πρώτοι απ’ όλους να έχουν γίνει πολύ περισσότερα πράγματα. Όλοι όμως ξέρουν ότι όποτε έγινε το παραμικρό βήμα ενίσχυσης των νησιών, στην κατεύθυνση της άρσης της απομόνωσης και των ανισοτήτων που αντιμετωπίζουν οι κάτοικοί τους, αυτό πέρασε από το Υπουργείο Αιγαίου και καθοριστική συμβολή σε αυτό είχε το μικρό υπαλληλικό δυναμικό μας (μερικά μόνο παραδείγματα για τους «αμνήμονες»: το πρόγραμμα «Αστερίας» που έγινε πρότυπο για τη δημιουργία των ΚΕΠ πανελλαδικά, η θέσπιση του μειωμένου ΦΠΑ για τα νησιά, η καθιέρωση δωρεάν μετακίνησης για τους κατοίκους των μικρών νησιών, η επέκταση του δικτύου των άγονων γραμμών, τα ΣΧΟΠ, η ενίσχυση των τοπικών φορέων με πυροσβεστικά οχήματα και ασθενοφόρα, η ουσιαστική ενίσχυση της θεατρικής ερασιτεχνικής δραστηριότητας στα νησιά κ.ά.) Υπερασπιζόμαστε λοιπόν και θα υπερασπιστούμε απέναντι στις κάθε λογής λοιδορίες και συκοφαντίες το ουσιαστικό έργο που έχει παραχθεί, το οποίο αν μη τι άλλο αναδεικνύει ότι οι δυνατότητες για δράση και για έργο στα νησιά είναι εδώ, εκείνο που λείπει είναι η πολιτική βούληση…
Τέλος, σαν εργαζόμενοι που υφιστάμεθα τελευταία μια άνευ προηγουμένου επίθεση στο εισόδημα και στα δικαιώματά μας, με πρόσχημα ότι όλα αυτά γίνονται για «καλό σκοπό», για τον εκσυγχρονισμό του Κράτους, δεν μπορούμε παρά να αγανακτούμε διπλά με όλη αυτή την απαράδεκτη μεταχείριση και τους ερασιτεχνισμούς που υπέστη τα τελευταία χρόνια το πρώην Υπουργείο Αιγαίου. Η ουσιαστική ή τυπική κατάργηση της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής θα είναι ένα ακόμη πλήγμα, μια ακόμη στέρηση προοπτικής για τους κατοίκους των νησιών σε αυτούς τους καιρούς οικονομικής κρίσης. Πιστεύουμε λοιπόν ότι ο αγώνας μας για αναβάθμιση και ενίσχυση της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής πρέπει να συναντήσει την αλληλεγγύη και συμπαράσταση όλων των νησιωτών.
Επίσης δηλώνουμε ότι θα μας βρει ενωμένους και αποφασισμένους κάθε προσπάθεια να πληγούν τα εργασιακά δικαιώματα των υπαλλήλων της Γενικής Γραμματείας με αφορμή τις όποιες αλλαγές γίνουν.
Η Γενική Συνέλευση
Μυτιλήνη 17/9/2010