27 Σεπτεμβρίου 2010

Σταύρος Γεωργάκης Συνέντευξη στην Ντέμη Μπαλτούνα


Σταύρος Γεωργάκης,
Διευθυντής του ραδιοφωνικού σταθμού Galaxy
Συνέντευξη στην Ντέμη Μπαλτούνα

Πως πιστεύετε ότι έχει εξελιχθεί το ραδιόφωνο την τελευταία εικοσαετία; Έχετε επιτεύξει τους στόχους που θέσατε για τον Galaxy;
Η ιστορία της ελεύθερης ραδιοφωνίας στην Ελλάδα μετρά ήδη εικοσιένα χρόνια. Το 1988 έγινε ο πρώτος νόμος που έδωσε τις πρώτες είκοσι συχνότητες και είχαμε την τύχη να πάρουμε μια από αυτές. Το 1989 που ξεκινήσαμε, προβληματιστήκαμε πάρα πολύ στο τι πρόγραμμα θα ακολουθήσουμε. Υπήρχε η πεπατημένη της κρατικής ραδιοφωνίας που ένας σταθμός έκανε τα πάντα. Ειδήσεις, ψυχαγωγικές και μουσικές εκπομπές, ρεπορτάζ. Κάναμε έρευνα και μελέτες, διαπιστώνοντας ότι ο κόσμος επιζητούσε την απόλυτη εξειδίκευση. Ήθελε ένας σταθμός να είναι είτε μουσικός, είτε ειδησεογραφικός, είτε αθλητικός. Ο Galaxy επέλεξε να έχει ένα προφίλ πολυσυλλεκτικό, αλλά με ειδίκευση στη μουσική. Είναι ένα μοντέλο που το φέραμε από το εξωτερικό. Το είχαμε ζήσει έξω και το πιστέψαμε, επιλέγοντας να ακούγεται ξένη μουσική δεκαετίας χωρίς αυτό να σημαίνει ότι μένουμε σε αυτά. Διαρκώς προσαρμοζόμαστε.
Οι προσδοκίες και ο στόχος που είχαμε ήταν ξένη μουσική, στοχεύσαμε σε ένα κοινό 25-44, ειδικότερα τις γυναίκες, μέσω ανώτερη κοινωνικό οικονομικά τάξη διότι έχουν βιώματα ξένης μουσικής, θέλοντας παράλληλα στον διαφημιστικό κλάδο να κινηθούμε σε αυτά τα πλαίσια. Οι προσδοκίες και οι στόχοι μας, στην πορεία μας δικαίωσαν. Βλέποντας αυτό μετά από είκοσι δύο χρόνια παρουσίας, ο Galaxy είναι ένα δυνατό brand name που σέβεται τον ακροατή. Ξεκίνησε με το «λίγα λόγια, πολύ μουσική». Στην πορεία είδαμε ότι επιθυμούσαν τα πρωινά λίγο περισσότερο λόγο.
Ο Galaxy έδειξε επίσης το αίσθημα της εταιρικής ευθύνης. Όταν διαχειρίζεται ένα δημόσιο αγαθό, όπως μια συχνότητα, προσπάθησε να κάνει πράγματα που αφορούν την κοινωνία. Βοήθησε διάφορα gala που γίνονται με φιλανθρωπικούς σκοπούς, να γίνει χορηγός σε νέους καλλιτέχνες, νέες προσπάθειες, διαρκώς κοντά στην τέχνη και τον πολιτισμό. Όπου χρειαζόταν να βάλει την πινελιά του, ο Galaxy είναι πάντοτε παρών.
Έδωσε την ευκαιρία σε πολλούς νέους ανθρώπους να βγουν στο ραδιόφωνο. Δημιούργησε μια δεξαμενή στελεχών που σήμερα είναι σε πολλά ραδιόφωνα της Αθήνας.
Εκπαιδεύεται το κοινό;
Το κοινό εκπαιδεύεται. Όπως και οι παρουσιαστές. Εάν μάθεις τον κόσμο να θέλει ποιότητα, να ακούει σοβαρά πράγματα τότε δεν καταστροφολογείς, δεν βωμολοχείς και δεν δημιουργείς άσχημη εικόνα γενικότερα. Το συναντάμε καθημερινά. Ακόμη και στην τηλεόραση, προτιμά ο κόσμος πλέον να βλέπει ένα ωραίο ντοκιμαντέρ, απ’ ότι τις μεσημεριανές εκπομπές. Ο Galaxy δεν λειτούργησε ποτέ σχολιάζοντας ή θίγοντας ανθρώπους. Ο κόσμος εκπαιδεύεται και σε δικαιώνει.
Οι είκοσι πρώτες συχνότητες στην Αθήνα έγιναν κάποια στιγμή τριάντα με σαράντα και πραγματικά υπάρχουν αξιόλογοι σταθμοί στο χώρο, οι οποίοι με τη σειρά τους διδάσκουν ραδιόφωνο. Πιστεύω ότι η ελεύθερη ραδιοφωνία πέτυχε στην Ελλάδα. Μπορεί τα τελευταία χρόνια, λόγω της οικονομικής κρίσης να αντιμετωπίζουμε προβλήματα όλοι, να αναγκαζόμαστε να μειώσουμε τα έξοδά μας, αλλά για κανένα λόγο ο Galaxy δεν μειώνει την ποιότητα του και αυτό που προσφέρει.
Με ποιους άλλους τρόπους αντιμετωπίζετε την οικονομική κρίση;
Ψάχνουμε στο marketing διάφορους τρόπους να αυξήσουμε τα έσοδά μας. Πέραν των διαφημιστικών σποτ, εισάγουμε ένα νέο τομέα που λέγεται «αναφορές» για όσους έχουν μικρότερο προϋπολογισμό, μειώνουμε τα έξοδά μας και προσπαθούμε να προσφέρουμε στον κόσμο πράγματα που έχει στερηθεί. Δίνουμε δωρεάν εισιτήρια για θέατρα και κινηματογράφους, ταξίδια στο εξωτερικό. Έχουμε το σκεπτικό να δώσουμε χαρά στους ακροατές μας στους οποίους οφείλουμε πολλά, προσφέροντας τους πράγματα που ίσως να μην είχαν την δυνατότητα να κάνουν διαφορετικά.
Ποια πιστεύετε ότι θα είναι η εικόνα του ραδιοφώνου τα επόμενα χρόνια;
Εάν πάρουμε την εικόνα του ραδιοφώνου στην Αμερική, μιας και από εκεί έρχονται οι πιο πολλές ιδέες, περνάμε στην εποχή του ψηφιακού ραδιοφώνου, όπως και η τηλεόραση. Θα υπάρχουν άπειρες συχνότητες. Αυτό σημαίνει πλέον την απόλυτη εξειδίκευση. Αυτό σαν μοντέλο στην Αμερική, απέτυχε. Εάν δεν προσαρμοστεί στα ευρωπαϊκά και ειδικότερα τα ελληνικά δεδομένα, θα αποτύχει. Πρέπει επίσης να αλλάξουν όλοι οι δέκτες. Είμαστε πολύ επιφυλακτικοί σε αυτό, χωρίς να σημαίνει ότι δεν θέλουμε την πρόοδο. Ότι δεν θα θέλαμε να φύγουν οι κεραίες από τα βουνά και να εκπέμπουμε μέσω δορυφόρου. Όχι όμως υποχρεώνοντας τον άλλο να αλλάξει το ηχοσύστημα του.
Εάν αποτύχει αυτό το μοντέλο, τι θα μπορούσε να επακολουθήσει;
Υπάρχουν έρευνες που έρχονται από την Αμερική και συνέδρια που γίνονται στην Ευρώπη. Δεν υπάρχει κάτι συγκεκριμένο την παρούσα στιγμή. Σίγουρα όμως μπορούμε να βελτιώσουμε την υπάρχουσα κατάσταση. Χωρίς να αυξηθούν οι συχνότητες. Δεν θα μπορούν να επιβιώσουν και σαν επιχειρήσεις. Μην ξεχνάτε ότι δεν επιδοτούμαστε από πουθενά. Έχουμε πολλές υποχρεώσεις που πληρώνουμε. Πνευματικά και συγγενικά δικαιώματα, ΙΚΑ, εφορία κλπ.
Πιστεύετε ότι τομείς της τηλεόρασης θα μπορούσαν να ενταχθούν στο ραδιόφωνο, όπως το ντοκιμαντέρ;
Με τα σημερινά δεδομένα, θεωρώ ότι είναι πολύ δύσκολο. Όχι όμως ακατόρθωτο. Το ραδιόφωνο είναι φιλικό προς τον άνθρωπο, συνοδευτικό μέσο άρα μπορεί και αυτό να πετύχει.
26.5.2010