ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑ «εξωστρεφή και διεθνή», «κέντρα αριστείας», με ριζικές αλλαγές στο μοντέλο διοίκησης, οι οποίες προβλέπουν μεταξύ άλλων περιφερειακά συμβούλια ΑΕΙ, αλλά και χρηματοδότηση των ιδρυμάτων ανά φοιτητή, αναμένεται να εισηγηθεί σήμερα ο πρωθυπουργός κ. Γ. Παπανδρέου
στη συνάντηση με τους πρυτάνεις όλης της χώρας στους Δελφούς. Η κίνηση του Πρωθυπουργού να απευθύνει προσωπική πρόσκληση στους ηγέτες των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων είναι ενδεικτική της βαρύτητας που δίδει η κυβέρνηση στη διαμόρφωση νέου τοπίου στην ανώτατη εκπαίδευση, με σαρωτικές αλλαγές σε όλο το φάσμα λειτουργίας των ΑΕΙ.
«Η κυβέρνηση παρουσιάζει το πλαίσιο, βάζοντας σε δημόσια διαβούλευση τους βασικούς άξονες,κατά τρόπον ώστε τους προσεχείς τρεις μήνες να έχουν τεθεί επί τάπητος όλα τα εναλλακτικά σενάρια» τονίζει η υπουργός Παιδείας κυρίας Αννα Διαμαντοπούλου. «Ξεκινάμε τον διάλογο για να απαντήσουμε συλλογικά ως χώρα και ως κοινωνίαστο ποιο είναι το Δημόσιο Πανεπιστήμιο και ΤΕΙ που θέλουμε. Αυτό που θα αποφασίσουμε σήμερα, θα προσδιορίσει το εκπαιδευτικό και αναπτυξιακό μέλλον της πατρίδας μας.
Οφείλουμε λοιπόν με υψηλό αίσθημα πολιτικής και κοινωνικής ευθύνηςνα βάλουμε πολλές και καλές ιδέες σε κίνηση, να τις συζητήσουμε, να αποφασίσουμε και να υλοποιήσουμε άμεσα μια ολοκληρωμένη μεταρρύθμιση. Οι καιροί δεν περιμένουν και η κατεύθυνσή μας είναι ξεκάθαρη. Ο,τι ξεχωρίζει- και πράγματι ξεχωρίζεισήμερα και κάνει τη διαφορά στην τριτοβάθμια εκπαίδευσημπορεί και πρέπει να γίνει ο κανόνας ποιότητας και αριστείας που έχουμε ανάγκη για να εξασφαλίσουμε ένα φωτεινό, παραγωγικό και ελπιδοφόρο μέλλον» τονίζει, δίνοντας το στίγμα της κυβέρνησης για το αύριο των πανεπιστημίων στη χώρα.
Οι αλλαγές έχουν ως κύρια κατεύθυνση τη διοργάνωση προπτυχιακών προγραμμάτων στην αγγλική γλώσσα, την προσέλκυση πόρων από τα πανεπιστήμια εκτός κρατικού προϋπολογισμού- έδρες, δωρεές ιδιωτών- και ασφαλώς την αξιολόγησή τους. Οι τετραετείς προγραμματικές συμβάσεις των πανεπιστημίων με την πολιτεία παραμένουν, αλλάζουν ωστόσο μορφή. Σήμερα άλλωστε εξαντλούνται σε τυπικές συμφωνίες όσον αφορά τον αριθμό των μελών ΔΕΠ. «Κλειδί» ο λόγος εισακτέων- πτυχιούχων
Σύμφωνα με πληροφορίες του «Βήματος», ο κ. Παπανδρέου θα προτείνει, μεταξύ άλλων, «κουπόνι» φοιτητή, στοιχείο που αλλάζει τους κανόνες του παιχνιδιού στην ανώτατη εκπαίδευση. Δεδομένου ότι το κράτος αποφασίζει να δίνει κουπόνι σε κάθε φοιτητή, κατ΄ αναλογία των σπουδών του, θα είναι πλέον καθοριστική η επιλογή του πανεπιστημίου. Και αυτό, διότι η φοίτηση ενός εκάστου θα «μεταφέρει» στο ίδρυμα υποδοχής του το ποσό που αντιστοιχεί στην εκπαίδευσή του. Το ύψος του ποσού που συνοδεύει το «κουπόνι» μάλιστα θα ποικίλλει, ανάλογα με την επιστήμη. Είναι προφανές ότι δεν θα διαγκωνίζονται πλέον μόνον οι υποψήφιοι για την εισαγωγή τους στα ανώτατα ιδρύματα, αλλά και τα ίδια τα ιδρύματα για τους φοιτητές...
Η κυρία Διαμαντοπούλου υπογραμμίζει, από την πλευρά της, τις εκ βάθρων αλλαγές στο μοντέλο διοίκησης των ιδρυμάτων, καθώς καθιερώνονται Συμβούλια Διοίκησης των ΑΕΙ - αυτά θα προκηρύσσουν τις θέσεις των πρυτάνεων, με βασική αρχή την αποδοχή υποψηφιοτήτων ευρύτερης εμβέλειας, και εκτός ιδρυμάτων.
« Ζητήματα συνταγματικά, νομικά, ακαδημαϊκάθα αναλυθούν κατά τη διαβούλευση. Το βέβαιον είναι ότι επιτέλους θα υπάρξει διαχωρισμός του ακαδημαϊκού από το διοικητικό έργο, όσον αφορά τους ηγέτες των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων» σημειώνει η υπουργός.
Γνώστες του αντικειμένου τονίζουν ότι στην τρέχουσα φάση μελετάται ο αριθμός των μελών των συμβουλίων, τα οποία πιθανότατα θα αποτελούνται από 7 ως και 13 άτομα, ενώ είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα περιλαμβάνουν προσωπικότητες κοινής αποδοχής.
Η κυβέρνηση φέρεται επίσης διατεθειμένη να καταθέσει πρόταση για περιφερειακά συμβούλια ΑΕΙ, τα οποία θα διοικούν τα ιδρύματα που βρίσκονται στην περιοχή της αρμοδιότητάς τους. Στο Λεκανοπέδιο, για παράδειγμα, τυχόν περιφερειακό συμβούλιο θα διοικούσε το Πανεπιστήμιο Αθηνών, το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, το Οικονομικό αλλά και το Πάντειο Πανεπιστήμιο, το Χαροκόπειο, το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο και την Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών.
Ο αριθμός των εισακτέων θα καθορίζεται από τα ίδια τα πανεπιστήμια, πάντοτε σε συνεργασία με το υπουργείο Παιδείας, ενώ κυοφορούνται συνολικές ρυθμίσεις ως προς τον περιορισμό των μετεγγραφών φοιτητών μεταξύ ιδρυμάτων της ανώτατης εκπαίδευσης. Η εμπειρία έχει βεβαίως δείξει ότι «κλειδί» ήταν και παραμένει η εφαρμογή του νόμου- ενδεικτικό, αρνητικό, παράδειγμα η μη εφαρμογή της διάταξης για τη διαγραφή των «αιωνίων φοιτητών».
« Βασικό στοιχείο αξιολόγησης θα είναι πλέον ο λόγος του αριθμού των εισακτέων φοιτητώνπρος αυτόν των κατόχων πτυχίων» διευκρινίζει η κυρία Διαμαντοπούλου σχετικά με το θέμα αυτό, προσθέτοντας την παράμετρο των εφεξής ηλεκτρονικών συγγραμμάτων.
Με αξιολόγηση τα κονδύλια στην έρευνα
Η υπουργός Παιδείας στέκεται επίσης ιδιαίτερα στη «διαφορετική λογική» στην οποία υπεισέρχεται η κυβέρνηση στον κρίσιμο τομέα της έρευνας.
«Κύρια και βασική αλλαγή, η μετακύλιση της χρηματοδότησης:παύει πλέον να είναι υπεύθυνο το υπουργείο, τη σκυτάλη παίρνει το Συμβούλιο Ερευνας και Τεχνολογίας, με βάση αξιολογήσεις, κυρίως από το εξωτερικό, και διεθνείς προδιαγραφές. Καθώςμάλιστακαταργείται η παλαιά νοοτροπία της κατανομής κονδυλίων (σ.σ.: όλοι από λίγο), επιλέγονται τρεις βασικές ενότητες- Αγροβιοτεχνολογίας, Πληροφορικής και Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας- στις οποίες και επικεντρώνεται το ενδιαφέρον».
«Καλλικράτης» στην τριτοβάθμια εκπαίδευση
Συγχωνεύσεις- καταργήσεις τμημάτων σκιαγραφούν εκ νέου τον χάρτη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, και ενώ οι εκπρόσωποι των ιδρυμάτων- καιρό τώρα- επισημαίνουν το πρόβλημα αναζήτησης κονδυλίων εκτός κρατικού προϋπολογισμού για τμήματα που ποτέ δεν χρειάστηκαν. Προνομιακός χώρος επί 20ετία για πολιτικούς και τοπικούς άρχοντες, τα πανεπιστημιακά τμήματα αυξάνονταν με γεωμετρική πρόοδο, καθώς κάθε κυβέρνηση από το 1984 και μετά ενέκρινε την ίδρυση ολοένα περισσότερων. Διόλου τυχαία σήμερα η χώρα διαθέτει έξι αρχιτεκτονικές σχολές, τρία μεγάλα πανεπιστήμια στη Βόρεια Ελλάδα, αίτημα για Ιατρική ακόμη και στο νησί της Κω, πανεπιστήμιο και πολυτεχνείο σε ένα νησί, την Κρήτη, αλλά και τρία νεότευκτα πανεπιστήμια στο διάστημα των τελευταίων πέντε ετών.
Η υπουργός αναφέρεται στον τρόπον τινά «Καλλικράτη» της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, σημειώνοντας ότι κατά την παρούσα φάση «τρέχει» η καταγραφή όλων των τμημάτων και των υποδομών.
Δεν διστάζει μάλιστα να μιλήσει με συγκεκριμένα παραδείγματα: Τις επτά τουριστικές σχολές (ΤΕΙ) που δεν κατάφεραν να συγκεντρώσουν ικανό αριθμό εισακτέων, παρά την κατάργηση της βάσης του 10, και θα συρρικνωθούν το ανώτερο σε τρεις. Αλλά και τις τρεις ιχθυοκομικές σχολές- πόλους... απώθησης των υποψηφίων, μολονότι η Ελλάδα είναι δεύτερη παγκοσμίως στον τομέα, οι οποίες θα μειωθούν δραστικά, σε μία και μοναδική.
Η κίνηση αυτή καθιστά αυτομάτως κύριους συνομιλητές του υπουργείου Παιδείας τις σχολές των ιδρυμάτων, ενώ επιφέρει αλλαγές και ως προς το πρόγραμμα σπουδών, με έμφαση στις γνώσεις υποδομής, καθώς και τη δυνατότητα των διοικήσεων των πανεπιστημίων να το αναπροσαρμόζουν ελεύθερα και κατά περίπτωση.
http://www.tovima.gr/default.asp?pid=2&artid=356760&ct=32&dt=26/09/2010#ixzz10hQSd9ba
στη συνάντηση με τους πρυτάνεις όλης της χώρας στους Δελφούς. Η κίνηση του Πρωθυπουργού να απευθύνει προσωπική πρόσκληση στους ηγέτες των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων είναι ενδεικτική της βαρύτητας που δίδει η κυβέρνηση στη διαμόρφωση νέου τοπίου στην ανώτατη εκπαίδευση, με σαρωτικές αλλαγές σε όλο το φάσμα λειτουργίας των ΑΕΙ.
«Η κυβέρνηση παρουσιάζει το πλαίσιο, βάζοντας σε δημόσια διαβούλευση τους βασικούς άξονες,κατά τρόπον ώστε τους προσεχείς τρεις μήνες να έχουν τεθεί επί τάπητος όλα τα εναλλακτικά σενάρια» τονίζει η υπουργός Παιδείας κυρίας Αννα Διαμαντοπούλου. «Ξεκινάμε τον διάλογο για να απαντήσουμε συλλογικά ως χώρα και ως κοινωνίαστο ποιο είναι το Δημόσιο Πανεπιστήμιο και ΤΕΙ που θέλουμε. Αυτό που θα αποφασίσουμε σήμερα, θα προσδιορίσει το εκπαιδευτικό και αναπτυξιακό μέλλον της πατρίδας μας.
Οφείλουμε λοιπόν με υψηλό αίσθημα πολιτικής και κοινωνικής ευθύνηςνα βάλουμε πολλές και καλές ιδέες σε κίνηση, να τις συζητήσουμε, να αποφασίσουμε και να υλοποιήσουμε άμεσα μια ολοκληρωμένη μεταρρύθμιση. Οι καιροί δεν περιμένουν και η κατεύθυνσή μας είναι ξεκάθαρη. Ο,τι ξεχωρίζει- και πράγματι ξεχωρίζεισήμερα και κάνει τη διαφορά στην τριτοβάθμια εκπαίδευσημπορεί και πρέπει να γίνει ο κανόνας ποιότητας και αριστείας που έχουμε ανάγκη για να εξασφαλίσουμε ένα φωτεινό, παραγωγικό και ελπιδοφόρο μέλλον» τονίζει, δίνοντας το στίγμα της κυβέρνησης για το αύριο των πανεπιστημίων στη χώρα.
Οι αλλαγές έχουν ως κύρια κατεύθυνση τη διοργάνωση προπτυχιακών προγραμμάτων στην αγγλική γλώσσα, την προσέλκυση πόρων από τα πανεπιστήμια εκτός κρατικού προϋπολογισμού- έδρες, δωρεές ιδιωτών- και ασφαλώς την αξιολόγησή τους. Οι τετραετείς προγραμματικές συμβάσεις των πανεπιστημίων με την πολιτεία παραμένουν, αλλάζουν ωστόσο μορφή. Σήμερα άλλωστε εξαντλούνται σε τυπικές συμφωνίες όσον αφορά τον αριθμό των μελών ΔΕΠ. «Κλειδί» ο λόγος εισακτέων- πτυχιούχων
Σύμφωνα με πληροφορίες του «Βήματος», ο κ. Παπανδρέου θα προτείνει, μεταξύ άλλων, «κουπόνι» φοιτητή, στοιχείο που αλλάζει τους κανόνες του παιχνιδιού στην ανώτατη εκπαίδευση. Δεδομένου ότι το κράτος αποφασίζει να δίνει κουπόνι σε κάθε φοιτητή, κατ΄ αναλογία των σπουδών του, θα είναι πλέον καθοριστική η επιλογή του πανεπιστημίου. Και αυτό, διότι η φοίτηση ενός εκάστου θα «μεταφέρει» στο ίδρυμα υποδοχής του το ποσό που αντιστοιχεί στην εκπαίδευσή του. Το ύψος του ποσού που συνοδεύει το «κουπόνι» μάλιστα θα ποικίλλει, ανάλογα με την επιστήμη. Είναι προφανές ότι δεν θα διαγκωνίζονται πλέον μόνον οι υποψήφιοι για την εισαγωγή τους στα ανώτατα ιδρύματα, αλλά και τα ίδια τα ιδρύματα για τους φοιτητές...
Η κυρία Διαμαντοπούλου υπογραμμίζει, από την πλευρά της, τις εκ βάθρων αλλαγές στο μοντέλο διοίκησης των ιδρυμάτων, καθώς καθιερώνονται Συμβούλια Διοίκησης των ΑΕΙ - αυτά θα προκηρύσσουν τις θέσεις των πρυτάνεων, με βασική αρχή την αποδοχή υποψηφιοτήτων ευρύτερης εμβέλειας, και εκτός ιδρυμάτων.
« Ζητήματα συνταγματικά, νομικά, ακαδημαϊκάθα αναλυθούν κατά τη διαβούλευση. Το βέβαιον είναι ότι επιτέλους θα υπάρξει διαχωρισμός του ακαδημαϊκού από το διοικητικό έργο, όσον αφορά τους ηγέτες των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων» σημειώνει η υπουργός.
Γνώστες του αντικειμένου τονίζουν ότι στην τρέχουσα φάση μελετάται ο αριθμός των μελών των συμβουλίων, τα οποία πιθανότατα θα αποτελούνται από 7 ως και 13 άτομα, ενώ είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα περιλαμβάνουν προσωπικότητες κοινής αποδοχής.
Η κυβέρνηση φέρεται επίσης διατεθειμένη να καταθέσει πρόταση για περιφερειακά συμβούλια ΑΕΙ, τα οποία θα διοικούν τα ιδρύματα που βρίσκονται στην περιοχή της αρμοδιότητάς τους. Στο Λεκανοπέδιο, για παράδειγμα, τυχόν περιφερειακό συμβούλιο θα διοικούσε το Πανεπιστήμιο Αθηνών, το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, το Οικονομικό αλλά και το Πάντειο Πανεπιστήμιο, το Χαροκόπειο, το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο και την Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών.
Ο αριθμός των εισακτέων θα καθορίζεται από τα ίδια τα πανεπιστήμια, πάντοτε σε συνεργασία με το υπουργείο Παιδείας, ενώ κυοφορούνται συνολικές ρυθμίσεις ως προς τον περιορισμό των μετεγγραφών φοιτητών μεταξύ ιδρυμάτων της ανώτατης εκπαίδευσης. Η εμπειρία έχει βεβαίως δείξει ότι «κλειδί» ήταν και παραμένει η εφαρμογή του νόμου- ενδεικτικό, αρνητικό, παράδειγμα η μη εφαρμογή της διάταξης για τη διαγραφή των «αιωνίων φοιτητών».
« Βασικό στοιχείο αξιολόγησης θα είναι πλέον ο λόγος του αριθμού των εισακτέων φοιτητώνπρος αυτόν των κατόχων πτυχίων» διευκρινίζει η κυρία Διαμαντοπούλου σχετικά με το θέμα αυτό, προσθέτοντας την παράμετρο των εφεξής ηλεκτρονικών συγγραμμάτων.
Με αξιολόγηση τα κονδύλια στην έρευνα
Η υπουργός Παιδείας στέκεται επίσης ιδιαίτερα στη «διαφορετική λογική» στην οποία υπεισέρχεται η κυβέρνηση στον κρίσιμο τομέα της έρευνας.
«Κύρια και βασική αλλαγή, η μετακύλιση της χρηματοδότησης:παύει πλέον να είναι υπεύθυνο το υπουργείο, τη σκυτάλη παίρνει το Συμβούλιο Ερευνας και Τεχνολογίας, με βάση αξιολογήσεις, κυρίως από το εξωτερικό, και διεθνείς προδιαγραφές. Καθώςμάλιστακαταργείται η παλαιά νοοτροπία της κατανομής κονδυλίων (σ.σ.: όλοι από λίγο), επιλέγονται τρεις βασικές ενότητες- Αγροβιοτεχνολογίας, Πληροφορικής και Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας- στις οποίες και επικεντρώνεται το ενδιαφέρον».
«Καλλικράτης» στην τριτοβάθμια εκπαίδευση
Συγχωνεύσεις- καταργήσεις τμημάτων σκιαγραφούν εκ νέου τον χάρτη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, και ενώ οι εκπρόσωποι των ιδρυμάτων- καιρό τώρα- επισημαίνουν το πρόβλημα αναζήτησης κονδυλίων εκτός κρατικού προϋπολογισμού για τμήματα που ποτέ δεν χρειάστηκαν. Προνομιακός χώρος επί 20ετία για πολιτικούς και τοπικούς άρχοντες, τα πανεπιστημιακά τμήματα αυξάνονταν με γεωμετρική πρόοδο, καθώς κάθε κυβέρνηση από το 1984 και μετά ενέκρινε την ίδρυση ολοένα περισσότερων. Διόλου τυχαία σήμερα η χώρα διαθέτει έξι αρχιτεκτονικές σχολές, τρία μεγάλα πανεπιστήμια στη Βόρεια Ελλάδα, αίτημα για Ιατρική ακόμη και στο νησί της Κω, πανεπιστήμιο και πολυτεχνείο σε ένα νησί, την Κρήτη, αλλά και τρία νεότευκτα πανεπιστήμια στο διάστημα των τελευταίων πέντε ετών.
Η υπουργός αναφέρεται στον τρόπον τινά «Καλλικράτη» της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, σημειώνοντας ότι κατά την παρούσα φάση «τρέχει» η καταγραφή όλων των τμημάτων και των υποδομών.
Δεν διστάζει μάλιστα να μιλήσει με συγκεκριμένα παραδείγματα: Τις επτά τουριστικές σχολές (ΤΕΙ) που δεν κατάφεραν να συγκεντρώσουν ικανό αριθμό εισακτέων, παρά την κατάργηση της βάσης του 10, και θα συρρικνωθούν το ανώτερο σε τρεις. Αλλά και τις τρεις ιχθυοκομικές σχολές- πόλους... απώθησης των υποψηφίων, μολονότι η Ελλάδα είναι δεύτερη παγκοσμίως στον τομέα, οι οποίες θα μειωθούν δραστικά, σε μία και μοναδική.
Η κίνηση αυτή καθιστά αυτομάτως κύριους συνομιλητές του υπουργείου Παιδείας τις σχολές των ιδρυμάτων, ενώ επιφέρει αλλαγές και ως προς το πρόγραμμα σπουδών, με έμφαση στις γνώσεις υποδομής, καθώς και τη δυνατότητα των διοικήσεων των πανεπιστημίων να το αναπροσαρμόζουν ελεύθερα και κατά περίπτωση.
http://www.tovima.gr/default.asp?pid=2&artid=356760&ct=32&dt=26/09/2010#ixzz10hQSd9ba