Την παραπλάνηση των πολιτών της Χίου ή στην καλύτερη περίπτωση, μια υπόθεση ασυνεννοησίας και παλινωδιών αναφορικά με το έργο του νέου Κεντρικού Λιμένα Χίου και το φορέα υλοποίησής του, αποκαλύπτει, με Ερώτηση που κατέθεσε, σήμερα, προς τους Υπουργούς Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων και Περιφερειακής Ανάπτυξης & Ανταγωνιστικότητας, ο Βουλευτής Ν. Χίου της Νέας Δημοκρατίας, Κωστής Μουσουρούλης.
Μετά από σωρεία αντιφατικών δηλώσεων, ενημερωτικών σημειωμάτων, διαφορετικών προϋπολογισμών και αναφορών περί «φάσεων» ή «δόσεων» για το έργο, που είδαν το φως της δημοσιότητας μέσα σε λίγες μέρες, αποκαλύπτεται ότι η μελέτη, η δημοπράτηση, η ανάθεση και η διοίκηση της κατασκευής του έργου του νέου Λιμένα Χίου ανατέθηκαν πλήρως στην εταιρεία «Εγνατία Οδός ΑΕ», προφανώς υπό τις οδηγίες του προϊσταμένου αυτής Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων, σύμφωνα με την ΚΥΑ υπ’αριθμ. Δ1/ο/3141 που δημοσιεύθηκε στο επισυναπτόμενο ΦΕΚ της 6ης Σεπτεμβρίου 2010 και υπογράφουν ο Υπουργός Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων και ο Υφυπουργός Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας & Ναυτιλίας (ΚΥΑ προ του ανασχηματισμού της Κυβέρνησης).
Με δεδομένο ότι ουδείς αμφισβητεί την εμπειρία και την αποτελεσματικότητα της «Εγνατία Οδός Α.Ε.» στη διαχείριση συγχρηματοδοτούμενων από την Ε.Ε. έργων, είναι απορίας άξιο γιατί δεν ενημερώθηκε η κοινωνία της Χίου για την ως άνω απόφαση. Η επιμελής απόκρυψη της απόφασης αυτής από το αρμόδιο Υπουργείο, η κραυγαλέα έλλειψη συντονισμού, αλλά και οι παλινωδίες στον προσδιορισμό και τον προϋπολογισμό του έργου αναδύουν μικροπολιτική σκοπιμότητα. Πανηγυρικές εξαγγελίες έργων που η σκοπιμότητα, το φυσικό αντικείμενο, οι περιβαλλοντικές ή τεχνικές παράμετροι και το χρονοδιάγραμμα υλοποίησής τους παραμένουν σκιώδη ή επισφαλή, ενώ το πραγματικό τους κόστος αποκρύπτεται δια κατατμήσεων στις περίφημες «φάσεις», δεν αποτελούν σε καμία περίπτωση την κατάλληλη απάντηση στην ανασφάλεια του νησιώτη και στην απαίτησή του για καλές και κατάλληλες μεταφορικές υποδομές
Επειδή η πρακτική που ακολουθήθηκε δημιουργεί εύλογα ερωτήματα, ο Κωστής Μουσουρούλης ζητά από τους αρμόδιους Υπουργούς, να καταθέσουν στη Βουλή τα σχετικά στοιχεία και ρωτά συγκεκριμένα:
1. Ο Λιμένας Μεστών Χίου δεν αποτελεί «έργο-γέφυρα» στο ΕΣΠΑ που έχει δηλωθεί και στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ήδη, από το 2007; Τι εξυπηρετεί η εκ νέου αναγγελία ένταξης;
Αναφορικά με το νέο Κεντρικό Λιμένα Χίου:
2. Γιατί τα συναρμόδια Υπουργεία δεν πληροφόρησαν τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Χίου για την απόφαση ανάθεσης του έργου στην «Εγνατία Οδό ΑΕ», γεγονός που επιμελώς αποκρύπτεται και στο Δελτίο Τύπου της 13-9-2010 του αρμοδίου Υπουργείου; Αν υπήρξε η πληροφόρηση, για ποιο λόγο ο κ. Νομάρχης φέρεται να αρνήθηκε τη συνδρομή της εταιρείας και την παράδοση των μελετών στους εκπροσώπους της; Παραδόθηκαν τελικά οι μελέτες στην «Εγνατία Οδό ΑΕ», ναι ή όχι; Γιατί στο Ενημερωτικό Σημείωμα του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων που συντάχθηκε λίγες μέρες πριν από την έκδοση της ΚΥΑ (βλ. ανάρτηση στο δικτυακό τόπο http://www.chiosnews.com/cn1692010720490.asp), δεν αναφέρεται η εμπλοκή της «Εγνατία Οδός ΑΕ», ενώ, αντίθετα, αναφέρεται η ολοκλήρωση των μελετών και των τευχών δημοπράτησης από τη Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών της Ν.Α. Χίου; Τι αφορά το «ερώτημα δυνατότητας δημοπράτησης αυτοτελούς και λειτουργικού τμήματος έργου προϋπολογισμού περίπου 30 εκατ. Ευρώ, για το οποίο αναμένεται απάντηση από τη Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών της Ν.Α. Χίου»;
3. Ποιος πραγματοποιεί ή θα πραγματοποιήσει, εντέλει, τον έλεγχο πληρότητας των μελετών; Παρακαλώ να κατατεθεί πίνακας με τον τίτλο των συμβάσεων όλων των μελετών που έχουν εκπονηθεί για το έργο μέχρι στιγμής για λογαριασμό οποιουδήποτε φορέα, το θεσμικό πλαίσιο υπό το οποίο ανατέθηκαν, τον ανάδοχο, το φορέα χρηματοδότησης, τον προϋπολογισμό και τις πληρωμές που έχουν γίνει.
4. Έχει εκπονηθεί για λογαριασμό του κυρίου του έργου, του Υπουργείου, ή όποιου αρμοδίου φορέα, τεχνικοοικονομική μελέτη σκοπιμότητας για το έργο; Παρακαλώ για την κατάθεσή της.
5. Η απόφαση για την κατασκευή του νέου λιμένα Χίου, καθώς και η χωροθέτηση στη συγκεκριμένη θέση, υποστηρίζονται από γενικό ή ειδικό χωροταξικό σχεδιασμό, ή την εθνική λιμενική πολιτική;
6. Το έργο θα ενταχθεί στο E.Π. «Ενίσχυση της Προσπελασιμότητας 2007-2013» με το συνολικό προϋπολογισμό (έστω) της Α’ Φάσης, ήτοι τα 63 εκατ. Ευρώ που ανακοίνωσε το Υπουργείο; Εφόσον ο προϋπολογισμός αυτός υπερβαίνει τα 50 εκατ. Ευρώ δεν απαιτείται ειδική αίτηση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή υπό τη διαδικασία των Μεγάλων Έργων; Ποιος φορέας πρόκειται να την υποβάλλει και πότε;
7. Το έργο θα ενταχθεί στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) με άλλο προϋπολογισμό από αυτόν της απόφασης ένταξης (που, ως γνωστόν, προηγείται για τα συγχρηματοδοτούμενα έργα); Δεδομένου ότι η πίστωση ενός νέου έργου στο ΠΔΕ δεν είναι ισόποση με την ανάγκη ετήσιας χρηματοδότησής του (συναρτάται μόνο με την πρόοδο της υλοποίησης), τι ακριβώς αντιπροσωπεύει η πίστωση των 38 εκατ. Ευρώ που αναφέρθηκε ως «πρώτη δόση της Α’ Φάσης»; Σε πόσες δόσεις ή φάσεις κατακερματίζεται το έργο;
8. Σε ποιο στάδιο βρίσκεται η αναδιαμόρφωση της στρατηγικής του E.Π. «Ενίσχυση της Προσπελασιμότητας», που, σύμφωνα με την από 17/5/2010 απάντηση του Υπουργείου στην υπ’αριθ. 9083/481/21.4.2010 Ερώτησή μου, αποτελεί προϋπόθεση για την ένταξη του έργου στο εν λόγω Πρόγραμμα; Ο Άξονας 3 του ίδιου Ε.Π. τι υπόλοιπο δημόσιας δαπάνης προσκλήσεων έχει, αυτή τη στιγμή, και ποιες είναι οι προγραμματικές του υποχρεώσεις; Θα αλλάξει ο χρηματοδοτικός πίνακας του Ε.Π. και αν ναι, πότε αναμένεται η έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής; Παρακαλώ για την κατάθεση όλων των σχετικών εγγράφων ή των αναθεωρημένων πινάκων, εφόσον υπάρχουν.
9. Ποιο το χρονοδιάγραμμα για την έναρξη της κατασκευής και ποιο για την ολοκλήρωση, της Α΄ και Β’ φάσης (διακριτά); Tο μέρος της κατασκευής που τυχόν εκτείνεται πέραν της λήξης της προγραμματικής περιόδου του ΕΣΠΑ, πρόκειται να βαρύνει αποκλειστικά εθνικούς πόρους και ποια η εκτίμηση για το ύψος του;
10. Η δημοπράτηση της κατασκευής του νέου λιμένα αναμένεται να γίνει με την υφιστάμενη, ή τη νέα εξαγγελθείσα νομοθεσία δημοσίων έργων;