Με δύο πυξίδες, το προσωπικό του Λιμενικού Σώματος να προσπαθεί να ισορροπήσει με ένα πόδι στο …καράβι του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη και το άλλο στο νεοσύστατο Υπουργείο Θαλασσίων Υποθέσεων, μετά τον τελευταίο ανασχηματισμό της κυβέρνησης.
Έντεκα μήνες μετά την κατάργηση του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας και την κατανομή των αρμοδιοτήτων του ανάμεσα στα υπουργεία Προστασίας του Πολίτη και Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, η κυβέρνηση κατήργησε το ένα υπουργείο Οικονομίας και ίδρυσε άλλο, αντί να επανασυστήσει το καταργημένο Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας.
Το Μέγαρο Μαξίμου επιμένει στο πείραμα της διχοτόμησης, παρά το γεγονός ότι εφοπλιστές, λιμενικοί και άλλοι φορείς ζητούν να υπάρξει ένα υπουργείο και ένας φορέας, το Λιμενικό Σώμα, για την άσκηση της ναυτιλιακής πολιτικής όπως την ασκούσε επί δεκαετίες.
Το νέο υπουργείο Θαλασσίων Υποθέσεων εμφανίζεται…αναβαθμισμένο με αρμοδιότητες για τα νησιά (σ.σ. που είχαν δοθεί στο Υπουργείο Υποδομών) και την αλιεία (σ.σ. επί δεκαετίες αρμοδιότητα του Υπουργείου Γεωργίας).
Όμως η πραγματικότητα είναι διαφορετική. Το Λιμενικό Σώμα διοικητικά εξακολουθεί και υπάγεται στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη αν και οι αρμοδιότητες του ανήκουν στο Υπουργείο Θαλασσίων Υποθέσεων.
Το νέο…πείραμα του Μέγαρου Μαξίμου μοιάζει με αυτό που είχε κάνει πριν από 11 μήνες, όταν οι περισσότερες αρμοδιότητες του ΛΣ είχαν δοθεί στο Υπουργείο Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας.
Μετά από εννέα μήνες παταγώδους αποτυχίας της συνδιοίκησης από τα δύο υπουργεία, τον περασμένο Ιούνιο ο Πρωθυπουργός έδωσε τις αρμοδιότητες του ΥπΟιΑΝ στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη.
Τρεις μήνες μετά οι αρμοδιότητες «μεταναστεύουν» και πάλι αυτή την φορά στο νεοσύστατο Υπουργείο Θαλασσίων Υποθέσεων.
Οι λιμενικοί θα υπάγονται διοικητικά και ιεραρχικά στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη αλλά θα εργάζονται για το Υπουργείο Θαλασσίων Υποθέσεων, όπως έκαναν εννέα μήνες στο Υπουργείο Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας.
Αμέσως αντέδρασαν η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας και η Πανελλήνια Ένωση Αξιωματικών Λιμενικού Σώματος, ενώ υπέρ της διχοτόμησης τάχθηκαν οι πολιτικοί υπάλληλοι.
Για ευνόητους λόγους, οι πολιτικοί υπάλληλοι του καταργημένου Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας τάσσονται υπέρ της αποστρατικοποίησης του νέου υπουργείου.
Βλέπετε επί σειρά δεκαετιών τον πρώτο λόγο στις υπηρεσίες του Υπουργείου Ναυτιλίας είχαν οι λιμενικοί και όχι οι υπάλληλοι…
Ευελπιστούν να ανελιχθούν σε θέσεις-κλειδιά στο μηχανισμό άσκησης της ναυτιλιακής πολιτικής και να γίνουν προσλήψεις πολιτικών υπαλλήλων που θα αντικαταστήσουν τους λιμενικούς στις υπηρεσίες του νέου Υπουργείου.
Όμως υπάρχει μια βασική διαφορά. Οι πολιτικοί υπάλληλοι δουλεύουν οκτάωρο και το μεσημέρι κλειδώνουν τα γραφεία τους, ενώ οι λιμενικοί δουλεύουν σε 24ωρη βάση.
Για το λόγο αυτό οι εφοπλιστές και εκπρόσωποι ναυτιλιακών εταιρειών επιθυμούν διακαώς να παραμείνει το Λιμενικό Σώμα ως φορέας διαχείρισης των ναυτιλιακών θεμάτων.
Όταν ένα πλοίο θέλει να ελεγχθεί μέσα στη νύκτα, οι εφοπλιστές δεν θα το δέσουν μέχρι να πάνε στις δουλειές τους την επόμενη ημέρα οι δημόσιοι υπάλληλοι…
Πόσο μάλλον όταν για να αποστρατικοποιηθεί πλήρως το Υπουργείο Θαλασσίων Υποθέσεων, απαιτούνται εκατοντάδες προσλήψεις ή μετατάξεις δημοσίων υπαλλήλων, για να αντικαταστήσουν το εμπειρότατο προσωπικό του Λιμενικού με την τεχνογνωσία δεκαετιών…
Βασίλης Τζήμτσος
Έντεκα μήνες μετά την κατάργηση του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας και την κατανομή των αρμοδιοτήτων του ανάμεσα στα υπουργεία Προστασίας του Πολίτη και Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, η κυβέρνηση κατήργησε το ένα υπουργείο Οικονομίας και ίδρυσε άλλο, αντί να επανασυστήσει το καταργημένο Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας.
Το Μέγαρο Μαξίμου επιμένει στο πείραμα της διχοτόμησης, παρά το γεγονός ότι εφοπλιστές, λιμενικοί και άλλοι φορείς ζητούν να υπάρξει ένα υπουργείο και ένας φορέας, το Λιμενικό Σώμα, για την άσκηση της ναυτιλιακής πολιτικής όπως την ασκούσε επί δεκαετίες.
Το νέο υπουργείο Θαλασσίων Υποθέσεων εμφανίζεται…αναβαθμισμένο με αρμοδιότητες για τα νησιά (σ.σ. που είχαν δοθεί στο Υπουργείο Υποδομών) και την αλιεία (σ.σ. επί δεκαετίες αρμοδιότητα του Υπουργείου Γεωργίας).
Όμως η πραγματικότητα είναι διαφορετική. Το Λιμενικό Σώμα διοικητικά εξακολουθεί και υπάγεται στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη αν και οι αρμοδιότητες του ανήκουν στο Υπουργείο Θαλασσίων Υποθέσεων.
Το νέο…πείραμα του Μέγαρου Μαξίμου μοιάζει με αυτό που είχε κάνει πριν από 11 μήνες, όταν οι περισσότερες αρμοδιότητες του ΛΣ είχαν δοθεί στο Υπουργείο Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας.
Μετά από εννέα μήνες παταγώδους αποτυχίας της συνδιοίκησης από τα δύο υπουργεία, τον περασμένο Ιούνιο ο Πρωθυπουργός έδωσε τις αρμοδιότητες του ΥπΟιΑΝ στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη.
Τρεις μήνες μετά οι αρμοδιότητες «μεταναστεύουν» και πάλι αυτή την φορά στο νεοσύστατο Υπουργείο Θαλασσίων Υποθέσεων.
Οι λιμενικοί θα υπάγονται διοικητικά και ιεραρχικά στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη αλλά θα εργάζονται για το Υπουργείο Θαλασσίων Υποθέσεων, όπως έκαναν εννέα μήνες στο Υπουργείο Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας.
Αμέσως αντέδρασαν η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας και η Πανελλήνια Ένωση Αξιωματικών Λιμενικού Σώματος, ενώ υπέρ της διχοτόμησης τάχθηκαν οι πολιτικοί υπάλληλοι.
Για ευνόητους λόγους, οι πολιτικοί υπάλληλοι του καταργημένου Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας τάσσονται υπέρ της αποστρατικοποίησης του νέου υπουργείου.
Βλέπετε επί σειρά δεκαετιών τον πρώτο λόγο στις υπηρεσίες του Υπουργείου Ναυτιλίας είχαν οι λιμενικοί και όχι οι υπάλληλοι…
Ευελπιστούν να ανελιχθούν σε θέσεις-κλειδιά στο μηχανισμό άσκησης της ναυτιλιακής πολιτικής και να γίνουν προσλήψεις πολιτικών υπαλλήλων που θα αντικαταστήσουν τους λιμενικούς στις υπηρεσίες του νέου Υπουργείου.
Όμως υπάρχει μια βασική διαφορά. Οι πολιτικοί υπάλληλοι δουλεύουν οκτάωρο και το μεσημέρι κλειδώνουν τα γραφεία τους, ενώ οι λιμενικοί δουλεύουν σε 24ωρη βάση.
Για το λόγο αυτό οι εφοπλιστές και εκπρόσωποι ναυτιλιακών εταιρειών επιθυμούν διακαώς να παραμείνει το Λιμενικό Σώμα ως φορέας διαχείρισης των ναυτιλιακών θεμάτων.
Όταν ένα πλοίο θέλει να ελεγχθεί μέσα στη νύκτα, οι εφοπλιστές δεν θα το δέσουν μέχρι να πάνε στις δουλειές τους την επόμενη ημέρα οι δημόσιοι υπάλληλοι…
Πόσο μάλλον όταν για να αποστρατικοποιηθεί πλήρως το Υπουργείο Θαλασσίων Υποθέσεων, απαιτούνται εκατοντάδες προσλήψεις ή μετατάξεις δημοσίων υπαλλήλων, για να αντικαταστήσουν το εμπειρότατο προσωπικό του Λιμενικού με την τεχνογνωσία δεκαετιών…
Βασίλης Τζήμτσος