7 Σεπτεμβρίου 2010

Δένει “χειροπόδαρα” όλους τους υποψήφιους!

Τα "πάνω - κάτω" στους προεκλογικούς σχεδιασμούς των επιτελείων των δημοτικών συνδυασμών έχει φέρει ο νόμος 3870 του Υπουργείου Εσωτερικών που δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (ΦΕΚ 138Α) και περιορίζει στο ελάχιστο τη δημοσιοποίηση της προεκλογικής τους δραστηριότητας.

Ο νέος νόμος θέτει έναν «τοίχο» στους υποψηφίους στις Περιφερειακές και Δημοτικές εκλογές του Νοεμβρίου, σχετικά με τις προεκλογικές τους εμφανίσεις στα ραδιοτηλεοπτικά μέσα και το διαδίκτυο χωρίς επί του παρόντος να εξαιρεί από τις εμφανίσεις αυτές τους επικεφαλής των συνδυασμών.
Το θέμα έχει ήδη προκαλέσει θόρυβο στις τάξεις της παρατάξεως Νέα Ρόδος. Ο Δήμαρχος Ροδίων και εκ νέου υποψήφιος κ Χ. Χατζηευθυμίου επικοινώνησε αρχικά για διευκρινίσεις με το Υπουργείο Εσωτερικών και όταν του γνωστοποιήθηκε προφορικώς ότι δεν δύναται να έχει παρά μόνο μια εμφάνιση σε ραδιοτηλεοπτικά μέσα και το internet από την 7η Σεπτεμβρίου και μέχρι τις εκλογές εξεμάνη και όχλησε το ιδιαίτερο γραφείο του Υπουργού Εσωτερικών κ Γ. Ραγκούση ζητώντας την επανεξέταση του νομοσχεδίου...
"Είναι ένας νόμος εξαιρετικά παράλογος, δεν είναι δυνατόν να παρουσιάσουν οι συνδυασμοί τις προγραμματικές τους δηλώσεις από τα ραδιοτηλεοπτικά μέσα και το Internet. Eπιτρέπεται μια και μόνο εμφάνιση στην οποία θα πρέπει να συνοψίσουμε εργασία πολλών μηνών. Αν αναλογιστεί κανείς ότι μόνο για την παρουσίαση του ψηφοδελτίου απαιτείται μια συνέντευξη τότε συμπεραίνεται ότι δεν θα μας ακούσουν και δεν θα μας δουν οι πολίτες άλλη φορά από τα ραδιοτηλεοπτικά ΜΜΕ!" τόνισε ο κ Χατζηευθυμίου.
Ο κ Γιάννης Παρασκευάς από την άλλη εκτίμησε ότι ο νόμος δεν θα βρει τελικώς εφαρμογή για τους επικεφαλής των παρατάξεων και αναμένει σχετική εγκύκλιο προκειμένου να προγραμματίσει τον προεκλογικό του σχεδιασμό.
Ο κ Στ. Κουσουρνάς από την άλλη επεσήμανε χθες στη «δ» ότι επί του θέματος τοποθετήθηκε ήδη στη Βουλή χαρακτηρίζοντας λανθασμένο τον περιορισμό και διαμαρτυρόμενος για τις προβλέψεις του αυτές. «Αν δεν υπάρξει τροπολογία θα πρέπει όλοι οι υποψήφιοι να σεβαστούμε το νόμο και να περιορίσουμε την προεκλογική μας δραστηριότητα», τόνισε σχετικά.
Την δυσαρέσκεια τους για τις προβλέψεις του νόμου εκφράζουν και στο επιτελείο του κ Γ. Χατζημάρκου ο οποίος έχει ήδη ξεκινήσει την τμηματική παρουσίαση του ψηφοδελτίου του. Ο προεκλογικός του σχεδιασμός θα επανεξεταστεί όπως επεσήμαναν στη «δ» επιτελείς του κ Χατζημάρκου ενώ η μελέτη του όλου ζητήματος έχει ανατεθεί σε νομικούς συμβούλους της παράταξης που αναζητούν διέξοδο.
Ο νόμος είναι σε κάθε περίπτωση περισσότερο σκληρός για τους υποψηφίους, αλλά και για τα μέσα ενημέρωσης, ενώ μπορεί να θεωρηθεί ως ο πρώτος της Ελλάδος που βάζει, υπό μία ευρεία έννοια, φρένο στο διαδίκτυο και στις ιστοσελίδες.
Στο άρθρο 6 με τίτλο «Απαγορεύσεις στους υποψηφίους κατά την προεκλογική περίοδο» σημειώνεται μεταξύ άλλων πως από τις 7 Σεπτεμβρίου οπότε και ξεκινά η επίσημη δίμηνη προεκλογική περίοδος, οι υποψήφιοι δικαιούνται μίας και μόνο εμφάνισης σε διαδικτυακούς τόπους και ιστοσελίδες.
Αντιθέτως σε κάθε ραδιοφωνικό ή τηλεοπτικό σταθμό εθνικής εμβέλειας επιτρέπεται η εμφάνιση δύο φορές, ενώ σε κάθε αντίστοιχο μέσο τοπικής ή περιφερειακής εμβέλειας επιτρέπεται η εμφάνιση μία και μοναδική φορά.
Ως εμφανίσεις θεωρούνται οι προσωπικές συνεντεύξεις των υποψηφίων η συμμετοχή σε οργανωμένες συζητήσεις, περιλαμβανομένων και εκείνων που εντάσσονται στα δελτία ειδήσεων, καθώς και η κάλυψη, κατόπιν αιτήματός τους της προεκλογικής τους δραστηριότητας. Σε όλους τους υποψηφίους απαγορεύεται η παρουσίαση κάθε είδους εκπομπής κατά τη διάρκεια του διμήνου η οποία μεταδίδεται από δημόσια και ιδιωτικά μέσα ελεύθερης λήψης καθώς και από το διαδίκτυο.
Μοναδική εξαίρεση αποτελούν οι προσωπικές ιστοσελίδες των υποψηφίων και οι ιστοσελίδες των συνδυασμών.
Επίσης οι επικεφαλής των συνδυασμών και οι αντιπεριφερειάρχες μπορούν να μετέχουν σε συζητήσεις, χωρίς περιορισμό αριθμού εμφανίσεων μέχρι την ανακήρυξη των υποψηφίων και με την προϋπόθεση ότι έχουν κληθεί να συμμετάσχουν τουλάχιστον τρεις συνυποψήφιοι.
Τέλος, σε βάρος των υποψηφίων και των ιδιοκτητών ΜΜΕ, που παραβιάζουν τους παραπάνω περιορισμούς επιβάλλεται πρόστιμο από 50.000 έως 100.000 ευρώ.

Ακολουθούν ολόκληρα τα άρθρα του νόμου :
Άρθρο 6
Απαγορεύσεις στους υποψηφίους κατά την προεκλογική περίοδο
1. Κατά την προεκλογική περίοδο απαγορεύεται στους υποψήφιους αντιπεριφερειάρχες, περιφερειακούς και δημοτικούς συμβούλους:
α. Η λειτουργία εκλογικών κέντρων, εντευκτηρίων και εκλογικών γραφείων από τους ίδιους ή από τρίτους χάριν αυτών.
Η παραχώρηση της χρήσης ή η μίσθωση υπαίθριων ή στεγαζόμενων χώρων, από και προς τρίτους, για τη λειτουργία εκλογικών κέντρων, εκλογικών γραφείων και εντευκτηρίων, κάθε μορφής, για την προβολή υποψηφιότητας, συνιστά ποινικό αδίκημα για τους κύριους των ακινήτων, τους εκμισθωτές και τους μισθωτές τούτων, το οποίο τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον ενός έτους.
β.i. Η ανάρτηση ή επικόλληση σε εξωτερικούς, δημόσιους ή ιδιωτικούς χώρους, καθώς και σε κάθε μορφής αυτοκινούμενα μέσα, αεροπανό, πανό, αφισών, γιγαντοαφισών, φωτογραφιών και κάθε άλλου είδους υλικού προβολής, η εγκατάσταση πρόσκαιρων κατασκευών οποιασδήποτε μορφής για την προβολή τους, καθώς και η χρήση χρωστικών ουσιών και η αναγραφή συνθημάτων σε οποιονδήποτε εξωτερικό χώρο.
ii. Οι δήμαρχοι υποχρεούνται για την άμεση καθαίρεση των αεροπανό, πανό, καθώς και των γιγαντοαφισών και αφισών, την αποκόλληση των φωτογραφιών και λοιπού έντυπου υλικού, την αποσυναρμολόγηση των πρόσκαιρων κατασκευών και τον καθαρισμό από χρωστικές ουσίες των εξωτερικών χώρων. Παράβαση της ανωτέρω υποχρέωσης, από τους δημάρχους, επισύρει την κύρωση του άρθρου 16 παράγραφος 3 του παρόντος.
γ. Οι απαγορεύσεις των παραγράφων 5 και 6 του προηγούμενου άρθρου ισχύουν, κατά την προεκλογική περίοδο και για τους υποψήφιους αντιπεριφερειάρχες, καθώς και για τους περιφερειακούς και δημοτικούς συμβούλους.
2.α. Απαγορεύεται στους επικεφαλής των συνδυασμών, αντιπεριφερειάρχες, υποψηφίους περιφερειακούς και δημοτικούς συμβούλους να παρουσιάζουν αμέσως ή εμμέσως κάθε είδους εκπομπές, κατά τη διάρκεια του διμήνου που προηγείται της ημερομηνίας διεξαγωγής των εκλογών, οι οποίες μεταδίδονται από δημόσιους και ιδιωτικούς ραδιοφωνικούς και τηλεοπτικούς σταθμούς, ελεύθερης λήψης, καθώς και από διαδικτυακούς τόπους και ιστοσελίδες εξαιρουμένων των προσωπικών ιστοσελίδων των υποψηφίων και των ιστοσελίδων των συνδυασμών.

β. Οι εμφανίσεις των επικεφαλής των συνδυασμών, των αντιπεριφερειαρχών, καθώς και των υποψήφιων περιφερειακών και δημοτικών συμβούλων, σε πάσης φύσεως εκπομπές δημόσιων ή ιδιωτικών ραδιοφωνικών ή τηλεοπτικών σταθμών ελεύθερης λήψης, φορείς παροχής κάθε μορφής συνδρομητικών τηλεοπτικών υπηρεσιών, καθώς και σε διαδικτυακούς τόπους και ιστοσελίδες, υπό οποιαδήποτε μορφή κατά τη διάρκεια του διμήνου που
προηγείται της ημερομηνίας διεξαγωγής των εκλογών επιτρέπεται, ως εξής:
i. Σε κάθε ραδιοφωνικό ή τηλεοπτικό σταθμό εθνικής εμβέλειας επιτρέπεται η εμφάνιση δύο (2) φορές.
ii. Σε κάθε ραδιοφωνικό ή τηλεοπτικό σταθμό τοπικής ή περιφερειακής εμβέλειας, επιτρέπεται η εμφάνιση μία (1) φορά.
iii. Σε διαδικτυακούς τόπους και ιστοσελίδες επιτρέπεται μία (1) εμφάνιση.
iv. Ως εμφανίσεις, κατά την έννοια της παρούσας παραγράφου, θεωρούνται οι προσωπικές συνεντεύξεις των ανωτέρω υποψηφίων, η συμμετοχή τους σε οργανωμένες συζητήσεις, περιλαμβανομένων και εκείνων που εντάσσονται στα δελτία ειδήσεων, καθώς και η κάλυψη, κατόπιν αιτήματός τους της προεκλογικής τους δραστηριότητας.

ν. Οι επικεφαλής των συνδυασμών, καθώς και οι αντιπεριφερειάρχες είναι δυνατόν να μετέχουν σε οργανωμένες συζητήσεις, χωρίς περιορισμό αριθμού εμφανίσεων, μέχρι την ανακήρυξη των υποψηφίων και υπό την προϋπόθεση ότι έχουν κληθεί να συμμετάσχουν, τουλάχιστον, τρεις ακόμη συνυποψήφιοί τους. Μετά την ανακήρυξη των συνδυασμών στις ανωτέρω συζητήσεις απαιτείται η πρόσκληση για συμμετοχή των δύο τρίτων (2/3) τουλάχιστον των ανακηρυχθέντων. Σε περίπτωση επαναληπτικής εκλογής καλούνται υποχρεωτικά οι επικεφαλής των συνδυασμών που συμμετέχουν.
νi. Εμφανίσεις υποψηφίων που είναι αιρετά μονοπρόσωπα όργανα της αυτοδιοίκησης δεν υπόκεινται στους ανωτέρω περιορισμούς, εφόσον οφείλονται σε έκτακτα και απρόβλεπτα γεγονότα, που σχετίζονται με την άσκηση των αρμοδιοτήτων τους στον οικείο Ο.Τ.Α..

3. Εμφανίσεις στους φορείς της προηγούμενης παραγράφου, οι οποίες πραγματοποιούνται, έναντι οικονομικού ανταλλάγματος, για μεν τους ανωτέρω υποψηφίους συνεπάγονται έκπτωση από το αιρετό αξίωμα, για δε τους ιδιοκτήτες ή νόμιμους εκπροσώπους των οικείων φορέων συνιστούν ποινικό αδίκημα, το οποίο επισύρει ποινή φυλάκισης, τουλάχιστον ενός έτους

πηγή δημοκρατικής