Το μεγάλο στοίχημα για τον τουριστικό τομέα της Λέσβου είναι να αξιοποιήσει σωστά το ρεύμα Τούρκων τουριστών που επισκέπτονται το νησί. Γενική διαπίστωση είναι πως οι 6.783 Τούρκοι τουρίστες που ήρθαν στη Λέσβο από την 1η Αυγούστου μέχρι χθες, είναι τουρίστες υψηλής εισοδηματικής στάθμης, ψωνίζουν επώνυμα και ποιοτικά προϊόντα, τρώνε καλό φαγητό και διαμένουν σε υψηλού επιπέδου καταλύματα.
Με μια αρκετά ψύχραιμη και αισιόδοξη ματιά, ο πρόεδρος του Συλλόγου Εστιατόρων και Συναφών Επαγγελμάτων του Μολύβου, Νίκος Μόλβαλης, μας λέει: «Είναι μια ελπίδα που μπορεί να δώσει πολλά στην τουριστική κίνηση της περιοχής μας, χρειάζεται όμως να κάνουμε οργανωμένη δουλειά. Μια παρέα Τούρκων που έρχεται για διακοπές στο Μόλυβο ξοδεύει όσα χρήματα ξοδεύουν δέκα παρέες Ελλήνων που πηγαίνουν απέναντι. Τα τελευταία χρόνια έχουμε συνεχώς απώλειες σε επισκέπτες από τη δυτική Ευρώπη, αλλά και σε τζίρο που μας έδιναν αυτοί οι τουρίστες. Τις απώλειες αυτές μπορούμε να τις αντισταθμίσουμε σε πολύ μεγάλο ποσοστό αν απευθυνθούμε σωστά στην τουρκική τουριστική αγορά.»
Τι λένε οι αριθμοί
Τα επίσημα στοιχεία από της αφίξεις Τούρκων τουριστών επιβεβαιώνουν τα λεγόμενα του κ. Μόλβαλη. Τον Αύγουστο επισκέφθηκαν τη Λέσβο 3.683 Τούρκοι τουρίστες, ενώ από 1ης Σεπτεμβρίου μέχρι και χθες ήρθαν 3.100. Δηλαδή σε ένα διάστημα 45 ημερών επισκέφθηκαν τη Λέσβο και κυρίως τη Μυτιλήνη 6.783 Τούρκοι τουρίστες. Το μεγαλύτερο μέρος αυτών, το 70% περίπου, ήρθε στη Λέσβο μόνο για μια ημέρα, αλλά μια σημαντική μειοψηφία επισκέφθηκε το νησί για ολιγοήμερες διακοπές.
«Όσο περνούν οι μέρες, τόσο οι Τούρκοι τουρίστες που επισκέπτονται τη Λέσβο έχουν καλύτερη γνώση τού τι θα συναντήσουν. Όπως διαπιστώνεται σε πολλές περιπτώσεις, πηγαίνουν σε επιλεγμένα μαγαζιά, ζητούν καλά ψάρια και ακριβά κρασιά», υπογραμμίζει ο κ. Μόλβαλης. Ο ίδιος διευκρινίζει ότι το οικονομικό αποτέλεσμα από την έλευση των Τούρκων τουριστών στη Λέσβο και ιδιαίτερα στην περιοχή του Μολύβου είναι περιορισμένο, ωστόσο η παρουσία τους στο νησί δημιουργεί πολλές ελπίδες για την επόμενη χρονιά.
Καλή προεργασία
Για να έχουμε, όμως, ουσιαστικά αποτελέσματα θα πρέπει να γίνει πολύ καλή προεργασία. Αυτό σημαίνει κατά την άποψη του κ. Μόλβαλη ότι θα πρέπει να οργανωθεί η προβολή του νησιού μας στα απέναντι παράλια, όπως επίσης θα πρέπει να αναπτύξουν συνεργασία τα τοπικά τουριστικά γραφεία με αντίστοιχα τουριστικά γραφεία που βρίσκονται στην Τουρκία, ώστε να γίνουν οργανωμένες εκδρομές από τη Σμύρνη και τις άλλες μεγάλες πόλεις που βρίσκονται εκεί.
Την ανάγκη να ενεργοποιηθούν στην κατεύθυνση αυτή και οι τουριστικοί πράκτορες της Λέσβου επισημαίνει και η πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Μυτιλήνης, Μάρω Βερβενιώτου, προκειμένου να αυξηθούν οι Τούρκοι τουρίστες που έρχονται στη Λέσβο για διακοπές.
Ο Βαγγέλης Φραγκουλάκης διαπιστώνει ότι οι Τούρκοι που έρχονται στη Λέσβο ζητούν να αγοράσουν επώνυμα προϊόντα και συγκεκριμένα γνωστές φίρμες σε είδη ένδυσης και υπόδησης. Ελάχιστοι είναι εκείνοι που θα επιδιώξουν να αγοράσουν ελληνικές φίρμες ρούχων και εσωρούχων, ενώ κανένας δεν ενδιαφέρεται για ανώνυμα προϊόντα.
Το ενδιαφέρον τους για τα τοπικά προϊόντα είναι πολύ μεγάλο. Είναι χαρακτηριστικό ότι αγοράζουν μέχρι και ρίγανη από μπακάλικα που βρίσκονται στην κεντρική αγορά της Μυτιλήνης.
Κατά την άποψη του κ. Φραγκουλάκη, ο τρόπος που λειτουργούμε στη Λέσβο δε δείχνει ικανός να ανταποκριθεί στο επίπεδο των υπηρεσιών που θα ήθελαν οι επισκέπτες. Θεωρεί ότι το ενδιαφέρον μας θα πρέπει να επικεντρωθεί σε δύο ζητήματα. Το πρώτο είναι να βελτιώσουμε το επίπεδο των υπηρεσιών που προσφέρουμε. Για παράδειγμα, θα ήταν πολύ καλό όσοι εργάζονται στον τομέα του εμπορίου ή έρχονται σε επαφή με τους Τούρκους τουρίστες να γνωρίζουν τουρκικά ή έστω αγγλικά, ώστε να συνεννοούνται μαζί τους.
Ένα δεύτερο στοιχείο που επισημαίνει ο κ. Φραγκουλάκης, είναι πως θα πρέπει να αναδείξουμε τα οθωμανικά μνημεία που υπάρχουν στη Μυτιλήνη και θα μπορούσε να αποτελέσουν ένα στοιχείο προσέλκυσης του ενδιαφέροντός τους. Συγκεκριμένα, προτείνει να αναστηλωθούν το Γενί Τζαμί και τα άλλα τζαμιά που υπάρχουν στη Μυτιλήνη και να είναι επισκέψιμα τόσο τα τζαμιά όσο και το οθωμανικό λουτρό.
Ο πίνακας των αφίξεων κατά εθνικότητα στη Λέσβο το μήνα Αύγουστο είναι χαρακτηριστικός. Οι 13.742 Ευρωπαίοι επισκέπτες σημαίνουν βέβαια πολλά περισσότερα, μια και ο καθένας έμεινε μία ή δύο βδομάδες στο νησί, όμως ο αριθμός των Τούρκων αποδεικνύει τη δυναμική που μπορεί να έχει για τη Λέσβο ο νέος αυτός τουριστικός τομέας
Με μια αρκετά ψύχραιμη και αισιόδοξη ματιά, ο πρόεδρος του Συλλόγου Εστιατόρων και Συναφών Επαγγελμάτων του Μολύβου, Νίκος Μόλβαλης, μας λέει: «Είναι μια ελπίδα που μπορεί να δώσει πολλά στην τουριστική κίνηση της περιοχής μας, χρειάζεται όμως να κάνουμε οργανωμένη δουλειά. Μια παρέα Τούρκων που έρχεται για διακοπές στο Μόλυβο ξοδεύει όσα χρήματα ξοδεύουν δέκα παρέες Ελλήνων που πηγαίνουν απέναντι. Τα τελευταία χρόνια έχουμε συνεχώς απώλειες σε επισκέπτες από τη δυτική Ευρώπη, αλλά και σε τζίρο που μας έδιναν αυτοί οι τουρίστες. Τις απώλειες αυτές μπορούμε να τις αντισταθμίσουμε σε πολύ μεγάλο ποσοστό αν απευθυνθούμε σωστά στην τουρκική τουριστική αγορά.»
Τι λένε οι αριθμοί
Τα επίσημα στοιχεία από της αφίξεις Τούρκων τουριστών επιβεβαιώνουν τα λεγόμενα του κ. Μόλβαλη. Τον Αύγουστο επισκέφθηκαν τη Λέσβο 3.683 Τούρκοι τουρίστες, ενώ από 1ης Σεπτεμβρίου μέχρι και χθες ήρθαν 3.100. Δηλαδή σε ένα διάστημα 45 ημερών επισκέφθηκαν τη Λέσβο και κυρίως τη Μυτιλήνη 6.783 Τούρκοι τουρίστες. Το μεγαλύτερο μέρος αυτών, το 70% περίπου, ήρθε στη Λέσβο μόνο για μια ημέρα, αλλά μια σημαντική μειοψηφία επισκέφθηκε το νησί για ολιγοήμερες διακοπές.
«Όσο περνούν οι μέρες, τόσο οι Τούρκοι τουρίστες που επισκέπτονται τη Λέσβο έχουν καλύτερη γνώση τού τι θα συναντήσουν. Όπως διαπιστώνεται σε πολλές περιπτώσεις, πηγαίνουν σε επιλεγμένα μαγαζιά, ζητούν καλά ψάρια και ακριβά κρασιά», υπογραμμίζει ο κ. Μόλβαλης. Ο ίδιος διευκρινίζει ότι το οικονομικό αποτέλεσμα από την έλευση των Τούρκων τουριστών στη Λέσβο και ιδιαίτερα στην περιοχή του Μολύβου είναι περιορισμένο, ωστόσο η παρουσία τους στο νησί δημιουργεί πολλές ελπίδες για την επόμενη χρονιά.
Καλή προεργασία
Για να έχουμε, όμως, ουσιαστικά αποτελέσματα θα πρέπει να γίνει πολύ καλή προεργασία. Αυτό σημαίνει κατά την άποψη του κ. Μόλβαλη ότι θα πρέπει να οργανωθεί η προβολή του νησιού μας στα απέναντι παράλια, όπως επίσης θα πρέπει να αναπτύξουν συνεργασία τα τοπικά τουριστικά γραφεία με αντίστοιχα τουριστικά γραφεία που βρίσκονται στην Τουρκία, ώστε να γίνουν οργανωμένες εκδρομές από τη Σμύρνη και τις άλλες μεγάλες πόλεις που βρίσκονται εκεί.
Την ανάγκη να ενεργοποιηθούν στην κατεύθυνση αυτή και οι τουριστικοί πράκτορες της Λέσβου επισημαίνει και η πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Μυτιλήνης, Μάρω Βερβενιώτου, προκειμένου να αυξηθούν οι Τούρκοι τουρίστες που έρχονται στη Λέσβο για διακοπές.
Ο Βαγγέλης Φραγκουλάκης διαπιστώνει ότι οι Τούρκοι που έρχονται στη Λέσβο ζητούν να αγοράσουν επώνυμα προϊόντα και συγκεκριμένα γνωστές φίρμες σε είδη ένδυσης και υπόδησης. Ελάχιστοι είναι εκείνοι που θα επιδιώξουν να αγοράσουν ελληνικές φίρμες ρούχων και εσωρούχων, ενώ κανένας δεν ενδιαφέρεται για ανώνυμα προϊόντα.
Το ενδιαφέρον τους για τα τοπικά προϊόντα είναι πολύ μεγάλο. Είναι χαρακτηριστικό ότι αγοράζουν μέχρι και ρίγανη από μπακάλικα που βρίσκονται στην κεντρική αγορά της Μυτιλήνης.
Κατά την άποψη του κ. Φραγκουλάκη, ο τρόπος που λειτουργούμε στη Λέσβο δε δείχνει ικανός να ανταποκριθεί στο επίπεδο των υπηρεσιών που θα ήθελαν οι επισκέπτες. Θεωρεί ότι το ενδιαφέρον μας θα πρέπει να επικεντρωθεί σε δύο ζητήματα. Το πρώτο είναι να βελτιώσουμε το επίπεδο των υπηρεσιών που προσφέρουμε. Για παράδειγμα, θα ήταν πολύ καλό όσοι εργάζονται στον τομέα του εμπορίου ή έρχονται σε επαφή με τους Τούρκους τουρίστες να γνωρίζουν τουρκικά ή έστω αγγλικά, ώστε να συνεννοούνται μαζί τους.
Ένα δεύτερο στοιχείο που επισημαίνει ο κ. Φραγκουλάκης, είναι πως θα πρέπει να αναδείξουμε τα οθωμανικά μνημεία που υπάρχουν στη Μυτιλήνη και θα μπορούσε να αποτελέσουν ένα στοιχείο προσέλκυσης του ενδιαφέροντός τους. Συγκεκριμένα, προτείνει να αναστηλωθούν το Γενί Τζαμί και τα άλλα τζαμιά που υπάρχουν στη Μυτιλήνη και να είναι επισκέψιμα τόσο τα τζαμιά όσο και το οθωμανικό λουτρό.
Αφίξεις τουριστών από Ευρώπη και Τουρκία | ||
Χώρα | 2010 | |
Αγγλία | 3.229 | |
Αυστρία | 693 | |
Βέλγιο | 587 | |
Γερμανία | 1.249 | |
Δανία | 1.326 | |
Ελβετία | 0 | |
Κύπρος | 430 | |
Νορβηγία | 1.150 | |
Ολλανδία | 3.064 | |
Σουηδία | 592 | |
Σλοβακία | 0 | |
Σλοβενία | 213 | |
Τσεχία | 1.229 | |
Πολωνία | 0 | |
Φινλανδία | 0 | |
Σύνολο Ευρωπαίων τουριστών | 13.762 | |
Τουρκία | 3.683 | |
ΓΕΝΙΚΟ ΣΥΝΟΛΟ | 17.445 |
Ο πίνακας των αφίξεων κατά εθνικότητα στη Λέσβο το μήνα Αύγουστο είναι χαρακτηριστικός. Οι 13.742 Ευρωπαίοι επισκέπτες σημαίνουν βέβαια πολλά περισσότερα, μια και ο καθένας έμεινε μία ή δύο βδομάδες στο νησί, όμως ο αριθμός των Τούρκων αποδεικνύει τη δυναμική που μπορεί να έχει για τη Λέσβο ο νέος αυτός τουριστικός τομέας