26 Αυγούστου 2010

Πλώρη για τις τουρκικές μαρίνες έχουν βάλει τα ιδιωτικά σκάφη αναψυχής


Πλώρη για τις τουρκικές μαρίνες έχουν βάλει τα ιδιωτικά σκάφη αναψυχής με ξένη σημαία αποχωρώντας από τις ελληνικές, καθώς η παραμονή τους στη χώρα μας συνοδεύεται από πολύ υψηλή φορολογία.

Τον κώδωνα του κινδύνου, προς την Πολιτεία για το φαινόμενο της εγκατάλειψης των ελληνικών μαρινών από τα σκάφη με ξένη σημαία, κρούει ο πρόεδρος της Ενωσης κ. Γιώργος Κουκόπουλος. Βασική αιτία, εξηγεί, είναι η έκτακτη εισφορά που έχει επιβληθεί από πέρυσι στην πλειοψηφία των ιδιοκτητών που παρεπιδημούν τα σκάφη τους στην ελληνική επικράτεια πέραν των 60 ημερών, ενώ παραμένει υπαρκτή -όσο ισχύει ο νόμος- η απειλή ενεργοποίησης, με Κοινή Υπουργική Απόφαση και επιπλέον επιβολή Ειδικού Φόρου. Για παράδειγμα σήμερα σε μια μαρίνα, το κόστος ελλιμενισμού ενός σκάφους 15 μ. για ένα ολόκληρο χρόνο κυμαίνεται από 4.200 ευρώ έως 8.200 ευρώ σε χώρες, όπως η Ελλάδα, η Ιταλία, η Κροατία και η Τουρκία. Ο «άτυχος» ξένος ιδιοκτήτης σκάφους 15 μ. που επιλέγει την Ελλάδα ως τόπο των διακοπών του καλείται τώρα να πληρώσει επιπλέον 8.250 ευρώ έκτακτη εισφορά και ενδέχεται να του επιβληθεί η καταβολή επιπλέον 8.250 ευρώ ως ειδικός φόρος. Ηδη, σε μαρίνες έχουν παρατηρηθεί περιπτώσεις που όργανα του τοπικού Λιμεναρχείου προειδοποιούν τους ιδιοκτήτες σκαφών ότι δεν θα μπορούν να αποπλεύσουν αν δεν καταβάλλουν την έκτακτη εισφορά.

Ο κ. Κουκόπουλος επισημαίνει ότι ξένοι ιδιοκτήτες σκαφών, προκειμένου να αποφύγουν την καταβολή της φορολογίας προσπάθησαν να περατώσουν τις όποιες επισκευαστικές εκκρεμότητες και αναχώρησαν εσπευσμένα από την Ελλάδα, πολλοί χωρίς απόπλου ή άλλη τυπική διαδικασία και, βέβαια, χωρίς πληρωμή οποιουδήποτε φόρου. Παράλληλα, οι διευθυντές των μαρινών της Ελλάδας γίνονται καθημερινά δέκτες δεκάδων μηνυμάτων που ακυρώνουν κρατήσεις ή αναφέρουν ότι τα σκάφη κατευθύνονται σε άλλους προορισμούς. Η ζημία για τη φήμη του ελληνικού προορισμού είναι μεγάλη αν ληφθεί υπόψη ότι ενημερώνουν σχετικά τους ναυτικούς Ομίλους, Ενώσεις, Clubs και ανεξάρτητους θαλασσοπλόους να αποφύγουν την Ελλάδα. Αυτοί με τη σειρά τους με δημοσιεύματα στα έντυπα περιοδικά και το Διαδίκτυο καλούν τα μέλη τους να εγκαταλείψουν άμεσα την χώρα μας.

Φέτος εκτιμά ο κ. Κουκόπουλος ότι η μείωση του τζίρου των ελληνικών μαρινών, αλλά και ο αριθμός των σκαφών θα φθάσει σε ποσοστό το 30% σε σχέση με τα αντίστοιχα μεγέθη το 2009. Επίσης, σημειώνει ότι για την οικονομία της χώρας θα υπάρχει απώλεια πολύ περισσότερων εσόδων έναντι αυτών που πρόσκαιρα επιχειρείται να εισπραχθούν, καθώς τα σκάφη που ελλιμενίζονται είναι πηγή εισπράξεων για το ελληνικό Δημόσιο μέσω της απόδοσης του ΦΠΑ, ενοικίων, λογαριασμών ΔΕΗ, καυσίμων. Επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στους χώρους και πέριξ των μαρινών θα έχουν πρόβλημα επιβίωσης και θα αυξηθεί η ανεργία.

Να σημειωθεί ότι στην Τουρκία ο φόρος που πληρώνουν οι ιδιοκτήτες σκαφών σε σχέση με αυτόν που ισχύει στην Ελλάδα είναι ελάχιστος. Πρόσφατα ελήφθη η απόφαση από τη κυβέρνηση της γειτονικής χώρας, προκειμένου να ενισχυθεί ο θαλάσσιος τουρισμός να καταργηθεί και ο ΦΠΑ στον ελλιμενισμό σκαφών στις μαρίνες και στις επισκευαστικές εργασίες των σκαφών που στην Ελλάδα είναι στο 23%. Στις τουρκικές μαρίνες ο ρυθμός αύξησης των ελλιμενιζόμενων σκαφών ξεπερνά φέτος το 15%. Εξάλλου, στην Ελλάδα ισχύει από το 1999 ακόμη μια φορολογία με τη μορφή ανταποδοτικής εισφοράς για τα εκτός Ευρωπαϊκής Ενωσης σκάφη. Αποτέλεσμα του μέτρου αυτού, που επιβλήθηκε για την είσπραξη εσόδων, ήταν η πλήρης αποχώρηση όλων των ξένων εκτός Ευρωπαϊκής Ενωσης σκαφών (Αμερική, Καναδάς, Αυστραλία, Νορβηγία, Ρωσία κ.α.) και ο ελλιμενισμός τους στις μαρίνες της Κροατίας, της Τουρκίας και της Ιταλίας.

Τραγέλαφος
Η ένωση όσων διαχειρίζονται τις μαρίνες ζητεί την απαλλαγή των ξένων σκαφών από διάφορα τέλη, φόρους και εισφορές, που τα στέλνουν σε ανταγωνιστικούς προορισμούς. Παρόμοιοι φόροι που επιβλήθηκαν σε ανταγωνιστικούς προορισμούς (Βαλεαρίδες, Σαρδηνία) αποσύρθηκαν άμεσα λόγω της ζημίας που διαπιστώθηκε στον τουρισμό. Ζητούμενο αποτελεί και η μείωση της γραφειοκρατίας. Για παράδειγμα, ιδιοκτήτης σκάφους με ξένη σημαία, για να αποπλεύσει, πρέπει να πάρει άδεια από το λιμεναρχείο αφού καταβάλει στην εφορία το ποσό των 0,80 λεπτών. Σαββατοκύριακα και εορτές, που η εφορία είναι κλειστή, αν δεν έχει καταβάλει από πριν το εν λόγω ποσό, δεν μπορεί να φύγει.

Του Σταθη Κουσουνη