4 Αυγούστου 2010

Στο Γενικο Λογιστήριο τα οικονομικά των νομαρχιών


Νέα συνάντηση με το Γενικό Λογιστήριο, προκειμένου να επιδιωχθεί λύση για το οξυμένο οικονομικό πρόβλημα των νομαρχιών αποφασίσθηκε κατά τη σημερινή συνάντηση του υφυπουργού Εσωτερικών Γιώργου Ντόλιου και τους επικεφαλείς των παρατάξεων στην ΕΝΑΕ.

Κατά τη σημερινή συνάντηση οι δύο πλευρές συμφώνησαν ότι η μείωση των κονδυλίων προς τις νομαρχίες (23,34% σύμφωνα με τον υφυπουργό – 40% σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΕΝΑΕ Δημήτρη Δράκο) δεν οφείλεται στον «Καλλικράτη» αλλά είναι αποτέλεσμα του δημοσιονομικού προβλήματος της χώρας.

Σύμφωνα με τον κ. Ντόλιο η μείωση «οι εγγεγραμμένες πιστώσεις στον προϋπολογισμό του 2010 ήταν 422.720.000€ ενώ τα πραγματοποιηθέντα έσοδα του Α’ εξαμήνου του 2010 έφτασαν τα 172.536.573€. Με βάση αυτά τα δεδομένα η εκτίμηση για τις πραγματικές αποδόσεις του 2010 θα φτάσει τα 350.673.662€». Οι μειώσεις αυτές προκύπτουν «από την οριζόντια μείωση κατά 10% του προϋπολογισμού όλων των φορέων του Δημοσίου και από την περικοπή 30 εκ. €, τα οποία κατά το Γ.Λ.Κ. αποδόθηκαν ως πλεόνασμα το 2009, χρονιά κατά την οποία διαπιστώθηκε μεγάλη υστέρηση των εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού.»

Σε σχέση με τα θεσμικά ζητήματα ο υφυπουργός διαβεβαίωσε την ΕΝΑΕ ότι όλα τα βήματα γίνονται με βάση το χρονοδιάγραμμα που έθεσε ο Καλλικράτης και όλες οι κανονιστικές πράξεις θα εκδοθούν στον προβλεπόμενο χρόνο. Παρέδωσε στους νομάρχες σχέδιο ΠΔ που αφορά τη σύσταση και λειτουργία της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας (ΕΝ.Π.Ε.) για να υποβάλουν τις παρατηρήσεις τους και δεσμεύτηκε ότι μέχρι το τέλος του Αυγούστου θα τους παραδοθούν 13 Σχέδια ΠΔ το οποία θα αφορούν τους οργανισμούς των αιρετών Περιφερειών.

Δηλώσεις επικεφαλείς ΕΝΑΕ

Σε δηλώσεις του μετά το πέρας της συνάντησης ο πρόεδρος της ΕΝΑΕ Δημήτρης Δράκος έκανε την ακόλουθη δήλωση:
«Όπως αναγνώρισε και ο Υφυπουργός υπάρχουν προβλήματα στις Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις και ήρθαμε να ζητήσουμε την επίλυσή τους. Το μέγιστο των προβλημάτων είναι η λειτουργία του θεσμού τους τελευταίους μήνες. Τα οικονομικά τα οποία κατατίθενται αυτή την στιγμή μετά από έλεγχο που κάναμε είναι επί το «έλατον» κατά 40% και ο θεσμός κινδυνεύει σε πλήρη απαξίωση κατά την επόμενη περίοδο. Θέλουμε συγκεκριμένες απαντήσεις διότι οι πολίτες δεν θα εξυπηρετηθούν και αυτό μέσω οικονομικής κρίσης, μέσω γενικότερων προβλημάτων είναι ότι το χειρότερο μπορούμε να προσφέρουμε και αυτά, όπως είπε και ο υφυπουργός, δεν οφείλονται στον Καλλικράτη αλλά πολύ πιθανόν να προικοδοτήσουμε αρνητικά με αυτή την τακτική τον Καλλικράτη πριν καν αρχίσει την ζωή του και αυτό θα είναι ότι χειρότερο. Αντί να τον οπλίσουμε, να του δημιουργήσουμε αδυναμίες. Ελπίζουμε να καταβληθεί προσπάθεια για την άμεση επίλυσή τους».

Σε ερώτηση δημοσιογράφου για το ποια είναι τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν αυτή την περίοδο οι Ν.Α, ο Πρόεδρος της ΕΝΑΕ είπε:
«Τα προβλήματα πρώτον που αντιμετωπίζουμε έχουν να κάνουν με τις μειωμένες χρηματοδοτήσεις που λαμβάνουμε. Δεύτερον είναι τα προβλήματα τα στελεχιακά και ενόψει της μεταφοράς ενός σημαντικού αριθμού προσωπικού εις τον καινούριο θεσμό ή στην πρωτοβάθμια αυτοδιοίκηση και ακόμη περισσότερο λόγω των μεγάλων λειτουργικών αναγκών που υπάρχουν σε συγκεκριμένα θεματικά πεδία όπως είναι της πολεοδομίας και αναφέρομαι στην εγκύκλιο την οποία εξέδωσε η κα. Μπιρμπίλη για την αντιμετώπιση των υπερβάσεων των πολεοδομικών αδειών».

Από την πλευρά του ο επικεφαλής της παράταξης «Κίνημα Αυτοδιοίκησης στην ΕΝΑΕ» Γιάννης Μίχας δήλωσε μεταξύ άλλων: «Καταθέσαμε δύο πολύ σημαντικές προτάσεις στον κ. Υφυπουργό. Η μία αφορούσε τα οικονομικά μας. Ο ίδιος ο υφυπουργός δεσμεύτηκε για συνάντηση με το Γενικό Λογιστήριο και ο δεσμεύτηκε ότι θα
προσπαθήσει με οποιονδήποτε δυνατό τρόπο να επιλύσει το πρόβλημα των νομαρχιών. Διότι διαφορετικά δεν θα μπορούμε να αποδώσουμε τις βασικές λειτουργικές δαπάνες. Δεύτερο ζήτημα και πιο σημαντικό είναι στο πως ολοκληρώνεται η διαδικασία εν όψη των εκλογών και κυρίως εν ‘όψη της νέας λογικής του Καλλικράτη από 1/1/2011. Εδώ συμφωνήσαμε ότι η εμπειρία που υπάρχει συσσωρευμένη στους νομάρχες και νομαρχιακούς συμβούλους θα είναι χρήσιμη για το Υπουργείο και αυτό θα κάνουμε τις επόμενες ημέρες έστω και εάν είναι Αύγουστος. Ήδη μας προδόθηκε το Προεδρικό διάταγμα για τη λειτουργία της Ένωσης Περιφερειών θα μας δοθούν τα 13 οργανογράμματα των Περιφερειών και πιστεύω ότι θα βρούμε λύσεις. Πιστεύω ότι δεν πρέπει να αφεθεί ένας θεσμός που πρόσφερε πάρα πολλά όπως είναι αυτός της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης στην μοίρα του, τους τελευταίους μήνες του και αυτό υποσχέθηκε ο κ. Υφυπουργός».


Από την πλευρά του ο επικεφαλής της παράταξης «Ανεξάρτητη Νομαρχία» Γιώργος Αγοραστάκης μετά το πέρας της συνάντησης δήλωσε μεταξύ άλλων : «Είναι αναγκαστική πλέον μια μεταβατική περίοδος «ελεγχόμενης κατάργησης» της Νομαρχιακής Διοίκησης, όπου σε πρώτη φάση θα πρέπει να ανασταλεί η διαδικασία των μετατάξεων και να μεταφερθεί το σύνολο των αρμοδιοτήτων, των υπηρεσιών και των υπαλλήλων των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων στις αρετές Περιφέρειες και σε δεύτερη φάση να μεταφέρονται τμηματικά όσες υπηρεσίες, αρμοδιότητες και υπάλληλοι προορίζονται για τους ΟΤΑ, αφού πρώτα όλοι οι Δήμοι -και όχι μόνον ο κεντρικός- έχουν προετοιμάσει το έδαφος εγκατάστασης και ανάληψης ευθύνης. Η πρόβλεψη του νόμου για μεταφορά αρμοδιοτήτων της Ν.Α. στο κεντρικό Δήμο κάθε νομού από τον οποίο θα ασκούνται στην συνέχεια έξω από τα διοικητικά του όρια, στην επικράτεια των άλλων Δήμων, το λιγότερο που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί είναι ως αντισυνταγματική. Η επικείμενη διάσπαση των διοικητικών υπηρεσιών των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων προς τις Περιφέρειες και τους κεντρικούς Δήμους κάθε νομού, -η οποία γίνεται χωρίς σχέδιο και χωρίς καμιά προετοιμασία- θα οδηγήσει αφενός τη διάσπαση των υποθέσεων των πολιτών σε διαφορετικές υπηρεσίες και αφετέρου σε αδυναμία διεκπεραίωσης πλήθους υποθέσεων των πολιτών από κεντρικούς Δήμους στο μέλλον. Ο διαχωρισμός των αρμοδιοτήτων που προβλέπει ο «Καλλικράτης» συσχετίζεται μόνο τους υπαλλήλους και δεν λαμβάνει υπόψη του ότι πρέπει να διαχωριστούν μαζί οι ενιαίες υποδομές που διαθέτουν οι νομαρχιακές υπηρεσίες και πολύ περισσότερο τα ενιαία αρχεία με τις υποθέσεις των πολιτών. Ως εκ τούτων είναι αναγκαστικό πλέον για την όλη τη διαδικασία να προηγηθεί συγκεκριμένος σχεδιασμός και οργανωτική προετοιμασία όλων των Δήμων προκειμένου να υποδεχτούν τις μεταβιβαζόμενες αρμοδιότητες, πράγμα που δεν μπορεί να γίνει διά μιας, αλλά απαιτεί χρόνο. Απαιτεί αναγκαστικά μια μεταβατική περίοδο τουλάχιστον 3 ετών για να γίνει σωστά».
ΠΗΓΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ