Η «θαλασσοταραχή» που θα πρέπει να αντιμετωπίσουν οι υπεύθυνοι του ΥΠΟΙΑΝ και του ΥΠΥΜΕΔ είναι οι διαγωνισμοί των άγονων γραμμών για την επόμενη δρομολογιακή περίοδο. Πρόθεση των δύο υπουργείων είναι να μειωθούν αισθητά τα ποσά της κρατικής επιδότησης για τις άγονες γραμμές μέσω και της κατάργησης των «μπόνους» που δίνονται για τα νεώτερα πλοία που συμμετέχουν στους διαγωνισμούς.
Δεύτερη συνεδρίαση
Πρόκειται μάλιστα για τη δεύτερη συνεδρίαση ΣΑΣ που καλείται να εξετάσει το συγκεκριμένο ζήτημα, αφού στην πρώτη που έγινε στο τέλος Ιουλίου 2010 το θέμα πήρε αναβολή εξαιτίας των έντονων αντιρρήσεων που προέβαλαν οι ακτοπλόοι.
Σύμφωνα με πληροφορίες το σχέδιο των δύο υπουργείων επανέρχεται αυτούσιο τη προσεχή Δευτέρα, και οι ακτοπλόοι υπολογίζουν ότι η ελάττωση των επιδοτήσεων συνολικά μπορεί να φτάσει στις συγκεκριμένες γραμμές το 12% με 14%, ενώ εκφράζουν και την έντονη ανησυχία τους για την πιθανότητα η κυβέρνηση να επαναφέρει στην πορεία και την πρόταση του υφυπουργού Μεταφορών και Υποδομών, Νίκου Σηφουνάκη για μείωση ύψους 10% στις υφιστάμενες επιδοτήσεις.
Σε περίπτωση που δεν εισακουστεί η πλευρά των ακτοπλόων και το ΣΑΣ γνωμοδοτήσει υπέρ της προκήρυξης διαγωνισμών με μικρότερο προϋπολογισμό, είναι πολύ πιθανό να μειωθεί σε σημαντικό βαθμό το ενδιαφέρον των ακτοπλοϊκών εταιρειών για να συμμετάσχουν στους διαγωνισμούς.
Oπως επεσήμαναν κύκλοι της ακτοπλοΐας, οι εταιρείες το πιο πιθανό είναι να συμμετάσχουν σε γραμμές που θα συνδέονται άμεσα με τα δρομολόγια που κάνουν τα πλοία τους στις ελεύθερες γραμμές.
Τα προβλήματα
Η πρόθεση των δύο υπουργείων βρίσκει την ελληνική ακτοπλοΐα «υπό πίεση» για τρίτη συνεχόμενη χρονιά. Τα κύρια χαρακτηριστικά είναι η ωρίμανση της κίνησης, η μεγάλη αύξηση του κόστους λόγω της εκτίναξης της τιμής των καυσίμων, ο ανταγωνισμός στις μεγάλες γραμμές του Αιγαίου που οδηγεί σε ανάλογες προσφορές και μειώνει τα περιθώρια κερδοφορίας, η αύξηση του ΦΠΑ και η αμέλεια που δείχνει πολλές φορές ο κρατικός μηχανισμός στην επιστροφή του, αλλά και η μείωση του διαθέσιμου στόλου, από την έξοδο τριών εταιρειών από τον κλάδο, ο συναλλαγματικός κίνδυνος και ο περιορισμός της χρηματοπιστωτικής πίστης.
Ειδικά σε ό,τι αφορά τις τρεις εταιρείες που σταμάτησαν να δραστηριοποιούνται στο χώρο, ενδεικτική είναι και η ανάλυση της XRTC η οποία αναφέρει ότι αυτό έγινε λόγω του ισχυρότατου ανταγωνισμού αλλά και των δυσλειτουργιών του ελληνικού κράτους.
Παράλληλα οι εταιρείες αντιμετωπίζουν και την επιβάρυνση του ακτοπλοϊκού εισιτηρίου με μια σειρά από χρεώσεις που στις περισσότερες φορές δεν είναι ανταποδοτικές, όπως είναι τα αχθοφορικά και τα λεμβουχικά (δεν υπάρχουν) αλλά και τα λιμενικά τέλη που ιδιαίτερα στη νησιωτική χώρα έχει παρατηρηθεί ότι δεν είναι ανταποδοτικά.
Η ΕΕΝ
Σύμφωνα με την Ενωση Επιχειρήσεων Ναυτιλίας: «Οι οποιεσδήποτε καθυστερήσεις και η μείωση των ποσών των επιδοτήσεων των γραμμών δημόσιας υπηρεσίας έρχονται να επιφέρουν πλήγμα στην οικονομική επιβίωση των εταιρειών μας».
Είναι χαρακτηριστικό ότι τα τελευταία χρόνια με την αλλαγή του θεσμικού πλαισίου των επιδοτήσεων στις άγονες είχαν πάρει σημαντικές ανάσες, ενώ και οι υπηρεσίες προς τους νησιώτες αναβαθμίστηκαν αφού νέα σύγχρονα πλοία εξυπηρετούν ένα μεγάλο αριθμό νησιών της λεγόμενης άγονης γραμμής.