1 Αυγούστου 2010

Μετά τα φορτηγά, σειρά παίρνουν τα ΤΑΞΙ



Ο κλάδος των αυτοκινητιστών ταξί θα είναι το αμέσως επόμενο «κλειστό» επάγγελμα που θα επιχειρήσει να ανοίξει ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Δ. Ρέππας μετά και το “stress test” με τους επαγγελματίες ιδιοκτήτες φορτηγών και βυτιοφόρων Δ.Χ.

Οι συνδικαλιστές-εκπρόσωποι των εργαζομένων στα ταξί στηρίζουν την πολεμική τους κατά της απελευθέρωσης του επαγγέλματός τους, στην ανυπαρξία κοινοτικής οδηγίας που να υποχρεώνει τα κράτη-μέλη να κινηθούν προς την κατεύθυνση αυτή. Αναφέρουν επίσης, ότι η απελευθέρωση του κλάδου θα οδηγήσει στην επέλαση μεγάλων επιχειρηματικών σχημάτων που θα λειτουργήσει σε βάρος των αυτοκινητιστών.

Παράλληλα στο Υποδομών κάνουν λόγο περισσότερο για εξυγίανση του κλάδου παρά για «άνοιγμα» της αγοράς των ΤΑΞΙ.

Την ίδια στιγμή, δεδομένου ότι στην Ελλάδα η αναλογία ταξί προς πληθυσμό είναι 4 αντί 1 προς 1.000 κατοίκους, αναμένεται ότι δεν θα εκδοθούν νέες άδειες, ενώ στόχος είναι ο κλάδος να γίνει περισσότερο ανταγωνιστικός. Με την κατάργηση δηλαδή των προϋποθέσεων για την άσκηση του επαγγέλματος του οδηγού ταξί θα εισέλθουν στην αγορά νέοι επαγγελματίες, κάτι που αναμένεται να οδηγήσει και σε μείωση της ανεργίας.

Είναι χαρακτηριστικό ότι η απελευθέρωση των ταξί συνοδεύτηκε στην Ιρλανδία με είσοδο στην τοπική αγορά παικτών άλλων ευρωπαϊκών κρατών και στις περισσότερες χώρες του εξωτερικού με κατακόρυφη αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών. Στη Στοκχόλμη, όπου η αγορά είναι «ανοιχτή» ήδη από το 1990, σήμερα δραστηριοποιούνται στην χώρα πολλές εταιρείες ταξί, οι οποίες διαθέτουν από «πράσινο» πιστοποιητικό μέχρι ISO!

Στο πλαίσιο αυτό φέρεται ότι θα δοθούν κίνητρα για την ίδρυση ανώνυμων εταιρειών ταξί στην Ελλάδα, οι οποίες ενδεχομένως να πρέπει να πληρούν έναν ελάχιστο αριθμό αδειών. Με τον τρόπο αυτό θα περιοριστούν οι στρεβλώσεις που σήμερα κυριαρχούν στην αγορά και σχετίζονται με τα ρυπογόνα οχήματα, την πολλαπλή «ταρίφα», αλλά και τα πολυάριθμα παράνομα ταξί που συνήθως είναι ανασφάλιστα.

Και βέβαια μεγάλη πληγή του κλάδου αποτελεί και η «μαφία» των παράνομων γραφείων ενοικιάσεων, τα οποία αντλούν «μαύρες» προμήθειες, της τάξης των 1.300-3.000 ευρώ, είτε από την υπενοικίαση οχημάτων είτε από την πώληση αδειών. Η τιμή των τελευταίων καταγράφει τον τελευταίο καιρό πτωτική τάση και διαμορφώνεται περίπου στις 130.000 ευρώ, με το ακριβές ύψος της τιμής να καθορίζεται κατά περίσταση από τον πωλητή και τον αγοραστή.

Η υψηλή αξία των αδειών στηρίζεται στο γεγονός ότι δεν εκδίδονται πλέον νέες άδειες, τουλάχιστον μέχρι τις 31/11/2011, οπότε θα βρίσκεται σε ισχύ νομοθετική ρύθμιση που διασφαλίζει ότι το επάγγελμα του αυτοκινητιστή είναι «κλειστό». Κατά συνέπεια οι έχοντες τις ειδικές άδειες επιβάλλουν τους δικούς τους όρους κατά την πώληση ή ενοικίασή τους, άλλως ειπείν η κερδοσκοπία έχει μόνιμη θέση στις διαπραγματεύσεις μεταξύ πωλητή και ενδιαφερόμενου. Μάλιστα, όταν το 2000 είχε τεθεί επί τάπητος η απελευθέρωση των ταξί, οι τιμές υποχώρησαν κατακόρυφα, γεγονός που έσπευσαν να εκμεταλλευθούν πολυάριθμες μάντρες, οι οποίες αγόρασαν φθηνά άδειες για να τις πωλήσουν μετέπειτα «χρυσάφι
Του Δημήτρη Δελεβέγκου