27 Αυγούστου 2010

Κ. Μουσουρούλης: θέματα ναυτιλίας σε ομιλία του στη Βουλή

O Βουλευτής N. Χίου της Νέας Δημοκρατίας, Κωστής Μουσουρούλης, μιλώντας, στις 24/8, στην Ολομέλεια της Βουλής, κατά τη συζήτηση του Νομοσχεδίου του Υπουργείου Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας: «Εκτέλεση περιηγητικών πλόων από πλοία με σημαία τρίτων χωρών με αφετηρία ελληνικό λιμένα», τόνισε ότι η Κυβέρνηση προχωρεί χωρίς πρόγραμμα στον τομέα της ναυτιλίας και του τουρισμού, στο θέμα της αναβάθμισης της ναυτικής εκπαίδευσης προχώρησε στη μείωση των θέσεων εισακτέων στις ναυτικές ακαδημίες, ενώ αναρωτήθηκε πώς θα λειτουργήσει το Κεφάλαιο Ανεργίας και Ασθενείας των Ναυτικών (ΚΑΑΝ).

Στη συνέχεια το αναλυτικό δελτίο τύπου:

«Κυρία Υπουργέ,

Η ναυτιλία και ο τουρισμός καλύπτουν το 1/3 περίπου του ΑΕΠ της χώρας. Συνεπώς, λόγω του μεγέθους τους χρειάζονται και στήριξη αλλά και ανάπτυξη. Αν σας ρωτούσα να μου πείτε, αν θεωρείτε ότι η Κυβέρνησή σας έχει πετύχει σε αυτούς τους δυο τομείς, θα μου λέγατε ναι ή όχι; Και στις δυο περιπτώσεις θα πρέπει να μας το εξηγήσετε. Για να αντιληφθούμε πόσο μακριά βρίσκεστε από την πραγματικότητα και στους τομείς αυτούς.

Κύριοι συνάδελφοι,

Στη Ναυτιλία και στον Τουρισμό εμπλέκονται άμεσα όλα τα Υπουργεία, από το Εθνικής Αμύνης, μέχρι το Οικονομίας και από το Υποδομών, μέχρι το Εργασίας και, βεβαίως, εμπλέκονται και οι περιφέρειες. Αυτό σημαίνει ότι για να πάμε μπροστά, χρειαζόμαστε ένα μίγμα πολιτικής. Θα αναφέρω την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ναυτιλίας, τη διαφοροποίηση τουριστικού προϊόντος, την προώθηση νέων μορφών ανάπτυξης υποδομών, όπως οι συμβάσεις παραχώρησης, οι συμπράξεις δημόσιου-ιδιωτικού τομέα, τη μείωση της γραφειοκρατίας και την απλούστευση γενικά της επιχειρηματικής δραστηριότητας με στόχο την έλξη των επενδύσεων, την εκπαίδευση και την απασχόληση και, βέβαια, την οργανωμένη προβολή της χώρας και των λιμανιών μας στο εξωτερικό. Χωρίς αυτά, και η ναυτιλία και ο τουρισμούς θα αποτελέσουν άλλη μια χαμένη ευκαιρία για τη χώρα.

Νομίζω ότι η Κυβέρνηση πολιτεύεται χωρίς πρόγραμμα. Γι’ αυτό και ανέφερα όλες αυτές τις πτυχές για να αντιληφθούμε όλοι, ο καθένας με την εξειδίκευση που έχει, ότι οι φορείς παραγωγής πολιτικής που εμπλέκονται στο νομοσχέδιο δεν έχουν κάνει τη δουλειά τους όπως θα έπρεπε.

Ας δούμε καταρχήν ποιο είναι το κίνητρο για να στηρίξουμε και να αναπτύξουμε την κρουαζιέρα στη χώρα μας.

Θα αναφέρω στοιχεία του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Κρουαζιέρας του 2008: 4,5 εκατομμύρια ευρωπαίοι επιβάτες έκαναν κρουαζιέρα το 2007. 4.700.000 επιβάτες επιβιβάστηκαν σε ευρωπαϊκά λιμάνια. Ο τζίρος από την κίνηση αυτή είναι πάνω από 32 δισεκατομμύρια ευρώ. Απ’ αυτά, 5 και πλέον δισεκατομμύρια ευρώ απορροφήθηκαν σε υπηρεσίες υποστήριξης της κρουαζιέρας, όπως τροφοδοσία πλοίων ή τεχνική υποστήριξη, ανταλλακτικά και ούτω κάθε εξής. Ενώ σχεδόν 3 δισεκατομμύρια ευρώ αναλώθηκαν σε λειτουργίες πριν ή μετά το μπάρκο, όπως ταξίδια, παραμονή στη στεριά για τουρισμό κλπ. Και, βέβαια, συντηρήθηκαν τριακόσιες χιλιάδες θέσεις εργασίας. Αυτή είναι η ύλη. Αυτός είναι ο όγκος της αγοράς αυτής.

Τι θέλουμε λοιπόν σαν χώρα; Ποιος είναι ο στόχος μας; Είναι να μεταφέρουμε ή να μετατοπίσουμε, αν θέλετε, ένα κομμάτι της αγοράς αυτής προς την Ελλάδα. Αυτό πρέπει να είναι και το ορατό αποτέλεσμα της όποιας κυβερνητικής προσπάθειας.

Επιτυγχάνεται αυτός ο στόχος με αυτό το νομοσχέδιο ή με τα υπόλοιπα συνωδά μέτρα πολιτικής της Κυβέρνησης;

Δεν επιτυγχάνεται και θα εξηγήσω το γιατί.

Θα μου επιτρέψετε, όμως, πρώτα να σταθώ σε αυτά που είπε ο Πρωθυπουργός πριν από τέσσερις μήνες. Ο Πρωθυπουργός αναγνώρισε τις θετικές επιπτώσεις του νομοσχεδίου στην αγοράς εργασίας, στην απασχόληση, στην εκπαίδευση, στην κατάρτιση κοκ. και δεσμεύτηκε για την ψήφισή του μέχρι το τέλος. Μάλιστα, προχώρησε και σε κάποιες εξαγγελίες. Είπε για την αναβάθμιση της ναυτικής εκπαίδευσης, έτσι ώστε τα ελληνικά πληρώματα να γίνουν πιο ανταγωνιστικά. Εξήγγειλε την ένταξη των εργαζομένων στην κρουαζιέρα σε προγράμματα του Ο.Α.Ε.Δ. ανάλογα ή αντίστοιχα με αυτά για τους ξενοδοχοϋπαλλήλους.

Τι από όλα αυτά έγινε; Το νομοσχέδιο συζητείται σήμερα, δηλαδή τέσσερις μήνες μετά. Ως προς το θέμα της αναβάθμισης της ναυτικής εκπαίδευσης, εκείνο που ξέρω είναι ότι μειώσατε τις θέσεις των εισακτέων στις ναυτικές ακαδημίες. Όσο για προγράμματα του Ο.Α.Ε.Δ. δεν έχω ακούσει τίποτε. Αν κάνω λάθος, να μας το πείτε. Και βέβαια προχωρήσατε σε εξαγγελίες μελετών επί μελετών, όπως για παράδειγμα στο θέμα της αναβάθμισης της ναυτικής εκπαίδευσης. Σε σχετική Ερώτηση που είχα κάνει πριν από δύο-τρεις μήνες, και εσείς κυρία Υπουργέ, αλλά και η κυρία Διαμαντοπούλου, μου απαντήσατε ότι έχετε την τελική αρμοδιότητα στο θέμα αυτό.

Στις επιπτώσεις της κατάργησης του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, του πλέον κομβικού σημείου στην Κυβέρνηση, αναφέρθηκε και ο εισηγητής της Νέας Δημοκρατίας και δεν θέλω να επεκταθώ.

Πιστεύω ότι με το νομοσχέδιο αυτό, προχωράτε σε μια απλή ρύθμιση της διαδικασίας αδειοδότησης για τις επιχειρήσεις που ενδιαφέρονται να αναπτύξουν δραστηριότητα κρουαζιέρας στη χώρα μας. Ο στόχος, όμως, έπρεπε να είναι άλλος. Όχι μόνο η μετατόπιση της σχετικής αγοράς προς την Ελλάδα, αλλά και η παραμονή των εταιρειών στη χώρα μας.

Πώς θα γίνει αυτό;

Πρώτον. Μέσα από την ανάπτυξη υποδομών για την κρουαζιέρα σε υφιστάμενα λιμάνια της χώρας, με το σύγχρονο τρόπο που σας είπα προηγουμένως, συμβάσεις παραχώρησης και συμπράξεις δημόσιου ιδιωτικού τομέα και όχι μέσα από τις πάσης φύσεως δημόσιες υποδομές. Άλλο κρουαζιέρα και άλλο ακτοπλοΐα. Δεν ξέρω αν με την τριετή διάρκεια των συμβάσεων με δυνατότητα παράτασης, θα υπάρξουν τράπεζες να χρηματοδοτήσουν επιχειρηματικές προτάσεις μεγάλων εταιρειών για την ανάπτυξη των υποδομών αυτών. Είμαι σχεδόν βέβαιος πως αυτό δεν θα συμβεί.

Δεύτερον. Με την αξιοποίηση του συγκριτικού πλεονεκτήματος της χώρας. Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, πράγματι υπάρχει στην κρουαζιέρα συγκριτικό πλεονέκτημα. Ποιο είναι αυτό; Το φθηνό κόστος καυσίμου. Όχι λόγω της πολιτικής σας στην αγορά καυσίμων, αλλά λόγω της απόστασης. Η κρουαζιέρα με αφετηρία την Ελλάδα είναι ανταγωνιστική λόγω της μικρής απόστασης προς την Τουρκία, το Ισραήλ, την Κύπρο κοκ. Το χαμηλό κόστος ελλιμενισμού είναι το δεύτερο συγκριτικό πλεονέκτημα που πρέπει να αναδείξουμε προς τα έξω. Δεν το βλέπω όμως στο νομοσχέδιο. Όπως δεν βλέπω στο νομοσχέδιο να αναφέρεστε ή να λέτε το οτιδήποτε για το κρίσιμο θέμα της εκπαίδευσης.

Τέλος, η ανάγκη προώθησης και προβολής των Ελληνικών λιμανιών. Έχετε κάποια συγκροτημένη πολιτική σ’ αυτό; Προβλέψατε μήπως συμφωνίες συνεργασίας λιμενικών αρχών, αεροδρομίων, νοσοκομείων, τοπικών αγορών για την προσέλκυση της κρουαζιέρας; Δεν υπάρχει η παραμικρή αναφορά σε αυτά που κατά τη γνώμη μου αποτελούν τη βάση πάνω στην οποία θα πρέπει να αναπτύξουμε την πολιτική μας.

Κλείνω με μια αναφορά στους ναυτικούς μας. Δεν καταλαβαίνω πώς θα λειτουργήσει το Κεφάλαιο Ανεργίας και Ασθενείας των Ναυτικών (ΚΑΑΝ), δηλαδή το πώς θα γίνονται οι πληρωμές. Από την εμπειρία που είχαμε μέχρι σήμερα, το ΝΑΤ, λόγω υποχρηματοδότησης από την Κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, αναγκάστηκε να παρακρατεί ένα ποσοστό του ΚΑΑΝ, οδηγώντας τον Οίκο Ναύτου σε διάθεση των αποθεματικών του. Υπάρχει ο κίνδυνος να συμβεί και εδώ το ίδιο ακριβώς που ζήσαμε όλους αυτούς τους μήνες; Είναι ερωτήματα στα οποία θα θέλαμε κάποια συγκεκριμένη απάντηση και βέβαια μια δέσμευση από πλευρά σας ότι μέχρι αύριο θα έχετε συγκεκριμένες τροποποιήσεις, έτσι ώστε να διασφαλιστεί ο κλάδος αυτός που επί των ημερών σας έχει υποφέρει τα πάνδεινα.

Ευχαριστώ πολύ».