31 Αυγούστου 2010

Κινδυνεύουν τα μικρά ξενοδοχεία να τεθούν εκτός της τουριστικής αγοράς

hotel_rom300.jpg

«Το νέο νομοσχέδιο για την χορήγηση ενισχύσεων σε ιδιωτικές επενδύσεις δεν ενισχύει την ανάπτυξη της τουριστικής βιομηχανίας» υποστηρίζει το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος και διευκρινίζει πως το νομοσχέδιο δυσχεραίνει την πρόσβαση των ξενοδοχείων χαμηλών κατηγοριών και αποκλείει τη συμμετοχή των μονάδων υψηλών κατηγοριών σε προγράμματα εκσυγχρονισμού και ανακαίνισης ολοκληρωμένης μορφής.
Το ΞΕΕ εκφράζει την εναντίωσή του στο νέο νομοσχέδιο για την χορήγηση ενισχύσεων σε ιδιωτικές επενδύσεις για την προώθηση της οικονομικής και κοινωνικής ανάπτυξης και την περιφερειακή σύγκλιση και άλλες διατάξεις, καθώς τα ξενοδοχεία 5* αποκλείονται πλέον από τη χρηματοδότηση προγραμμάτων ποιοτικής αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού. Από τα ξενοδοχεία 4* ζητείται επί της ουσίας η μείωση της δυναμικότητας κατά 10%, διότι δεν υπάρχει δυνατότητα αναβάθμισης κατά δύο τάξεις. Από τις μονάδες χαμηλότερων τάξεων απαιτείται να αναβαθμιστούν τουλάχιστον κατά 2 τάξεις ή εναλλακτικά κατά μία τάξη, με παράλληλη μείωση της δυναμικότητας σε κλίνες κατά 10%.


«Πέρα από την υπερβολική σπατάλη πόρων που συνεπάγεται η επανα-κατασκευή της πλειονότητας των ελληνικών ξενοδοχείων, δεν πρέπει να παραγνωρίζεται ότι υπάρχει μεγάλος αριθμός τουριστών που είναι διατεθειμένος να διαμείνει σε μικρότερα δωμάτια προκειμένου να περιορίσει το κόστος των διακοπών του. Αυτό δεν σημαίνει ότι ο συγκεκριμένος πελάτης δεν απαιτεί υψηλή ποιότητα υπηρεσιών από τα ξενοδοχεία χαμηλότερων τάξεων. Επομένως, η χώρα χρειάζεται ποιοτικό ξενοδοχειακό δυναμικό όλων των κατηγοριών, ώστε να προσελκύει πελάτες από ολόκληρο το φάσμα της τουριστικής ζήτησης» επισημαίνει το ΞΕΕ.


Το νομοσχέδιο, σύμφωνα με το ξενοδοχειακό επιμελητήριο, δεν φροντίζει για την διαφύλαξη της χωρητικότητας των ξενοδοχείων 2* και 3* και υποστηρίζει πως εάν οι επιχειρηματίες επιδιώξουν να αυξήσουν τα τετραγωνικά των δωματίων και να πολλαπλασιάσουν την έκταση των κοινόχρηστων χώρων, τότε θα παραμείνουν με ελάχιστα δωμάτια. Αυτό θα σημάνει τον παραγκωνισμό τους από την τουριστική αγορά, αφού δεν θα μπορέσουν να ανταποκριθούν σε πελάτες υψηλότερων εισοδηματικών τάξεων, δεδομένου ότι οι εγκαταστάσεις τους είναι πολύ μικρότερες από τα ξενοδοχεία των 4 ή 5 αστέρων.


Έτσι, το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο προτείνει να διατηρηθούν τα οριζόντια ποσοστά ενίσχυσης σχεδίων εκσυγχρονισμού και αναβάθμισης σε ολόκληρη τη χώρα, όπως στον ισχύοντα αναπτυξιακό νόμο. Να θεσπιστεί ανώτερο ποσό επιχορήγησης ανά κλίνη για τα ξενοδοχεία της κάθε κατηγορίας. Το ποσό αυτό πρέπει να είναι διαφορετικό για τον εκσυγχρονισμό και ανακαίνιση ολοκληρωμένης μορφής και διαφορετικό για την αναβάθμιση σε υψηλότερη τάξη. Επίσης, προτείνει την προάσπιση της ισόρροπης κατανομής του ξενοδοχειακού δυναμικού ανάμεσα στους πολυάριθμους τουριστικούς προορισμούς της χώρας. Ουσιαστικά, το ΞΕΕ προτείνει να αποφευχθεί η υπερσυγκέντρωση ξενοδοχειακού δυναμικού σε λίγες περιοχές με μεγάλη τουριστική ζήτηση, όπως τα Ιόνια Νησιά, η Κρήτη και ορισμένα νησιά της Δωδεκανήσου και των Κυκλάδων. Παράλληλα, θεωρεί παράλογο να επιδοτούνται με το ίδιο ποσοστό επενδύσεις για την ίδρυση νέων ή την επέκταση υφιστάμενων ξενοδοχειακών μονάδων στη Ρόδο και τη Μύκονο με την Ανάφη, το Καστελλόριζο, τη Νίσυρο ή την Κάσο μόνο και μόνο επειδή ανήκουν στην ίδια περιφέρεια.


Απέναντι στην υπερσυγκέντρωση, που στις περισσότερες περιοχές συναντάμε υπέρβαση της φέρουσας ικανότητας, το ΞΕΕ προτείνει την διασπορά της επιδότησης σε όλα τα νησιά της Επικράτειας με πληθυσμό μικρότερο των 3.000 κατοίκων.


Το ΞΕΕ εντοπίζει πως είναι παράδοξο να επιχορηγείται με υψηλότερο ποσοστό η δημιουργία νέας ξενοδοχειακής μονάδας στη Θεσσαλονίκη από ότι στην Ανάφη, την Αστυπάλαια ή την Τήλο. Ειδικά στην Αττική, δεν έχει επιδοτηθεί ποτέ η δημιουργία νέων ή η επέκταση των υφιστάμενων ξενοδοχειακών μονάδων. Ούτε κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας των Ολυμπιακών Αγώνων δεν ενεργοποιήθηκαν οι ευεργετικές διατάξεις του νόμου για την Περιφέρεια Αττικής, πλην των νησιών του Αργοσαρωνικού και των Κηθύρων, αναφέρει η ανακοίνωση.
Επίσης, το ΞΕΕ εντοπίζει πως στο νομοσχέδιο δεν απεγκλωβίζεται η επενδυτική δραστηριότητα από την γραφειοκρατία. Συγκεκριμένα αναφέρει πως στο εν λόγω νομοσχέδιο δεν υπάρχουν διατάξεις που να στοχεύουν στον περιορισμό ανούσιων γραφειοκρατικών διαδικασιών.


Αναφορικά με την αξιολόγηση των προτάσεων, ο ΞΕΕ αναφέρει πως με τον ισχύοντα αναπτυξιακό νόμο κάθε πρόταση εξεταζόταν λίγο μετά το χρόνο υποβολής της. Με αυτόν τον τρόπο περιοριζόταν η “συγκριτική αξιολόγηση” μεταξύ ανόμοιων προτάσεων, τόσο ως προς το μέγεθος της επένδυσης, όσο και ως προς τον κλάδο που ανήκει η κάθε επιχείρηση. Έτσι, θεωρεί ότι το υφιστάμενο σύστημα είναι δικαιότερο και λειτουργεί προς όφελος των μικρότερων επιχειρήσεων που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά του ξενοδοχειακού κλάδου.


Σχετικά με τον τρόπο επιχορήγησης, που σύμφωνα με το νομοσχεδιο επιτρέπεται κατ’ εξαίρεση η εκχώρηση του ποσού της επιχορήγησης σε τράπεζες έναντι παροχής ισόποσου δανείου. Σε αυτήν την περίπτωση, η καταβολή της επιχορήγησης γίνεται απευθείας στην τράπεζα, με την οποία έχει συναφθεί η δανειακή σύμβαση.


Το ΞΕΕ επισημαίνει πως θα αποτελούσε σημαντικό δείγμα αξιολόγησης της αποτελεσματικότητας της Δημόσιας Διοίκησης, αν ο νόμος προβλέψει σαφή χρόνο καταβολής των ποσών της επιχορήγησης μετά την έναρξη της παραγωγικής λειτουργίας της νέας επένδυσης. Μετά την εκπνοή αυτής της προθεσμίας, οι τόκοι με τους οποίους χρεώνεται το τραπεζικό δάνειο θα πρέπει να βαρύνουν τον Ειδικό Λογαριασμό του Αναπτυξιακού Νόμου (ΕΛΑΝ), η σύσταση του οποίου θεωρείται σημαντική πρωτοβουλία προς την ορθή κατεύθυνση.


«Με αυτόν τον τρόπο θα αρθεί ένα σημαντικό αντικίνητρο, καθώς οι επενδυτές μέχρι σήμερα σπάνια γνώριζαν πότε θα τους καταβληθούν τα βεβαιωθέντα ποσά των επιχορηγήσεων» καταλήγει η ανακοίνωση.

Travel Times