9 Ιουλίου 2010

Αναπάντητα τα ερωτήματα από τα επεισόδια SAR - Που καταλήγει η ανάλυση των γεγονότων

ImageΣε ανάλυση των συνθηκών των επεισοδίων της 5ης και της 6ης Ιουνίου με τους ψευδοσυναγερμούς για αποστολές έρευνας και διάσωσης που έστησαν οι Τούρκοι, προχωρά η ελληνική πλευρά. Στην πρώτη περίπτωση το τουρκικό κέντρο έρευνας και διάσωσης ενημέρωσε το ελληνικό ΕΚΣΕΔ στις 11:45 ότι αεροσκάφος που πετούσε στην περιοχή είδε πλοίο να βυθίζεται. Στις 12 ξεκίνησε η ελληνική κινητοποίηση, περιέργως καθυστερημένα, κι ενώ είχε προϋπάρξει έκδοση NAVTEX από την Τουρκία και ΝΟΤΑΜ από ελληνικής πλευράς, ενώ οι Τούρκοι είχαν ήδη δώσει σήμα στη φρεγάτα και στα Ε/Π να σπεύσουν στο σημείο.

Οι Τούρκοι το «έστησαν» κατ’αυτό τον τρόπο το συμβάν για να είναι βέβαιοι ότι θα φτάσουν πρώτοι, αλλά ... ατύχησαν γιατί δεν έλαβαν υπ’όψιν τους το Dauphin του Λιμενικού που βρισκόταν κάπου στις Κυκλάδες κοντά στην Σέριφο και το οποίο πήρε αμέσως εντολή να σπεύσει βόρεια στο σημαίο του συμβάντος.

Το γεγονός ότι πρώτα πέρασαν κάποια τουρκικά μαχητικά επάνω από τους Καλόγηρους δε νομίζουμε ότι έχει κάποια πρακτική σημασία. Έτσι πρώτο έφτασε το ελληνικό ελικόπτερο και εν συνεχεία το τουρκικό Cougar.

Η τουρκική φρεγάτα TCG F-503 Beykoz, ήταν βορειοδυτικά της Χίου. Πέρασε ανάμεσα Χίο - Ψαρά (παραβίαση χωρικών υδάτων) και κινήθηκε δυτικά προς την περιοχή. Την εικόνα για τη θάλασσα το ΕΚΣΕΔ την παίρνει από το Πολεμικό Ναυτικό. Ένα ερώτημα είναι αν είχε δώσει εικόνα το Ναυτικό στο ΕΚΣΕΔ. Από το ΕΚΣΕΔ δόθηκε σήμα σε ένα πορτογαλικό καράβι να ερευνήσει για το ναυάγιο. Αυτό έχει «πολιτική» σημασία γιατί τουλάχιστον δείξαμε ότι το ΕΚΣΕΔ είναι αρμόδιο για την όλη επιχείρηση, κάτι που είναι και το διακύβευμα της όλης υπόθεσης
Στη συνέχεια έφτασε ένα τουρκικό Puma Cougar στην περιοχή και έρχονταν και άλλα από πίσω. Τότε δώσαμε κι εμείς εντολή για απογείωση του Super Puma της Χίου και των υπολοίπων Super Puma, ενώ τα τουρκικά έφτασαν κανονικά στην περιοχή και έκαναν έρευνα μαζί με τα δικά μας. Η τουρκική φρεγάτα αποχώρησε στις 14.41, οπότε και θεωρήθηκε ότι έληξε το επεισόδιο ενώ στην περιοχή έσπευδε η ελλληνική φρεγάτα F-455 "Σαλαμίς".

Το τουρκικό ΕΚΣΕΔ ειδοποίησε το ελληνικό στις 11:45. Το ερώτημα είναι γιατί ξεκίνησε τότε η αποστολή από ελληνικής πλευράς ενώ είχαν εκδοθεί αρκετά ενωρίτερα και η τουρκική NΑVTEX και η ελληνική ΝΟΤΑΜ.

Στο περιστατικό της επόμενης ημέρα, στις 6 Ιουλίου, η κινητοποίηση ήταν σαφώς μικρότερη από τουρκικής πλευράς, αλλά πιο ύπουλη: Δεν εξέδωσαν ούτε NAVTEX, ούτε ΝΟΤΑΜ και εκτέλεσαν αποστολή πάλι στον 25ο Μεσημβρινό στον Άη Στράτη. Εδώ έχουμε υποκλοπή του σήματος από ελληνικής πλευράς (θεωρούμε βέβαιο ότι οι Τούρκοι ήξεραν ότι το σήμα θα το υπέκλεπτε η ελληνική πλευρά) έγκαιρη κινητοποίηση, παρά το γεγονός ότι δόθηκαν δύο ή τρία διαφορετικά στίγματα (και στις 5 Ιουλίου, λάθος στίγμα είχε η τουρκική NAVTEX!) και σωστό «άπλωμα» των μέσων.

Επικοινωνιακά η κατάσταση δεν εξελίχθηκε ευνοϊκά για την ελληνική πλευρά, καθώς και τις δύο φορές επιχειρήθηκε να αποκρυβούν τα γεγονότα, ενώ στο περιστατικό της 5ης Ιουλίου υπήρξε και ατυχής διατύπωση στο ενημερωτικό SMS του ΓΕΕΘΑ με αποτέλεσμα να υπάρξει προς στιγμήν εντύπωση ότι υπάρχει παραδοχή κοινής επιχείρησης έρευνας και διάσωσης (!) Ελλάδας και Τουρκίας.

Ελπίζουμε τα παθήματα να γίνονται μαθήματα γιατί πολύ συχνά διαπιστώνουμε ότι τα συμπεράσματα των Ιμίων στο επίπεδο της επικοινωνίας δεν έχουν αφομοιωθεί αρκούντως...

Tμήμα ειδήσεων defencenet.gr