13 Ιουλίου 2010

Μειωμένη κίνηση στο εξάμηνο για την ελληνική ακτοπλοΐα

Σε όλες τις μεγάλες ακτοπλοϊκές γραμμές η εξαμηνιαία κίνηση είναι μειωμένη από 15% έως 30%, ενώ λίγο καλύτερη είναι η εικόνα στα φορτηγά οχήματα, όπου η πτώση είναι μικρότερη.

Ετοιμη να προσαράξει στα βράχια είναι η ακτοπλοΐα «εάν δεν γίνει κάτι» όπως αναφέρουν κορυφαίοι παράγοντες του κλάδου.

Το παραπάνω, καθώς η επιβατική κίνηση τρέχει με ρυθμούς μειωμένους κατά 15% σε μέσους όρους στο πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους σε σύγκριση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα, λόγω οικονομικής κρίσης ενώ τα καύσιμα εμφανίζουν μέση τιμή εξαμήνου 49% υψηλότερη από την αντίστοιχη περυσινή.

Τα στοιχεία της επιβατικής και μεταφορικής κίνησης για το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους που έχουν στα χέρια τους και μελετούν συνεχώς τα στελέχη των ακτοπλοϊκών εταιρειών είναι απογοητευτικά.

Σε όλες τις μεγάλες ακτοπλοϊκές γραμμές η κίνηση είναι μειωμένη από 15% έως 30%, ενώ λίγο καλύτερη είναι η εικόνα στα φορτηγά οχήματα, όπου η πτώση είναι μικρότερη.

Με εξαίρεση τη γραμμή των Χανίων όπου η έλευση ενός ακόμη πλοίου, του Blue Horizon της Attica Group, φαίνεται να συνέβαλε στην ελαφρά αύξηση της κίνησης, όπως συνήθως γίνεται σε τέτοιες περιπτώσεις, όλες οι άλλες γραμμές του Αιγαίου εμφανίζουν σημαντική πτώση της επιβατικής κίνησης.

Πρωταθλήτρια στις απώλειες φαίνεται να είναι η γραμμή Χίου-Μυτιλήνης όπου η μείωση προσεγγίζει το 30% (στη συγκεκριμένη γραμμή υπάρχει σε σχέση με πέρυσι και σημαντική μείωση του αριθμού των πραγματοποιηθέντων δρομολογίων) ενώ κάθετη πτώση εμφανίζει η επιβατική κίνηση και στην Παροναξία και τα Δωδεκάνησα.

Αντιθέτως οι γραμμές της Κρήτης φαίνεται να κρατούν τις δυνάμεις τους, αφενός λόγω του μεγέθους και του χαρακτήρα τους (δεν θεωρούνται τόσο έντονα εποχικές όσο οι υπόλοιπες) αφετέρου λόγω του έντονου ανταγωνισμού στις τιμές μεταξύ των εταιρειών που τις καθιστούν για φέτος ιδιαίτερα ελκυστικές για τους τουρίστες.

«Φρενάρει» η πτώση

Πάντως όπως σημειώνουν στελέχη των εταιρειών, ο ρυθμός πτώσης της κίνησης στις αρχές Ιουλίου βαίνει μειούμενος σε σύγκριση με τον Ιούνιο, και κινείται πλέον σε μονοψήφια μεγέθη σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα πέρυσι, τουλάχιστον σε ορισμένες γραμμές.

Επίσης το νέο στοιχείο για φέτος σε ό,τι αφορά τη συμπεριφορά των επιβατών είναι η αύξηση των κρατήσεων της τελευταίας στιγμής, αυτό ακριβώς που αποτελεί και την ελπίδα των ακτοπλοϊκών εταιρειών, ότι τελικά το φετινό καλοκαίρι δεν θα είναι τελείως «μαύρα» τα πράγματα σε ό,τι αφορά τα έσοδα.

Ο αντίκτυπος, βέβαια, της μειωμένης κίνησης δεν είναι ο ίδιος στα έσοδα όλων των εταιρειών καθώς ορισμένες εξ αυτών εισήλθαν φέτος σε νέες γραμμές, όπως η Hellenic Seaways στα Δωδεκάνησα, και η Attica Group στα Χανιά, γεγονός που μπορεί να λειτουργήσει εξισορροπητικά στο ταμείο τους.

Όμως από την άλλη πλευρά η μείωση της κίνησης σε συνδυασμό και με τον πόλεμο τιμών και προσφορών σε ορισμένες γραμμές επιβαρύνει ακόμη περισσότερο τα έσοδα των ακτοπλοϊκών εταιρειών, τα οποία ανάλογα την εταιρεία και την γραμμή εμφανίζονται μειωμένα σε διψήφια ποσοστά.

Αν στα παραπάνω προστεθεί και το γεγονός ότι τα καύσιμα στο πρώτο εξάμηνο έτρεξαν με ρυθμούς 49% υψηλότερους της αντίστοιχης περυσινής περιόδου το «κοκτέιλ» που διαμορφώνεται είναι εκρηκτικό.

Στην περίπτωση που οι τιμές των καυσίμων παραμείνουν στα παρόντα επίπεδα για όλο το χρόνο, τότε η μέση τιμή έτους θα είναι αυξημένη κατά 25% σε σύγκριση με το 2009, σημειώνει στέλεχος της ακτοπλοΐας προσθέτοντας ότι αυτό σημαίνει επιπλέον επιβάρυνση άνω των 10 εκατ. ευρώ για μία εταιρεία.

«Παράθυρο» διαλόγου

Τα αποτελέσματα του πρώτου εξαμήνου των ακτοπλοϊκών εταιρειών αναμένεται να αποτυπώσουν πλήρως την οικτρή εικόνα του κλάδου.

Ηδη η Sea Star Capital που συμμετέχει με αυξημένα ποσοστά στο μετοχικό κεφάλαιο δυο ακτοπλοϊκών εταιρειών (ΑΝΕΚ και Hellenic Seaways), με ανακοίνωσή της στο Χρηματιστήριο της Κύπρου, προειδοποίησε για τη χειροτέρευση των αποτελεσμάτων εξαμήνου σε σύγκριση με πέρυσι.

Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά «τα ενοποιημένα αποτελέσματα της Sea Star για το πρώτο εξάμηνο του 2010 θα παρουσιάσουν μεγαλύτερη ζημιά από αυτή της αντίστοιχης περιόδου του 2009. Επισημαίνεται ότι η πώληση των 8.612.500 μετοχών της Ηellenic Seaways ΑΝΕ προς την Τράπεζα Πειραιώς [BOPr.AT] Σχετικά άρθρα ΑΕ την 31η Ιανουαρίου, 2010, είχε αρνητική επίδραση στα αποτελέσματα (ζημιά 6,7εκατ. ευρώ), γεγονός το οποίο δεν είναι επαναλαμβανόμενο.

Περαιτέρω, τα αποτελέσματα είναι άμεσα συνυφασμένα με την οικονομική κρίση στην Ελλάδα και την επίδραση αυτής στην οικονομική επίδοση των εταιρειών ΑΝΕΚ Α.Ε. και Hellenic Seaways ΑΝΕ, οι οποίες αποτελούν και τις κυριότερες επενδύσεις της Sea Star και οι οποίες δραστηριοποιούνται στην επιβατηγό ναυτιλία και ναυτιλία μεταφοράς οχημάτων.

Ως εκ τούτου, η βελτίωση των αποτελεσμάτων του ομίλου εξαρτάται από την πορεία των δύο συμμετοχών της Sea Star και την οικονομική κατάσταση στην Ελλάδα γενικότερα».

Αν και για το διάστημα του καλοκαιριού δεν αναμένονται θεαματικές εξελίξεις, ωστόσο όλο και περισσότεροι παράγοντες του κλάδου θεωρούν ότι «κάτι πρέπει να γίνει» για να μην πέσει η ακτοπλοΐα σε «ξέρα».

Προς το παρόν πάντως αυτό που κυριαρχεί είναι ο προβληματισμός ενώ διαψεύδονται οποιαδήποτε σενάρια για συζητήσεις μεταξύ όλων των πλευρών.

Το μόνο «παράθυρο διαλόγου» που άνοιξε μεταξύ των «αντιμαχόμενων» πλευρών ήταν σε θεσμικό επίπεδο, με αφορμή τις τελευταίες απεργιακές κινητοποιήσεις στο λιμάνι του Πειραιά. Η αρχή όμως είναι το ήμισυ του παντός…

Αδριατική: Ενταση του ανταγωνισμού

Ο ανταγωνισμός είναι έντονος μεταξύ των εταιρειών και στις γραμμές της Αδριατικής όπου η κίνηση στο εξάμηνο εμφανίζεται να έχει την ίδια εικόνα με πέρυσι.

Μία μικρή αύξηση σε αριθμό επιβατών και Ι.Χ. αυτοκινήτων και μικρή μείωση στα φορτηγά. Νέο δεδομένο στη συγκεκριμένη αγορά η δρομολόγηση, από τη Minoan Lines του ομίλου Grimaldi, του Cruise Olympia στη γραμμή Πάτρα-Ηγουμενίτσα-Ανκόνα.

Το Cruise Olympia μαζί με το αδελφό του Cruise Europa διαθέτουν αυξημένες χωρητικότητες σε επιβάτες και φορτηγά. Ο όμιλος Grimaldi ακολουθώντας και μία επιθετική πολιτική τιμών εντείνει τον ανταγωνισμό με τα δυο «θηρία» στη συγκεκριμένη γραμμή. Είναι χαρακτηριστικό ότι τον τελευταίο διάστημα τα δυο πλοία «σκουπίζουν» κάθε Σαββατοκύριακο οποιοδήποτε φορτηγό μένει εκτός από τα άλλα πλοία λόγω αυξημένης κίνησης σε επιβάτες και Ι.Χ.

ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ

πηγη Ναυτεμπορική