15 Ιουνίου 2010

Ειδική Έκθεση του Συνηγόρου του Πολίτη για τη σχέση καταναλωτών με τη ΔΕΗ


Με την εμπειρία 11 χρόνων και ύστερα από εξέταση 1.751 καταγγελιών, ο Συνήγορος του Πολίτη εξέδωσε ειδική έκθεση για τις σχέσεις των καταναλωτών με τη ΔΕΗ, εστιάζοντας κυρίως στο θέμα της λειτουργίας της επιχείρησης.

Οι καταγγελίες αφορούσαν κυρίως ζητήματα όπως τις υπηρεσίες της εμπορίας και τις υπηρεσίες διανομής (δίκτυο). Η ειδική έκθεση παραθέτει τα προβλήματα που εντόπισε το Συνήγορος, καθώς και γενικότερα λειτουργικά ζητήματα της ΔΕΗ, ενώ προτείνει και λύσεις και τρόπους πρόληψης, στο πλαίσιο της συνεργασίας μεταξύ των δύο πλευρών, που χαρακτηρίστηκε «από την εποικοδομητική ανταλλαγή απόψεων και την, σε σημαντικό βαθμό, αποδοχή των προτάσεων και θέσεων της ανεξάρτητης αρχής».

Τα κυριότερα θέματα που αναφέρονται στην έκθεση αφορούν τα αιτήματα αποζημίωσης για βλάβες που προκλήθηκαν από την αυξομείωση της τάσης του ηλεκτρικού ρεύματος και τον καταλογισμό σε τρίτους ποσών που αφορούν κατανάλωση ρεύματος που είχε γίνει από άλλο πρόσωπο ή άλλη παροχή. Επίσης, παράνομες συνδέσεις παροχής ρεύματος, διόρθωση εσφαλμένων λογαριασμών, σύσταση επιτροπής εξέτασης αιτημάτων καταναλωτών για παροχή διευκολύνσεων, διακανονισμοί οφειλών, αποκατάσταση βλαβών, αντικατάσταση παλαιού τύπου μετρητών, ικανοποίηση αιτημάτων ηλεκτροδότησης και διακοπής παροχής ρεύματος, αποκατάστασης βλαβών και, τέλος, ζητήματα που αφορούν τη γενικότερη εξυπηρέτηση των πολιτών.

Σχετικά με το σύνηθες φαινόμενο, δηλαδή τη διαμαρτυρία πολιτών για την καταστροφή ηλεκτρικών συσκευών, λόγω αυξομείωσης της τάσης του παρεχόμενου από τη ΔΕΗ ρεύματος και την άρνησή της να τους αποζημιώσει για τις ζημιές, η αρχή έχει συντάξει και απευθύνει προς την επιχείρηση πόρισμα στο οποίο καταγράφονταν αναλυτικά τα επιχειρήματά της. Άποψη του Συνηγόρου του Πολίτη είναι ότι «ο μεγαλύτερος αριθμός περιπτώσεων αυξομείωσης της τάσης του ρεύματος οφείλεται σε κακή συντήρηση του δικτύου της ΔΕΗ Α.Ε. Συνεπώς σε αμέλεια της ίδιας της εταιρείας, η οποία για το λόγο αυτό υποχρεούται να αποζημιώσει τους καταναλωτές για τις ζημιές που αυτοί υπέστησαν».

Η απάντηση της ΔΕΗ Α.Ε. ήταν ότι «τα δίκτυα ηλεκτροδότησης επιθεωρούνται και συντηρούνται σύμφωνα με τα προβλεπόμενα από τους Κανονισμούς και τη διεθνή πρακτική και ότι οι καταναλωτές μπορούν και πρέπει να εφοδιάζονται με ειδικές διατάξεις προστασίας ώστε να προστατεύουν τον εξοπλισμό τους από διαταραχές της τάσης».

Πάντως, σημειώνεται από την αρχή ότι «η ΔΕΗ Α.Ε. έκανε αποδεκτή σχετική πρόταση του Συνηγόρου του Πολίτη να ενημερώνει τους καταναλωτές (εντάσσοντας σε κάθε λογαριασμό ρεύματος σχετική επισήμανση) ότι μπορούν να ελαχιστοποιήσουν τυχόν ζημιές από βλάβη στην τροφοδοσία ρεύματος, μπορούν να εγκαθιστούν κατάλληλες προστατευτικές διατάξεις στην εσωτερική τους ηλεκτρική εγκατάσταση (π.χ. σταθεροποιητές τάσεις), προκειμένου να προληφθεί η πρόκληση ζημιών ή η εμφάνιση ανωμαλιών στη λειτουργία των συσκευών».

Τέλος, ο Συνήγορος του Πολίτη θεωρώντας ότι η διεκπεραίωση υποθέσεων των πολιτών (ιδιαίτερα υποθέσεων καθημερινής συχνότητας, όπως η απάντηση σε αιτήσεις και η χορήγηση στοιχείων) πρέπει να γίνεται συντονισμένα εκ μέρους της ΔΕΗ, έχει προτείνει «να επιλυθούν άμεσα τα όποια διαδικαστικά ζητήματα της συνεργασίας μεταξύ των κλάδων της ΔΕΗ, προκειμένου να μη διεκπεραιώνονται εν μέρει, αποσπασματικά και με μεγάλη καθυστέρηση οι υποθέσεις των πολιτών και να αποφεύγεται η αναίτια ταλαιπωρία τους».

www.kathimerini.gr με πληροφορίες από ΑΠΕ – ΜΠΕ