Την επίσπευση των διαδικασιών για την άρση του καμποτάζ, ζητεί με αναφορά της προς τους υπουργούς Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας κ. Λούκα Κατσέλη και Τουρισμού - Πολιτισμού κ. Π. Γερουλάνο, η Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου, την οποίαν κοινοποίησε και στο Πρωθυπουργικό γραφείο.
Θέμα: «Επίσπευση άρσης καμποτάζ για τουρισμό κρουαζιέρας»
Αξιότιμοι Κυρία και Κύριε Υπουργέ,
Στη σημερινή κρίσιμη οικονομική συγκυρία για τη χώρα μας τρία είναι τα κυρίαρχα ζητούμενα:
1. η διασφάλιση των θέσεων απασχόλησης και της εργασιακής ειρήνης
2. η δημιουργία εσόδων για τη χώρα μας και τους εργαζομένους
3. η αποκατάσταση του κύρους της Χώρας στο εξωτερικό
Το καμποτάζ στερεί από τη χώρα μας εκατομμύρια ευρώ ετησίως και περιορίζει την αύξηση θέσεων απασχόλησης αφού σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία του Συνδέσμου Εταιρειών Κρουαζιερόπλοιων ΗΠΑ και νήσων Καραϊβικής, το 2009 -χρονιά διεθνούς κρίσης- ταξίδεψαν με κρουαζιερόπλοια σε όλο τον κόσμο 13 εκατ. τουρίστες, 440.000 περισσότεροι από το 2008.
Τα στοιχεία δείχνουν ότι ο κλάδος της κρουαζιέρας είναι ο πιο αναπτυσσόμενος μεταξύ αυτών της παγκόσμιας τουριστικής οικονομίας με μέση ετήσια αύξηση 7,4%. Από το 1990 έως σήμερα περισσότεροι από 154 εκατ. τουρίστες έχουν πραγματοποιήσει μία κρουαζιέρα από δύο ημέρες και πάνω. Το 68% εξ αυτών έχει πραγματοποιήσει την κρουαζιέρα την τελευταία δεκαετία. Το 80% των επιβατών γίνονται επαναλαμβανόμενοι τουρίστες με μέσο τα κρουαζιερόπλοια. Οι περισσότεροι έχουν ταξιδέψει πολύ και συνδυάζουν πακέτα σε ξενοδοχεία και κρουαζιερόπλοια, γεγονός που αποτελεί ευκαιρία για την Ελλάδα να τους προσελκύσει μετά την άρση του καμποτάζ.
Τελευταία στοιχεία του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Κρουαζιέρας δείχνουν ότι πέρυσι 4,95 εκατ. Ευρωπαίοι ταξίδεψαν με κρουαζιερόπλοια, που σημαίνει αύξηση 12% σε σχέση με το 2008. Το 1,53 εκατ. εξ αυτών ήταν Άγγλοι, αντιπροσωπεύοντας το 31,5% της ευρωπαϊκής πίτας και περίπου το 1 εκατ. Γερμανοί.
Καθώς η Μεσόγειος αναδείχθηκε πιο δημοφιλής περιοχή για τους Ευρωπαίους, η Ελλάδα μπορεί να έχει πολύ μεγαλύτερο μερίδιο της «πίτας» του τουρισμού κρουαζιέρας. Ήδη και παρά το καμποτάζ εκτιμάται ότι στη χώρα μας οι αφίξεις από το εξωτερικό με κρουαζιερόπλοια, πέρυσι, ήταν πολύ περισσότερες από 1,2 εκατ., ενώ εκτιμάται ότι οι διελεύσεις επιβατών κρουαζιέρας από τα ελληνικά λιμάνια και νησιά ξεπερνούν τα 4,3 εκατ.
Ενώ μεταξύ των Μεσογειακών χωρών η Ελλάδα κατέχει τη δεύτερη θέση σε επισκεψιμότητα και σύμφωνα με όλες τις ειδικές προβλέψεις τα επόμενα δύο χρόνια η κρουαζιέρα με προορισμό τη Μεσόγειο, θα αποτελέσει παγκοσμίως την πρώτη επιλογή, ξεπερνώντας την επί μισό αιώνα κυριαρχία της κρουαζιέρας προορισμού Καραϊβικής στην Ελλάδα λόγω του καμποτάζ το 2008 αποβιβάσθηκε μόνο το 6,5% των επιβατών κρουαζιέρας, ενώ στην Ιταλία το 40%.
Αυτό είχε ως αποτέλεσμα από το σύνολο των άμεσων δαπανών κρουαζιέρας (2008) η Ιταλία να εισπράξει το 30,4% ενώ η Ελλάδα μόνο 3,3%.
Κυρία και κύριε Υπουργέ,
Πρέπει άεσα να προχωρήσετε σε όλες τις αναγκαίες νομοθετικές και διοικητικές πράξεις για την άρση του Καμποτάζ για πλοία υπό σημαία άλλων χωρών καθώς είναι δέσμευση του Πρωθυπουργού της χώρας ότι οι σχετικές ενέργειες θα έχουν ολοκληρωθεί ως τα τέλη Μαΐου αλλά και γιατί η δεινή οικονομική κατάσταση της χώρας δεν επιτρέπει περαιτέρω καθυστέρηση ειδικά όταν μόνο η Ελλάδα, μεταξύ όλων των ευρωπαϊκών χώρων, συνεχίζει να συντηρεί αυτό το καθεστώς.
Άλλωστε παρά το επί δεκαετίας προστατευτικό καθεστώς για τα υπό ελληνική σημαία κρουαζιερόπλοια, ελληνικός στόλος στην ουσία σήμερα στον χώρο της κρουαζιέρας δεν υφίσταται, όπως άλλωστε καταγράφει και το πόρισμα της Ειδικής Επιτροπής για την άρση του καμποτάζ.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδας, τα οποία βγαίνουν με αναγωγή σε σχέση με τα κέρδη που έχουν αποκομίσει άλλα κράτη της Νότιας Ευρώπης που αποτελούν κέντρα κρουαζιέρας, τα έσοδα της χώρας από την άρση του καμποτάζ θα ανέλθουν σε 1,1 δις ευρώ περίπου ετησίως (φόροι αεροδρομίου, φόροι λιμένος, είσοδοι σε αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία, ΦΠΑ από αγορές, τροφοδοσία κλπ), ενώ σημαντική θα είναι και η διαφημιστική προβολή της Ελλάδος με δαπάνες των εταιριών. Παράλληλα σύμφωνα με στοιχεία του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας η άρση του καμποτάζ μπορεί να δημιουργήσει μέχρι 35.000 νέες θέσεις εργασίας
Ο εμπορικός κόσμος της χώρας περιμένει τις άμεσες ενέργειες σας καθώς χιλιάδες μικρομεσαίες επιχειρήσεις του εμπορίου και των υπηρεσιών σε δημοφιλείς προορισμούς κρουαζιέρας στην Ελλάδα όπως η Αθήνα, ο Πειραιάς, Μύκονος, Σαντορίνη, Ρόδος, Κέρκυρα, Κατάκολο και Ηράκλειο, Χίος, Αργοστόλι, Ναύπλιο, Ιτέα, Γύθειο, Θεσσαλονίκη, Βόλος και Ζάκυνθος φοβούνται το ενδεχόμενο να ολοκληρωθεί καταστροφικά η κρίσιμη φετινή τουριστική περίοδος.
Με εκτίμηση,
Ο Πρόεδρος
Βασίλειος Κορκίδης
Ο Γενικός Γραμματέας
Γεώργιος Καρανίκας