Πρόχειρο και χωρίς δικλείδες ασφαλείας, χαρακτήρισε το σχέδιο νόμου «Μητρώο Αγροτών και Αγροτικών Εκμεταλλεύσεων», ο Βουλευτής N. Χίου της Νέας Δημοκρατίας, Κωστής Μουσουρούλης, μιλώντας, στη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής & Εμπορίου.
Αναλυτικότερα, κατά την ομιλία του, σημείωσε:
« Κυρία Υπουργέ,
Όταν στις 16 Απριλίου 2010 μας ενημερώνατε γι’ αυτό το νομοσχέδιο, είχατε πει ότι το Μητρώο είναι ένα εργαλείο στρατηγικού σχεδιασμού, με στόχο τη βελτίωση ανταγωνιστικότητας του αγροτικού τομέα, την αγροτική ανάπτυξη, την ενίσχυση της αγροτικής δραστηριότητας κ.ο.κ.. Κατ’ αρχήν, στην αιτιολογική έκθεση, περίμενα να τα βρω όλα αυτά κάπως ανεπτυγμένα, σε σχέση και με τα άρθρα του νομοσχεδίου. Αυτή είναι μια πρώτη γενική παρατήρηση.
Μια δεύτερη παρατήρηση, είναι σε σχέση με τις προϋποθέσεις εγγραφής σε αυτό το Μητρώο. Νομίζω ότι χρειάζεται να ξεκαθαρίσουμε τι σημαίνει αγροτικός πληθυσμός συνολικά, όχι μόνο τι σημαίνει επαγγελματίας αγρότης. Οι 4 βασικές προϋποθέσεις που έχουν τεθεί, θα έλεγα ότι χρειάζονται εμπλουτισμό. Να σας πω για παράδειγμα κάποιες ιδέες.
Δεν είναι άραγε απόδειξη αγροτικής δραστηριότητας τα τιμολόγια της ΔΕΗ; Το να έχεις αγροτικό ρολόι στο όνομά σου; Ή το αν έχεις κάνει εκπαίδευση, ή εάν συμμετείχες σε σχετικά Κοινοτικά προγράμματα; Επίσης, ένα άλλο θέμα θα ήταν, ενδεχομένως, ένα point system για όσους έχουν πιαστεί στο παρελθόν να κλέβουν το κράτος. Παράδειγμα, θυμάμαι ότι περίπου 550 παραγωγοί ελαιολάδου είχαν το 2004, εισπράξει επιδοτήσεις, ενώ οι πραγματικοί δικαιούχοι είχαν αποβιώσει. Δεν ξέρω πως θα βάλετε προϋποθέσεις, με ποιο τεχνικό τρόπο, αλλά ξέρω ότι πρέπει να προβλεφθούν.
Σε σχέση με την υποχρεωτική ασφάλιση, στον ΟΓΑ, εξαίρεση δίνεται μόνο για τους αλιείες, όπου επιτρέπεται και το ΝΑΤ. Θα ήθελα να δείτε εδώ τα νησιά. Για παράδειγμα, γιατί στη Χίο να μην επιτρέπονται και οι ασφαλισμένοι του ΝΑΤ; Υπάρχει πληθυσμός συνταξιούχων ναυτικών που ασκεί και αγροτική δραστηριότητα. Δείτε το αυτό. Ειδικά για τα νησιά, θα ήθελα να εμβαθύνετε περισσότερο και στους μηχανισμούς πρόσβασης και στα κριτήρια.
Επίσης, για τις ΑΠΕ, πρέπει να ξεκαθαρίσουμε τι είναι το συμπληρωματικό και τι είναι το κύριο εισόδημα. Για μένα ΑΠΕ στους αγρότες, ισχύει μόνο όταν αφορούν γη υψηλής παραγωγικότητας και όχι π.χ. ένα απλό κατοστάρι φωτοβολταϊκό που ένας αγρότης κάνει οπουδήποτε αλλού, ως επένδυση, το οποίο θα μπορούσε να ήταν και το ενοίκιο που εισπράττει για ένα διαμέρισμα που αγόρασε από την αγροτική δραστηριότητά του. Άρα ΑΠΕ, μόνο όταν αφορούν γη υψηλής παραγωγικότητας.
Μια άλλη παρατήρηση, σχετικά με τις πληροφορίες του μητρώου. Κατά τη γνώμη μου, είναι φτωχές και σε ποιότητα και σε ποσότητα. Το συμπέρασμά προκύπτει από τις πηγές ενημέρωσης που αναφέρονται, όπως π.χ. το ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης και ελέγχου ή η αίτηση για ενιαία ενίσχυση κλπ. και αυτές που δεν αναφέρονται. Παράδειγμα, που δείχνει τη μη συνεννόησή σας με τα άλλα Υπουργεία, είναι το νομοσχέδιο που μας έφερε χθες η κυρία Μπιρμπίλη σχετικά με τις γεωπληροφορίες, όπου στην ουσία πρόκειται για μια ενοποίηση βάσεων δεδομένων, χάρτες, κ.ο.κ. που συμπεριλαμβάνουν και την αγροτική γη.
Τώρα, κάποιες τεχνικές λεπτομέρειες. Η ποιοτική αξιολόγηση των πληροφοριών που θα εισάγονται στο Μητρώο. Γι’ αυτό χρειάζονται ερωτηματολόγια, χρειάζονται έρευνες. Είναι μια εργασία που πρέπει να προηγηθεί προκειμένου να «στηθεί» σωστά ένα Μητρώο.
Η πληροφορική. Γνωρίζετε πολύ καλά, ότι είναι ένα εργαλείο για τον περιορισμό της διαφθοράς. Αρκεί να αξιοποιηθεί σωστά. Σας λέω από τη δική μου εμπειρία, ότι ο ΟΠΕΚΕΠΕ έχει κακό παρελθόν - δεν ξέρω εάν ο συνεργάτης σας είναι από τον ΟΠΕΚΕΠΕ – στο «στήσιμο» πληροφοριακών συστημάτων. Θυμάμαι τη μεγάλη κόντρα που είχαμε για το ποια θα είναι η Αρχή Πληρωμής. Εμείς θέλαμε τότε στο Υπουργείο Οικονομίας να υπάρχει μια ενιαία αρχή πληρωμής. Ο ΟΠΕΚΕΠΕ όμως, ήθελε να φτιάξει το δικό του σύστημα. Τελικά απέτυχε τεχνικά. Ποιοι είναι αυτοί στις υπηρεσίες σας, που σας είπαν να προβλέψετε στο νομοσχέδιο μια υπουργική απόφαση με την οποία να μπορείτε, εκτός από τον ΟΠΕΚΕΠΕ, να ορίζετε και κάποιους άλλους φορείς του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης; Θα κάνουν αυτοί οι φορείς τη δουλειά που θα κάνει ο ΟΠΕΚΕΠΕ;
Θα πρέπει να είναι ένα το σημείο που ασχολείται με το Μητρώο ακόμα και αν αυτό δεν είναι κατάλληλο. Δείτε επίσης αν μπορείτε να κάνετε με την ‘’Ψηφιακή Σύγκλιση ΑΕ’’ μια προγραμματική συμφωνία, ώστε να προκηρύξει αυτή το Μητρώο. Προς Θεού, υπάρχει κακό παρελθόν, μη μπουν φορείς του Υπουργείου σας σε θέματα που δεν γνωρίζουν.
Η ενοποίηση βάσεων. Το πώς θα συγκλίνουν τεχνικά οι βάσεις δεδομένων είναι ένα δύσκολο θέμα που απαιτεί εμπειρία και τεχνογνωσία. Γι’ αυτό σας πρότεινα την Ψηφιακή Σύγκλιση Α.Ε..
Τελειώνω με τα ιστορικά στοιχεία για την ΚΑΠ. Είχαμε τρεις αναθεωρήσεις, μια πρώτη το 1992 με τη μείωση των πολιτικών παρέμβασης, μια δεύτερη το 1999, όπου προστέθηκε και ο πυλώνας της αγροτικής ανάπτυξης και εκεί πρέπει να δούμε ποιοι μετακινήθηκαν σε αυτό τον πυλώνα, να τους δούμε μέσα από το Μητρώο; Και μια Τρίτη, το 2003 όταν αποσυνδέθηκε το ύψος παραγωγής και η καλλιεργούμενη έκταση και δόθηκε μια εισοδηματική στήριξη, η οποία απ’ ότι θυμάμαι δεν έπρεπε να αποτελεί κίνητρο για αύξηση της παραγωγής. Μήπως όμως ήταν;
Για αυτό λέω ότι το Μητρώο θα πρέπει να έχει και κάποια ποιοτικά και ιστορικά στοιχεία που θα επιτρέπουν να βλέπουμε τη διαδρομή του αγρότη. Αυτές τις παρατηρήσεις θα τις εξειδικεύσω όταν θα φέρετε το Νομοσχέδιο στην Ολομέλεια προς συζήτηση. Δείτε όμως τώρα ποια από αυτά υιοθετείτε, διότι το νομοσχέδιο, όπως το είδα κυρία Υπουργέ, είναι μάλλον πρόχειρο και χωρίς δικλείδες ασφαλείας ».
Αναλυτικότερα, κατά την ομιλία του, σημείωσε:
« Κυρία Υπουργέ,
Όταν στις 16 Απριλίου 2010 μας ενημερώνατε γι’ αυτό το νομοσχέδιο, είχατε πει ότι το Μητρώο είναι ένα εργαλείο στρατηγικού σχεδιασμού, με στόχο τη βελτίωση ανταγωνιστικότητας του αγροτικού τομέα, την αγροτική ανάπτυξη, την ενίσχυση της αγροτικής δραστηριότητας κ.ο.κ.. Κατ’ αρχήν, στην αιτιολογική έκθεση, περίμενα να τα βρω όλα αυτά κάπως ανεπτυγμένα, σε σχέση και με τα άρθρα του νομοσχεδίου. Αυτή είναι μια πρώτη γενική παρατήρηση.
Μια δεύτερη παρατήρηση, είναι σε σχέση με τις προϋποθέσεις εγγραφής σε αυτό το Μητρώο. Νομίζω ότι χρειάζεται να ξεκαθαρίσουμε τι σημαίνει αγροτικός πληθυσμός συνολικά, όχι μόνο τι σημαίνει επαγγελματίας αγρότης. Οι 4 βασικές προϋποθέσεις που έχουν τεθεί, θα έλεγα ότι χρειάζονται εμπλουτισμό. Να σας πω για παράδειγμα κάποιες ιδέες.
Δεν είναι άραγε απόδειξη αγροτικής δραστηριότητας τα τιμολόγια της ΔΕΗ; Το να έχεις αγροτικό ρολόι στο όνομά σου; Ή το αν έχεις κάνει εκπαίδευση, ή εάν συμμετείχες σε σχετικά Κοινοτικά προγράμματα; Επίσης, ένα άλλο θέμα θα ήταν, ενδεχομένως, ένα point system για όσους έχουν πιαστεί στο παρελθόν να κλέβουν το κράτος. Παράδειγμα, θυμάμαι ότι περίπου 550 παραγωγοί ελαιολάδου είχαν το 2004, εισπράξει επιδοτήσεις, ενώ οι πραγματικοί δικαιούχοι είχαν αποβιώσει. Δεν ξέρω πως θα βάλετε προϋποθέσεις, με ποιο τεχνικό τρόπο, αλλά ξέρω ότι πρέπει να προβλεφθούν.
Σε σχέση με την υποχρεωτική ασφάλιση, στον ΟΓΑ, εξαίρεση δίνεται μόνο για τους αλιείες, όπου επιτρέπεται και το ΝΑΤ. Θα ήθελα να δείτε εδώ τα νησιά. Για παράδειγμα, γιατί στη Χίο να μην επιτρέπονται και οι ασφαλισμένοι του ΝΑΤ; Υπάρχει πληθυσμός συνταξιούχων ναυτικών που ασκεί και αγροτική δραστηριότητα. Δείτε το αυτό. Ειδικά για τα νησιά, θα ήθελα να εμβαθύνετε περισσότερο και στους μηχανισμούς πρόσβασης και στα κριτήρια.
Επίσης, για τις ΑΠΕ, πρέπει να ξεκαθαρίσουμε τι είναι το συμπληρωματικό και τι είναι το κύριο εισόδημα. Για μένα ΑΠΕ στους αγρότες, ισχύει μόνο όταν αφορούν γη υψηλής παραγωγικότητας και όχι π.χ. ένα απλό κατοστάρι φωτοβολταϊκό που ένας αγρότης κάνει οπουδήποτε αλλού, ως επένδυση, το οποίο θα μπορούσε να ήταν και το ενοίκιο που εισπράττει για ένα διαμέρισμα που αγόρασε από την αγροτική δραστηριότητά του. Άρα ΑΠΕ, μόνο όταν αφορούν γη υψηλής παραγωγικότητας.
Μια άλλη παρατήρηση, σχετικά με τις πληροφορίες του μητρώου. Κατά τη γνώμη μου, είναι φτωχές και σε ποιότητα και σε ποσότητα. Το συμπέρασμά προκύπτει από τις πηγές ενημέρωσης που αναφέρονται, όπως π.χ. το ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης και ελέγχου ή η αίτηση για ενιαία ενίσχυση κλπ. και αυτές που δεν αναφέρονται. Παράδειγμα, που δείχνει τη μη συνεννόησή σας με τα άλλα Υπουργεία, είναι το νομοσχέδιο που μας έφερε χθες η κυρία Μπιρμπίλη σχετικά με τις γεωπληροφορίες, όπου στην ουσία πρόκειται για μια ενοποίηση βάσεων δεδομένων, χάρτες, κ.ο.κ. που συμπεριλαμβάνουν και την αγροτική γη.
Τώρα, κάποιες τεχνικές λεπτομέρειες. Η ποιοτική αξιολόγηση των πληροφοριών που θα εισάγονται στο Μητρώο. Γι’ αυτό χρειάζονται ερωτηματολόγια, χρειάζονται έρευνες. Είναι μια εργασία που πρέπει να προηγηθεί προκειμένου να «στηθεί» σωστά ένα Μητρώο.
Η πληροφορική. Γνωρίζετε πολύ καλά, ότι είναι ένα εργαλείο για τον περιορισμό της διαφθοράς. Αρκεί να αξιοποιηθεί σωστά. Σας λέω από τη δική μου εμπειρία, ότι ο ΟΠΕΚΕΠΕ έχει κακό παρελθόν - δεν ξέρω εάν ο συνεργάτης σας είναι από τον ΟΠΕΚΕΠΕ – στο «στήσιμο» πληροφοριακών συστημάτων. Θυμάμαι τη μεγάλη κόντρα που είχαμε για το ποια θα είναι η Αρχή Πληρωμής. Εμείς θέλαμε τότε στο Υπουργείο Οικονομίας να υπάρχει μια ενιαία αρχή πληρωμής. Ο ΟΠΕΚΕΠΕ όμως, ήθελε να φτιάξει το δικό του σύστημα. Τελικά απέτυχε τεχνικά. Ποιοι είναι αυτοί στις υπηρεσίες σας, που σας είπαν να προβλέψετε στο νομοσχέδιο μια υπουργική απόφαση με την οποία να μπορείτε, εκτός από τον ΟΠΕΚΕΠΕ, να ορίζετε και κάποιους άλλους φορείς του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης; Θα κάνουν αυτοί οι φορείς τη δουλειά που θα κάνει ο ΟΠΕΚΕΠΕ;
Θα πρέπει να είναι ένα το σημείο που ασχολείται με το Μητρώο ακόμα και αν αυτό δεν είναι κατάλληλο. Δείτε επίσης αν μπορείτε να κάνετε με την ‘’Ψηφιακή Σύγκλιση ΑΕ’’ μια προγραμματική συμφωνία, ώστε να προκηρύξει αυτή το Μητρώο. Προς Θεού, υπάρχει κακό παρελθόν, μη μπουν φορείς του Υπουργείου σας σε θέματα που δεν γνωρίζουν.
Η ενοποίηση βάσεων. Το πώς θα συγκλίνουν τεχνικά οι βάσεις δεδομένων είναι ένα δύσκολο θέμα που απαιτεί εμπειρία και τεχνογνωσία. Γι’ αυτό σας πρότεινα την Ψηφιακή Σύγκλιση Α.Ε..
Τελειώνω με τα ιστορικά στοιχεία για την ΚΑΠ. Είχαμε τρεις αναθεωρήσεις, μια πρώτη το 1992 με τη μείωση των πολιτικών παρέμβασης, μια δεύτερη το 1999, όπου προστέθηκε και ο πυλώνας της αγροτικής ανάπτυξης και εκεί πρέπει να δούμε ποιοι μετακινήθηκαν σε αυτό τον πυλώνα, να τους δούμε μέσα από το Μητρώο; Και μια Τρίτη, το 2003 όταν αποσυνδέθηκε το ύψος παραγωγής και η καλλιεργούμενη έκταση και δόθηκε μια εισοδηματική στήριξη, η οποία απ’ ότι θυμάμαι δεν έπρεπε να αποτελεί κίνητρο για αύξηση της παραγωγής. Μήπως όμως ήταν;
Για αυτό λέω ότι το Μητρώο θα πρέπει να έχει και κάποια ποιοτικά και ιστορικά στοιχεία που θα επιτρέπουν να βλέπουμε τη διαδρομή του αγρότη. Αυτές τις παρατηρήσεις θα τις εξειδικεύσω όταν θα φέρετε το Νομοσχέδιο στην Ολομέλεια προς συζήτηση. Δείτε όμως τώρα ποια από αυτά υιοθετείτε, διότι το νομοσχέδιο, όπως το είδα κυρία Υπουργέ, είναι μάλλον πρόχειρο και χωρίς δικλείδες ασφαλείας ».