Νέο νόμο- πλαίσιο λειτουργίας των πανεπιστημίων και αλλαγή του συστήματος εισαγωγής, με τους φοιτητές να εισάγονται πλέον σε Σχολή και όχι σε συγκεκριμένο Τμήμα, σχεδιάζει τώρα το υπουργείο Παιδείας με τη συνδρομή διεθνών εμπειρογνωμόνων.
Ανάμεσα στις αλλαγές είναι η δημιουργία Συμβουλίων Διοίκησης στα ιδρύματα, η χωροταξική αναδιάρθρωση της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης με ενοποιήσεις τύπου «Καλλικράτη» σε ΑΕΙ και ΤΕΙ, η θέσπιση ξενόγλωσσων προγραμμάτων σπουδών και η δυνατότητα αλλοδαπών να γίνουν καθηγητές στα ελληνικά ΑΕΙ σε μια προσπάθεια διεθνοποίησης, η έμφαση στην αξιολόγηση, η αλλαγή του συστήματος εξεταστικών περιόδων, κ.ά.
Ο διάλογος για τη νέα μεταρρύθμιση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και στο εξεταστικό σύστημα, δηλαδή για το Νέο Πανεπιστήμιο που θα ακολουθήσει το Νέο Σχολείο, θα αρχίσει τον Σεπτέμβριο και θα ολοκληρωθεί σε λίγους μήνες, όπως ανακοίνωσε η υπουργός Παιδείας κ. Αννα Διαμαντοπούλου μιλώντας στην 64η Σύνοδο των Πρυτάνεων που έγινε το Σαββατοκύριακο στο Λιτόχωρο Πιερίας.
Οι άξονες των αλλαγών
Εξεταστικό
Βασική Ακαδημαϊκή Μονάδα θα είναι Σχολή που θα απονέμει και τα πτυχία με βάση προγράμματα σπουδών. Τα Τμήματα θα υφίστανται ως διοικητικές μονάδες συγκεκριμένων επιστημονικών πεδίων, αλλά όχι ως στεγανές κιβωτοί για το πρόγραμμα σπουδών ενός φοιτητή.
Η εισαγωγή των φοιτητών θα γίνεται σε Σχολές. Η κατανομή τους στα επιμέρους προγράμματα σπουδών θα γίνεται έπειτα από το τέλος του πρώτου ακαδημαϊκού έτους, ανάλογα με την επίδοση και τις προτιμήσεις των φοιτητών, χωρίς να αποκλείεται και η αλλαγή προγράμματος σπουδών σε επόμενα έτη. Υιοθέτηση και εφαρμογή του ευρωπαϊκού συστήματος ΕCΤS με βάση τις διδακτικές μονάδες.
Φοιτητές
Αλλαγή του σημερινού συστήματος εξεταστικών περιόδων που έχει μετατρέψει το πανεπιστήμιο σε εξεταστικό κέντρο.
Υιοθέτηση του ψηφιακού συγγράμματος που θα είναι ελεύθερα διαθέσιμο στο Διαδίκτυο.
Σύστημα πιστοποίησης όλων των προγραμμάτων σπουδών.
Οργάνωση Κέντρων Αριστείας και μέσω συνεργασίας μεταξύ των ιδρυμάτων.
Αναδιάρθρωση του θεσμού της πρακτικής άσκησης και των ευκαιριών απόκτησης εμπειρίας των φοιτητών/τριών.
Ιδιαίτερη έμφαση στον διεπιστημονικό χαρακτήρα των προγραμμάτων σπουδών σε προπτυχιακό και σε μεταπτυχιακό επίπεδο. Κάρτα φοιτητή: θα του διασφαλίζει πρόσβαση σε όλες τις παρεχόμενες υπηρεσίες.
Διεύρυνση φοιτητικών υποτροφιών και δανείων με βάση τεκμηριωμένες κοινωνικοοικονομικές ανάγκες και την επίδοση.
Ερευνα
Συντονισμός και συνεργασία των ερευνητικών δραστηριοτήτων μεταξύ των πανεπιστημίων και των Ερευνητικών Κέντρων Υποστήριξη της καινοτόμου επιχειρηματικότητας με χρηματοδότηση επιχειρήσεων που βασίζονται σε πατέντες και καινοτόμα προγράμματα πανεπιστημιακών εργαστηρίων Η αξιολόγηση των ερευνητικών προτάσεων θα γίνεται αποκλειστικά από ξένους κριτές.
Διοίκηση πανεπιστημίων
Θέσπιση Συμβουλίου Διοίκησης: Η επιστημονική και κοινωνική συμμετοχή (κατά τα πρότυπα των καλύτερων πανεπιστημίων στον κόσμο) στο Συμβούλιο καθώς και οι αρμοδιότητές του, θα αποτελέσουν στοιχεία του επικείμενου διαλόγου.
Η πλήρης διαχείριση των οικονομικών των πανεπιστήμιων, περιλαμβανομένης της μισθοδοσίας, θα περιέλθει στα ίδια. Η χρηματοδότηση από το κράτος θα γίνεται επί τη βάσει προγραμματικών συμφωνιών.
Ανάπτυξη και βελτίωση της διαδικασίας αξιολόγησης με στόχο την αναβάθμιση, την εξέλιξη και αριστεία στο ακαδημαϊκό έργο. Διεθνοποίηση
Ενίσχυση διεθνών προπτυχιακών και μεταπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών που θα προσελκύουν και ξένους φοιτητές.
Η εκλογή των καθηγητών θα γίνεται από διεθνούς σύνθεσης εκλεκτορικά σώματα. Δυνατότητα εκλογής και αλλοδαπών ως μελών ΔΕΠ.
Δυνατότητα ταυτόχρονης κατοχής θέσης ΔΕΠ σε ελληνικά και ξένα πανεπιστήμια:
διακεκριμένοι έλληνες και ξένοι επιστήμονες θα μπορούν να προσφέρουν την εμπειρία τους στα ελληνικά πανεπιστήμια χωρίς να εγκαταλείπουν τη θέση τους.
Δυνατότητα ίδρυσης ακαδημαϊκών εδρών ΔΕΠ με χορηγία: Ελληνες χρηματοδοτούν έδρες και κέντρα σπουδών σε όλα τα πανεπιστήμια του κόσμου και ώς τώρα δεν δικαιούνται να το κάνουν στην Ελλάδα.
Ενθάρρυνση ίδρυσης παραρτημάτων των ελληνικών πανεπιστημίων σε άλλες χώρες.
πηγή τα ΝΕΑ