Με το νου στα προβλήματα της πατρίδας
Με μεγάλη συμμετοχή εκπροσώπων όλων των λεσβιακών συλλόγων Αττικής πραγματοποιήθηκε το 22ο Τακτικό Απολογιστικό Συνέδριο της Ομοσπονδίας Λεσβιακών Συλλόγων Αττικής (ΟΛΣΑ). Κατά τη διάρκεια του Συνεδρίου πραγματοποιήθηκε διοικητικός και οικονομικός απολογισμός, ενώ ακολούθησε διάλογος και συζήτηση για τη δράση της Ομοσπονδίας και των συντοπίτικων συλλόγων. Κυρίως, όμως, συζητήθηκαν μερικά από τα πιο σημαντικά προβλήματα που απασχολούν τους κατοίκους της Λέσβου.
Το μεγαλύτερο βάρος της συζήτησης δόθηκε στην ακτοπλοϊκή σύνδεση με την ηπειρωτική Ελλάδα. Υπάρχει ιδιαίτερη ανησυχία γύρω από το θέμα αυτό, γεγονός που οδήγησε τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου της ΟΛΣΑ να συντάξουν ψήφισμα που θα σταλεί, μεταξύ άλλων, στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, στον πρόεδρο της κυβέρνησης, στα αρμόδια υπουργεία, στην Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου, στη νομαρχιακή αυτοδιοίκηση Λέσβου, στην ΤΕΔΚ, στα κόμματα και στους βουλευτές. Σε αυτό, μεταξύ των άλλων, αναφέρονται τα εξής:
1. Τα πλοία που υπάρχουν αυτήν τη στιγμή είναι απαρχαιωμένα και θα έπρεπε προ πολλού να είχαν πάρει το δρόμο για το διαλυτήριο. Στις αρχές του 21ου αιώνα ξαναγυρίσαμε πίσω, αφού απαιτούνται έως 13 ή και 14 ώρες για το δρομολόγιο Πειραιάς - Μυτιλήνη. Φυσικά, δεν αισθανόμαστε καμμιά ασφάλεια όταν ταξιδεύουμε με πλοία τέτοιας ηλικίας.
2. Με την πολιτική που εφάρμοσαν τα τελευταία χρόνια οι κυβερνήσεις, ένα απλό ακτοπλοϊκό ταξίδι ζωτικής σημασίας για τους κατοίκους των νησιών μας, αλλά και για εμάς τους Λέσβιους της Αττικής, μετατράπηκε από πλευράς κόστους σε πολυτελή κρουαζιέρα. Από το 2001 που άρχισε να εφαρμόζεται η απελευθέρωση των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών, οι τιμές των εισιτηρίων αυξήθηκαν κατά 400%! Έτσι, για μία τετραμελή οικογένεια μόνο για τα εισιτήρια δε φτάνει το επίδομα άδειας, αν υποτεθεί ότι θα υπάρχει και αυτό μετά τα τελευταία μέτρα.
3. Θεωρείται απαράδεκτο επί τόσα χρόνια να μην έχει γίνει ουσιαστικά αξιοποίηση του λιμανιού του Σιγρίου.
Τι ζητείται
Για τους παραπάνω λόγους και με δεδομένη την οικονομική κρίση που υπάρχει, το Δ.Σ. της Ομοσπονδίας ζητά από την Πολιτεία:
1. Απόσυρση των απαρχαιωμένων πλοίων που πραγματοποιούν δρομολόγια και αντικατάστασή τους με σύγχρονα, ασφαλή και γρήγορα.
2. Άμεση μείωση τιμών των ναύλων γενικά, για την ευκολότερη πρόσβαση στη Λέσβο, αλλά και για τη μείωση των τιμών όλων των προϊόντων που επιβαρύνονται από το υψηλό κόστος μεταφοράς. Έτσι θα αυξηθεί και η τουριστική κίνηση που είναι και αυτή ζωτικής σημασίας για το νησί μας.
3. Αναβάθμιση και αξιοποίηση του λιμανιού του Σιγρίου με ουσιαστική ακτοπλοϊκή σύνδεση. Κατασκευή επιτέλους σύγχρονου δρόμου πρόσβασης (Καλλονή - Σίγρι) και δρομολόγηση λεωφορείων για τους επιβάτες που δε διαθέτουν αυτοκίνητο. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα την εξυπηρέτηση του δυτικού μέρους της Λέσβου αφενός και αφετέρου την ελάφρυνση της κίνησης του λιμανιού και της πόλης της Μυτιλήνης.
Για τα άλλα προβλήματα
Εκτός, όμως, από την ακτοπλοϊκή συγκοινωνία, δηλώνεται η διαφωνία της ΟΛΣΑ με τη νέα διοικητική μεταρρύθμιση «Καλλικράτης» και ειδικότερα με τον ένα δήμο για ολόκληρη τη Λέσβο.
Άλλα θέματα που απασχόλησαν τους συνέδρους ήταν:
- Στήριξη της γεωργίας και της κτηνοτροφίας, της τιμής του λαδιού και του γάλακτος - που βρίσκονται σε πλήρη απαξίωση -, αλλά και όλου του πρωτογενούς τομέα παραγωγής.
- Τακτικές, ασφαλείς, φτηνές ακτοπλοϊκές και αεροπορικές συγκοινωνίες. Ειδικότερα για τις ακτοπλοϊκές εταιρείες, χαρακτηρίζονται απαράδεκτα τα πλοία που χρησιμοποιούνται και υπερβολικά υψηλές οι τιμές, που καθιστούν απαγορευτική την πρόσβαση στη Λέσβο.
- Βελτίωση και ουσιαστική αξιοποίηση του λιμανιού του Σιγρίου.
- Αναβάθμιση των κύριων οδικών αξόνων της Λέσβου. Ειδικότερα εκείνων όπου έχουν προχωρήσει οι διαδικασίες, όπως Καλλονή - Σίγρι, Θερμή - Μανταμάδος, παράκαμψη Άγρας, Καλλονή - Μόλυβος, Πλωμάρι - Βατερά - Πολιχνίτος και Γέρα - Πλωμάρι.
- Λύση του ενεργειακού προβλήματος του νησιού με αξιοποίηση όλων των μορφών ΑΠΕ και σύνδεση με την ηπειρωτική Ελλάδα. Το υπάρχον εργοστάσιο να βρίσκεται σε ψυχρή εφεδρεία, για έκτακτες περιπτώσεις.
- Αναβάθμιση υπηρεσιών υγείας και παιδείας σε όλα τα επίπεδα.
- Ίδρυση νέων πανεπιστημιακών σχολών, όπως π.χ. αρχιτεκτόνων - μηχανικών, επιστημών γης στον Όρδυμνo. Επίσης επιμένουνε για τη σχολή Φυσικής Ιστορίας στη Βρίσα.
- Προστασία περιβάλλοντος και ειδικά των δύο κόλπων Γέρας - Καλλονής. Ζητείται επίσης να παρθούν άμεσα μέτρα για τη ρύπανση του ποταμού Βούλγαρη από τα τυροκομεία και όπου αλλού υπάρχει πρόβλημα, όπως και της Σκάλας Παμφίλων, στην οποία υπάρχει συσσώρευση οχλουσών εγκαταστάσεων.
- Κατασκευή και βελτίωση υπαρχόντων έργων υποδομής, όπως αγροτικοί δρόμοι, περιφερειακά λιμάνια, λιμνοδεξαμενές - φράγματα κ.λπ..
- Ίδρυση Εφετείου Μυτιλήνης.
- Κατάργηση πεδίου βολής Άγρας.
- Βελτίωση των συνθηκών διαμονής των οικονομικών και κοινωνικών μεταναστών για όσο καιρό βρίσκονται στο νησί.
- Προώθηση όλων των ζητημάτων που αφορούν τον πολιτισμό μας, όπως: Συντήρηση - προστασία και επαναλειτουργία των Μουσείων Τεριάντ και Θεοφίλου, Επιστροφή συλλογής «Κουτλίδη» και τοιχογραφιών σπιτιού «Μαριγώς Ζώλκου», Λειτουργία του Μουσείου Ερεσού και ανάδειξη του Αρχαίου Θεάτρου Μυτιλήνης, Προστασία των παραδοσιακών οικισμών.
Το μεγαλύτερο βάρος της συζήτησης δόθηκε στην ακτοπλοϊκή σύνδεση με την ηπειρωτική Ελλάδα. Υπάρχει ιδιαίτερη ανησυχία γύρω από το θέμα αυτό, γεγονός που οδήγησε τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου της ΟΛΣΑ να συντάξουν ψήφισμα που θα σταλεί, μεταξύ άλλων, στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, στον πρόεδρο της κυβέρνησης, στα αρμόδια υπουργεία, στην Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου, στη νομαρχιακή αυτοδιοίκηση Λέσβου, στην ΤΕΔΚ, στα κόμματα και στους βουλευτές. Σε αυτό, μεταξύ των άλλων, αναφέρονται τα εξής:
1. Τα πλοία που υπάρχουν αυτήν τη στιγμή είναι απαρχαιωμένα και θα έπρεπε προ πολλού να είχαν πάρει το δρόμο για το διαλυτήριο. Στις αρχές του 21ου αιώνα ξαναγυρίσαμε πίσω, αφού απαιτούνται έως 13 ή και 14 ώρες για το δρομολόγιο Πειραιάς - Μυτιλήνη. Φυσικά, δεν αισθανόμαστε καμμιά ασφάλεια όταν ταξιδεύουμε με πλοία τέτοιας ηλικίας.
2. Με την πολιτική που εφάρμοσαν τα τελευταία χρόνια οι κυβερνήσεις, ένα απλό ακτοπλοϊκό ταξίδι ζωτικής σημασίας για τους κατοίκους των νησιών μας, αλλά και για εμάς τους Λέσβιους της Αττικής, μετατράπηκε από πλευράς κόστους σε πολυτελή κρουαζιέρα. Από το 2001 που άρχισε να εφαρμόζεται η απελευθέρωση των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών, οι τιμές των εισιτηρίων αυξήθηκαν κατά 400%! Έτσι, για μία τετραμελή οικογένεια μόνο για τα εισιτήρια δε φτάνει το επίδομα άδειας, αν υποτεθεί ότι θα υπάρχει και αυτό μετά τα τελευταία μέτρα.
3. Θεωρείται απαράδεκτο επί τόσα χρόνια να μην έχει γίνει ουσιαστικά αξιοποίηση του λιμανιού του Σιγρίου.
Τι ζητείται
Για τους παραπάνω λόγους και με δεδομένη την οικονομική κρίση που υπάρχει, το Δ.Σ. της Ομοσπονδίας ζητά από την Πολιτεία:
1. Απόσυρση των απαρχαιωμένων πλοίων που πραγματοποιούν δρομολόγια και αντικατάστασή τους με σύγχρονα, ασφαλή και γρήγορα.
2. Άμεση μείωση τιμών των ναύλων γενικά, για την ευκολότερη πρόσβαση στη Λέσβο, αλλά και για τη μείωση των τιμών όλων των προϊόντων που επιβαρύνονται από το υψηλό κόστος μεταφοράς. Έτσι θα αυξηθεί και η τουριστική κίνηση που είναι και αυτή ζωτικής σημασίας για το νησί μας.
3. Αναβάθμιση και αξιοποίηση του λιμανιού του Σιγρίου με ουσιαστική ακτοπλοϊκή σύνδεση. Κατασκευή επιτέλους σύγχρονου δρόμου πρόσβασης (Καλλονή - Σίγρι) και δρομολόγηση λεωφορείων για τους επιβάτες που δε διαθέτουν αυτοκίνητο. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα την εξυπηρέτηση του δυτικού μέρους της Λέσβου αφενός και αφετέρου την ελάφρυνση της κίνησης του λιμανιού και της πόλης της Μυτιλήνης.
Για τα άλλα προβλήματα
Εκτός, όμως, από την ακτοπλοϊκή συγκοινωνία, δηλώνεται η διαφωνία της ΟΛΣΑ με τη νέα διοικητική μεταρρύθμιση «Καλλικράτης» και ειδικότερα με τον ένα δήμο για ολόκληρη τη Λέσβο.
Άλλα θέματα που απασχόλησαν τους συνέδρους ήταν:
- Στήριξη της γεωργίας και της κτηνοτροφίας, της τιμής του λαδιού και του γάλακτος - που βρίσκονται σε πλήρη απαξίωση -, αλλά και όλου του πρωτογενούς τομέα παραγωγής.
- Τακτικές, ασφαλείς, φτηνές ακτοπλοϊκές και αεροπορικές συγκοινωνίες. Ειδικότερα για τις ακτοπλοϊκές εταιρείες, χαρακτηρίζονται απαράδεκτα τα πλοία που χρησιμοποιούνται και υπερβολικά υψηλές οι τιμές, που καθιστούν απαγορευτική την πρόσβαση στη Λέσβο.
- Βελτίωση και ουσιαστική αξιοποίηση του λιμανιού του Σιγρίου.
- Αναβάθμιση των κύριων οδικών αξόνων της Λέσβου. Ειδικότερα εκείνων όπου έχουν προχωρήσει οι διαδικασίες, όπως Καλλονή - Σίγρι, Θερμή - Μανταμάδος, παράκαμψη Άγρας, Καλλονή - Μόλυβος, Πλωμάρι - Βατερά - Πολιχνίτος και Γέρα - Πλωμάρι.
- Λύση του ενεργειακού προβλήματος του νησιού με αξιοποίηση όλων των μορφών ΑΠΕ και σύνδεση με την ηπειρωτική Ελλάδα. Το υπάρχον εργοστάσιο να βρίσκεται σε ψυχρή εφεδρεία, για έκτακτες περιπτώσεις.
- Αναβάθμιση υπηρεσιών υγείας και παιδείας σε όλα τα επίπεδα.
- Ίδρυση νέων πανεπιστημιακών σχολών, όπως π.χ. αρχιτεκτόνων - μηχανικών, επιστημών γης στον Όρδυμνo. Επίσης επιμένουνε για τη σχολή Φυσικής Ιστορίας στη Βρίσα.
- Προστασία περιβάλλοντος και ειδικά των δύο κόλπων Γέρας - Καλλονής. Ζητείται επίσης να παρθούν άμεσα μέτρα για τη ρύπανση του ποταμού Βούλγαρη από τα τυροκομεία και όπου αλλού υπάρχει πρόβλημα, όπως και της Σκάλας Παμφίλων, στην οποία υπάρχει συσσώρευση οχλουσών εγκαταστάσεων.
- Κατασκευή και βελτίωση υπαρχόντων έργων υποδομής, όπως αγροτικοί δρόμοι, περιφερειακά λιμάνια, λιμνοδεξαμενές - φράγματα κ.λπ..
- Ίδρυση Εφετείου Μυτιλήνης.
- Κατάργηση πεδίου βολής Άγρας.
- Βελτίωση των συνθηκών διαμονής των οικονομικών και κοινωνικών μεταναστών για όσο καιρό βρίσκονται στο νησί.
- Προώθηση όλων των ζητημάτων που αφορούν τον πολιτισμό μας, όπως: Συντήρηση - προστασία και επαναλειτουργία των Μουσείων Τεριάντ και Θεοφίλου, Επιστροφή συλλογής «Κουτλίδη» και τοιχογραφιών σπιτιού «Μαριγώς Ζώλκου», Λειτουργία του Μουσείου Ερεσού και ανάδειξη του Αρχαίου Θεάτρου Μυτιλήνης, Προστασία των παραδοσιακών οικισμών.