28 Μαΐου 2010

Ναυμαχία στο βόρειο Αιγαίο

Πολλές κινήσεις ετοιμάζουν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες που δραστηριοποιούνται ή θέλουν να δραστηριοποιηθούν στο βόρειο Αιγαίο. Προ ημερών η ΝΕΛ ανακοίνωσε, μέσω του πληροφοριακού δελτίου που έδωσε στη δημοσιότητα για την επαναδιαπραγμάτευση της μετοχής, ότι προχωρά σε ναυλώσεις πλοίων τύπου Ro-Ro, αλλά και επιβατηγών, για τις γραμμές Μυτιλήνη - Χίος - Πειραιάς και Σάμος - Ικαρία - Πειραιάς.
Οι τελευταίες, ανεπίσημες, πληροφορίες αναφέρουν ότι η ΝΕΛ έχει ναυλώσει το Ro-Ro «Mύκονος» και πιθανότατα θα είναι αυτό που θα φέρει στη γραμμή Πειραιάς - Χίος - Μυτιλήνη για να «χτυπήσει» το «Αρχάγγελος» της ΑΝΕΚ.


Οι κινήσεις που κάνει η ΝΕΛ δε θα μείνουν χωρίς απάντηση. Δημοσιογραφικές πληροφορίες αναφέρουν ότι η Hellenic Seaways ετοιμάζει την κατασκευή νέων πλοίων. Κάποιοι πιστεύουν ότι θα είναι του ίδιου τύπου με τα «Νήσος Χίος» και «Νήσος Μύκονος». Όμως δεν είναι ξεκάθαρο αν τα πλοία θα κατασκευαστούν στην Ελλάδα ή το εξωτερικό. Σήμερα η εταιρεία δραστηριοποιείται με τα δύο προαναφερόμενα πλοία στο βόρειο Αιγαίο, ωστόσο από τη στιγμή που θα ενισχύσει το στόλο της εκτιμούμε πως θα απαντήσει στις κινήσεις της ΝΕΛ.
Κινητικότητα παρατηρείται και από την πλευρά της Blue Star. Οι υπάρχουσες πληροφορίες λένε ότι η εταιρεία βρίσκεται σε φάση αναζήτησης πλοίων στο εξωτερικό. Συγκεκριμένα, ψάχνει να βρει πλοία μικρή ηλικίας στην Άπω Ανατολή - μια παλιά και συνηθισμένη τακτική για τις ελληνικές ακτοπλοϊκές εταιρείες.

Πότε θα δούμε πλοία
Από τα όσα γράφουμε παραπάνω είναι φανερό ότι οι κινήσεις που σχεδιάζουν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες δεν είναι άμεσες. Δε θα συμβούν αύριο το πρωί, με εξαίρεση να αποτελεί η ΝΕΛ, η οποία «καίγεται» να εμφανίσει αυξημένο τζίρο. Ανασταλτικός παράγοντας στις κινήσεις των εταιρειών είναι το θολό δημοσιονομικό τοπίο της χώρας μας που δεν επιτρέπει μεγάλα ανοίγματα. Ένα στοιχείο που δεν μπορούν να παραβλέψουν οι διοικήσεις των εταιρειών, είναι πως βρισκόμαστε μπροστά σε σημαντικές αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο της ακτοπλοΐας, πράγμα που σημαίνει ότι όλες οι ναυτιλιακές επιθυμούν να δουν πώς θα διαμορφωθεί το νέο σκηνικό και στη συνέχεια να πάρουν τις αποφάσεις τους.
Το σημαντικότερο ζήτημα που απασχολεί τις διοικήσεις των ακτοπλοϊκών εταιρειών και φρενάρει, ως τώρα, τις κινήσεις τους, είναι η χρηματοοικονομική τους κατάσταση. Πριν μερικές εβδομάδες είδαν το φως της δημοσιότητας τα οικονομικά αποτελέσματα των εταιρειών για το 2009. Με βάση αυτά, όλες οι εταιρείες καταγράφουν επιδείνωση της οικονομικής τους κατάστασης ή στασιμότητα. Όταν ο τζίρος και τα κέρδη ακολουθούν πτωτική πορεία, το άνοιγμα του ανταγωνισμού περιορίζεται, υποχρεωτικά, επειδή κοστίζει ακριβά. Παράλληλα, δρομολογούνται και άλλες λύσεις. Στον Πειραιά κυκλοφορεί η πληροφορία που θέλει τον όμιλο της MIG, ο οποίος ελέγχει τον ακτοπλοϊκό όμιλο Attica Group (Blue Star και Super Fast Ferries), να μπαίνει με μεγάλο ποσοστό στην ΑΝΕΚ. Η τελευταία αυτήν τη στιγμή συμμετέχει στον όμιλο της Sea Star μαζί με την Hellenic Seaways.

Τι ζητούν οι ακτοοπλόοι
Παρέμβαση στο ζήτημα των θεσμικών αλλαγών έκανε την προηγούμενη εβδομάδα η Ένωση Επιχειρήσεων Ναυτιλίας (ΕΕΝ), με συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε ο πρόεδρός της, Απόστολος Βεντούρης, ο οποίος ζήτησε να καταργηθεί κάθε προστατευτικός φραγμός στην ακτοπλοΐα ταυτόχρονα με την κατάργηση του καμποτάζ για τα πλοία με σημαία μη κοινοτικής χώρας. Συγκεκριμένα δήλωσε: «Είναι τεράστια αντίφαση και σίγουρα αντιαναπτυξιακό να λύνουμε στην Ελλάδα τα προβλήματα των ξένων επιχειρηματικών συμφερόντων στην κρουαζιέρα και να εγκαταλείπουμε τα αμιγώς ελληνικά ακτοπλοϊκά συμφέροντα στην τύχη τους.» Πρότεινε, λοιπόν, να υπάρξει ενιαία νομοθετική αντιμετώπιση για ολόκληρη την επιβατηγό ναυτιλία, σύγχρονη και συμβατή, με το κοινοτικό παράγωγο δίκαιο.
Ο κ. Βεντούρης είπε ακόμα πως «εάν απελευθερωθεί μόνον ο τομέας της κρουαζιέρας και όχι συνολικά η ακτοπλοΐα, θα φθάσουμε στο σημείο τα κρουαζιερόπλοια να υποκαταστήσουν την ακτοπλοΐα μεταφέροντας επιβάτες από και προς ελληνικά λιμάνια με τελείως διαφορετικό καθεστώς από αυτό της μεταφοράς με ακτοπλοϊκά πλοία», προβλέποντας ότι «κάτι τέτοιο θα δημιουργούσε περισσότερα προβλήματα από όσα οι προτεινόμενες ρυθμίσεις φιλοδοξούν να λύσουν».
Ο πρόεδρος της ΕΕΝ έκλεισε την ομιλία του ζητώντας «απελευθέρωση της ακτοπλοΐας από τη γραφειοκρατία, αλλά και εναρμόνιση με τη νομοθεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Να μας δοθεί η δυνατότητα να καταστήσουμε την ακτοπλοΐα βιώσιμη και εργαλείο οικονομικής ανάπτυξης για την εθνική οικονομία, για τον Έλληνα νησιώτη, τον τουρίστα επιβάτη.».
emprosnet.