Της Φωτεινης Kαλλιρη
Με συνοπτικές και εξαιρετικά αυστηρές διαδικασίες θα απολύονται οι επίορκοι δημόσιοι υπάλληλοι, σύμφωνα με το νέο θεσμικό πλαίσιο που προωθεί το υπουργείο Εσωτερικών στο πειθαρχικό δίκαιο. Παράλληλα, αναδιαρθρώνεται η σύνθεση των Πειθαρχικών Συμβουλίων, στη λογική να μην συμμετέχουν σε αυτά δημόσιοι υπάλληλοι, οι οποίοι λόγω συναδελφικής αλληλεγγύης επιβάλλουν κατά παγία τακτική επιεικείς ποινές στους υπαλλήλους, ακόμη κι όταν εμπλέκονται σε πειθαρχικές υποθέσεις διαφθοράς. Με στόχο να μπει τέλος στην ατιμωρησία, το υπουργείο θα θέσει ασφυκτικά χρονικά περιθώρια εντός των οποίων θα πρέπει να λαμβάνονται οι αποφάσεις από τα πειθαρχικά συμβούλια, ενώ ανάλογοι χρονικοί περιορισμοί θα προβλεφθούν και όταν οι υποθέσεις οδηγούνται στα δικαστήρια.
Στην κατεύθυνση αυτή ο υπουργός Εσωτερικών κ. Γ. Ραγκούσης έχει ζητήσει από τον γενικό επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης κ. Λ. Ρακιντζή στοιχεία για την πορεία των υποθέσεων διαφθοράς στον δημόσιο τομέα. Η έκθεση για τη δραστηριότητα της Αρχής είναι έτοιμη και περιλαμβάνει περί τις 2.500 υποθέσεις σοβαρών πειθαρχικών παραπτωμάτων που στην πλειονότητά τους αφορούν συναλλαγές «κάτω από το τραπέζι». Ο κ. Ρακιντζής αποκαλύπτει στην «Κ» ότι «μόνο το 1% της διαφθοράς στο Δημόσιο συλλαμβάνεται». Κατά το ποσοστό αυτό περιορίστηκε φέτος η διαφθορά, εξοικονομώντας περίπου 200 εκατ. ευρώ, με δεδομένο ότι το κράτος χάνει τον χρόνο 20 δισ. ευρώ από παράνομες συναλλαγές».
Από την άλλη, η κυβέρνηση μελετά την ενοποίηση των ελεγκτικών μηχανισμών, με ενίσχυση των αρμοδιοτήτων των ελεγκτών ως «να έχουν δικαιοδοσία σε ολόκληρο τον δημόσιο και ευρύτερο δημόσιο τομέα». Θα διενεργούν έρευνες στις δημόσιες υπηρεσίες, θα επιβάλουν διοικητικές κυρώσεις, θα ασκούν πειθαρχικούς ελέγχους. Στην Ελλάδα η μονιμότητα των δημοσίων υπαλλήλων έχει μυθοποιηθεί», έχει τονίσει σε συνεντεύξεις του ο υπουργός κ. Ι. Ραγκούσης, προαναγγέλλοντας αλλαγή του Πειθαρχικού Δικαίου. Είναι χαρακτηριστική η παρατήρηση του υπουργού ότι «σήμερα πρώτα βγαίνει κανείς στη σύνταξη και μετά τελεσιδικεί εις βάρος του η πειθαρχική απόφαση».
Eίναι γεγονός ότι η πειθαρχική διαδικασία στο Δημόσιο εμφανίζεται σε όλες τις εκθέσεις του γενικού επιθεωρητή ως πράξη υποβαθμισμένη. Δεν κινούνται οι διαδικασίες με ταχύτητα και το σημαντικότερο, οι ποινές είναι αντιστρόφως ανάλογες με τη σοβαρότητα των αδικημάτων. Περισσότερες από 200 υποθέσεις τον χρόνο παραπέμπονται στο δευτεροβάθμιο πειθαρχικό όργανο μετά τη διαπίστωση ότι οι ποινές που επιβάλλονται στον πρώτο βαθμό είναι άκρως επιεικείς. Στο δευτεροβάθμιο Πειθαρχικό εκκρεμούν 600 υποθέσεις. Από τις 2.408 αποφάσεις πειθαρχικών συμβουλίων που ερεύνησε ο κ. Ρακιντζής, άσκησε έφεση σε 214, ποσοστό περίπου 8,8%, γιατί οι ποινές ήταν πολύ επιεικείς ή λανθασμένη η κρίση τους. Πέρυσι απολύθηκαν από το Δημόσιο 38 υπάλληλοι, κυρίως οικονομικών υπηρεσιών και εφοριών.
Στα «μαλακά»
Iδιαιτέρως καυστικές είναι οι παρατηρήσεις του γενικού επιθεωρητή στο θέμα της ατιμωρησίας υπαλλήλων που παραπέμπονται στα πειθαρχικά και πέφτουν στα «μαλακά». Πολλές πειθαρχικές και ποινικές διώξεις παραγράφονται πριν καν εκδικαστούν, ενώ οι κρίσεις των αρμοδίων συμβουλίων είναι στην πλειονότητά τους αθωωτικές. Πρόδηλη η περίπτωση ιατρού, επιμελητή του ΚΑΤ, ο οποίος διατηρούσε ιδιωτικό ιατρείο. Οταν παραπέμφθηκε στο πειθαρχικό συμβούλιο ισχυρίσθηκε ότι οι ασθενείς που εντοπίστηκαν κατά τον έλεγχο ήταν... φίλοι και συγγενείς που είχαν συγκεντρωθεί για να γιορτάσουν! Επεισε έτσι, τα μέλη του πειθαρχικού που τον αθώωσαν. Δύο χρόνια μετά, και κατόπιν ελέγχων του γενικού επιθεωρητή, διαπιστώθηκε ότι ο εν λόγω ιατρός, σε έξι χρόνια είχε αποκτήσει εισόδημα άνω των δύο εκατ. ευρώ και εναντίον του εκκρεμεί πρόστιμο 1,5 εκατ. ευρώ για φοροδιαφυγή. Eντύπωση προκάλεσε και η αναφορά του κ. Ρακιντζή ότι υπάρχουν καταγγελίες για ιατρούς που έχουν ιδρύσει οff shore εταιρείες, σε τραπεζικούς λογαριασμούς των οποίων καταθέτουν τα φακελάκια...