Σύνταξη : Θεοδοσία Κοντζόγλου ΠΑΛΙ ΣΤΟΝ ΑΝΩΜΕΡΙΤΗ ΠΡΟΣΦΕΥΓΕΙ Ο ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΣ Ειδική Επιτροπή υπό την προεδρία του Γιώργου Ανωμερίτη, Διευθύνοντα Συμβούλου και Προέδρου του Ο.Λ.Π., συγκρότησε η Υπουργός Οικονομίας, Λούκα Κατσέλη, με σκοπό να διαμορφώσει τους όρους για την άρση του καμποτάζ στην κρουαζιέρα. Στο μεταξύ, ο Γ.Γ. της Π.Ν.Ο., Γιάννης Χαλάς, σε ανακοίνωσή του, αμφισβήτησε την αξιοπιστία των οικονομικών μεγεθών και στοιχείων που πρόσφατα παρουσίασε ο Πρωθυπουργός, προκειμένου να θεμελιώσει την απόφασή του για άρση του καμποτάζ. Υπενθυμίζεται ότι οι ναυτικοί αποφάσισαν να απεργήσουν την ερχόμενη Δευτέρα, όπως και το Σάββατο της Πρωτομαγιάς, ενώ δεν αποκλείεται η δεύτερη απεργία να συνεχιστεί επ' αόριστον, προκαλώντας νέους κλυδωνισμούς στην οικονομία της χώρας. Ως τις 15 Μαΐου το πόρισμα Τα μέλη της Ειδικής Επιτροπής δεν ανακοινώθηκαν επίσημα. Ωστόσο, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, η ονομαστική κατάσταση που πρόκειται να δημοσιευθεί περιλαμβάνει τους ακόλουθους: Μπουμπόπουλος Γιώργος, Πλοίαρχος Λ.Σ., Διευθυντής Ναυτικής Εκπαίδευσης Κυκιλιάς Ηλίας, Διοικητής Ο.Α.Ε.Δ. Χονδρονάσιος Αθανάσιος, Πλοίαρχος Λ.Σ., Διευθυντής Θαλασσίων Συγκοινωνιών Ζησιμόπουλος Άγγελος, Ειδικός Σύμβουλος της Υπουργού Οικονομίας, Λ. Κατσέλη Ροΐδης Γιώργος, Αντιναύαρχος Π.Ν. ε.α., Πρόεδρος Επιτροπής Θαλάσσιου Τουρισμού Μαρούλης Αυγουστίνος, Δικηγόρος, ειδικός σε ναυτιλιακά θέματα Βορλόου Αντώνης υπάλληλος Μ.Ο.Δ. (Μονάδα Οργάνωσης Διαχείρισης Αναπτυξιακών Προγραμμάτων). Να σημειωθεί ότι η επιτροπή θα λειτουργήσει αμισθί. Σύμφωνα με την ανακοίνωση του ΥΠ.Ο.Α.Ν., η Επιτροπή θα εξετάσει τη σύζευξη Τουρισμού και Ναυτιλίας και τους τρόπους επίλυσης των προβλημάτων που σχετίζονται με τα πλοία κρουαζιέρας με σημαία τρίτων χωρών (μη κοινοτικών). Επίσης, ειδικότεροι στόχοι της επιτροπής θα είναι: (α) η άρση αντικινήτρων στον τουρισμό κρουαζιέρας, (β) η προστασία των θέσεων εργασίας ναυτικών γενικών καθηκόντων στα κρουαζιερόπλοια και (γ) η βελτίωση της εκπαίδευσης και κατάρτισης των ναυτικών ξενοδοχειακών ειδικοτήτων. Η Επιτροπή, μετά τη διαβούλευση με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, θα παραδώσει μέχρι τις 15 Μαΐου 2010 το πόρισμά της στην Επιτροπή Θαλάσσιου Τουρισμού του Υπουργείου Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, η οποία εντός 10 ημερών θα καταθέσει τις τελικές εισηγήσεις για τις αναγκαίες νομοθετικές ρυθμίσεις. Οξύτατος ο Γ. Χαλάς Στο μεταξύ, αξιολογώντας την επιχειρηματολογία που προέβαλε ο Πρωθυπουργός από το βήμα του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, ο Γενικός Γραμματέας της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας, Γιάννης Χαλάς, ανακοίνωσε τα ακόλουθα: «Προκειμένου να "θεμελιώσει" την προαποφασισμένη επιλογή άρσης του καμποτάζ, ο Πρωθυπουργός θεώρησε σκόπιμο να παραθέσει σειρά οικονομικών "στοιχείων" και "μεγεθών", χωρίς να κατονομάσει την πηγή προέλευσης τους, ώστε να είναι δυνατός ο έλεγχος της αξιοπιστίας τους». Η Π.Ν.Ο. ευθύς εξ αρχής είχε αποκαλύψει ότι, σύμφωνα με έγγραφες και δημοσιοποιημένες εκτιμήσεις, που προέρχονται όχι από το χώρο της ναυτικής εργασίας, αλλά από εφοπλιστικούς κύκλους, τα περί αθρόας εισροής τουριστικού συναλλάγματος ύψους 1,165 δις ευρώ το χρόνο κινούνται στην σφαίρα της φαντασίας και αποτελούν ευσεβείς πόθους και μυθεύματα, που έντεχνα και επίμονα καλλιεργούνται τον τελευταίο καιρό, αγνοώντας την πραγματικότητα και υπερτονίζοντας άκριτα ότι θα εισρεύσει τάχα ναυτιλιακό συνάλλαγμα από την απελευθέρωση του καμποτάζ. Θα εκλείψει πολύτιμο συνάλλαγμα Αντίθετα με τις ομιχλώδεις εκτιμήσεις περί πιθανολογούμενου τουριστικού συναλλάγματος που θα εισρεύσει στη χώρα μας, η Π.Ν.Ο. υπενθυμίζει ότι οι Έλληνες ναυτεργάτες, που απασχολούνται στα ελληνικά κρουαζιερόπλοια εισφέρουν συστηματικά πολύτιμο ναυτιλιακό συνάλλαγμα, που θα εκλείψει με την απώλεια των θέσεων εργασίας τους. Οι ναυτεργάτες αποτελούν το ζωτικό τροφοδότη της εθνικής μας οικονομίας και ενσαρκώνουν τη ναυτική μας παράδοση και την παγκόσμια ισχύ της ελληνικής ναυτιλίας. Σχετικά με την αναφορά στις εξαγγελίες περί Βαρκελώνης, "η οποία κατάφερε να αυξήσει τις αφίξεις από το 1989 έως το 2005, σε διάστημα 16 ετών, κατά 920%", αυτές δημιουργούν μεν εντυπώσεις στον ακροατή, αλλά δυστυχώς δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα. Η αλήθεια είναι ότι η Βαρκελώνη του 1989 παρουσίαζε εικόνα μικρής επαρχιακής πόλης, που αναβαθμίσθηκε θεαματικά και εκτοξεύτηκε προς τα άνω με την τέλεση των Ολυμπιακών Αγώνων. Χωρίς να έχουμε διάθεση αντιπαράθεσης με κανένα, είμαστε υποχρεωμένοι, χάριν της αλήθειας και μόνον, να απορρίψουμε και πάλι τα όσα δηλώθηκαν για "αλλαγές νοοτροπίας" κατά το μέτρο που αυτές, όπως τις εκλαμβάνουμε, αφορούν ή υπαινίσσονται τον κλάδο μας. Και μάλιστα να χρεώνονται οι ναυτεργάτες για "απώλεια πολύτιμου εδάφους στην ραγδαία ανάπτυξη της διεθνούς κρουαζιέρας". Δεν φανερώνει έλεγχο των λεγομένων του, όταν κάποιος κάνει χρήση εκφράσεων-συμπερασμάτων, συνδέοντας την απαξίωση "της ναυτικής μας παράδοσης και ισχύος ανά τον κόσμο", που με βεβαιότητα αναμένεται από την υιοθέτηση των κυβερνητικών μέτρων, με την άρση του καμποτάζ. Οι σημαίες τρίτων χωρών... Δεν είναι τυχαία η επιλογή του όρου "σημαία τρίτων χωρών" στις εξαγγελίες, γιατί σκόπιμα συσκοτίζεται η αλήθεια και η πραγματικότητα, γνωστή άλλωστε σε όλους τους παροικούντας την Ιερουσαλήμ, ότι δεν είναι άλλες από τις σημαίες ευκαιρίας, που συνιστούν την απαράδεκτη και σκοτεινή από κάθε πλευρά πτυχή της διεθνούς ναυτιλίας. Τα πλοία αυτών των σημαιών προφανώς έχει κατά νου ο Πρωθυπουργός και βασίζει τις προσδοκίες του αίροντας τον "ιδιότυπο προστατευτισμό", όπως αναφέρει, που νομοθετήθηκε για τα υπό ελληνική σημαία κρουαζιερόπλοια, το κόστος του οποίου καμποτάζ εκτιμά και πάλι χωρίς στοιχεία σε 80% των εσόδων για την εθνική μας οικονομία. Σε άλλο σημείο της παραπάνω ομιλίας του, δήλωσε ότι "γνωρίζω και καταλαβαίνω γιατί οι Έλληνες ναυτικοί είχαν μέχρι σήμερα ανησυχίες για τη δουλειά τους, για το μέλλον τους. Δεν σκοπεύουμε να φέρουμε πλούτο στη χώρα χωρίς να αποδεικνύουμε την κοινωνική μας ευαισθησία". Θεωρούμε ότι η κοινωνική ευαισθησία δεν εκφράζεται διώχνοντας τους Έλληνες ναυτεργάτες από τα κρουαζιερόπλοια. Πρέπει να επισημανθεί ότι οι ναυτικοί έχουν λόγους να ανησυχούν διαρκώς για το παρόν και το μέλλον της εργασίας τους. Η Π.Ν.Ο. απορρίπτει την άποψη ότι θα υπάρξουν οφέλη από την άρση του καμποτάζ, και μάλιστα ότι αυτά "αφορούν σε μεγάλο βαθμό και τους ίδιους" (δηλαδή τους ναυτεργάτες). Αντίθετα, αυτή θα σημαίνει αθρόα απώλεια των θέσεων εργασίας των ναυτεργατών και εκτόξευση της ανεργίας σε δυσθεώρητα ύψη. Αποτελεί όνειρο θερινής νυκτός η προσδοκία ότι "πέρα από τις νέες θέσεις εργασίας που θα δημιουργηθούν σε ξηρά και θάλασσα, θέσεις εργασίας θα δημιουργηθούν και σε πολλούς άλλους τομείς", αναφέροντας μάλιστα το παράδειγμα της Ιταλίας, στην οποία απασχολούνται 4.000 Ιταλοί ναυτικοί. Η Π.Ν.Ο., εστιάζοντας την προσοχή και το ενδιαφέρον της στον τομέα της ναυτικής εργασίας, όχι μόνο δεν πείθεται από τις σχετικές εξαγγελίες, αλλά με βεβαιότητα υποστηρίζει ότι ανεργία και ευημερία συνιστούν έννοιες ασύμβατες». Χαλάς: Δεν αλλάζω γνώμη Στην ίδια ανακοίνωση ο κ. Χαλάς αναφέρει: «Σε ό,τι αφορά στο μέρος των εξαγγελιών που αναφέρεται στην "προστασία των εργαζομένων στη ναυτιλία και στην αύξηση της απασχόλησής τους", πρέπει να γίνει σαφές και κατανοητό προς πάσα κατεύθυνση, ότι ο έλληνας ναυτεργάτης είναι επαγγελματίας με υψηλό επίπεδο εκπαίδευσης και κατάρτισης, είτε προέρχεται από παραγωγικές Σχολές, είτε φοιτώντας σε Σχολεία Ειδικής Επιμόρφωσης. Τα παραπάνω είναι τα χαρακτηριστικά που προσδιορίζουν την απαράμιλλη ελληνική ναυτοσύνη.Κατά συνέπεια, αδυνατούμε να αντιληφθούμε πώς ο έλληνας ναυτεργάτης θα εξωσθεί από το φυσικό του χώρο εργασίας και θα καταντήσει σε υποθετικές θέσεις εργασίας που καθιστούν άχρηστες τις επαγγελματικές του γνώσεις, εμπειρίες και δεξιότητες. Τέλος, σε εποχή που η προσέλκυση νέων και η παραμονή τους στο ναυτικό επάγγελμα ιεραρχείται σαν πρώτη προτεραιότητα για τη ναυτιλία μας, μια και η δεξαμενή του έμψυχου δυναμικού έχει στερέψει επικίνδυνα, θεωρούμε ότι η προτεραιότητα αυτή δεν εξυπηρετείται με το να στρέφονται οι ναυτεργάτες σε εργασία άλλη από εκείνη που είναι σε θέση να φέρουν εις πέρας κατά τρόπον άριστο». Μιλώντας στο Atticapress.gr ο κ. Χαλάς είπε χαρακτηριστικά: «Αυτές είναι οι δικές μου απόψεις. Αν καταφέρουν να μου τις αλλάξουν, θα είναι επιτυχία τους». http://www.atticapress.gr/newsroom/marine/5892-by-threatening-a-strike-length-pno-for-cabotage.html
|