2 Απριλίου 2010

Οι θέσεις της Ν.Ε. του ΠΑ.ΣΟ.Κ. για τον “Καλλικράτη”

Επιβεβαιώθηκαν οι πληροφορίες της "δ" ότι η νομαρχιακή επιτροπή νότιας Δωδ/νήσου του ΠΑΣΟΚ απέστειλε προς το υπουργείο Εσωτερικών και το Πολιτικό Συμβούλιο εισήγηση σχετικά με τον "Καλλικράτη" χωρίς να υπεισέλθει, όμως, στο χωροταξικό, για τους λόγους που ανέλυσε χθες η "δ".
Οι θέσεις της ΝΕ του ΠΑΣΟΚ για τον "Καλλικράτη", είναι οι ακόλουθες:
Υστερα από συλλογική επεξεργασία και σχετική απόφαση της Νομαρχιακής μας Επιτροπής, υποβάλλουμε τις ακόλουθες προτάσεις, με την ελπίδα να μελετηθούν, να αξιολογηθούν και να ληφθούν σοβαρά υπ' όψη, κατά την κατάρτιση του σχεδίου νόμου.
Οπως, καθαρά, προκύπτει από το κείμενο διαβούλευσης του Υπουργείου, "υπό το φως" των αδιαμφισβήτητων ιδιαιτεροτήτων των πολυνησιακών περιφερειών μας (που μονολεκτικά αποκαλούνται νησιωτικότητα), καλούμαστε, εμείς οι νησιώτες, με τις προτάσεις μας, να συμβάλουμε στην εξειδίκευση για το νησιωτικό χώρο, των διατάξεων του σχεδίου νόμου διοικητικής και αυτοδιοικητικής μεταρρύθμισης.
Ανταποκρινόμαστε λοιπόν σ' αυτή την πρόσκληση διαβούλευσης και προτείνουμε:
Α. Γιά την πράσινη ανάπτυξη στις νησιωτικές περιφέρειες:
► Τα τρία Συμβούλια Διαβούλευσης των περιφερειών Νοτίου Αιγαίου, Βορείου Αιγαίου και Ιονίων Νησιών, με τη συμμετοχή εξουσιοδοτημένων εκπροσώπων υπουργείων, αποτελούν το Εθνικό Συμβούλιο Νησιωτικής Ανάπτυξης (ΕΣΝΑ).
Το ΕΣΝΑ εισηγείται το σχεδιασμό, τη νομοθέτηση και την εφαρμογή ειδικών πολιτικών, για τους σημαντικότερους τομείς, που αφορούν στην ανάπτυξη των νησιών, για την άρση αντικινήτρων (που προκαλούνται από την εδαφική ασυνέχεια και τον ανθρωπογεωγραφικό κατακερματισμό) και για τις ειδικές ρυθμίσεις, που αρμόζουν στα νησιά, ώστε να μην υστερούν σε αποτελεσματική και υψηλού επιπέδου παροχή υπηρεσιών δημοσίου συμφέροντος.
► Το ΕΣΝΑ να βρίσκεται σε συνεχή διαλεκτική σχέση αλληλοπληροφόρησης:
• με μόνιμη Επιτροπή νησιών του Ελληνικού Κοινοβουλίου (για την τήρηση του άρθρου 101, παρ. 3 του Συντάγματος)
• και με το Νησιωτικό Παρατηρητήριο, που προτείνουμε να ιδρυθεί, με σκοπό: να παρακολουθεί και να μελετά τις εξελίξεις της κοινωνικής, οικονομικής, πολιτιστικής και περιβαλλοντικής κατάστασης στα νησιά διεθνώς, αλλά και στα ελληνικά νησιά, να μεταφέρει τη γνώση των σχετικών εξελίξεων, τις διεθνείς εμπειρίες και να εισηγείται καινοτόμες ιδέες και εύστοχες νησιωτικές πολιτικές.
► Προτείνουμε, να διεκδικήσουμε από την Ευρωπαϊκή Ενωση (Ε.Ε.) τη θέσπιση Ειδικού Ταμείου Νησιωτικών Περιοχών (κατά τα πρότυπα του Ταμείου Συνοχής), για ν' αρχίσουν να υλοποιούνται οι κατά καιρούς αναληφθείσες ειδικές νομικές δεσμεύσεις των Ευρωπαϊκών Συνθηκών, σχετικά με τα νησιά της Ενωσης.
Β. Γιά την ειδική δομή & τον ρόλο των αιρετών Περιφερειακών Αυτοδιοικήσεων:
- Ολες οι μεταφερόμενες αρμοδιότητες από την Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση (π.χ. περιβάλλον, διαχείριση νερού, τουρισμός, επιχειρηματικότητα, νέες δομές υγεία εκπαίδευσης, αθλητισμός, πολιτισμός, γεωργία, κτηνοτροφία) να μεταφερθούν στον Α΄ βαθμό για τους Δήμους-νησιά και όχι στην αιρετή περιφέρεια αφού δεν έχουν περιφερειακή εμβέλεια.
- Ακόμη για τις συνταγματικά κατοχυρωμένες κρατικές αρμοδιότητες, πρέπει οι διαδικασίες να γίνονται από τους ΟΤΑ, και οι κεντρικοί φορείς να έχουν την ευθύνη της τελικής έγκρισης (μέχρι την επόμενη συνταγματική αναθεώρηση).
- Ο ρόλος της αιρετής περιφέρειας να είναι προγραμματικός και επιτελικός και όχι διαχειριστικός.
- Σε περίπτωση που δεν αλλάξουν τα σημερινά όρια των περιφερειών για κοινωνικούς, οικονομικούς, αναπτυξιακούς, πληθυσμιακούς, ιστορικούς, πολιτιστικούς και εθνικούς λόγους απαιτούμε για τη Ρόδο την έδρα της Γενικής Διοίκησης που προβλέπεται από σχέδιο "ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ".
- Κατοχύρωση του μεταφορικού ισοδύναμου στις θαλάσσιες μεταφορές (ίδιο κόστος για ίση χιλιομετρική απόσταση όπως στην χερσαία χώρα).
- Στις νησιωτικές περιφέρειες οι τοπικοί αντιπεριφερειάρχες να είναι σε επίπεδο σημερινών Επαρχείων.
Γ. Γιά τη αποκέντρωση "κρατικών" αρμοδιοτήτων στις νησιωτικές περιφέρειες:
● Η εκπόνηση εξειδικευμένου στην αντίστοιχη περιφέρεια, σχεδίου "πράσινης" ανάπτυξης, η εκπόνηση περιφερειακών επιχειρησιακών προγραμμάτων και η υλοποίηση των σχετικών, με αυτά, δράσεων. Κατά την κατάρτιση αυτών των εξειδικευμένων προγραμμάτων, να εφαρμόζονται, θεσμοθετημένες, διαδικασίες δημοκρατικού προγραμματισμού, με τη συμμετοχή των δήμων της περιφέρειας.
● Στις νησιωτικές περιφέρειες, λίγα έργα μπορούν να χαρακτηριστούν αμιγώς περιφερειακής σημασίας (αφού συνήθως καλύπτουν ανάγκες του νησιού, πάνω στο οποίο κατασκευάζονται). Κανένα, λοιπόν, από τα έργα περιφερειακής σημασίας να μην μελετάται & κατασκευάζεται από κρατικό φορέα και σχετικές αρμοδιότητες να αποκεντρωθούν στις νησιωτικές περιφέρειες.
● Ο συγκοινωνιακός σχεδιασμός (ιδιαίτερα ο ακτοπλοϊκός) για τις ενδοπεριφερειακές συγκοινωνίες και τις αφιξοαναχωρήσεις από την πρωτεύουσα, να γίνεται με ευθύνη της αντίστοιχης περιφερειακής αυτοδιοίκησης η με συνέργεια περιφερειακών αυτοδιοικήσεων, αν πρόκειται για δρομολόγια μεταξύ περιφερειών. Το αρμόδιο υπουργείο να κρατήσει τις υπηρεσίες ελέγχου της ασφάλειας των επιβατών και της αξιοπλοϊας) και διαχείρισης του νέου συστήματος του "μεταφορικού ισοδυνάμου", που πρέπει ν' αντικαταστήσει επιδοτήσεις άγονων γραμμών.
● Ο δημοκρατικός προγραμματισμός για την ανάπτυξη της εκπαίδευσης (με την ίδρυση σχολικών μονάδων, πρωτοβάθμιων και δευτεροβάθμιων) και των περιφερειακών (και σημερινών νομαρχιακών) νοσοκομείων, να μη γίνεται πλέον από τα υπουργεία Παιδείας και Υγείας, αλλά από τις νησιωτικές περιφερειακές αυτοδιοικήσεις.
● Η ανάπτυξη της περιφερειακής νησιωτικής τουριστικής οικονομίας, χωροθετήσεις, εγκρίσεις, αδειοδοτήσεις ξενοδοχειακών μονάδων και η εξειδίκευση της προβολής σε περιφερειακό επίπεδο (όχι για κάθε νησί ξεχωριστά) να αποκεντρωθεί στην περιφερειακή αυτοδιοίκηση, μαζί με τους οικονομικούς πόρους που αναλογούν.
● Η διαχείριση του περιφερειακού ΕΣΠΑ, η εφαρμογή αναπτυξιακών πολιτικών άμβλυνσης των ενδοπεριφερειακών ανισοτήτων, ασκείται -με πλήρη αυτοτέλεια, χωρίς να απαιτούνται εγκρίσεις από υπουργεία- από την περιφερειακή αυτοδιοίκηση.
● Η ίδρυση περιφερειακών δομών στήριξης της επιχειρηματικότητας και των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, προωθείται από τις νησιωτικές περιφερειακές αυτοδιοικήσεις, με επαρκή αποκέντρωση των σχετικών οικονομικών πόρων και τομεακών προγραμμάτων.● Η αποκέντρωση αρμοδιοτήτων να ακολουθεί -χωρίς καμιά απολύτως παρέκκλιση- την συνταγματική αρχή ταυτόχρονης μεταφοράς στην αυτοδιοίκηση των αντίστοιχων δεσμευμένων οικονομικών πόρων: για υποδομές και επιλέξιμες δράσεις τα προγραμματισμένα ποσά του ΕΣΠΑ, για περιβαλλοντικές αρμοδιότητες, τους αντίστοιχους πόρους του επιχειρησιακού προγ/τος "περιβάλλον-αειφόρος ανάπτυξη", για αποκέντρωση μονάδων ψυχικής υγείας (π.χ. της Λέρου) στην αιρετή περιφέρεια, να μεταφερθούν οι αντίστοιχοι πόροι από το επιχειρησιακό προγ/μα "ανάπτυξη ανθρώπινου δυναμικού" κ.λπ.
● Ενδεικτικές προτάσεις πόρων που θα μπορούσαν να μεταφερθούν στην αυτοδιοίκηση 1ου & 2ου βαθμού
- Διατήρηση κεκτημένων τοπικών εσόδων ΟΤΑ Δωδ/σου όπως Φόρος Εισοδήματος και ΔΗΦΟΔΩ, Διατήρηση μειωμένων συντελεστών Φ.Π.Α.
- Επαναφορά του τέλους παρεπιδημούντων ή ισοδύναμη και δυναμική αντικατάστασή του.
- Καθορισμός νέων κριτηρίων κατανομής όλων των χρηματοδοτικών πόρων του κεντρικού κράτους (ΚΑΠ, ΣΑΤΑ, κ.λπ.) όπου η σύνθεση των κριτηρίων θα ενισχύει την νησιωτική ιδιαιτερότητα, όχι μόνο ως γεωγραφικής ιδιαιτερότητας αλλά και οικονομικής (εποχική οικονομία, υπερδιπλασιασμός του εξυπηρετούμενου πληθυσμού λόγω του τουρισμού).
- Διασφάλιση του Ειδικού προγράμματος Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου ύψους 250.000.000€ (υλοποίηση, με όρους "ΘΗΣΕΑ" και όχι ΕΣΠΑ).
- Στο κεφάλαιο της νησιωτικότητας, να συμπεριληφθεί παράγραφος για τους ορεινούς-νησιωτικούς Δήμους με πρόβλεψη για αυξημένη χρηματοδότηση από ΚΑΠ και ΣΑΤΑ παρόμοια με αυτή των νησιών κάτω των 2.100 κατοίκων.
- Δημιουργία νέου αξιόπιστου φορέα διαχείρισης της ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου με κύρια συμμετοχή της Α' θμιας τοπικής αυτοδιοίκησης.
- Η χρηματοδότηση της Τ.Α. Α' και Β' βαθμού να διασυνδέεται ενισχυτικά με την προσπάθεια καταπολέμησης της φοροδιαφυγής από τις κοινωνίες του κάθε τόπου.
- Η χρηματοδότηση των νέων ισχυρών Δήμων να συναρτάτε και από ποιοτική αξιολόγηση στην λειτουργία τους (όπως: Σύστημα ολικής ποιότητας, Δείκτες βέλτιστης απόδοσης, Είσπραξης ιδίων πόρων κ.λπ.)
- Τα τέλη που αφορούν θέματα δόμησης, κατοικίας κ.λπ. να εκχωρηθούν στην Τοπική Αυτοδιοίκηση Α' βαθμού (ΕΤΑΚ, Αυθαίρετα, πρόστιμα) υπέρ της ορθολογικής και γρήγορης πολεοδόμησης. Η δόμηση εκτός σχεδίου, που αποτελεί μεγάλη πληγή στην οικιστική ανάπτυξη και αποδιοργάνωση των οικιστικών συνόλων να επιβάλει οικολογικό τέλος εισφοράς υπέρ των ΟΤΑ προκειμένου να καλυφθούν οι πρόσθετες αναγκαίες υποδομές ( Δίκτυα, οδοποιία, κ.λπ).
- Ειδικά τέλη για δραστηριότητες όπως Α.Π.Ε., ρυπογόνα εργοστάσια κ.λπ. να κατοχυρωθεί ότι θα διοχετεύονται για περιβαλλοντική προστασία, στις χωρικές ενότητες όπου φιλοξενούνται.
- Ο φόρος Μεγάλης Ακίνητης Περιούσιας να εισπράττεται και να παραμένει στους αντίστοιχους ΟΤΑ.
- Το 10% των τελών εκσυγχρονισμού των αεροδρομίων (του γνωστού "σπατόσημου"), για έργα εξωραϊσμού και εκσυγχρονισμού των περί τα αεροδρόμια περιοχών.
- το 50% των εσόδων από τους τοπικούς αρχαιολογικούς χώρους κ.λπ.
- το 30% του εισπραττόμενου, κατά περιοχή, φόρου καπνού, ως πόρος για δράσεις δημόσιας υγείας και κοινωνικής μέριμνας
Δ. Προτάσεις γιά τους νησιωτικούς δήμους:
► Υπέρ των νησιωτικών δήμων να ισχύει το γενικό τεκμήριο της αρμοδιότητας. Και σε όσα νησιά (στα μικρά) δεν υπάρχουν κρατικοί η περιφερειακοί υπάλληλοι, για την άσκηση των αντίστοιχων αρμοδιοτήτων, τις αρμοδιότητες αυτές τις ασκούν οι νησιωτικοί δήμοι: με σχετικές προγραμματικές συμβάσεις & με ενίσχυση σε δημοτικούς υπαλλήλους, κατάλληλα εκπαιδευμένους και αμειβόμενους.
► Οι μικροί δήμοι, αν και μετά την ενίσχυση τους με προσωπικό (κυρίως επιστημονικό, με ελκυστικά κίνητρα), δεν επαρκούν οι υπηρεσίες τους, εντάσσονται, υποχρεωτικά, σε διαδημοτικές συνεργασίες με ισχυρούς δήμους, οι οποίοι, με ρητή διάταξη του νόμου, υποχρεούνται να καλύπτουν τα μικρά νησιά, (σα, να είναι δημοτικά διαμερίσματα τους).
► Θεσμοθετημένα έσοδα της νησιωτικής αυτοδιοίκησης 1ου & 2ου βαθμού (όπως ποσοστό από τη φορολογία φυσικών προσώπων, από τη διαχείριση της τοπικής δημόσιας περιουσίας, ο Δημοτικός Φόρος Δωδεκανήσου (ΔΗ.ΦΟ.ΔΩ) κ.λ.π), διατηρούνται, διορθώνονται εντοπισμένες αδυναμίες τους και θεσμοθετούνται και άλλα έσοδα (βλ. παράγραφος Γ).
► Ισχύουσες νησιωτικές πολιτικές (π.χ. μειωμένοι, κατά 30 % συντελεστές του ΦΠΑ, μειωμένοι φόροι στα νησιά με πληθυσμό κάτω από 3.000 κατοίκους κ.λπ.), διατηρούνται και θεσμοθετούνται και άλλα μέτρα, για μια ολοκληρωμένη νησιωτική πολιτική (π.χ "μεταφορικό ισοδύναμο" και άλλα, που προαναφέραμε).
- Οι αρμοδιότητες του Α΄ βαθμού πρέπει να είναι αποκλειστικές, σαφείς και ολοκληρωμένες. Να κοστολογηθούν και να μεταφερθούν με τους ανάλογους πόρους.
- Να εξασφαλισθεί η χρηματοδότηση για την ελάχιστη στελέχωση και τα λειτουργικά έξοδα για κάθε ΟΤΑ νησιού και να γίνουν πρότυποι Ο.Ε.Υ. προσαρμοσμένοι σε νησιωτικούς Δήμους.
- Να προβλεφθούν κίνητρα για την προσέλκυση επιστημονικού προσωπικού και η υποχρεωτική παραμονή για τουλάχιστον 10 χρόνια στον κάθε ΟΤΑ.
- Εφαρμογή συστημάτων διαχείρισης ποιότητας προσαρμοσμένων στις πραγματικές ανάγκες.
- Στην διεκπεραίωση των υποθέσεων των ΟΤΑ που εξαρτώνται από το κράτος να χρησιμοποιείται διαδικτυακό πληροφοριακό σύστημα, όπου θα καταχωρούνται τα αιτήματα και θα τεκμηριώνεται η πορεία της εξέλιξής τους.
- Να υπάρχουν Γενικοί Γραμματείες σε όλους τους Δήμους, ανεξαρτήτως μεγέθους.
- Συμβολή Δήμου στην δημιουργία, επιχειρηματικού κλίματος με την ανάληψη πρωτοβουλιών και αρμοδιοτήτων για την προώθηση και στήριξη δραστηριοτήτων.
Ε. Αρμοδιότητες των νέων ισχυρών δήμων:
Οπως προαναφέραμε, στα νησιωτικά μας συμπλέγματα, με τον ανθρωπογεωγραφικό κατακερματισμό και με την απουσία υπηρεσιών του κράτους & της περιφέρειας στα περισσότερα απ' αυτά, πρέπει το τεκμήριο της αρμοδιότητας να είναι υπέρ των νησιωτικών δήμων. Για τους υπό ίδρυση νέους, ισχυρούς δήμους, το κείμενο διαβούλευσης του υπουργείου προβλέπει "πακέτο" νέων αρμοδιοτήτων, για την άσκηση των οποίων, από τους δήμους, η κυβέρνηση αναλαμβάνει τη πολιτική δέσμευση, να τις κοστολογήσει, ώστε να αποκεντρωθούν, ταυτόχρονα και οι αντίστοιχοι οικονομικοί πόροι.
► Ειδικά στα νησιά: η πρόνοια και η προστασία της δημόσιας υγείας, ο υγειονομικός έλεγχος, η καταπολέμηση του κοινωνικού αποκλεισμού, η ένταξη των οικονομικών μεταναστών, η προστασία της παιδικής και της τρίτης ηλικίας και η πολιτική προστασία (από τις αρμοδιότητες που προτείνει το υπουργείο), αφορούν, αποκλειστικά, την κοινωνία του κάθε νησιού και η ευθύνη του νησιωτικού δήμου να τις ασκήσει αποτελεσματικά, αν δεν έχει τις οικονομικοδιοικητικές προϋποθέσεις, επιβάλλει να τις αποκτήσει, μέσα από ειδική λειτουργία διαδημοτικής συνεργασίας.
Επειδή το δημογραφικό ζήτημα των νησιών (ειδικά του Αιγαίου) είναι κεφαλαιώδους σημασίας (εθνικό ζήτημα), σ' αυτό το "πακέτο" κοινωνικού περιεχομένου αρμοδιοτήτων, προτείνουμε να προστεθούν:
● η οργάνωση προγραμμάτων επιμόρφωσης και κατάρτισης ανθρώπινου δυναμικού, με στόχο την εξασφάλιση απασχόλησης και παραμονής ενεργού πληθυσμού στα νησιά, αφού θα έχουν καταγραφεί οι άνεργοι και οι εγκατασταθέντες σε κάθε νησί μετανάστες,
● η ανάθεση στους νησιωτικούς δήμους της ευθύνης, για την καταγραφή των ατόμων με ειδικές ανάγκες & η επιδίωξη εξειδικευμένης απασχόλησής τους και για όποιους είναι αδύνατο να εργαστούν, η εισήγηση χορήγησης ειδικών "δημογραφικών επιδομάτων".
● Οι αρμοδιότητες των ελέγχων των οικονομικών δραστηριοτήτων των επιτηδευματιών του νησιού και οι σχετικές αδειοδοτήσεις πρέπει να ανήκουν, αποκλειστικά, στον οικείο δήμο (με πιστή εφαρμογή όλων των αντίστοιχων διατάξεων νόμου και κανονιστικών διατάξεων), ώστε να επιταχύνονται, οι συνήθως χρονοβόρες, διαδικασίες. Με κατάλληλη εκπαίδευση δημοτικών υπαλλήλων, με διαδημοτική συνεργασία και με την "ηλεκτρονική διακυβέρνηση" η απλούστευση των, συνήθως χρονοβόρων, διαδικασιών, συμβάλλει στην οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη των νησιών και ακυρώνει τις μικροπολιτικές, πελατειακές παρεμβάσεις προς το "κράτος".
● Στους νέους, ισχυρούς δήμους (με ικανό αριθμό δημοτικών διαμερισμάτων, με αντιδημάρχους η προέδρους τοπικών συμβουλίων), πρέπει να υπάρχει τολμηρή ενδοδημοτική αποκέντρωση, με σχετικές διατάξεις νόμου και κανονιστικές διατάξεις. Σε ενιαίους δήμους ανά νησί, η αποκέντρωση αυτή πρέπει να αφορά και το στελεχιακό δυναμικό ακόμη και σε επίπεδο διευθυντών ορισμένων υπηρεσιών (να εξαιρεθεί ο γενικός γραμματέας η γενικός διευθυντής του δήμου). Το ακραίο δημαρχοκεντρικό σύστημα αυτοδιοίκησης, οδηγεί σε αναποτελεσματικότητα και ακυρώνει αυτή καθ' εαυτή την μεταρρύθμιση "Καλλικράτης".
● Στους μικρούς νησιωτικούς δήμους (με πληθυσμό κάτω από 3.000 κατοίκους) εκτιμάται, ότι η επαρκής στελέχωση θα κοστίζει από 800.000-1.000.000 ευρώ ετησίως, συνυπολογίζοντας:
▪ οικονομικό κίνητρο για την προσέλκυση επιστημονικού προσωπικού,
▪ πρόσληψη προσωπικού (με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου) για εποχιακές ανάγκες,
▪ και το κόστος επιμόρφωσης & εξειδικευμένης εκπαίδευσης μέρους των υπαλλήλων.
● Σε όλους τους νησιωτικούς δήμους, προτείνουμε, να καθιερωθεί κοινωνική λογοδοσία για όλες τις ανταποδοτικές δαπάνες (οι οποίες να αποτελούν ξεχωριστό κεφάλαιο του δημοτικού προϋπολογισμού) με την θέσπιση κανονισμού αντιπροσωπευτικού ελέγχου των δαπανών αυτών από τους πολίτες (οι οποίοι, αποκλειστικά, τις πληρώνουν), σε συνδυασμό με την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών.

● Εχει καθοριστική σημασία η μεταφορά πρόσθετων οικονομικών πόρων στους δήμους, σε συνδυασμό με τις αποκεντρωμένες αρμοδιότητες, όμως, τεράστια πολιτική και ηθική σημασία, για το κύρος της αυτοδιοίκησης, έχει η διαφάνεια και η χρηστή διαχείριση.
ΣΤ. Προτάσεις για τις γενικές διοικήσεις στις νησιωτικές περιφέρειες:
► Στο "αρχιπέλαγος" του Αιγαίου, προτείνουμε, να υπάρχει μία γενική διοίκηση (χωρίς να περιλαμβάνει την Κρήτη), ώστε και η άσκηση των καθαρά κρατικών αρμοδιοτήτων να γίνεται υπό το φως των αδιαμφισβήτητων ιδιαιτεροτήτων του "αρχιπελάγους".
► Η έδρα της Γενικής Διοίκησης Αιγαίου πρέπει να είναι στην πολυπληθέστερη & μεγαλύτερη πόλη του "αρχιπελάγους" (όπως θα γίνει, κατά τεκμήριο, και για τις γενικές διοικήσεις των άλλων ευρύτερων περιφερειών). Εξ άλλου και στο Αιγαίο, όπως και στις άλλες περιφέρειες της χώρας, η πόλη που έχει τις περισσότερες & μεγαλύτερες οικονομικές δραστηριότητες αποτελεί και κόμβο συγκοινωνιακό, τηλεπικοινωνιακό και διαδικτυακό. Και αυτό το κέντρο, δεν μπορεί να είναι άλλο από τη Ρόδο.
► Εξυπακούεται ότι, οι γενικές διοικήσεις δεν θα αποτελούν υπερκείμενες αρχές, σε σχέση με τις περιφερειακές αυτοδιοικήσεις και τους δήμους. Αυτό, κατά μείζονα λόγο, πρέπει να ισχύει για τις τρεις νησιωτικές περιφέρειες, ώστε να μην αποτελεί τροχοπέδη ο οποιοσδήποτε έλεγχος σκοπιμότητας, επί των αυτοδιοικητικών αποφάσεων. Εξ άλλου και οι "ειδικές αυτοτελείς υπηρεσίες", που θα διενεργούν το γενικό έλεγχο νομιμότητας επί των αποφάσεων των ΟΤΑ, μπορεί να εδρεύουν στις γενικές διοικήσεις, όμως υπάγονται, απ' ευθείας, στο υπουργείο Εσωτερικών.
Τέλος, για τον ταχύτερο προληπτικό έλεγχο της νομιμότητας των οικονομικών πράξεων των νησιωτικών περιφερειών και δήμων, προτείνουμε, να εδρεύει ένας πάρεδρος του Ελεγκτικού Συνεδρίου, σε κάθε νέο, ισχυρό δήμο και στην έδρα κάθε Αντιπεριφερειάρχη.