ΣΗΜΕΙΑ ΟΜΙΛΙΑΣ ΕΛΕΝΑΣ ΧΟΥΣΝΗ στην ΗΜΕΡΙΔΑ για το ΑΣΦΑΛΕΣ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ
Διαδίκτυο: Ένας άγνωστος κόσμος;
Στις 6 Φεβρουαρίου 2004 γιορτάζεται για πρώτη φορά η «Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου σε 12 Ευρωπαικές χώρες.
Ιστορικό
• Επί πολλά έτη, η Ευρωπαϊκή Ένωση διαδραματίζει πρωτεύοντα ρόλο στις διεθνείς συζητήσεις με αντικείμενο τη διακυβέρνηση του Διαδικτύου. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ζητήσει επανειλημμένα τη δημιουργία ενός συστήματος διακυβέρνησης του Διαδικτύου
Θεσμικό πλαίσιο
• Οι Ευρωπαίοι πρέπει να έχουν το δικαίωμα να ελέγχουν πώς χρησιμοποιούνται τα προσωπικά τους δεδομένα καθώς οι τάσεις της τεχνολογίας διευκολύνουν τη χρήση και την κατάχρηση αυτών.
• Οι γενικοί κανόνες της Ευρώπης σχετικά με την προστασία των προσωπικών δεδομένων, χρονολογούνται από το 1995 και θα πρέπει να αναθεωρηθούν, ώστε να ληφθούν ορθότερα υπόψη οι νέες εξελίξεις της τεχνολογίας.
• Κοινοτική Οδηγία για την ιδιωτική ζωή και τις ηλεκτρονικές επικοινωνίες
• Η οδηγία της ΕΕ σχετικά με την ιδιωτική ζωή και τις ηλεκτρονικές επικοινωνίες απαιτεί από τα κράτη μέλη της ΕΕ να διασφαλίσουν το απόρρητο των επικοινωνιών απαγορεύοντας την παράνομη υποκλοπή και εποπτεία. Η οδηγία σχετικά με την προστασία των προσωπικών δεδομένων ορίζει ότι το άτομο πρέπει να δώσει ρητά συγκεκριμένη συγκατάθεση και να ενημερωθεί πριν γίνει επεξεργασία των δεδομένων του (άρθρο 2 παράγραφος η της οδηγίας 95/46/ΕΚ).
Η Επιτροπή επιδιώκει για τους καταναλωτές τη χωρίς σύνορα πλοήγησή τους στο Διαδίκτυο.
• Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εγκαινίασε το eYouGuide, ένα νέο εργαλείο το οποίο παρέχει πρακτικής φύσεως συμβουλές σχετικά με τα «ψηφιακά δικαιώματα» των καταναλωτών βάσει του κοινοτικού δικαίου. Ο οδηγός αυτός, ασχολείται με ζητήματα καταναλωτή, όπως τα δικαιώματά του έναντι του παρόχου ευρυζωνικών υπηρεσιών, οι αγορές στο Διαδίκτυο, η τηλεκφόρτωση μουσικής και η προστασία των προσωπικών δεδομένων των πολιτών.
• Παρόλο που το 48,5% των νοικοκυριών στην ΕΕ διαθέτουν ευρυζωνική σύνδεση με το Διαδίκτυο, μια πρόσφατη έρευνα του Ευρωβαρόμετρου εμφανίζει πολλούς καταναλωτές να εξακολουθούν να αποτρέπονται από τις συναλλαγές μέσω του Διαδικτύου λόγω ελλείψεως εμπιστοσύνης.
• Μόνον το 12% από τους χρήστες του Διαδικτύου στην ΕΕ νοιώθουν ασφαλείς όταν κάνουν τις συναλλαγές τους μέσα από αυτό, ενώ το 39% των εν λόγω χρηστών έχουν μεγάλες αμφιβολίες όσον αφορά την ασφάλεια, και το 42% δεν τολμούν να προβούν σε οικονομικές συναλλαγές. Το 65% των χρηστών του Διαδικτύου στην ΕΕ δεν γνωρίζουν πού να βρουν πληροφορίες και συμβουλές σχετικά με τις διασυνοριακές αγορές εντός της ΕΕ. Το ένα τρίτο των καταναλωτών σκέπτεται να αγοράσει από άλλη χώρα επειδή είναι καλύτερα και φθηνότερα, αλλά μόνον το 7% αγοράζει πράγματι.
• Σύσταση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου προς το Συμβούλιο σχετικά με την ενίσχυση της ασφάλειας και των θεμελιωδών ελευθεριών στο διαδίκτυο
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο,απευθύνει στο Συμβούλιο τις ακόλουθες συστάσεις, προκειμένου να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις για:
• μια προοδευτική προσέγγιση των εθνικών νομοθεσιών εντός της ΕΕ, όσον αφορά τις απαιτήσεις που συνδέονται με την προστασία των θεμελιωδών δικαιωμάτων στο διαδίκτυο·
• να επιτευχθεί η ενίσχυση του διαλόγου μεταξύ εθνικών και ευρωπαίων νομοθετών, καθώς και μεταξύ εθνικών και ευρωπαϊκών δικαστικών αρχών,
Νέο ισχυρό ναρκωτικό με ηχητικά κύματα
• Πρόκειται για ένα νέο ισχυρό ναρκωτικό που παρασκευάζεται και διακινείται μέσω Ίντερνετ, το λεγόμενο «IDoser». Αν και η νέα αυτή εθιστική ουσία είναι καινούργια στην Ελλάδα, κάνει θραύση σε όλο τον κόσμο, προσελκύοντας όλο και περισσότερους χρήστες.
• Η συγκεκριμένη «δόση» κυκλοφορεί σε ψηφιακά αρχεία τα οποία οι χρήστες μπορούν να κατεβάσουν με εύκολο τρόπο από το Διαδίκτυο. Bασίζεται σε ηχητικά κύματα που έχουν ενσωματωθεί με ειδική επεξεργασία σε κοινά μουσικά αρχεία mp3 και πωλούνται ως αρχεία drg. Τα ηλεκτρονικά αυτά «φιξάκια» μπορούν να αναζητηθούν από τους χρήστες σε εκατοντάδες ιστοσελίδες και να «κατέβουν» στον υπολογιστή τους.
• Σύμφωνα με ειδικούς επιστήμονες, τα ηχητικά κύματα έχουν συχνότητα 3 έως 30 Hertz με αποτέλεσμα να επηρεάζουν τη λειτουργία του εγκεφάλου προκαλώντας διάφορες αντιδράσεις, όπως υπερδιέγερση και ευφορία.
• Όπως συμβαίνει σε αρκετές περιπτώσεις με τα κοινά ναρκωτικά, οι πρώτες χαμηλές δόσεις παρέχονται «δωρεάν» με στόχο την προσέλκυση νέων πελατών ενώ τα πιο δραστικά ηλεκτρονικά «φιξάκια» παρέχονται έναντι πολύ χαμηλών τιμών (περίπου 5 ευρώ το τραγούδι). Δημιουργείται έτσι ο κίνδυνος να μπορούν να τα αγοράσουν με το χαρτζιλίκι τους ακόμη και μικρά παιδιά!
• Μέχρι στιγμής δεν έχει καταγραφεί κάποιο κρούσμα στη χώρα μας. Ωστόσο αυτό το ναρκωτικό ψηφιακής εποχής είναι ιδιαιτέρως επικίνδυνο για τους χρήστες, καθώς δε ξέρουν πώς θα επηρεάσει τον εγκέφαλο και γενικότερα την υγεία τους. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, οι γονείς θα πρέπει να ελέγχουν τα παιδιά τους όταν σερφάρουν στο Διαδίκτυο καθώς οι κίνδυνοι είναι πολλοί και όχι μόνο από το «IDοser».
Δίκτυο EU Kids Online – 2008
Το 40% των εφήβων που χρησιμοποιούν το Ίντερνετ
… παρακολουθεί πορνογραφικό υλικό
Συγκριτική μελέτη βασισμένη στην ανάλυση 250 εμπειρικών ερευνών από 21 χώρες, σχετικά με τις εμπειρίες των παιδιών στο Διαδίκτυο.
ΣΥΝΟΨΗ ΤΩΝ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΩΝ
• το να δημοσιοποιεί κανείς προσωπικές πληροφορίες είναι ο πιο διαδεδομένος κίνδυνος που εντοπίστηκε σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες (το κάνουν περίπου οι μισοί έφηβοι που χρησιμοποιούν το διαδίκτυο),
• το να παρακολουθεί πορνογραφικό υλικό είναι ο δεύτερος πιο διαδεδομένος κίνδυνος με αναλογία 4 στους 10,
• και το να παρακολουθεί βίαιο ή ακατάλληλο περιεχόμενο είναι ο τρίτος πιο διαδεδομένος κίνδυνος (περίπου το 1/3 των έφηβων χρηστών το κάνει).
• 1 στους 5 ή 6 έφηβους πέφτουν θύματα υβριστικών επιθέσεων, παρενόχλησης ή εκφοβισμού,
• 1 στους 10 έφηβους λαμβάνει ανεπιθύμητα σεξουαλικά σχόλια σε χώρες όπως η Γερμανία, η Ιρλανδία, η Πορτογαλία
• Τέλος, όσον αφορά τις δια ζώσης συναντήσεις με διαδικτυακούς φίλους, αυτός είναι ο λιγότερο διαδεδομένος αλλά ο πιο ύπουλος κίνδυνος. Σύμφωνα με τα σχετικά στοιχεία των ευρωπαϊκών χωρών, το 9% (1 στους 11) των εφήβων χρηστών πραγματοποιούν τέτοιες συναντήσεις.
Οι γονείς, τα παιδιά και το Διαδίκτυο
• Υψηλά ποσοστά χρήσης του Ίντερνετ είναι, σε γενικές γραμμές, συνδεδεμένα με σχετικά μεγαλύτερα ποσοστά χρήσης από το σπίτι, ενώ αντίστοιχα, χαμηλότερα γενικά, ποσοστά χρήσης είναι συνδεδεμένα με μεγαλύτερα ποσοστά χρήσης στο χώρο του σχολείου.
• Στις ευρωπαϊκές χώρες, τα παιδιά χρησιμοποιούν το Ίντερνετ εξίσου στο σχολείο όσο και στο σπίτι και μάλιστα όσο περισσότερο το χρησιμοποιούν στο σπίτι, τόσο πιο πιθανό είναι να το χρησιμοποιούν και στο σχολείο, και αντίστροφα.
• “Τα ερευνητικά στοιχεία έδειξαν ότι κάθε παιδί ανεβαίνει μια «σκάλα διαδικτυακών δραστηριοτήτων», ξεκινώντας από την αναζήτηση πληροφοριών, προχωρώντας στην ενασχόληση με τα παιχνίδια και την επικοινωνία, στην εξοικείωση με πιο διαδραστικές μορφές επικοινωνίας και φτάνοντας, τέλος, σε δημιουργικές και συμμετοχικές δραστηριότητες. Παρά το ότι υπάρχουν αρκετές παραλλαγές αυτής της διαδικασίας, ένα πιθανό συμπέρασμα μπορεί να είναι ότι η επικοινωνία και τα παιχνίδια δεν είναι ‘χάσιμο χρόνου’, αλλά αντίθετα, μια επιπλέον ώθηση προς την υιοθέτηση πιο ‘αποδεκτών’ δραστηριοτήτων.”
• Οι γονείς υιοθετούν ποικίλες μεθόδους για να ελέγξουν τις διαδικτυακές δραστηριότητες των παιδιών τους – ορίζουν ώρες ενασχόλησης με το Ίντερνετ, κάθονται μαζί με τα παιδιά τους όταν εκείνα σερφάρουν και συζητούν στο διαδίκτυο, μεθόδους τις οποίες θεωρούν πιο πρόσφορες από τις τεχνικού τύπου (φίλτρα, λογισμικό ελέγχου).
• Πιο ισχυρή σε ευρωπαϊκό επίπεδο είναι η τάση των γονέων υψηλότερης κοινωνικοοικονομικής τάξης να αναλαμβάνουν την ευθύνη του μιντιακού αλφαβητισμού των παιδιών τους, καθώς και η τάση των κοριτσιών να είναι πιο δεκτικά σε αυτή τη διαδικασία από τα αγόρια.
• Μεγαλύτερη χρήση είναι συνδεδεμένη με περισσότερους κινδύνους, αλλά αυτό δεν είναι απόλυτο –υπάρχουν εξίσου υψηλά ποσοστά κινδύνου σε χώρες με μέτρια ποσοστά χρήσης του Ίντερνετ- ενώ υπάρχει και μια χώρα με χαμηλά ποσοστά χρήσης του ίντερνετ και υψηλά ποσοστά κινδύνων (Βουλγαρία).
• Η τεχνολογική υποδομή των σχολείων καθώς επίσης, ο τρόπος που το Ίντερνετ εν γένει ενσωματώνεται στο σχολικό πρόγραμμα και τις εκπαιδευτικές πρακτικές του σχολείου θα επηρεάσει και τη χρήση του Ίντερνετ που τα παιδιά κάνουν εκεί. Εφόσον η χρήση του διαδικτύου στα σχολεία υπόκειται σε περιοριστικούς κανόνες, τόσο οι κίνδυνοι που απορρέουν από αυτή αλλά και οι ευκαιρίες αξιοποίησής του μειώνονται.
Η Ελληνική Πραγματικότητα
Η Ελλάδα είναι μια χώρα που κατατάσσεται στη μέση ως προς τα ποσοστά επικινδυνότητας στο Διαδίκτυο, όπου όμως τα παιδιά δυσκολεύονται αρκετά να αποφύγουν με ευελιξία τον εκάστοτε κίνδυνο.
Στατιστικά στοιχεία από το δίκτυο INHOPE
• Παγκόσμια αύξηση στην παιδική πορνογραφία στο Διαδίκτυο αναφέρει ο Σύνδεσμος Ανοιχτών Γραμμών Ίντερνετ Παγκοσμίως, INHOPE, στην πρόσφατη δημοσίευσή του «Global Internet Trend Report». Οι επιβεβαιωμένες καταγγελίες για παιδική πορνογραφία που δέχεται το INHOPE κάθε μήνα φτάνουν τις 9.600.
• Τα στατιστικά στοιχεία για την περίοδο Σεπτεμβρίου 2001 – Δεκεμβρίου 2006 μας δείχνουν ότι:
• Το δίκτυο INHOPE δέχτηκε 900.000 καταγγελίες από το ευρύ κοινό.
• Συνολικά το INHOPE επεξεργάστηκε 1.9 εκατομμύρια καταγγελίες.
• 160.000 καταγγελίες προωθήθηκαν στις διωκτικές αρχές – 5.800 καταγγελίες το μήνα κατά μέσο όρο.
• 21% των καταγγελιών αφορούσαν παράνομο ή επιβλαβές περιεχόμενο (20.000/μήνα)
• 50% αυτών αφορούσαν παιδική πορνογραφία.
• 19% αφορούσαν άλλου είδους υλικό όπου εμπλέκονται παιδιά.
• 28% αυτών αφορούσε πορνογραφία ενηλίκων.
Οι μηνιαίες τάσεις που προκύπτουν από τις αναφορές δείχνουν ότι:
• Η παιδική πορνογραφία αυξήθηκε κατά 15%.
• Η πορνογραφία ενηλίκων αυξήθηκε κατά 24%.
• Ο ρατσισμός και η ξενοφοβία αυξήθηκαν κατά 33%.
Χρήση και Κατάχρηση του Διαδικτύου (Internet): Συσχετίσεις με ψυχοκοινωνικούς παράγοντες που αφορούν τους χρήστες.
• Αποτελέσματα έρευνας σε δείγμα εφήβων Αττικής 15 ετών
• N=529 (252 αγόρια, 277 κορίτσια)
Αποτελέσματα:
• 53.4% χρησιμοποιούσαν το διαδίκτυο για χρονικό διάστημα >1 έτος
• 26% ανέφεραν καθημερινή χρήση και
• 8% χρήση >20 ώρες εβδομαδιαίως.
• Τα αγόρια χρησιμοποιούσαν το διαδίκτυο σημαντικά περισσότερο από τα κορίτσια (p<>
• Σύμφωνα με το ερωτηματολόγιο Young, 1% από τους εφήβους του δείγματος είχαν εθιστεί στην χρήση διαδικτύου και
• 18,2% παρουσίαζαν περιοδικά ή συχνά προβλήματα σχετικά με την κατάχρηση διαδικτύου (κατάσταση πριν το εθισμό)
• Ο πιο συχνός λόγος χρήσης του διαδικτύου ήταν τα διάφορα παιχνίδια 55,2 %(p<>
• 4.2% του δείγματος είχαν δεχτεί απειλές μέσω διαδικτύου (cyber bulling victims.
• Χρήση του διαδικτύου >10 ώρες εβδομαδιαίως έχει συσχετισθεί με μεγαλύτερη πιθανότητα υπερβολής και των επακόλουθων προβλημάτων.
• Η ενασχόληση με το διαδίκτυο στο πλαίσιο του σχολείου αποδεικνύεται προστατευτικός παράγοντας έναντι της ανάπτυξης προβληματικής χρήσης.
• Υπήρξε θετική συσχέτιση της χρήσης διαδικτύου και της διάσπασης προσοχής-υπερκινητικότητα,
• Θετικές συσχετίσεις παρατηρήθηκαν και μεταξύ χρήσης διαδικτύου και παραβατικότητας, καθώς και ανάπτυξης δυσλειτουργικών σχέσεων με τους συνομηλίκους
• Συμπέρασμα:
• Η χρήση διαδικτύου είναι δημοφιλής στους Έλληνες εφήβους, και ενδέχεται να οδηγήσει σε ψυχοκοινωνικά προβλήματα, όταν υπάρχει υπερβολή
Συμβουλές γονέων για την ασφαλή πλοήγηση των παιδιών στο διαδίκτυο.
1. Επιδιώξτε το σερφάρισμα στο διαδίκτυο να γίνει οικογενειακή δραστηριότητα
2. Συζητήστε με τα παιδιά σας τι μπορούν και τι δε μπορούν να κάνουν στο διαδίκτυο. Να είστε λογικοί σε αυτό προσπαθώντας να καταλάβετε τις ανάγκες, τα ενδιαφέροντα και την περιέργεια των παιδιών σας. Τονίστε τους κινδύνους περιήγησης στο διαδίκτυο, ώστε τα παιδιά να μπορούν να τους αντιληφθούν.
3. Τοποθετήστε τον Η/Υ σε ένα κεντρικό σημείο του σπιτιού, όχι στο παιδικό δωμάτιο
4. Ορίστε λογικά χρονικά περιθώρια χρήσης του Διαδικτύου προσπαθώντας να αντισταθμίζεται ο χρόνος που περνά το παιδί στο διαδίκτυο με το χρόνο που διαθέτει στις σχολικές υποχρεώσεις καθώς και σε δραστηριότητες αθλητικού και ψυχαγωγικού χαρακτήρα.
5. Περιστασιακά ελέγχετε τις ιστοσελίδες στις οποίες περιηγήθηκαν τα παιδιά σας.
6. Να έχετε στο μυαλό σας το ενδεχόμενο ότι τα παιδιά μπορεί να έχουν πρόσβαση στο Διαδίκτυο από σπίτια φίλων, βιβλιοθήκες, internet cafe, ακόμη και από το σχολείο τους.
7. Να ενθαρρύνετε τα παιδιά να μοιράζονται μαζί σας προβλήματα που μπορούν να αντιμετωπίσουν κατά την περιήγησή τους στο Διαδίκτυο
8. Ανακαλύψτε δικτυότοπους με ενημερωτικό, εκπαιδευτικό, ψυχαγωγικό περιεχόμενο που να ανταποκρίνονται στην ηλικία των παιδιών.
9. Αν τα παιδιά σας ανήκουν στην ηλικιακή ομάδα 5-8 ετών, καλό θα ήταν να τα συντροφεύετε στην πλοήγησή τους.
10. Αν το παιδί ασχολείται με δραστηριότητες του Ίντερνετ που σας φαίνονται ακατάλληλες, συζητήστε μαζί του, προτείνοντας εναλλακτικές λύσεις. Η απαγόρευση είναι συχνά η χειρότερη λύση.
Το δίκτυο «Safer Internet»
• H εκστρατεία επαγρύπνησης και ενημέρωσης για ασφαλέστερο Διαδίκτυο «Safer Internet» υλοποιείται υπό την αιγίδα και συγχρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του προγράμματος πλαισίου Safer Internet, το οποίο ξεκίνησε τη δράση του το έτος 1999, αναγνωρίζοντας ήδη από τότε το μείζον θέμα της προστασίας των ανηλίκων από online παράνομο και επιβλαβές περιεχόμενο.
• Στόχος της εκστρατείας Safer Internet είναι να αφυπνίσει όλους τους Ευρωπαίους και να τους ενημερώσει για τους τρόπους με τους οποίους μπορούν να προστατευθούν αλλά και να προστατεύσουν αποτελεσματικά τα παιδιά τους από τους κινδύνους που εγκυμονούν από τη μη ορθή χρήση των διαδραστικών τεχνολογιών, όπως είναι το διαδίκτυο ή το κινητό τηλέφωνο.
• Η εκστρατεία Safer Internet πιστεύει ότι η απάντηση στους πιθανούς κινδύνους του Διαδικτύου βρίσκεται τόσο στην Εκπαίδευση, όσο και στην Πρόληψη: α) εκπαίδευση που συνεισφέρει στην απαραίτητη αλλαγή του τρόπου συμπεριφοράς, και που δημιουργεί μια υπεύθυνη στάση απέναντι στο Διαδίκτυο, β) πρόληψη, έτσι ώστε να προωθηθούν οι θετικές πλευρές και τα οφέλη της χρήσης των διαδραστικών τεχνολογιών.
• Οδηγία 2002/22/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 7ης Μαρτίου 2002, για την καθολική υπηρεσία και τα δικαιώματα των χρηστών όσον αφορά δίκτυα και υπηρεσίες ηλεκτρονικών επικοινωνιών (οδηγία καθολικής υπηρεσίας).
• Οδηγία 2002/58/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 12ης Ιουλίου 2002, σχετικά με την επεξεργασία των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και την προστασία της ιδιωτικής ζωής στον τομέα των ηλεκτρονικών επικοινωνιών (οδηγία για την προστασία ιδιωτικής ζωής στις ηλεκτρονικές επικοινωνίες).
• Διαδικτυακή παρενόχληση
Η ηλεκτρονική παρενόχληση, το λεγόμενο cyberbullying, είναι ένα πολύ συχνό φαινόμενο από παιδιά προς παιδιά στους online κόσμους. Τα αποτελέσματα της δημόσιας διαβούλευσης για τους ιστοχώρους κοινωνικής δικτύωσης, που διεξήχθη τον Ιούλιο του 2008, δείχνουν ότι αυτό το φαινόμενο αποτελεί πρόβλημα στις περισσότερες Ευρωπαϊκές χώρες.
Σύμφωνα με το Ευρωβαρόμετρο του 2008, 54% των Ευρωπαίων γονέων ανησυχούν ότι τα παιδιά μπορεί να παρενοχληθούν online. Μερικά τρανταχτά παραδείγματα:
• 34.3% των Βέλγων εφήβων έχουν παρενοχληθεί μέσω Διαδικτύου ή κινητού τηλεφώνου.
• 52% των Πολωνών χρηστών του Διαδικτύου ηλικίας 12-17 ετών έχουν πέσει θύματα παρενόχλησης στο Διαδίκτυο ή το κινητό τηλέφωνο. 47% των παιδιών που απάντησαν έχουν παρενοχληθεί με άσχημες προσφωνήσεις ενώ ένα 21% έχει ταπεινωθεί σύμφωνα με τον οργανισμό «Nobody's Children Foundation» στην Πολωνία.
• Στην Ελλάδα το φαινόμενο της ηλεκτρονικής παρενόχλησης απασχολεί εδώ και καιρό τους ερευνητές και ιατρούς: σε έρευνα της Μονάδας Εφηβικής Υγείας, της Β’ Παιδιατρικής Κλινικής του Πανεπιστημίου Αθηνών που έγινε σε 897 εφήβους στην Αττική το έτος 2007, το 4,2% των παιδιών δήλωσε ότι έχει παρενοχληθεί ηλεκτρονικά.
• Για αυτό το λόγο, η Ε.Ε. ξεκίνησε το 2009 πανευρωπαϊκή ενημερωτική εκστρατεία για τους χρήστες, και πιο συγκεκριμένα για την αφύπνιση των νέων ηλικίας 12 – 17 ετών για την ηλεκτρονική παρενόχληση με κεντρικό μήνυμα την ενδυνάμωση των παιδιών στην αντιμετώπιση της ηλεκτρονικής παρενόχλησης.
Έρευνα του Saferinternet.gr σε 679 εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων
• Το 99% των εκπαιδευτικών θεωρεί ότι η ασφαλής χρήση του Διαδικτύου πρέπει να διδάσκεται στο σχολείο
• Ως κατάλληλη βαθμίδα για να ξεκινήσει κρίνεται το Δημοτικό (70%). Το Γυμνάσιο επιλέγει το 19% και ένα 11% λέει το Νηπιαγωγείο.
Τα 5 βασικότερα θέματα που θα πρέπει να περιλαμβάνονται είναι:
• Βασικές αρχές σωστής χρήσης του Διαδικτύου
• Προστασία προσωπικής ζωής
• Σωστή διαχείριση επικοινωνίας μέσω Διαδικτύου
• Αξιοπιστία διαδικτυακού περιεχομένου
• Αξιοποίηση της θετικής πλευράς του Διαδικτύου.