ΗΘΙΚΟ ΘΕΜΑ Η «ΚΟΥΦΑΜΑΡΑ» ΤΩΝ ΔΗΜΩΝ
Εκτός από το αισθητικό μέρος και αυτό της ασφάλειας, τα δημ. συμβούλια (και ειδικά τώρα τελευταία το… ψηφιακό του Δήμου χίου) αντιμετωπίζουν και μέγα ηθικό θέμα, αφού το υπ. Εσωτερικών όχι μόνο έχει δώσει αυστηρές εντολές στις Περιφέρειες (Αρ. Πρ.: 6969, 20/2/2010) να ξηλώσουν τις πινακίδες διαφημίσεων από δρόμους, αλλά με δεδομένο τι είναι δρόμος ορίζει ρητά τι εννοεί κατοικημένη περιοχή.
Αναλυτικά σ’ αυτήν επισημαίνονται μεταξύ άλλων:
«ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ: 3
ΘΕΜΑ: Παράνομες υπαίθριες διαφημίσεις
Σχετ.: To υπ’ αριθμ. 2501/16/42 - στ’/28-1-2010 έγγραφο του Αρχηγείου Ελληνικής Αστυνομίας και οι υπ’ αριθμ. 553/εγκ.3/2008 και 4422/Εγκ.9/2009 εγκύκλιοι του Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου (αναρτημένα στην ιστοσελίδα του Υπουργείου).
Παρότι το Υπουργείο με εγκύκλιες οδηγίες του επανειλημμένως έχει επισημάνει στις υπηρεσίες σας την αναγκαιότητα ενεργοποίησής σας σε θέματα ελέγχου, επιβολής κυρώσεων και αποκατάστασης της νομιμότητας ως προς τους όρους διενέργειας υπαίθριας διαφήμισης εντός του πεδίου ευθύνης σας, διαπιστώνεται ότι το πρόβλημα της παραβατικότητας στον τομέα αυτό όχι μόνο δεν αντιμετωπίζεται αποτελεσματικά, αντιθέτως συνεχώς διογκώνεται, συντελώντας όλο και περισσότερο στην υποβάθμιση του αστικού περιβάλλοντος και στην υπονόμευση της οδικής ασφάλειας».
[…]
Στη συνέχεια, αφού επισημαίνονται οι χώροι που πρέπει να αφαιρεθούν διευκρινίζει η εγκύκλιος:
«α) Στα εκτός κατοικημένης περιοχής τμήματα των χαρακτηρισμένων εθνικών και επαρχιακών οδών ή αυτοκινητοδρόμων και σε ζώνη μέχρι 150 μέτρων και από τις δύο πλευρές του άξονα των οδών και είναι ορατά από τους χρήστες των οδών αυτών,
β) σε τμήματα των εθνικών και επαρχιακών οδών ή αυτοκινητοδρόμων που διέρχονται από κατοικημένη περιοχή και σε ζώνη μέχρι 40 μέτρων και από τις δύο πλευρές του άξονα των οδών αυτών, όταν το όριο ταχύτητας στα τμήματα αυτά είναι ανώτερο των 70Km/h και είναι ορατά από τους χρήστες των οδών,
γ) κατά μήκος των αυτοκινητοδρόμων και των οδών ταχείας κυκλοφορίας,
δ) στους χώρους των σταθμών εξυπηρέτησης αυτοκινήτων (Σ.Ε.Α).
Για παραβάσεις στους ανωτέρω χώρους, το πρόστιμο επιβάλλεται με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Περιφέρειας».
[…]
Και για να μην αφήσει καμία αμφιβολία τι είναι κατοικημένη περιοχή (εκτός αν με τη λογική του Δήμου δεν είναι η είσοδος της Απλωταριάς, ο Άγ. Ιάκωβος, ο ΝΟΧ κ.λπ.) διευκρινίζει:«Κατοικημένη περιοχή είναι αυτή που ορίζεται με το άρθρο 2, εδαφ. 21 του ΚΟΚ, δηλαδή «περιοχή που έχει σημανθεί με πινακίδες ως κατοικημένη στις εισόδους και εξόδους της». Με τον όρο «διέλευση της οδού από κατοικημένη περιοχή» νοείται να εφάπτεται η οδός, κατά τη μία τουλάχιστον πλευρά της, με κατοικημένη περιοχή. Στη ρύθμιση περί «κατοικημένων περιοχών» δεν συμπεριλαμβάνονται οι αυθαίρετοι οικισμοί, δηλαδή οικισμοί οικοδομημένοι σε περιοχές που, κατά τις κείμενες διατάξεις, απαγορεύεται η οικοδόμηση και επιπλέον δεν επιτρέπεται η μετέπειτα ένταξή τους στο σχέδιο πόλης ή η επέκταση σχεδίου σε αυτές (710/1999 ΝΣΚ). – Ο ορισμός του αυτοκινητόδρομου και της οδού ταχείας κυκλοφορίας διατυπώνεται στο άρθρο 2 του ν. 2696/1999 (ΚΟΚ)».
[…]