21 Απριλίου 2010

Ζητείται από τις ακτοπλοϊκές μείωση των μισθωμάτων κατά 10%


Μαχαίρι στις άγονες γραμμές λόγω... ΔΝΤ




Το υπουργείο επικαλούμενο την άσχημη δημοσιονομική κατάσταση της χώρας και το Πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης, βάζει «μαχαίρι» στα μισθώματα των άγονων γραμμών, και ζητά από τις ακτοπλοϊκές εταιρείες να δεχθούν μείωση των υφιστάμενων μισθωμάτων κατά 10%.

Υπαρκτός είναι ο κίνδυνος να μειωθούν τα δρομολόγια ή ακόμη και να καταργηθούν άγονες γραμμές λόγω… ΔΝΤ

Αυτό τουλάχιστον προκύπτει από την απόφαση του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων να ζητήσει από τις ακτοπλοϊκές εταιρείες να δεχθούν μείωση των μισθωμάτων κατά 10% για τις άγονες γραμμές.

Το υπουργείο επικαλούμενο την άσχημη δημοσιονομική κατάσταση της χώρας και το Πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης και έπειτα από σχετική απόφαση του υπουργείου Οικονομικών, βάζει «μαχαίρι» στα μισθώματα των άγονων γραμμών.

Με έγγραφο του ο υφυπουργός Νίκος Σηφουνάκης απευθύνεται στις ακτοπλοϊκές εταιρείες που εκτελούν δρομολόγια σε άγονες γραμμές αρμοδιότητας του πρώην υπουργείου Αιγαίου και τους ζητά να δεχθούν μείωση των υφιστάμενων μισθωμάτων κατά 10%.

Σε διαφορετική περίπτωση προειδοποιεί με περικοπή δρομολογίων γιατί ο προϋπολογισμός του υπουργείου δεν «βγαίνει».

Περί σύμβασης

Το θέμα των αγόνων γραμμών είναι ιδιαίτερα σύνθετο, με αποτέλεσμα η απόφαση αυτή του κ. Σηφουνάκη να προκαλέσει αναβρασμό στις ακτοπλοϊκές εταιρείες καθώς ανατρέπει επιχειρησιακά σχέδια και προϋπολογισμούς.

Το πρώτο σχόλιο ακτοπλοϊκών κύκλων, μόλις έγινε γνωστή η απόφαση, ήταν ότι με βάση τους όρους των προκηρύξεων δεν μπορεί μονομερώς η μία πλευρά να προχωρήσει σε αλλαγή των όρων της σύμβασης.

Επίσης ερωτηματικά προκύπτουν, στο βαθμό που τελικά υλοποιηθεί καθ' οιονδήποτε τρόπο, για τη βιωσιμότητα ορισμένων εταιρειών δεδομένου ότι η μείωση των μισθωμάτων προφανώς δεν θα αφορά μόνο στη φετινή χρονιά, ενώ θεωρείται σίγουρο ότι θα μειωθούν και τα μισθώματα των προκηρύξεων που θα εκδοθούν για την επόμενη δρομολογιακή περίοδο.

Προβλήματα δημιουργούνται και στις μακροχρόνιες συμβάσεις. Σημειώνεται ότι ορισμένες εταιρείες έχουν συμβάσεις μεγάλης χρονικής διάρκεια με το Δημόσιο (12ετείς ή 10ετείς) με την υποχρέωση ενδεχομένως στο δεύτερο ή τρίτο χρόνο να αντικαταστήσουν το πλοίο με νεώτερο. Υπολόγιζαν λοιπόν τα μισθώματα όλων αυτών των χρόνων ως εγγύηση για τη δανειοδότηση της αγοράς του πλοίου.

Εγγυήσεις για δανειοδότηση

Επίσης υπάρχουν μονοβάπορες εταιρείες οι οποίες εξασφαλίζουν τη δανειοδότησή τους βάζοντας εγγύηση τα μισθώματα.

Επίσης υπογραμμίζεται ότι η συγκεκριμένη εξέλιξη έρχεται σε μία περίοδο που οι ακτοπλοϊκές εταιρείες εμφανίζουν μεγάλες ζημίες καθώς εκτός της κρίσης τα οικονομικά τους επιβαρύνονται και από τη συνεχή αύξηση των τιμών των καυσίμων.

Σε κάθε περίπτωση πρόσθεταν μία τέτοια απόφαση δεν μπορεί να ληφθεί μονομερώς αλλά θα μπορούσε να είναι αντικείμενο διαβούλευσης.

Ακτοπλοϊκοί κύκλοι εκτιμούν ότι ανάλογη απόφαση δεν αποκλείεται να ληφθεί και για τους προϋπολογισμούς των αγόνων γραμμών, αρμοδιότητας ΥΠΟΙΑΝ. Ο κίνδυνος να μειωθούν δρομολόγια για τα νησιά των άγονων γραμμών είναι υπαρκτός ενώ δεν αποκλείεται και κάποιες άγονες γραμμές να καταργηθούν, συμπληρώνουν.

Τέλος αξίζει να σημειωθεί ότι ένα μεγάλο μέρος του συνολικού κόστους των μισθωμάτων των άγονων γραμμών καλύπτεται από τον επίναυλο 3% που πληρώνει ο επιβάτης του πλοίου μέσω του εισιτηρίου. Μία περικοπή των μισθωμάτων σημαίνει ότι ο επιβάτης θα καταβάλλει τελικά υψηλότερο τμήμα του μισθώματος.

Τι προτείνει ο κ. Σηφουνάκης

Στην επιστολή του ο υφυπουργός κ. Σηφουνάκης αναφέρει τα εξής:

«Θέλουμε να σας γνωρίσουμε ότι λόγω της οικονομικής κρίσης και της αναγκαιότητας εφαρμογής του συμφώνου σταθερότητας και ανάπτυξης, το υπουργείο Οικονομικών δεν ενέκρινε τις αιτούμενες πιστώσεις για τις άγονες γραμμές με αποτέλεσμα οι υπάρχουσες πιστώσεις της Γ.Γ. Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής να υπολείπονται κατά 12% και να μην επαρκούν για την καταβολή μισθωμάτων για τις συμβάσεις ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας για το τρέχον οικονομικό έτος.

Οι επικρατούσες δημοσιονομικές συνθήκες όπως περιγράφονται στο επικαιροποιημένο πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης, επιβάλλουν εξορθολογισμό δαπανών, σφιχτό προϋπολογισμό με κάποιες αναγκαίες περιστολές ώστε το Δημόσιο να συνεχίσει να ανταποκρίνεται στις συμβατικές του υποχρεώσεις και η χώρα να ξεπεράσει επιτυχώς την κρίση.

Για τους παραπάνω λόγους όπου όλοι καλούμαστε να συμβάλλουμε στη συλλογική εθνική προσπάθεια και προκειμένου να συνεχισθεί η απρόσκοπτη καταβολή των μισθωμάτων που αφορούν τις άγονες γραμμές με συμβάσεις ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας, επιβάλλεται και παρακαλούμε να αποδεχτείτε μείωση 10% στα μισθώματά σας, ώστε οι εγκριθείσες πιστώσεις να αντιστοιχούν στην καταβολή των μισθωμάτων σας και να μπορέσουμε να ανταποκριθούμε στις υποχρεώσεις μας. Σε διαφορετική περίπτωση θα αναγκαστούμε να περικόψουμε δρομολόγια προκειμένου να επιτευχθεί αντιστοιχία υποχρεώσεων και προϋπολογισμού».

ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ

Ναυτεμπορική