Ενημερωτικό Σημείωμα του Εισηγητή Στάθη Κουτμερίδη, στο Νομοσχέδιο του Υπουργείου Οικονομικών:
Για να έχουμε κοινωνική δικαιοσύνη, χρειάζεται να έχουμε λαϊκή κυριαρχία, δημοκρατία.
Για να έχουμε λαϊκή κυριαρχία, δημοκρατία, απαιτείται, πρώτα απ’ όλα, να έχουμε την εθνική μας ανεξαρτησία.
Χωρίς αυτή ούτε δημοκρατία θα υπάρξει, ούτε κοινωνική δικαιοσύνη θα εμπεδώσουμε".
Ανδρέας Γ. Παπανδρέου
Γενικά
§ Οι σημερινές αποφάσεις εντάσσονται στο πλαίσιο των μεγάλων προσπαθειών που κάνει η κυβέρνηση εδώ και πέντε μήνες για να αντιμετωπίσει τα τεράστια προβλήματα που της κληροδότησε η ανεύθυνη πολιτική της προηγούμενης κυβέρνησης της Ν.Δ.
§ Η σημερινή κυβέρνηση δίνει μάχη ενάντια στο τεράστιο έλλειμμα αξιοπιστίας της χώρας μας. Η σημερινή κυβέρνηση δίνει μάχη με το χρόνο για να μπορέσει η χώρα να συνεχίσει να ικανοποιεί τις δανειακές της ανάγκες. Είναι μια τεράστια προσπάθεια ενάντια στη διεθνή συγκυρία, στην χρηματοπιστωτική κρίση και στην έλλειψη ρευστότητας που δημιουργεί στις διεθνείς αγορές η μαζική προσφυγή σε δανεισμό όλων των χωρών της Ε.Ε., οι οποίες θεωρούνται πιο φερέγγυοι δανειζόμενοι από την Ελλάδα.
Η πραγματικότητα της δημοσιονομικής κατάστασης της χώρας την οποία κλήθηκε να αντιμετωπίσει η Κυβέρνηση, μετά τις εκλογές της 4ης Οκτωβρίου 2010 συνοπτικά έχει ως εξής:
α) το δημοσιονομικό έλλειμμα ανέρχεται σε ύψος 12,7% του ΑΕΠ (30 δισ. ευρώ),
β) το χρέος της κεντρικής κυβέρνησης υπερβαίνει το 120% του ΑΕΠ (περίπου 300 δισ. ευρώ) ενώ το χρέος της γενικής κυβέρνησης υπερβαίνει το 113% του ΑΕΠ ( άνω των 270 δισ. ευρώ),
γ) οι ετήσιες δαπάνες για τόκους από 9 - 9,5 δισ. ευρώ που ήταν από το 2000 μέχρι το 2008, ξεπερνούν πλέον τα 12 δισ. ευρώ,
δ) οι πρωτογενείς δαπάνες του τακτικού προϋπολογισμού αυξήθηκαν κατά τα τρία τελευταία χρόνια της προηγούμενης κυβέρνησης κατά 50% (20 δισ. ευρώ).
Σχέδιο Νόμου
Με το Πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης (ΠΣΑ), το οποίο εγκρίθηκε από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο της 16ης Φεβρουαρίου 2010, η χώρα μας δεσμεύτηκε απέναντι στους πολίτες της και τους ευρωπαίους εταίρους της να επιτύχει τη δημοσιονομική εξυγίανση με συγκεκριμένους στόχους και σε συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα.
Οι ρυθμίσεις που προτείνονται με το σχέδιο νόμου ενισχύουν τη δυνατότητα πραγματοποίησής του.
Το παρόν νομοσχέδιο περιλαμβάνει άμεσα μέτρα ενίσχυσης των εσόδων και μέτρα περαιτέρω μείωσης των δαπανών μέσα από την εισοδηματική πολιτική.
Περιλαμβάνει όμως και μέτρα εξορθολογισμού δημοσίων δαπανών, αλλά και ενίσχυσης της κοινωνικής δικαιοσύνης.
Με το νομοσχέδιο:
· Ορίζεται η καταβολή εφάπαξ έκτακτης οικονομικής εισφοράς από φυσικά πρόσωπα με εισοδήματα άνω των 100.000 ευρώ. Το ύψος της εισφοράς ορίζεται σε 1%.
· Προωθούνται τα μέτρα για τη μείωση των τιμών των φαρμάκων κατά 20%, που μεταξύ άλλων συνεισφέρει και στη μείωση των δαπανών για φάρμακα στα ασφαλιστικά ταμεία (εξοικονόμηση δαπάνης 1 δισεκ. ευρώ).
· Για την ενίσχυση της απασχόλησης συμπεριλαμβάνεται ρύθμιση, η οποία υλοποιεί τη δέσμευση της κυβέρνησης για επιδότηση ασφαλιστικών εισφορών 60.000 νέων κυρίως ανέργων, ώστε να βρουν εργασία.
§ Επιβάλλεται φόρος πολυτελείας στα πολυτελή αυτοκίνητα μεγάλης αξίας τα οποία απευθύνονται σε καταναλωτές με υψηλά εισοδήματα, με την εξαίρεση των επιβατικών αυτοκινήτων δημόσιας χρήσης που προορίζονται για επαγγελματικούς σκοπούς καθώς και των αυτοκινούμενων τροχόσπιτων. Επίσης, επιβάλλεται φόρος και σε ορισμένα είδη πολυτελείας τα οποία δεν απευθύνονται σε καταναλωτές με χαμηλά εισοδήματα.
Ως προς τον εξορθολογισμό των δαπανών, επισημαίνεται ότι με το παρόν νομοσχέδιο:
- Γίνεται περικοπή κατά 50% στις πάσης φύσεως αμοιβές, αποζημιώσεις και απολαβές των συλλογικών οργάνων διοίκησης των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου και των μελών των διοικητικών συμβουλίων των νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου που ελέγχονται από το δημόσιο.
- Καταργούνται οι αμειβόμενες επιτροπές στο δημόσιο, οι οποίες υποχρεούνται να λειτουργούν εντός κανονικού ωραρίου.
- Απαγορεύεται η χορήγηση μπόνους σε στελέχη του δημοσίου τομέα και των νομικών προσώπων που επιχορηγούνται ή ελέγχονται άμεσα ή έμμεσα από το δημόσιο.
- Εισάγονται ποσοτικοί κανόνες στις προσλήψεις στο δημόσιο, όπως αναστολή των προσλήψεων το 2010 εκτός από την παιδεία, την υγεία και τα σώματα ασφαλείας και εφαρμογή του κανόνα 1 πρόσληψη για κάθε 5 συνταξιοδοτήσεις από το 2011 – ενώ εξασφαλίζονται τα δικαιώματα των επιτυχόντων στους διαγωνισμούς του Α.Σ.Ε.Π. που έχουν ήδη διεξαχθεί.
Ως προς την αύξηση των έμμεσων φόρων:
Καταβλήθηκε προσπάθεια:
α) να μην επιβαρυνθούν προϊόντα ευρείας λαϊκής κατανάλωσης, όπως είναι το πετρέλαιο θέρμανσης, το πετρέλαιο που χρησιμοποιείται στη γεωργία, το υγραέριο, το φυσικό αέριο και άλλα,
β) να επιβαρυνθούν κατά το δυνατόν λιγότερο προϊόντα όπως το πετρέλαιο κίνησης που χρησιμοποιείται στην παραγωγική διαδικασία και επηρεάζει την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας και
γ) να επιβληθεί φόρος σε ορισμένα είδη πολυτελείας.
Ειδικότερα, επί του Νομοσχεδίου
Εισοδηματική Πολιτική
§ Περικοπή κατά συνολικά 12% των πάσης φύσεως επιδομάτων και αποζημιώσεων των λειτουργών, υπαλλήλων με σχέση δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου, του δημοσίου, των ΟΤΑ και των υπολοίπων νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου, συμπεριλαμβανομένων της Βουλής, ενώ το επίδομα για την ταχεία διεκπεραίωση υποθέσεων των δικαστικών λειτουργών περικόπτεται κατά 20%.
Εξαιρούνται τα επιδόματα που συνδέονται με την οικογενειακή κατάσταση, την υπηρεσιακή εξέλιξη των εργαζομένων ή όσα αφορούν στις ειδικές συνθήκες εργασίας λόγω επικινδυνότητας είτε λόγω του ανθυγιεινού αυτής, καθώς επίσης αυτά που συνδέονται με το μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών τους.
Η εισοδηματική πολιτική εφαρμόζεται χωρίς εξαιρέσεις και για τα έξοδα παράστασης του Προέδρου της Δημοκρατίας, του Πρωθυπουργού, του Προέδρου της Βουλής, του Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης, των Υπουργών και των Υφυπουργών, αλλά και στις αμοιβές των Γενικών και Ειδικών Γραμματέων των Υπουργείων.
§ Μειώνονται οριζόντια κατά 7% οι αποδοχές, αποζημιώσεις και επιδόματα πάσης φύσεως των νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου που επιχορηγούνται από τον Κρατικό Προϋπολογισμό ή είναι δημόσιες επιχειρήσεις, στις οποίες το δημόσιο ασκεί άμεσα ή έμμεσα αποφασιστική επιρροή, αλλά και των αιρετών οργάνων ΟΤΑ α’ και β’ βαθμού, των διοικητών, των υποδιοικητών των προέδρων και των αντιπροέδρων και των μελών των ανεξάρτητων διοικητικών αρχών και των προαναφερόμενων ΝΠΙΔ.
§ Τα επιδόματα Χριστουγέννων, Πάσχα και άδειας περικόπτονται κατά 30%.
§ Κατά ποσοστό 50% περικόπτονται οι πάσης φύσεως αμοιβές, αποζημιώσεις και απολαβές των μελών των συλλογικών οργάνων διοίκησης των Ν.Π.Δ.Δ. και των μελών Δ.Σ. των Ν.Π.Ι.Δ. (δημοσίου).
Για τις συντάξεις στο δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα, δεν επηρεάζονται τα επιδόματα άδειας και εορτών, αλλά δεν χορηγείται αύξηση.
§ Απαγορεύεται να υπερβαίνουν τις αποδοχές του Γενικού Γραμματέα Υπουργείου (σήμερα δεν μπορούν να υπερβαίνουν το σύνολο των αποδοχών του Προέδρου του Αρείου Πάγου) οι πάσης φύσεως αποδοχές που καταβάλλονται στους υπαλλήλους (δεν συνυπολογίζονται τα οριζόμενα επιδόματα).
§ Για το 2010, στα ταμεία ΟΑΠ-ΔΕΗ και ΤΑΠ-ΟΤΕ μειώνεται το ποσοστό χρηματοδότησης από τον κρατικό προϋπολογισμό κατά 10%.
§ Επιβάλλεται έκτακτη εφάπαξ εισφορά ποσοστού 1% επί του συνολικού εισοδήματος των φυσικών προσώπων, με εισοδήματα το 2009 άνω των 100.000 ευρώ (αφορά και τους βουλευτές).
§ Περιορίζεται κατά 30% το ισχύον ανώτατο όριο των ωρών υπερωριακής απογευματινής απασχόλησης των υπαλλήλων και μισθωτών του Δημοσίου, Ν.Π.Δ.Δ. και Ο.Τ.Α., καθώς των υπηρετούντων σε γραφεία Υπουργών, πολιτικών κομμάτων, βουλευτών κλπ.
§ Απαγορεύεται οποιαδήποτε καταβολή αμοιβής στα μέλη συλλογικών οργάνων που τελούν σε οποιαδήποτε σχέση εργασίας με το Δημόσιο, τα Ν.Π.Δ.Δ. και τους Ο.Τ.Α., με εξαίρεση τα μέλη που είναι ιδιώτες.
§ Προκειμένου να μην «αιφνιδιάζεται» ο Κρατικός Προϋπολογισμός από δαπάνες που προκύπτουν από την αυτόματη αναπροσαρμογή επιδομάτων που συναρτάται είτε με τον Δείκτη Τιμών Καταναλωτή, είτε με βάση την εκάστοτε εισοδηματική πολιτική, καταργείται αυτός ο τρόπος υπολογισμού της αναπροσαρμογής και το ύψος των επιδομάτων καθορίζεται εφεξής με βάση υπολογισμού το σταθερό ποσό όπως είχε διαμορφωθεί στις 31.12.2009.
§ Ρυθμίζεται η περίπτωση καταβολής διπλών αποδοχών σε υπαλλήλους ή μισθωτούς του Δημοσίου που εκλέγονται ως αιρετά όργανα στους Ο.Τ.Α. Α΄ και Β΄ βαθμού και προβλέπεται πλέον η υποχρέωση επιλογής μεταξύ των αποδοχών της οργανικής τους θέσης και των εξόδων παράστασης από τη θέση του αιρετού.
§ Εξορθολογίζεται το πλαίσιο πραγματοποίησης και αποζημίωσης των προβλεπόμενων μετακινήσεων των δημοσίων υπαλλήλων και λοιπών προσώπων, προκειμένου αφενός μεν να περιοριστούν οι σχετικές δαπάνες, αφετέρου δε να καταβάλλονται σε ρεαλιστική βάση, μειώνοντας έτσι την δαπάνη για λειτουργικά έξοδα του δημοσίου.
§ Αναστέλλονται για το έτος 2010 οι προσλήψεις και οι διορισμοί, ενώ λαμβάνεται μέριμνα για το διορισμό όλων όσων έχουν επιτύχει σε διαδικασίες επιλογής τακτικού προσωπικού του Α.Σ.Ε.Π. και των φορέων, για τους οποίους έχουν εκδοθεί οριστικά αποτελέσματα έως 31.12.2009, ώστε να διοριστούν σταδιακά, βάσει της σειράς επιτυχίας τους, από την 1η Ιουλίου τρέχοντος έτους και μέχρι το τέλος του 2011.
§ Καθιερώνεται ο λόγος ένα προς πέντε (μία πρόσληψη ανά πέντε αποχωρήσεις).
Φορολογία
§ Ο συντελεστής του Φ.Π.Α. από 19% αυξάνει κατά 2 ποσοστιαίες μονάδες σε 21%. Επίσης, αυξάνεται ο συντελεστής Φ.Π.Α. από 9% στο 10%.
§ Αυξάνεται ο ειδικός φόρος κατανάλωσης που επιβάλλεται στα καπνοβιομηχανικά προϊόντα. Συγκεκριμένα, αυξάνεται ο συντελεστής του ειδικού φόρου κατανάλωσης από 63% σε 65%.
Με την προτεινόμενη ρύθμιση τα ακριβά τσιγάρα πλήττονται περισσότερο σε σχέση με τα τσιγάρα που έχουν χαμηλότερη τιμή. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι η επιβάρυνση από την αύξηση ανέρχεται από 0,06 μέχρι 0,15 ευρώ ανά πακέτο 20 τσιγάρων.
§ Αναπροσαρμόζεται ο ειδικός φόρος κατανάλωσης στην αιθυλική αλκοόλη και στα αλκοολούχα ποτά (κατά 20%).
Η επιβάρυνση από την αύξηση αυτή ανέρχεται ανά φιάλη σε 1,2 ευρώ για τα αλκοολούχα ποτά (ουίσκι, τζιν, βότκα κλπ), ενώ για το ούζο, τσίπουρο, τσικουδιά η επιβάρυνση περιορίζεται σε 0,6 ευρώ και για τη φιάλη μπύρας από 0,014 έως 0,027 ευρώ.
§ Αυξάνεται ο ειδικός φόρος κατανάλωσης που επιβάλλεται στη βενζίνη και στο πετρέλαιο εσωτερικής καύσης κίνησης.
Η επιβάρυνση από την αύξηση αυτή του ειδικού φόρου κατανάλωσης ανέρχεται σε 0,08 ευρώ (0,097 ευρώ με το συνυπολογισμό του Φ.Π.Α. επί του Ε.Φ.Κ.) ανά λίτρο για τη βενζίνη και σε 0,03 ευρώ (0,036 ευρώ με τον συνυπολογισμό του Φ.Π.Α. επί του Ε.Φ.Κ.) ανά λίτρο για το πετρέλαιο κίνησης.
§ Με τις ίδιες διατάξεις αυξάνεται ισόποσα με το πετρέλαιο κίνησης και ο συντελεστής ειδικού φόρου κατανάλωσης του πετρελαίου θέρμανσης και του φωτιστικού πετρελαίου (κηροζίνη), με εξαίρεση τη χειμερινή περίοδο (Οκτώβριος-Απρίλιος) που το ποσό του φόρου και στα δύο αυτά προϊόντα, παραμένει στο επίπεδο των 21 ευρώ το χιλιόλιτρο που ισχύει και σήμερα. Η αναπροσαρμογή αυτή του φόρου γίνεται προκειμένου να μην αποτελέσει ο μειωμένος φόρος κίνητρο για λαθρεμπορικές πράξεις με τη χρησιμοποίηση αντί πετρελαίου κίνησης πετρελαίου θέρμανσης και φωτιστικού για την κίνηση μεταφορικών μέσων και για διάπραξη νοθείας με την ανάμειξη των προϊόντων αυτών.
Επίσης, επιβάλλεται ειδικός φόρος κατανάλωσης στην ηλεκτρική ενέργεια.
Η επιβολή του φόρου αυτή είναι υποχρεωτικού χαρακτήρα με βάση τις διατάξεις του άρθρου 10 της κοινοτικής οδηγίας 2003/96/ΕΚ, μετά τη λήξη της μεταβατικής περιόδου (5 ετών) που είχε δοθεί στη χώρα μας βάσει της παραγράφου 8 του άρθρου 18 της ίδιας οδηγίας.
§ Προβλέπεται η απογραφή των αποθεμάτων πετρελαίου εσωτερικής καύσης θέρμανσης, τα οποία έχουν τεθεί σε ανάλωση και δεν έχουν διατεθεί στην κατανάλωση και η επιβολή εφάπαξ φόρου ισόποσου με τη διαφορά του φόρου που ίσχυε και εισπράχθηκε με το προηγούμενο φορολογικό καθεστώς και αυτού που ισχύει από 4.3.2010 μετά του Φ.Π.Α.
Με τη ρύθμιση αυτή διασφαλίζεται ότι θα επιστρέφεται στους διακινητές πετρελαίου θέρμανσης η ενιαία νέα διαφορά φόρου χωρίς να απαιτείται να διερευνάται αν οι ποσότητες πετρελαίου θέρμανσης που διατίθενται στον καταναλωτή προέρχονται από εκείνες που φορολογήθηκαν με το προηγούμενο ή με το νέο καθεστώς.
§ Επιβάλλεται φόρος πολυτελείας στα πολυτελή αυτοκίνητα μεγάλης αξίας τα οποία απευθύνονται σε καταναλωτές με υψηλά εισοδήματα, με την εξαίρεση των επιβατικών αυτοκινήτων δημόσιας χρήσης που προορίζονται για επαγγελματικούς σκοπούς καθώς και των αυτοκινούμενων τροχόσπιτων. Επίσης, επιβάλλεται φόρος και σε ορισμένα είδη πολυτελείας τα οποία δεν απευθύνονται σε καταναλωτές με χαμηλά εισοδήματα.
§ Αλλάζει το πλαίσιο τιμολόγησης των φαρμάκων (Άρθρο 18).
Ρυθμίζονται:
α) η άμεση μείωση της τιμής του πρωτοτύπου στο 80% της αρχικής τιμής μετά τη λήξη του διπλώματος ευρεσιτεχνίας αμέσως μετά την τιμολόγηση ουσιωδώς ομοίου,
β) η περαιτέρω μείωση της τιμής των ουσιωδώς ομοίων φαρμάκων από το 80% της αρχικής τιμής του πρωτοτύπου στο 72%,
γ) ο περιορισμός των στοιχείων που υποβάλλονται από τις φαρμακευτικές εταιρείες μόνο σε ότι αφορά ονομασίες και όχι τιμές – αλλάζοντας έτσι και τον τρόπο επιβολής προστίμου σε περίπτωση απόκρυψης στοιχείων,
δ) η ομάδα χωρών αναφοράς μεταξύ εκείνων της Ευρωζώνης.
Με το νέο αυτό πλαίσιο, προχωρούμε άμεσα σε συνολική ανατιμολόγηση του συνόλου των 6.500 κυκλοφορούντων φαρμάκων εξασφαλίζοντας έτσι μια μέση σταθμική μείωση της φαρμακευτικής δαπάνης κατά 20% περίπου.
Προβαίνουμε κατ’ αυτόν τον τρόπο σε δραστική μείωση των δαπανών των ασφαλιστικών ταμείων ύψους τουλάχιστον ενός δισεκατομμυρίου ευρώ ετησίως, ανακουφίζοντας σημαντικά τις δαπάνες υγείας του έλληνα ασφαλισμένου και του καταναλωτή. Με τις αποφάσεις αυτές μειώνεται και η συμμετοχή του κάθε ασφαλισμένου κατά 100 ευρώ περίπου ετησίως. Παράλληλα, επιτυγχάνεται μείωση του δείκτη τιμών καταναλωτή κατά 0,25%.
Η προτεινόμενη ρύθμιση στο σύνολό της αποσκοπεί όχι μόνο στην εξοικονόμηση δαπανών, αλλά και στην προστασία του εισοδήματος της μέσης ελληνικής οικογένειας.
§ Προβλέπεται η επιδότηση των ασφαλιστικών εισφορών εργοδοτών και εργαζομένων από τον Ο.Α.Ε.Δ., που δύναται να φτάνει και το 100% (άρθρο 19).
Επιδιώκεται, δηλαδή, η διασφάλιση της σταθερότητας της κοινωνικής ασφάλισης των εργαζομένων, αλλά και την ίδια στιγμή, παρέχεται στις επιχειρήσεις η δυνατότητα να προσλάβουν ή να διατηρήσουν προσωπικό με χαμηλότερο κόστος, επιτυγχάνοντας με τον τρόπο αυτό διπλό όφελος, και για τη διασφάλιση και αύξηση θέσεων εργασίας, αλλά και για την οικονομική διευκόλυνση των εργοδοτών σε περίοδο οικονομικής κρίσης.
Από τα προγράμματα απασχόλησης ανέργων εκτιμάται ότι θα ωφεληθούν 60.000 μισθωτοί,
§ Θεσπίζεται πάγιο σύστημα ρύθμισης οφειλόμενων εισφορών, ενιαίο για όλους τους φορείς κοινωνικής ασφάλισης αρμοδιότητας του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης. Με το σύστημα αυτό καθιερώνεται αντικειμενικός τρόπος διακανονισμού χρεών με τη θέσπιση πάγιου συστήματος διευκόλυνσης και τμηματικής καταβολής τους. Ως αναγκαία προϋπόθεση για τη διευκόλυνση τμηματικής καταβολής τίθεται η καταβολή των τρεχουσών εισφορών (άρθρο 20).
Με τη ρύθμιση δίνεται η δυνατότητα να εξοφλούνται οι καθυστερημένες οφειλές σε 36 δόσεις, με διαγραφή του 80% των προσαυξήσεων σε περίπτωση εφάπαξ εξόφλησης (και 50% σε περίπτωση τμηματικής εξόφλησης).
Η δεινή αυτή δημοσιονομική κατάσταση πρέπει να αντιμετωπιστεί άμεσα, με σημαντικές τομές και πρωτοβουλίες και με τήρηση των αρχών της ισότητας, της αναλογικότητας και της κοινωνικής δικαιοσύνης. Κάθε πολίτης καλείται να συμμετέχει στην εθνική αυτή προσπάθεια και ανάλογα με την ικανότητά του να συνεισφέρει στα δημόσια βάρη.
"Οι Έλληνες πολίτες μας εξέλεξαν για να λύσουμε προβλήματα, ακόμα κι αν τα προβλήματα που βρήκαμε, ήταν απείρως μεγαλύτερα από αυτά που θα μπορούσαμε να φανταστούμε.
Θα προχωρήσουμε σε κάθε απόφαση που χρειάζεται για να αποφύγουμε τα χειρότερα.
Για να σώσουμε την οικονομία και την αυτονομία της πατρίδας μας.
Απαραίτητη προϋπόθεση για να θέσουμε τις βάσεις για μία διαφορετική, πιο δίκαιη Ελλάδα του αύριο".
Γεώργιος Α. Παπανδρέου