13 Φεβρουαρίου 2010

Αγκάθι οι άγονες γραμμές στο Αιγαίο

«Πονοκέφαλος», για την κυβέρνηση και ειδικότερα για την υπουργό Οικονομικών, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας Λούκα Κατσέλη και τον υφυπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Νίκο Σηφουνάκη αποτελούν οι εσωτερικές θαλάσσιες συγκοινωνίες, τις οποίες μέχρι και τα τέλη του 2009 εκτελούσαν πάνω από 150 μεγάλα και μικρά επιβατηγά-οχηματαγωγά πλοία...

κάποια εκ των οποίων εξυπηρετούσαν αλλά και συνέδεαν μεταξύ τους τα λεγόμενα άγονα νησιά, που τα δρομολόγιά τους των οποίων επιδοτούνταν εξ ολοκλήρου από τις κρατικές επιδοτήσεις, οι οποίες, όπως εκτιμάται, για το 2010 θα αγγίξουν τα 100.000.000 ευρώ.

Οξύτατο πρόβλημα για την κυβέρνηση αλλά και την ελληνική ακτοπλοΐα αποτελούν τα ήδη κατασχεμένα και ακινητοποιημένα επιβατηγά-οχηματαγωγά πλοία των πλοιοκτητών Γεράσιμου Αγούδημου, Φώτη Μανούση καιΓιώργου Σπανού, που αριθμούν συνολικά τα 21 «κομμάτια».

Τα περισσότερα εκ των κατασχεμένων εξυπηρετούσαν εκτός των μεγάλων και κερδοφόρων νησιών και τις συνολικά 51 άγονες γραμμές του Αιγαίου και της Δωδεκανήσου, οι οποίες τώρα, όπως εκτιμούν εκπρόσωποι ακτοπλοϊκών εταιρειών, κινδυνεύουν να μείνουν χωρίς πλοία, ενώ πρόβλημα αναμένεται να δημιουργηθεί και το καλοκαίρι οπότε λόγω της αυξημένης επιβατικής κίνησης κάποιες από τις κύριες γραμμές θα χρειαστούν έκτακτα δρομολόγια.

Αν και το επιτελείο της κυβέρνησης για τα ακτοπλοϊκά επεξεργάζεται διάφορα σχέδια κάλυψης των θαλάσσιων συγκοινωνιών, μέχρι στιγμής τουλάχιστον καμία ακτοπλοϊκή εταιρεία δεν είναι διατεθειμένη να προχωρήσει στη διάθεση πλοίων της προκειμένου να καλύψουν εκτός από τα προγραμματισμένα δρομολόγιά τους και τα δρομολόγια που πραγματοποιούσαν τα 21 ακινητοποιημένα λόγω χρεών πλοία.

Στο μεταξύ, κύκλοι της ακτοπλοΐας τονίζουν ότι μετά την παραχώρηση από τον Γιάννη Βαρδινογιάννη (του Σήφη) του 11,1% του πακέτου της Hellenic SeaWays, που αντιστοιχεί σε 8.612.500 μετοχές, στην Τράπεζα Πειραιώς, αναμένονται υποχρεωτικά deals στην ελληνική ακτοπλοΐα, ενώ δεν λείπουν και αυτοί που κάνουν λόγο για νέες ακτοπλοϊκές επεκτάσεις του Ανδρέα Βγενόπουλου, που σήμερα είναι το απόλυτο αφεντικό στον ακτοπλοϊκό όμιλο Attica Group -θυγατρικές Super Fast και Blue Star Ferris.

Τελος, να επισημανθεί ότι αν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες και ειδικά οι μεγάλες δεν προχωρήσουν αμέσως σε κινήσεις απόκτησης νέων πλοίων -έστω και μεταχειρισμένων μικρής ηλικίας- το φετινό καλοκαίρι πολλά από τα νησιά -κυρίως του Αιγαίου και της Δωδεκανήσου- θα αντιμετωπίσουν οξύτατα ακτοπλοϊκά προβλήματα, ενώ ειδικοί δεν αποκλείουν και την κατακόρυφη αύξηση του ναυλολογίου των ακτοπλοϊκών πλοίων.

Του ΘΑΝΟΥ ΛΑΜΠΡΟΠΟΥΛΟΥ