Αξιότιμη κυρία υπουργέ
Σήμερα η ανακύκλωση συνιστά απόδειξη της εύρυθμης περιβαλλοντικής πολιτικής μιας χώρας – ενός Δήμου, στο τομέα της διαχείρισης των απορριμμάτων.
Στη χώρα μας η διαδικασία αυτή βρίσκεται δυστυχώς – σε σύγκριση με άλλες Ευρωπαϊκές χώρες- σε χαμηλό επίπεδο εφαρμογής σχετικών προγραμμάτων και δράσεων.
Αυτό οφείλεται πρώτα και κύρια – κατά την άποψη μας - στον κεντρικό σχεδιασμό της χώρας μας όπου για πρώτη φορά θεσπίζεται σχετικό νομοθετικό πλαίσιο το 2001.
Δυστυχώς ο συγκεκριμένος νόμος αντί να προχωρήσει στη δημιουργία ενός εθνικού οργανισμού που θα έχει τη ευθύνη για το σχεδιασμό και την υλοποίηση προγραμμάτων και δράσεων ανακύκλωσης σε ολόκληρη τη χώρα και σε όλες τις κατηγορίες των υλικών ουσιαστικά το μόνο που έκανε ήταν να καθορίσει τους κανόνες για την εκχώρηση αυτής της καθοριστικής για τη διαχείριση των απορριμμάτων υπόθεσης σε εταιρικά σχήματα που λειτουργούν με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, συνδέοντας με αυτόν το τρόπο την επέκταση της ανακύκλωσης με το προσδοκώμενο κέρδος των εταιρικών σχημάτων.
Αυτή η πρακτική είναι ο κύριος λόγος που δεν προχωράει ο σχεδιασμός προγραμμάτων και δράσεων σε όλη τη χώρα. Αποτέλεσμα αυτής της πρακτικής είναι και τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η Τ.Α της Ικαρίας στη προσπάθεια της να δημιουργήσει υποδομές και δίκτυο συλλογής ανακυκλώσιμων υλικών στους 3 Δήμους του νησιού.
Η προσπάθεια της τοπικής αυτοδιοίκησης της Ικαρίας ξεκινάει το 2005 και συστηματικότερα το 2006 όταν από κοινού και οι 3 Δήμοι απευθύνουν πρόταση συνεργασίας σε εκείνα τα Συστήματα Εναλλακτικής Διαχείρισης Αποβλήτων που διαχειρίζονται τις δραστηριότητες ανακύκλωσης των υλικών που αποτελούν το μεγαλύτερο πρόβλημα για την Ικαρία. Ε.Ε.Α.Α (Υλικά Συσκευασίας) – Ανακύκλωση Συσκευών (Ηλεκτρικά – Ηλεκτρονικά απόβλητα) – Ε.Δ.Ο.Ε (Οχήματα τέλους ζωής).
Έχοντας υπ’όψιν το Νομοθετικό πλαίσιο της χώρας το οποίο ουσιαστικά έχει αναθέσει την οργάνωση και τη διαχείριση της ανακύκλωσης για τα υλικά που αναφέραμε στα ανωτέρω εταιρικά σχήματα. Προσδοκούσαμε την άμεση ανταπόκριση τους κατόπιν της πρότασης μας. Δυστυχώς όμως μέχρι και σήμερα έχουμε σοβαρές δυσκολίες στην ουσιαστική συνεργασία με την Ε.Ε.Α.Α καθιστώντας ουσιαστικά την όλη προσπάθεια της τοπικής αυτοδιοίκησης της Ικαρίας προβληματική .
Για να έχετε πληρέστερη εικόνα της σημερινής κατάστασης σας γνωστοποιούμε πως στον δήμο Αγίου Κηρύκου και στον δήμο Ευδήλου από τον Ιούνιο έχουμε ξεκινήσει την συλλογή ανακυκλώσιμων υλικών ,αρχικά ξεκινήσαμε με χαρτί/Χαρτόνι και συνεχίσαμε από τα μέσα Ιουλίου με αλουμίνιο και πλαστικό. Η συλλογή γίνεται με τον εξοπλισμό που έχει αγοραστεί από την τοπική Αυτοδιοίκηση και την υπηρεσία καθαριότητας των Δήμων και μέχρι σήμερα έχουν απομακρυνθεί από το νησί αρκετοί τόνοι ανακυκλώσιμων υλικών (χαρτί, πλαστικό , αλουμίνιο ).
Ωστόσο υπάρχουν προβλήματα στην αποτελεσματικότερη υλοποίηση αυτής της δράσης γιατί η Ε.Ε.Α.Α βάζει εμπόδια ( Τεχνικής και νομικής φύσεως ) στην διαδικασία υπογραφής συμβάσεων με τους ΟΤΑ της Ικαρίας , με αποτέλεσμα να παρουσιάζονται σοβαρές δυσκολίες στην προώθηση των προς ανακύκλωση υλικών στην Αττική και την τελική τους διάθεση (Μέχρι σήμερα φυλάσσονται στης αποθήκες των δήμων αρκετοί τόνοι ανακυκλώσιμων υλικών σε δέματα, δημιουργώντας είδη πρόβλημα χωρητικότητας ).
Για τα προβλήματα αυτά έχει ενημερωθεί το αρμόδιο γραφείο των υπηρεσιών του υπουργείου σας από το οποίο και ζητάμε την συμβολή του στην αντιμετώπιση αυτής της κατάστασης , σε εσάς απευθυνόμαστε για να θέσουμε υπ οψιν σας ένα κομβικό πιστεύουμε ζήτημα που αφορά την δραστηριότητα της ανακύκλωσης .
Κυρία υπουργέ έχοντας υπ οψιν το σχέδιο τροποποιήσεων του Ν. 2939/2001 που πρόσφατα δόθηκε στην δημοσιότητα θέλουμε να σας επιστησουμε την προσοχή στο θέμα της οικονομικής ενίσχυσης των ΟΤΑ μέσω της ΕΕΑΑ, θέμα για το οποίο καμιά αναφορά δεν υπάρχει στο σχέδιο . Αυτό κατά την άποψη μας είναι ένα τεράστιο λάθος η στην καλύτερη των περιπτώσεων μια σοβαρότατη παράληψη που οφείλεται να επανεξετάσετε πριν την οριστική κατάθεση του προς ψήφιση σχεδίου νομού. Ασφαλώς θα έχετε υπ οψην σας την εξαγγελία του τέως Υπουργού ΠΕΧΩΔΕ (28/05/2008, δηλώσεις περί οικονομικών κινήτρων στους Δήμους μέσω του Συστήματος) καθώς και τα δελτία τύπου του υπουργείου (14 Απριλίου 2008, 28 Μαΐου 2008 και 26 Ιανουαρίου 2009)που αφορούσαν το θέμα και δυστυχώς δεν υλοποιήθηκαν από την προηγουμένη κυβέρνηση . Επίσης θεωρούμε δεδομένο ότι γνωρίζετε της απόψεις και της προτάσεις του ΤΕΕ σχετικά με το θέμα (Ημερίδα «
Η κοινωνία της ανακύκλωσης - Παρόν και προοπτικές στην Ελλάδα» 25/6/2008) που προσδιορίζουν το λειτουργικό κόστος αποκομιδής των συλλεγομένων υλικών συσκευασίας, το οποίο επιβαρύνονται οι δήμοι, σε 210€/τόνο Α.Σ. και το τελικό πρόσθετο διαφορικό λειτουργικό κόστος αποκομιδής ίσο με 0,80χ210 = 168,0€/τον Α.Σ.
Λαμβάνοντας υπ όψη όλα τα παραπάνω πιστεύουμε ότι επιβάλλεται να συμπεριλαβετε στης υπό τροποποίηση διατάξεις του Ν. 2939/2001 και το θέμα της οικονομικής συμβολής της ΕΕΑΑ στο λειτουργικό κόστος αυτής της νέας αρμοδιότητας των ΟΤΑ. Σε διαφορετική περίπτωση ουσιαστικά οδηγείτε την τοπική Αυτοδιοίκηση να υποχρεώσει τους πολίτες να πληρώσουν για μια δράση για την οποία έχουν ήδη πληρώσει ( μέσω των αγορών από τις εταιρίες προϊόντων που χρηματοδοτούν την Ε.Ε.Α.Α ) .
Σε ότι αφορά την Ικαρία ειδικότερα σας γνωστοποιήσουμε πως μέχρι σήμερα οι ΟΤΑ της Ικαρίας έχουν δαπανήσει για την αγορά εξοπλισμού (250.000,00 € ) και για την κατασκευή των χώρων προσωρινής αποθήκευσης (200.000,00 €) ένα αρκετά μεγάλο ποσό για τα δεδομένα των δήμων μας , και εκτελούμε αυτή την νέα ουσιαστικά αρμοδιότητα χωρίς να προχωρήσουμε σε αναπροσαρμογή των τελών καθαριότητας μεταβιβαζοντας αυτό το σοβαρό κόστος στους δημότες μας . Θα θέλαμε όμως να ξέρουμε ποτέ επιτέλους και με πιο τρόπο θα συμβάλει στην υλοποίηση των υποχρεώσεων της η ΕΕΑΑ ,τις οποίας την έγκριση του τρόπου λειτουργίας έχει συνυπογράψει και το Υπουργείο σας .
Προσδοκώντας σε ευνοϊκή αντιμετώπιση των προτάσεων μας ,
Αναμένουμε της επόμενες ενέργειες σας σχετικά με το θέμα
Με ιδιαίτερη τιμή
ΟΙ ΔΗΜΑΡΧΟΙ ΙΚΑΡΙΑΣ