4 Ιανουαρίου 2010

Εφορίες, Πολεοδομίες, Νομαρχίες εκτροφεία διαφθοράς,

Εκατοντάδες επίορκοι υπάλληλοι, με παραβατική συμπεριφορά, παραπτώματα, παράνομο πλουτισμό, μίζες και λαδώματα, κατάχρηση εξουσίας πολλές φορές «πέφτουν στα μαλακά» καθώς κρίνονται από συναδέλφους τους ή και εξακολουθούν να υπηρετούν στο Δημόσιο μέχρι να εκδοθεί οριστική απόφαση.


Πέρυσι ο γενικός επιθεωρητής Δημόσιας Διοίκησης άσκησε πειθαρχική δίωξη κατά 39 υπαλλήλων ή λειτουργών του δημόσιου τομέα.

Είναι γνωστό ότι εξαιτίας ολίγων επίορκων λειτουργών υπηρεσίες όπως Εφορίες, Πολεοδομίες, Νομαρχίες έχουν χαρακτηριστεί κατά καιρούς, από τους ελεγκτές ως εκτροφεία διαφθοράς, ενώ την ίδια στιγμή η πλειονότητα των υπαλλήλων εργάζεται ευσυνείδητα και συχνά σε αντίξοες συνθήκες.
Τρεις προτάσεις για την καταπολέμηση της διαφθοράς στη δημόσια διοίκηση έχει καταθέσει ο Λ. Ρακιντζής.
Τρεις προτάσεις για την καταπολέμηση της διαφθοράς στη δημόσια
διοίκηση έχει καταθέσει ο Λ. Ρακιντζής.

Στις υπηρεσίες του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης φτάνουν κάθε χρόνο κατά μέσο όρο 2.500 υποθέσεις υπαλλήλων που έχουν περάσει από πειθαρχικό συμβούλιο. Το 2008 από το σύνολο των υποθέσεων μόνο 38 περιπτώσεις οδηγήθηκαν στην απόλυση από το δευτεροβάθμιο, ενώ όσοι προσφεύγουν στα διοικητικά δικαστήρια σε μεγάλο ποσοστό επιστρέφουν στην υπηρεσία...

«Η ατιμωρησία των δημοσίων υπαλλήλων στις περιπτώσεις των πειθαρχικών και ποινικών παραβάσεων έχει απογοητεύσει τους πολίτες και τους έχει αποθαρρύνει από το να προβαίνουν σε καταγγελίες, γιατί πιστεύουν ότι τελικά κανένας δεν θα τιμωρηθεί. Οσο για τα ποινικά αδικήματα των υπαλλήλων μέχρι να εκδικαστούν περνούν 8-10 χρόνια και αν δεν έχουν παραγραφεί από τον νόμο έχουν σβήσει από τη μνήμη» έχει σημειώσει κατ’ επανάληψη ο Γενικός Επιθεωρητής κ. Λέανδρος Ρακιντζής.

Στο γραφείο του και φέτος έχουν συγκεντρωθεί κάπου 2.500 αποφάσεις πρωτοβάθμιων πειθαρχικών συμβουλίων και ήδη έχει υποβληθεί ένσταση στο 12-13% των περιπτώσεων. Το 2008 κοινοποιήθηκαν 2.408 πειθαρχικές αποφάσεις που εξέδωσαν τα αρμόδια όργανα και σε 214 περιπτώσεις (8,8%) ο κ. Λέανδρος Ρακιντζής ζήτησε να κριθούν εκ νέου οι υποθέσεις από το ανώτερο πειθαρχικό όργανο.

Οπως διαπιστώθηκε στο 51% των περιπτώσεων είχε επιβληθεί επιεικής ποινή και στο 33.2% δεν είχε γίνει ορθή εκτίμηση των αποδείξεων. Το 2008 πάντως ο ΓΕΔΔ άσκησε ο ίδιος ή μέσω των αρμόδιων πειθαρχικών οργάνων πειθαρχική δίωξη κατά 39 υπαλλήλων ή λειτουργών του δημόσιου τομέα, ζήτησε την επίσπευση της πειθαρχικής διαδικασίας σε 237 περιπτώσεις, τη λήψη διοικητικών μέτρων σε 7 περιπτώσεις και την παράσταση πολιτικής αγωγής του θιγόμενου φορέα του Δημοσίου σε 45 περιπτώσεις.

Διαθεσιμότητα
Το αίτημα επίσπευσης αποτελεί μια αναγκαία παρέμβαση αφού ο υπό έλεγχος υπάλληλος δεν απολύεται πριν βγει τελεσίδικη απόφαση. Μόλις ασκηθεί δίωξη και βάσει του κατηγορητηρίου τίθεται σε διαθεσιμότητα (με παράλληλη στέρηση 50% από τον μισθό) για διάστημα που δεν μπορεί να ξεπερνά τα δύο χρόνια.

Συχνά η πολυπλοκότητα της διοίκησης οδηγεί σε φαινόμενα παράλληλων ελέγχων από 17 διαφορετικούς φορείς και με αποτέλεσμα μεγάλες χρονικές καθυστερήσεις. Σήμερα υπάρχουν πέντε Σώματα επιθεωρητών και επίσης οι υπηρεσίες διαφόρων υπουργείων.

Ως πλέον ενδεδειγμένη λύση προτείνεται η ενοποίηση των ελεγκτικών μηχανισμών και κυρίως των Σωμάτων Επιθεώρησης και Ελέγχου για την αποτελεσματική και ταχεία διεκπεραίωση του συνολικού ελέγχου. «Τα οφέλη είναι πολλαπλά, όπως μείωση του χρόνου των επιθεωρήσεων και ελέγχων, του κόστους των επιθεωρήσεων και ελέγχων, του ονομαζόμενου "βάρους της επιθεώρησης και ελέγχου", δηλαδή της επίπτωσης ενδεχόμενων ελέγχων σε ελεγχόμενους φορείς και αποφυγή παράλληλων επιθεωρήσεων» λέει ο Λ. Ρακιντζής.

Λ. ΡΑΚΙΝΤΖΗΣ
Μικρές ποινές λόγω... συναδελφικής αλληλεγγύης

«Εχω προτείνει κατ’ επανάληψη μια σειρά μέτρων που θα βελτιώσουν την εικόνα της δημόσιας διοίκησης και θα περιορίσουν τη διαφθορά.

Το πρώτο είναι η επαναφορά του κωλύματος εντοπιότητας, δηλαδή να μην υπηρετεί κάποιος στον τόπο καταγωγής του. Δεν λειτουργεί το σύστημα εάν κάποιος πρέπει να ελέγξει φίλους και κουμπάρους. Δεύτερον, όταν προάγεται κάποιος να μεταφέρεται σε άλλη υπηρεσία. Δεν μπορεί να προΐσταται σε εκείνους με τους οποίους ήταν ισόβαθμος. Τρίτον, να υπάρχει ποσόστωση στη βαθμολόγηση/ αξιολόγηση. Δεν είναι δυνατόν θα βαθμολογούνται όλοι οι υπάλληλοι με άριστα και ο προϊστάμενος να γράφει ότι όλοι είναι εξαίρετοι...», λέει ο κ. Ρακιντζής και συνεχίζει: «Στο 10% των αποφάσεων κάνουμε ένσταση θεωρώντας ότι η ποινή που επιβλήθηκε είναι πολύ μικρή. Αλλωστε όταν κάποιος περνά από υπηρεσιακό συμβούλιο μην ξεχνάτε ότι αυτό αποτελείται από συνάδελφους του...», σημειώνει ο κ. Ρακιντζής.

Οι διαπιστώσεις του ΓΕΔΔ έχουν καταγραφεί κατά καιρούς στις επίσημες εκθέσεις της υπηρεσίας, ενώ μέσα από έναν δαίδαλο, οι διαδικασίες μπορεί τελικά να κρατήσουν πολλά χρόνια. «Στην ποινική διαδικασία υποβάλλεται μήνυση, τη μελετά ο εισαγγελέας, διατάζει προκαταρκτική εξέταση, μετά ίσως προχωρήσει σε προανακριτική ή τακτική ανάκριση. Αυτές παίρνουν πολύ χρόνο. Εάν διατάξει τη δίωξη ακολουθεί η απολογία του κατηγορουμένου, ενώ ο ενδιαφερόμενος μπορεί να κάνει προσφυγή κατά της απευθείας κλήσεως. Η προσφυγή μπορεί να απορριφθεί ή να αναβληθεί μέχρι να αποφασίσει ο εισαγγελέας Εφετών. Σε άλλη σοβαρή υπόθεση με παραπεμπτικό βούλευμα ο κατηγορούμενος θα κάνει έφεση ή και αναίρεση. Η υπόθεση μπορεί να "τραβήξει" από 8 έως 12 ακόμα και είκοσι χρόνια.

Εν τω μεταξύ, ο υπάλληλος εάν δεν έχει τεθεί σε διαθεσιμότητα μπορεί να εργάζεται στην υπηρεσία...», λέει ο γενικός επιθεωρητής. «Το πρώτο στάδιο μετά την καταγγελία ενός παραπτώματος στο Δημόσιο είναι η προανάκριση και η κλήση σε απολογία και ακολουθεί ενδεχομένως ΕΔΕ πάντοτε ανάλογα με τη βαρύτητα του θέματος και βάσει του υπαλληλικού κώδικα. Η διαδικασία άλλοτε διαρκεί 1-2 μήνες και άλλοτε περισσότερο εάν π.χ. συμπέσει σε εποχή αλλαγής κυβέρνησης όπου αλλάζουν τα υπηρεσιακά συμβούλια.

Το πρωτοβάθμιο πειθαρχικό συμβούλιο αποτελείται από πέντε μέλη, εκ των οποίων τρία διορίζονται από τον κρατικό μηχανισμό και δύο είναι συνδικαλιστές. Στο δευτεροβάθμιο, δύο μέλη είναι νομικοί και πέντε διευθυντές του υπ. Εσωτερικών. Η προσφυγή σε αυτό γίνεται είτε με ένσταση του γενικού επιθεωρητή είτε από τον ίδιο τον ενδιαφερόμενο. Επόμενο στάδιο είναι η προσφυγή στα διοικητικά δικαστήρια και σε ανώτατο βαθμό στο ΣτΕ. Σε περίπτωση ποινικού αδικήματος, η διαδικασία προχωρά παράλληλα και ενδεχομένως η εξέλιξη να επηρεάσει και την πειθαρχική διαδικασία», καταλήγει ο κ. Ρακιντζής.

Σύμφωνα με περιφερειακάς διευθύνσεις εκπαίδευσης
Το 12% των εκπαιδευτικών δεν μπορεί να διδάξει σε μαθητές

44χρονος παιδόφιλος δάσκαλος παραπέμφθηκε σε υπηρεσιακό συμβούλιο με το ερώτημα της απόλυσης. Θα απολυθεί τελικά όμως; Hδη το αυτόφωρο τριμελές της Καβάλας τον αθώωσε ελλείψει στοιχείων...

Πόσοι από τους «προβληματικούς» εκπαιδευτικούς που πιάνονται να «παρανομούν» με οποιονδήποτε τρόπο απομακρύνονται από τα παιδιά;

Οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί δηλώνουν πως το μεγαλύτερο ποσοστό τους επιστρέφει, μετά από απλή... επίπληξη, στις τάξεις! Περίπου σε αυτή τη διαπίστωση καταλήγουν και τα στοιχεία του Συνηγόρου του Παιδιού, που εξετάζει ετησίως μέχρι και 10 καταγγελίες γονιών για άσχημες συμπεριφορές εκπαιδευτικών.

Σύμφωνα με στοιχεία έρευνας των περιφερειακών διευθυντών εκπαίδευσης ανά τη χώρα, το 10% με 12% των εκπαιδευτικών δεν είναι σε θέση να διδάξει μαθητές!

Ο ένας στους δέκα εκπαιδευτικούς πάσχει από σοβαρό ψυχολογικό νόσημα, που τον οδηγεί είτε σε βία μέσα στην τάξη, είτε στην τοξικομανία, είτε στον χώρο της παιδοφιλίας, της πορνογραφίας και της σεξουαλικής παρενόχλησης των ανυποψίαστων μαθητών. Οσοι από αυτούς «τσεκάρονται» εγκαίρως, τοποθετούνται κατευθείαν σε διοικητικές θέσεις στην εκπαίδευση και όχι σε σχολεία. Οι ακραίες περιπτώσεις φθάνουν ενίοτε μέχρι και τις στήλες των εφημερίδων, αλλά το στάδιο της οριστικής απόλυσης το περνούν ελάχιστοι από αυτούς.

Ανάρμοστη συμπεριφορά
Λεπτομερής καταγραφή των ατόμων αυτών δεν μπορεί να γίνει, καθώς η αξιολόγηση στα σχολεία παραμένει χρόνια γράμμα... κενό περιεχομένου. Καθηγητές αδιάφοροι, ανειδίκευτοι, που χρήζουν ψυχιατρικής βοήθειας, δυστυχώς παρελαύνουν χρόνια τώρα μπροστά από γενιές μαθητών. Το 9,21% των αναφορών που δέχθηκε φέτος ο Συνήγορος του παιδιού αφορούσαν θέματα συμπεριφοράς των εκπαιδευτικών στο σχολείο.

Μια προσπάθεια εφαρμογής ψυχομετρικών τεστ στη διάρκεια της πρόσληψης, που είχε αποφασιστεί να γίνει στο παρελθόν, σκόνταψε στις αντιδράσεις των συνδικαλιστικών ενώσεων (ΟΛΜΕ, ΔΟΕ).

Ελλείψει αξιολόγησης, λοιπόν, ο εντοπισμός των προβληματικών περιπτώσεων είναι δύσκολος. Μια πρώτη εικόνα όμως αποκτούν οι διευθύνσεις Εκπαίδευσης, όπου και απευθύνονται οι δάσκαλοι και καθηγητές λίγο πριν από τον διορισμό τους.

Εκεί, είτε οικειοθελώς είτε ύστερα από παρατήρηση των διευθυντών τους, «ξεδιπλώνονται» οι προσωπικότητες και φαίνονται τα προβλήματα. Οι περισσότεροι στέλνονται αμέσως σε διοικητικές θέσεις στην Παιδεία. Δεν είναι λίγοι, όμως, εκείνοι που ξεφεύγουν και διδάσκουν κανονικά σε σχολεία.

Η ατιμωρησία είναι το μεγάλο εμπόδιο για την απόλυση των εκπαιδευτικών που εμπλέκονται σε περίεργες υποθέσεις, είτε σεξουαλικής παρενόχλησης και κακοποίησης, είτε ναρκωτικών.

«Λίγα πράγματα μπορούμε να κάνουμε. Ενώ όλοι μας γνωρίζουμε τα προβληματικά άτομα, επειδή αυτά κρίνονται από συμβούλια συναδέλφων τους σε περίπτωση καταγγελίας, καταλήγουν να μην τιμωρούνται. Η Κύπρος, πέρσι οδήγησε σε πρόωρη αφυπηρέτηση 172 καθηγητές που αντιμετώπιζαν ψυχολογικά προβλήματα. Εμείς αφήνουμε τα παιδιά μας σε σάτυρους», μας λέει ο κ. Χ.Β. διευθυντής λυκείου στα Μελίσσια.

ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΑ
«Οι γονείς μαθήτριας δημοτικού σχολείου κατέθεσαν αναφορά με την οποία ισχυρίζονταν ότι η μαθήτρια υπέστη σεξουαλική παρενόχληση από τον δάσκαλό της. Ενώ ανακοίνωσαν το γεγονός στον διευθυντή του σχολείου, δεν προχώρησε καμιά ενέργεια. Υστερα από πιέσεις του Συνηγόρου του Παιδιού, διενεργήθηκε προκαταρκτική εξέταση, από την οποία όμως δεν προέκυψαν πειθαρχικές ευθύνες κατά του εκπαιδευτικού και η υπόθεση τέθηκε στο αρχείο. Στη συνέχεια ο Συνήγορος απευθύνθηκε στο αρμόδιο περιφερειακό υπηρεσιακό συμβούλιο πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, ζητώντας την εκ νέου διερεύνηση του θέματος. Στο τέλος της όλης διαδικασίας, ο εκπαιδευτικός παραπέμφθηκε για την επιβολή πειθαρχικής ποινής... και λίγο καιρό μετά ξαναβρέθηκε στο σχολείο».

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Βίαιη νηπιαγωγός

Νηπιαγωγός του 4ου Νηπιαγωγείου Πεύκων Θεσσαλονίκης καταγγέλθηκε από γονείς και συναδέλφους της ότι έχανε την ψυχραιμία της μέσα στην τάξη και κακοποιούσε τα μικρά παιδιά. Οι γονείς κατήγγειλαν περιστατικά βίας και ξυλοδαρμού, έκθεση σε κίνδυνο με αποβολές από την αίθουσα χωρίς επίβλεψη, ψυχολογική βία και εκφοβισμό στα νήπια. Τελικά η νηπιαγωγός απομακρύνθηκε.

ΦΙΛΟΘΕΗ
Καθηγητής δολοφόνος

Ο καθηγητής Μουσικής Γιάννης Κατσιλάμπρος δολοφονεί την 36χρονη πιανίστρια σύζυγό του στη Φιλοθέη, αφήνοντας ορφανά τα δύο ανήλικα παιδιά τους, και τη θάβει στο παρκάκι που βρίσκεται απέναντι από το σπίτι τους. Ο δράστης δίδασκε το μάθημα της μουσικής στο λύκειο της Εκάλης, χωρίς ποτέ κανείς να υποψιαστεί το παραμικρό για τα σοβαρά ψυχολογικά προβλήματα που αντιμετωπίζει, αφού είχε διακόψει και τα φάρμακα.

ΚΑΡΔΙΤΣΑ
Δάσκαλος τοξικομανής

Δάσκαλος δημοτικού σχολείου της Χαλκίδας έπεσε νεκρός ύστερα από χρήση τοξικών ουσιών, στο κέντρο της Καρδίτσας, όπου είχε ταξιδέψει με 45χρονο φίλο του, δάσκαλο επίσης, για προσωπική τους υπόθεση. Το δράμα τους ξετύλιξε στην αστυνομία ο ναρκομανής εκπαιδευτικός που είδε τον φίλο του να πεθαίνει, αποκαλύπτοντας ότι και οι 2 έκαναν χρόνια χρήση ναρκωτικών ουσιών και συνάμα δίδασκαν.

ΚΑΒΑΛΑ
Διευθυντής παιδόφιλος

Διευθυντής δημοτικού σχολείου συνελήφθη στο σπίτι του στη Χρυσούπολη και στην κατοχή του βρέθηκαν τρεις σκληροί δίσκοι και ένα DVD με υλικό παιδικής πορνογραφίας, καθώς επίσης και μικροποσότητα χασίς. Η υπουργός Παιδείας έδωσε εντολή στον προϊστάμενο της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Καβάλας, όπου υπηρετεί ο συγκεκριμένος εκπαιδευτικός, για άμεση αναστολή των καθηκόντων του, με ταυτόχρονη παραπομπή του στο αρμόδιο υπηρεσιακό συμβούλιο με το ερώτημα της απόλυσης. «Εκπαιδευτικός που παρεκτρέπεται, καθ’ οιονδήποτε τρόπο, δεν έχει θέση στην τάξη», δήλωσε η κ. Αννα Διαμαντοπούλου, αναφερόμενη στον εκπαιδευτικό που συνελήφθη στην Καβάλα για κατοχή πορνογραφικού υλικού και ναρκωτικών ουσιών. Ομως τελικά η τύχη της πειθαρχικής αυτής δίωξης παραμένει άγνωστη, καθώς το δικαστήριο τον έκρινε αθώο.

Ενστάσεις του γενικού επιθεωρητή σε δύο αποφάσεις Πειθαρχικών Συμβουλίων
Τιμωρήθηκε με προσωρινή παύση για πλαστογραφία

Ενα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η ένσταση που υπέβαλε ο γενικός επιθεωρητής Δημόσιας Διοίκησης κ. Λέανδρος Ρακιντζής σε απόφαση Πειθαρχικού Συμβουλίου που είχε επιβάλει ποινή προσωρινής παύσης έξι μηνών και στέρηση αποδοχών σε εκπαιδευτικό για παράπτωμα αναξιοπρεπούς διαγωγής «εντός και εκτός υπηρεσίας». Τι είχε συμβεί;

Η εκπαιδευτικός ζήτησε και πήρε κατ’ επανάληψη εκπαιδευτική άδεια (άνευ αποδοχών) προσκομίζοντας βεβαιώσεις από καθηγήτρια πανεπιστημίου του εξωτερικού. Οταν το υπηρεσιακό συμβούλιο επικοινώνησε με το πανεπιστήμιο του εξωτερικού διαπιστώθηκε ότι οι βεβαιώσεις ήταν πλαστές με κακή απομίμηση υπογραφής.

Απαλλάχθηκε για παράβαση καθήκοντος
Σε άλλη περίπτωση η ένσταση αφορούσε απόφαση Υπηρεσιακού-Πειθαρχικού Συμβουλίου Υπαλλήλων Νομαρχίας με την οποία απαλλάχθηκε ο Προϊστάμενος του Τμήματος Ελέγχου Κατασκευών της Δ/νσης Πολεοδομίας για το πειθαρχικό παράπτωμα της παράβασης καθήκοντος κατά τον ποινικό κώδικα ή άλλους ειδικούς ποινικούς νόμους. Ο εγκαλούμενος υπάλληλος από πρόθεση παρέβη τα υπηρεσιακά του καθήκοντα με σκοπό να προσπορίσει σε άλλον παράνομο όφελος βλάπτοντας κάποιον τρίτο.

Οπως περιγράφεται στην έκθεση του γενικού επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης, ο υπάλληλος εισέπραξε χρήματα με σκοπό να ωφελήσει παράνομα ιδιώτη και την εταιρεία του στην ανέγερση και στη μείωση προστίμων της εν μέρει αυθαίρετης οικοδομής τους, βλάπτοντας, ιδιοκτήτες του όμορου οικοπέδου.

Γ. ΑΠΟΣΤΟΛΙΔΗΣ - Β. ΜΠΕΝΕΚΟΥ