18 Νοεμβρίου 2009

Τα καλά και τα άσχημα της ελληνικής συμμετοχής στη Διεθνή Έκθεση Τουρισμού του Λονδίνου

Όλο το παρασκήνιο των συνομιλιών της υφυπουργού Πολιτισμού και Τουρισμού κυρίας Άντζελας Γκερέκου με τους εκπροσώπους των πολυεθνικών τουριστικών επιχειρήσεων της Ευρώπης.




του Σπύρου Κτενά

Game over ή αλλιώς «το πανηγύρι σχόλασε».

Η αλήθεια είναι ότι το ελληνικό κράτος δεν έχει ακόμη εξοφλήσει τα ποσά που είχαν υποσχεθεί οι εκπρόσωποί του (υπουργοί) στους μεγάλους τουρ οπερέϊτορς της Ευρώπης (TUI, Thomson, Thomas Cook). Επίσης αλήθεια είναι ότι οι Βρετανοί μας «έβαλαν το μαχαίρι στο λαιμό» για τη φετινή μας συμμετοχή στη World Travel Μarket.

Αυτά, όμως, δεν εμπόδισαν την νέα πολιτική προϊσταμένη του ελληνικού τουρισμού κυρία Άντζελα Γκερέκου να ζητήσει από τους ίδιους το αυτονόητο: την ανταποδοτικότητα. Σε όλες τις συναντήσεις που είχε στο Λονδίνο στα πλαίσια της Διεθνούς Έκθεσης Τουρισμού (World Travel Market) υπογράμμισε την ανάγκη συνέχισης της συνεργασίας στη βάση, όμως, των ανταποδοτικών - και μετρήσιμων - ωφελημάτων για την ελληνική πλευρά. Ένα παράδειγμα είναι αποκαλυπτικό: η προηγούμενη πολιτική ηγεσία του υπουργείου Τουριστικής Ανάπτυξης είχε συμφωνήσει να δώσει 3,5 εκατομμύρια ευρώ στην TUI για να «τρέξει» τις κρατήσεις τουριστών προς την Ελλάδα.

Το ερώτημα που έθεσε η κυρία Γκερέκου στους συνομιλητές της είναι «τι πρακτικό αποτέλεσμα υπήρξε για τον ελληνικό τουρισμό από αυτή τη συνεργασία; Τι ανταποδοτικά οφέλη είχε η χώρα μας;»

Σύμφωνα με πληροφορίες, η πλευρά της TUI υποστήριξε ότι «χάριν αυτής της συμφωνίας μειώθηκε αισθητά η πτώση του αριθμού των τουριστών προς τη χώρα μας». Ουδείς ωστόσο μπορεί να αποδείξει την εγκυρότητα αυτού του ισχυρισμού πολύ δε περισσότερο να μετρήσει τα συγκεκριμένα αποτελέσματα αυτής της ενέργειας. Έτσι, λοιπόν, η συνεργασία θα συνεχιστεί, η Ελλάδα θα εξοφλήσει - έστω σταδιακά - τις υποχρεώσεις της, αλλά οι τουρ οπερέϊτορς θα αποδείξουν ότι αξίζουν τα χρήματα που λαμβάνουν από το ελληνικό δημόσιο.

Ελλάδα - Τουρκία σημειώσατε 2

Όλα τα μέχρι στιγμής στοιχεία δείχνουν ότι η εκκίνηση ευνοεί για μια ακόμη χρονιά τις εκτός ευρώ-ζώνης περιοχές. Έτσι, σύμφωνα με στοιχεία που ...«έδωσε» η Thomson οι προκρατήσεις για την Τουρκία την ερχόμενη τουριστική σαιζόν εμφανίζουν αύξηση 45%. Σημαντική αύξηση εμφανίζει το τουριστικό ρεύμα προς τη Νότια Αφρική και την Αίγυπτο. Ιδιαίτερα προς την Αίγυπτο η αύξηση των προκρατήσεων είναι της τάξεως του 38%. Αντιθέτως, η γενική αίσθηση για την Ελλάδα είναι ότι αυτή ξεκινά με μείωση της τάξεως του 10%. Έντονο πρόβλημα φαίνεται να αντιμετωπίζει και η Ισπανία.


Η εικόνα αυτή δεν δείχνει να πτοεί την κυρία Γκερέκου η οποία επιμένει: «Το βρετανικό κοινό, οι Γερμανοί, οι Ευρωπαίοι δείχνουν αμείωτο ενδιαφέρον για την Ελλάδα που την θεωρούν μια πανέμορφη χώρα. Κι αυτό είναι κάτι που δεν μπορούν να μη λαμβάνουν υπόψη και οι τουρ οπερέϊτορς οι οποίοι χαρακτηρίζουν την Ελλάδα βιομηχανία τουρισμού» λέει η κυρία Γκερέκου προσθέτοντας «όσο ανάγκη τους έχουμε εμείς άλλο τόσο ανάγκη μας έχουν και αυτοί. Συμφωνήσαμε λοιπόν να ξεκινήσουμε τη διαφημιστική μας καμπάνια ως το Φεβρουάριο».

Είναι φανερό ότι η κυρία Γκερέκου ένοιωσε έντονη πίεση στη διάρκεια των συνομιλιών της με τους εκπροσώπους των δύο ισχυρών ευρωπαίων τουρ οπερέϊτορς. Κι αυτό διότι η αδυναμία του ελληνικού δημοσίου να σταθεί συνεπές στις υποχρεώσεις του έχει υποσκάψει αισθητά το κύρος της χώρας μας. «Θα σταθούμε συνεπείς στις υποχρεώσεις μας έστω και εάν αυτό γίνει σταδιακά» ανέφερε η ίδια προσθέτοντας «είμαστε ωστόσο αποφασισμένοι να χτίσουμε μια νέα σχέση εμπιστοσύνης με τον κύκλο των συνεργατών μας στην Ευρώπη».

Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα της ηγεσίας του υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού ως το τέλος του έτους θα έχει ξεκαθαριστεί το τοπίο. Πρακτικά, στο αμέσως επόμενο διάστημα ο αρμόδιος υπουργός κ. Παύλος Γερουλάνος από κοινού με τη κυρία Γκερέκου θα κληθούν «να διαπραγματευθούν σκληρά» με το οκονομικό επιτελείο έτσι ώστε να εξασφαλίσουν τους πόρους για την χρηματοδότηση της τουριστικής πολιτικής. Ιδιαίτερο προβληματισμό δημιουργεί το γεγονός ότι οι βεβαιωμένες οφειλές του ΕΟΤ προς Ελλάδα και εξωτερικό είναι ήδη 124 εκατομμύρια ευρώ. Άρα κανείς πρέπει να εξοφλήσει αυτές και να εξασφαλίσει και κονδύλια προβολής για την ερχόμενη τουριστική χρονιά.

Αλλοπρόσαλλη εικόνα

Πέραν της οικονομικής δυσπραγίας, το θέμα που απασχόλησε όλους τους επισκέπτες του ελληνικού περιπτέρου στη World Travel Market ήταν το αλαλούμ που επικρατούσε στη προβολή της χώρας μας. Ενώ το περίπτερο ήταν αρκετά σύγχρονο, η συνύπαρξη των logos που είχαν επιλεγεί από τους κ.κ. Άρη Σπηλιωτόπουλου και Κωνσταντίνου Μαρκόπουλου δημιουργούσαν μια απίστευτη σύγχυση.

Έτσι το «συντηρηρικό» «5000 χρόνια» επιχειρούσε να συνδυαστεί με το «μοντέρνο» logo που παρέπεμπε στους 9 κύκλους . «Δυστυχώς μόνον διορθωτικές κινήσεις μπορούμε να κάνουμε προς το παρόν» ανέφερε η κυρία Γκερέκου προσθέτοντας ότι «το νέο branding θα γίνει προσεκτικά ενώ δεν πρόκειται να είμαστε έτοιμοι πριν την τουριστική περίοδο του 2011. Αυτό, όμως, που θα επιλεγεί θα έχει μια διαχρονικότητα».

Ενδιαφέρουσες εξελίξεις

Ενδιαφέρον ωστόσο εμφανίζουν τα συμπεράσματα στα οποία κατέληξε η ελληνική αντιπροσωπεία, με επικεφαλής την κυρία Γκερέκου, στις διάφορες επαφές της με βρετανούς οπερέϊτορς. Μεταξύ άλλων:

Πρώτον, φαίνεται να αναθεωρεί την απόφαση για προβολή της Ελλάδας μέσω του CNN αφού όπως πολύ χαρακτηριστικά φέρεται να λέει «πρόκειται για πεταμένα χρήματα, αφού ελάχιστοι αποφασίζουν να έλθουν στην Ελλάδα μέσω μιας διαφήμισης στο CNN»

Δεύτερον, την προσοχή του επιτελείου της κυρίας Γκερέκου - μεταξύ αυτών και της κυρίας Σοφίας Παναγιωτάκη, επικεφαλής του γραφείου του ΕΟΤ στο Λονδίνο - προσέλκυσαν σημαντικοί τουρ οπερέιτορς. Μεταξύ αυτών είναι και η Olympic Holidays που είναι ο τρίτος σημαντικότερος τουρ οπερέιτορ της Βρετανίας και ο οποίος διακινεί 350 χιλιάδες τουρίστες. Για να επιχειρηθεί μια σύγκριση ο Thomas Cook διακινεί περίπου 450 χιλιάδες άτομα. «Αν λίγο προσέξουμε εταιρίες όπως η Olympic Holidays θα έχουμε θεαματικά αποτελέσματα για την χώρα μας και θα μειώσουμε αισθητά την εξάρτηση από τους δύο ισχυρούς του κλάδου».

Τρίτον, για πρώτη φορά ελληνική αντιπροσωπεία συναντήθηκε με εκπροσώπους εταιριών τσάρτερ. Μεταξύ αυτών ήταν και οι Monarch και Jet TU. Συζήτησαν μαζί τους τα προβλήματα που τους απασχολούν, όπως αυτό των χρονοθυρίδων. Τα προβλήματα αυτά θα τεθούν σε συζήτηση με τα συναρμόδια υπουργεία, όπως αυτό των Υποδομών και Μεταφορών. Το πρόβλημα των αερομεταφορών αποτελεί στρατηγικής σημασίας θέμα για τον ελληνικό τουρισμό ενώ η επίλυσή του περνά μέσα από διελκυνστίδες. Χαρακτηριστική για παράδειγμα είναι η αντίθεση των μεγάλων τουρ οπερέϊτορς (Thomson, Thomas Cook) στις πτήσεις των low cost carriers. Στην κατεύθυνση αυτή η πολιτική ηγεσία του ελληνικού τουρισμού προσανατολίζεται σε μία «μέση λύση».

Η αεροπορική σύνδεση πολλών τουριστικών προορισμών της χώρας με ευρωπαϊκά αεροδρόμια περνά πολλές φορές μέσα από ιδιότυπους εκβιασμούς από μέρους των ξένων αεροπορικών εταιριών. Στα πλαίσια αυτά η κυρία Γκερέκου άφησε ανοικτό το ενδεχόμενο να συνομιλήσει με εκπροσώπους ελληνικών εταιριών (βλέπε Aegean, Olympic) έτσι ώστε να ανοίξουν πτήσεις τσάρτερς.

Τέταρτον, στο περιθώριο της World Travel Market η ελληνική αντιπροσωπεία συνομίλησε με ξένες αντιπροσωπείες, ορισμένες εκ των οποίων έδειξαν έντονο ενδιαφέρον για τη χώρα μας. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της ινδικής αντιπροσωπείας, που όπως χαρακτηριστικά ανέφεραν «κάθε χρόνο 5,5 εκατομμύρια Ινδοί ταξιδεύουν στο εξωτερικό και έχουμε πολύ μεγάλο ενδιαφέρον για τη χώρα σας».

Πέμπτο, αρκετές συναντήσεις είχε η υφυπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού κυρία Γκερέκου με εκπροσώπους γραφείων εναλλακτικού τουρισμού. Μάλιστα η πρώτη ημέρα των επαφών της αφιερώθηκε σε όλα αυτά τα γραφεία που διακινούν εκατοντάδες χιλιάδες τουρίστες. «Πρόκειται για μια τεράστια δεξαμενή με αναξιοποίητες δυνατότητες η οποία μπορεί να βοηθησει τις προσπάθειες επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου» ανέφερε η κυρία Γκερέκου προσθέτοντας «το άνοιγμα αυτής της τεράστιας αγοράς θέλει μίνιμουμ μια πενταετία».

Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε και η συνάντηση που είχε η ίδια με εκπροσώπους των γραφείων Ionian Weddings και Plant Holidays, δύο επιχειρήσεις που οργανώνουν γάμους βρετανών πολιτών σε διάφορες χώρες του κόσμου. Πρόκειται για μια αναπτυσσόμενη τουριστική δραστηριότητα η οποία ήδη δρέπει καρπούς και στην Ελλάδα.

Αν μπορούσαμε να δώσουμε το στίγμα της φετινής παρουσίας της χώρας μας στο Λονδίνο εκεί που θα μπορούσαμε να πούμε είναι ότι η κυρία Γκερέκου κλήθηκε να διαχειριστεί μια εξαιρετικά δύσκολη κατάσταση. Το έκανε με αξιοπρέπεια και κατόρθωσε ως ένα βαθμό να αντιστρέψει το αρνητικό κλίμα, γεγονός που αποτυπώθηκε στο έντονο ενδιαφέρον που εκδηλώθηκε στη διάρκεια της καθιερωμένης συνέντευξης τύπου. Ενώ άλλες χρονιές είχαμε 20-25 άτομα φέτος στην αίθουσα παρευρέθηκαν πάνω από 200 άτομα.