Ο Βουλευτής Ν. Χίου της Νέας Δημοκρατίας, Κωστής Μουσουρούλης, κατέθεσε, χθες, δύο Ερωτήσεις, η μια προς τους Υπουργούς Περιβάλλοντος Ενέργειας & Κλιματικής Αλλαγής και Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας & Ναυτιλίας και η δεύτερη προς τους Υπουργούς Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων και Υγείας & Κοινωνικής Αλληλεγγύης.
1. Η πρώτη Ερώτηση (Αρ. Πρωτ. 1643/26.11.2009) αναφέρεται στην ανακοίνωση της Υπουργού Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, κας Τ. Μπιρμπίλη, ότι η ΔΕΗ Α.Ε. θα πρέπει να μειώσει τα φορτία στις ατμοηλεκτρικές μονάδες της Πτολεμαΐδας και να περιορίσει τις δραστηριότητες των εργολάβων στα ορυχεία, προκειμένου να διασφαλιστεί η δημόσια υγεία.
Ωστόσο, όπως σημειώνει στο κείμενο της Ερώτησής του, ο Κ. Μουσουρούλης, η ΔΕΗ Α.Ε., ως κάτοχος άδειας παραγωγής για τις μονάδες παραγωγής στην Πτολεμαΐδα, δεν μπορεί να εφαρμόσει άμεσα την εκφρασθείσα πολιτική βούληση για μείωση των φορτίων των μονάδων αυτών, προκειμένου να διασφαλιστεί η δημόσια υγεία, γιατί, έτσι, θα αναγκαστεί είτε να δηλώσει – αναληθώς - μερική διαθεσιμότητα των μονάδων αυτών, είτε να αυξήσει -τεχνηέντως και αναληθώς - την τιμή (σε Ευρώ/MWH) τμήματος των προσφερόμενων MW ισχύος, ώστε τα MW αυτά, λόγω της υψηλής τιμής τους, να μην επιλέγονται, αλλά να υποκαθίστανται από ακριβότερα MW μονάδων άλλων περιοχών ή από MW άλλων καθαρότερων, αλλά αρκετά ακριβότερων τεχνολογιών. Είναι φανερό, ότι και στις δύο περιπτώσεις προκύπτει ένα πρόσθετο κόστος για τη ΔΕΗ Α.Ε., το οποίο, σύμφωνα με την Κυβερνητική δέσμευση σχετικά με τα “πάγωμα” των τιμολογίων, δεν θα μεταβιβαστεί στους τελικούς καταναλωτές. Από την άλλη πλευρά, ο σχεδιασμός και η υλοποίηση έργων αντικατάστασης των μονάδων με νέες αντιρρυπαντικής τεχνολογίας και μεγαλύτερου βαθμού απόδοσης, πέραν των ήδη σχεδιασμένων, απαιτεί και μεγάλο χρόνο ωρίμανσης, σημαντικές επενδύσεις και προσεκτική μελέτη του θέματος.
Καταλήγοντας ο Βουλευτής Ν. Χίου ρωτά τους αρμόδιους Υπουργούς:
1. Έχουν ληφθεί υπόψη τα παραπάνω ζητήματα προ της διατύπωσης προφορικής εντολής της Υπουργού προς τη ΔΕΗ Α.Ε.; Εφόσον ναι, ποιά είναι τα συγκεκριμένα μέτρα, θεσμικά, επιχειρησιακά κ.α. που προτίθεται να λάβει το Υπουργείο για την εφαρμογή της εν λόγω εντολής;
2. Ποια είναι η θέση της ΔΕΗ Α.Ε. για το θέμα αυτό και ιδιαίτερα σε σχέση με τους μετόχους της αλλά και με τις δεσμεύσεις που έχει αναλάβει στο πλαίσιο της εφαρμογής των Κανονισμών της Ημερήσιας Αγοράς Ενέργειας και του UCTE;
3. Πώς θα διασφαλισθεί η επάρκεια ισχύος και η ομαλή λειτουργία του Συστήματος, έτσι ώστε να μην παρουσιαστούν προβλήματα στην κατανάλωση; Γνωρίζει το Υπουργείο ότι, με μειωμένη παραγωγικότητα από τις θερμικές μονάδες, υπάρχει σοβαρό ενδεχόμενο να μην επαρκεί πλέον η παραγόμενη και εισαγόμενη ηλεκτρική ενέργεια, με ό,τι αυτό μπορεί να σημαίνει σε περιόδους αιχμής;
2. Η δεύτερη Ερώτηση (Αρ. Πρωτ. 1644/26.11.2009) αφορά στην έλλειψη φορέα αερομεταφοράς ασθενών στα νησιά και στις ακριτικές περιοχές.
Όπως επισημαίνει ο Κ. Μουσουρούλης, μετά την ανάληψη των καθηκόντων της, η νέα εταιρεία ‘’Olympic Air’’, φαίνεται πως αδυνατεί να πραγματοποιήσει μεταφορές ασθενών για επείγοντα περιστατικά, από τα νησιά μας προς την Αθήνα, τα οποία, μέχρι τώρα, εξυπηρετούσε αποκλειστικά η Ολυμπιακή Αεροπορία. Την ίδια ώρα, πρέπει να σημειωθεί ότι ούτε οι άλλες δύο ιδιωτικές εταιρίες, οι οποίες εξυπηρετούν τα νησιά μας (Αegean, Athens Airways) αναλαμβάνουν τέτοιου είδους αερομεταφορές, ενώ τα μέσα που διαθέτει το ΕΚΑΒ για αερομεταφορά, κρίνονται ανεπαρκή για να καλύψουν περιστατικά από όλη την Ελλάδα, αλλά και ιδιαιτέρως δαπανηρά για το ελληνικό δημόσιο, αφού το κόστος πτήσης των στρατιωτικών αεροσκαφών είναι ιδιαίτερα υψηλό.
Καταλήγοντας ο Βουλευτής Ν. Χίου ρωτά τους αρμόδιους Υπουργούς:
1. Τι πρόκειται να πράξει η Κυβέρνηση, ώστε να αντιμετωπιστεί το ζήτημα της αερομεταφοράς επειγόντων περιστατικών;
2. Ειδικότερα, για το Βορειοανατολικό Αιγαίο, πρόκειται η Κυβέρνηση να προχωρήσει σε ίδρυση και λειτουργία παραρτήματος ΕΚΑΒ, με έδρα τη Χίο, όπως είχε διακηρύξει μερικούς μήνες πριν και, αν ναι, σε τι χρονικό ορίζοντα;