Με μία αναμενόμενη για την χαρακτηριστική «συνέχεια» στην Τουρκική αναθεωρητική πολιτική στο Αιγαίο (και ευρύτερα στην Εγγύς Ανατολή και την Ανατολική Μεσόγειο, βλ. τον περιβόητο χάρτη όπου από το Ιράκ έως την Αλβανία …επανασυστήνεται η Οθωμανική αυτοκρατορία !) ενέργεια η γειτονική χώρα εκδίδει και πάλι ΝΟΤΑΜ που αμφισβητούν ευθέως και επισήμως το καθεστώς των κανόνων εναερίου κυκλοφορίας στο Αιγαίο.
Κατόπιν τουρκικού προγραμματισμού για άσκηση TASMO (Tactical Air Support Maritime Operations) εντός του FIR Αθηνών η ΥΠΑ εξέδωσε – ως όφειλε – την ΝΟΤΑΜ Α1912/09 περί διεξαγωγής της τουρκικής ασκήσεως μετά και άνευ πυρών τις 15 και 16 τρέχοντος.
(πηγη defencenet)
Η Τουρκία απαντά με αντι – ΝΟΤΑΜ (Α3096/09) που αμφισβητεί ευθέως το δικαίωμα της ΥΠΑ να εκδίδει ως ελέγχουσα αρχή τις σχετικές ΝΟΤΑΜ και δηλώνει ότι τα συμμετέχοντα αεροσκάφη ΔΕΝ ΘΑ ΥΠΟΒΑΛΛΟΥΝ ΣΧΕΔΙΑ ΠΤΗΣΕΩΣ, μη αναγνωρίζοντας την σχετική εντολή της ΥΠΑ και εμμέσως πλην σαφέστατα ΔΕΝ θα τηρήσουν το όριο των 10 ναυτικών μιλίων Ελληνικού εναερίου χώρου.
Η ΥΠΑ επανέρχεται με την ΝΟΤΑΜ 1919/09 υπενθυμίζοντας το καθεστώς που ισχύει στο FIR Αθηνών σύμφωνα με τις διεθνείς συνθήκες και τους κανόνες του ICAO για να επανέλθουν οι Τούρκοι με την ΝΟΤΑΜ Α3133/09 σε μια ακόμη αμφισβήτηση – απόρριψη.
Πέραν της γραφικής ανταλλαγής αλληλοαναιρούμενων ΝΟΤΑΜ θα παρατηρήσουμε το εξής :
1. Παγιώνεται η Τουρκική τακτική ΕΠΙΣΗΜΟΥ διακοινώσεως των προθέσεων παραβιάσεως του Εθνικού Εναέριου Χώρου (ΕΕΧ) και των χωρικών υδάτων
2. Διαρκούσης της προεκλογικής περιόδου εγκαινιάσθηκε η ανωτέρω τακτική (1η Οκτ.) και συνεχίζεται με προφανή σκοπό να φέρει προ τετελεσμένου την νέα κυβέρνηση η οποία θα πρέπει να συνεχίσει την τακτική του συμπαθούς υδροβίου πτηνού της προηγουμένης η να πάρει κάποια σοβαρή πρωτοβουλία – πέραν των ΝΟΤΑΜ και αντι – ΝΟΤΑΜ – όπως δυναμική παρεμπόδιση των εκνόμων τουρκικών ενεργειών, με προφανή αναλογία με την υπόθεση Ίμια το 1996 και την «φρέσκια» κυβέρνηση Σημίτη.
3. Οι περιοχές που δεσμεύονται (βλ. χάρτη, οι δεσμευμένες περιοχές με ερυθρό χρώμα) είναι σε καίρια σημεία του Αρχιπελάγους και «παγιώνουν» την τακτική των καθημερινών υπερπτήσεων κατοικημένων και αμφισβητούμενης από τους Τούρκους κυριαρχίας νησιών μας
4. Η κατ’ εξακολούθηση έκδοση επισήμων εγγράφων όπως οι ΝΟΤΑΜ και η μη έμπρακτη ανατροπή τους (με μια μάλλον επιζητούμενη εμπλοκή) δημιουργεί σωρευτικά την εντύπωση διεθνώς ότι το θέμα έχει κατ’ ουσίαν κριθεί, το καθεστώς του FIR Αθηνών είναι ουσιαστικά μετέωρο και άρα κατά παγία διπλωματική πρακτική θα πρέπει να αναπροσαρμοσθεί στο νέο status quo.
5. Με τεχνηέντως διατυπωμένο έγγραφο του ο SACEUR (Ανώτατος Συμμαχικός Διοικητής Ευρώπης του ΝΑΤΟ) εξαιρεί την Λήμνο από τις ΝΑΤΟικές υποδομές που μπορούν να χρηματοδοτηθούν ως «αμφισβητούμενη» περιοχή
6. ΤΟ ΝΑΤΟ (διάβαζε οι ΗΠΑ) «ενθαρρύνουν» Ελλάδα και Τουρκία να έλθουν σε συνεννόηση για τις περιοχές ευθύνης αεράμυνας στο Αρχιπέλαγος (Areas of Responsibility) με το πρόσχημα της επαναδιατάξεως των Track Production Areas και των Track Continuity Areas, δηλαδή τις περιοχές παραγωγής ιχνών RADAR και της «συνέχειας» αυτών η απλά που θα γίνεται η επικάλυψη των τομέων ευθύνης η ακόμη πιο απλά πως θα εκχωρηθεί η επιτήρηση τμήματος του Αρχιπελάγους στην Τουρκία…
Είναι φανερό ότι η θέση της ελληνικής κυβερνήσεως είναι λεπτή και δύσκολη, αφού η συνέχιση της ανοχής στην «αναβαθμισμένη» τουρκική αναθεωρητική τακτική απλώς θα εξαχρειώσει την Τουρκία ενώ το πέρασμα σε πιό «επιθετικές» κινήσεις (π.χ. όπως έχω ξαναπεί την μετά φανών και λαμπάδων αποστολή κάποιου σοβαρού αντιαεροπορικού συστήματος στα απειλούμενα νησιά) δεν συνάδει με το ευρύτερο κλίμα στην κοινωνία που ενδιαφέρεται πολύ περισσότερο για την «κρίση» (με εκατοντάδες νέα τζιπ και τα σκυλομάγαζα γεμάτα), την γρίπη, τον κρετινισμό του «φιλαθλητισμού» η την …μοναχή – ηθοποιό.
Σε κάθε περίπτωση απαιτείται εγρήγορση και ετοιμότητα ειδικά με έναν κρατικό μηχανισμό σε προσπάθεια ανακάμψεως μετά από πολυετή διάλυση (βλ. ΒΑ Αττική…), εκλογές και αλλαγές πολιτικής ηγεσίας. Δεν φημίζεται η χώρα μας για την θεσμική της μνήμη η την συνέχεια του Κράτους