20 Σεπτεμβρίου 2009

Οι Τούρκοι «ρίχνουν» τώρα σε αποστολές της Frontex









Το «Εθνος της Κυριακής» αποκαλύπτει σήμερα όλες τις κλήσεις που έγιναν από τουρκικά ραντάρ σε ιπτάμενα μέσα της FRONTEX φέτος, καθώς και το αποτύπωμα σε χάρτη των δυο τελευταίων παρενοχλήσεων του λετονικού ελικοπτέρου.


Νέο επικίνδυνο «παιχνίδι» προκλήσεων στα ανατολικά μας σύνορα φαίνεται πως βρήκε η Τουρκία, αυτήν τη φορά σε βάρος των ευρωπαϊκών αεροσκαφών και ελικοπτέρων που, στο πλαίσιο της επιχείρησης «Ποσειδών» της Frontex, επιτηρούν για την αποτροπή εισόδου λαθρομεταναστών μεταξύ Λέσβου και Ρόδου.

Το πιο ανησυχητικό ίσως είναι ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή (υπεύθυνη για τις επιχειρήσεις της Frontex) επιχειρεί να αποκρύψει την πραγματικότητα ή στην καλύτερη περίπτωση δηλώνει άγνοια για τις παρενοχλήσεις αεροσκαφών που πετούν στον ελληνικό εναέριο χώρο από τα τουρκικά ραντάρ, «επεισόδια» που ξεκίνησαν από τον περασμένο Ιούνιο.

Αυτό προκύπτει εύλογα από τη δήλωση που έκανε ο εκπρόσωπος του κ. Barosso, σχετική με τις παρενοχλήσεις που δέχθηκε ελικόπτερο της Λετονίας την περασμένη εβδομάδα από τουρκικά ραντάρ κατά τη διάρκεια της πτήσης επιτήρησης και ενώ είχε εντοπίσει λαθρομετανάστες.

Το «Εθνος της Κυριακής» αποκαλύπτει σήμερα όλες τις κλήσεις που έγιναν από τουρκικά ραντάρ σε ιπτάμενα μέσα της FRONTEX φέτος, καθώς και το αποτύπωμα σε χάρτη των δυο τελευταίων παρενοχλήσεων του λετονικού ελικοπτέρου.

Τα αποδεικτικά
Οι συνομιλίες είναι μαγνητοφωνημένες από τις αρμόδιες ελληνικές Αρχές και έχουν προωθηθεί στο υπουργείο Εξωτερικών ώστε να προβεί στις αρμόζουσες ενημερώσεις και διαβήματα. Οπως προκύπτει από αυτές, πολλές φορές τα τουρκικά ραντάρ έχουν καλέσει μέσα από τη συχνότητα κινδύνου αεροσκάφη και ελικόπτερα της FRONTEX να αλλάξουν πορεία γιατί δήθεν παραβιάζουν τον τουρκικό εναέριο χώρο, ενώ σε πολλές περιπτώσεις (και στο λετονικό ελικόπτερο) έχουν απειλήσει με αναχαίτιση.

Με δεδομένες τις καταγεγραμμένες συνομιλίες, προκαλούν εντύπωση οι δηλώσεις του εκπροσώπου του κ. Barosso στις 15 Σεπτεμβρίου ότι δήθεν «τα πτητικά μέσα που μετέχουν στην FRONTEX δεν απειλήθηκαν ποτέ από τις τουρκικές Αρχές».

Θα έπρεπε ίσως να εξηγήσει πώς ακριβώς εννοεί την απειλή και εάν η φράση που συχνά επαναλαμβάνουν τα τουρκικά ραντάρ «εγκαταλείψτε την περιοχή διαφορετικά θα αναχαιτιστείτε» (Leave the area immediately otherwise you will be engaged and intercepted) είναι κατά τη γνώμη του... «πρόσκληση σε γεύμα».

Επίσης περίεργες είναι οι δηλώσεις του εκπροσώπου του κ. Barosso, σχετικές με το δικαίωμα άλλων χωρών να κάνουν έλεγχο ταυτότητας των αεροσκαφών ή ελικοπτέρων που ίπτανται σε ευρωπαϊκό εναέριο χώρο. Συγκεκριμένα, ο εκπρόσωπος δήλωσε:

«Σύμφωνα με την FRONTEX, το τουρκικό ραντάρ προσπάθησε να έχει ραδιο-επικοινωνία με το ελικόπτερο προκειμένου να πιστοποιήσει την ταυτότητά του. Αυτή η επικοινωνία ήταν αδύνατη, γιατί χρησιμοποίησαν διαφορετικές ραδιοσυχνότητες. Να σημειωθεί ότι παρόμοια περιστατικά είναι πολύ συνηθισμένα».

Με λίγα λόγια, είναι συνηθισμένο κατά τη γνώμη του το ραντάρ κάποιας χώρας, στην προκειμένη περίπτωση της Τουρκίας, να προσπαθεί να εξακριβώσει την ταυτότητα ενός ελικοπτέρου ή αεροσκάφους που πετάει στον εναέριο χώρο άλλης χώρας, της Ελλάδας και στον οποίο φυσικά δεν έχει καμία δικαιοδοσία.

Ο εκπρόσωπος διαβεβαίωσε ότι κανένα ελικόπτερο ή αεροσκάφος της FRONTEX δεν παραβίασε ποτέ τον τουρκικό εναέριο χώρο, ωστόσο δεν μπόρεσε ποτέ να εξηγήσει τη δικαιοδοσία που είχαν τα τουρκικά ραντάρ να καλούν για έλεγχο το ελικόπτερο που πετούσε μέσα στο ελληνικό FIR.

Το θέμα των τουρκικών προκλήσεων έφερε με παρέμβασή του στην Ολομέλεια του Ευρωκοινοβουλίου ο Σταύρος Λαμπρινίδης, επικεφαλής των ευρωβουλευτών του ΠΑΣΟΚ, στο πλαίσιο της συζήτησης για την FRONTEX.

«Η Τουρκία, εκτός από χώρα προέλευσης και διέλευσης λαθρομεταναστών είναι και προς ένταξη υποψήφια χώρα. Εχει επομένως ένα διπλό επίπεδο υποχρέωσης σεβασμού των αρχών, των πολιτικών και των επιχειρησιακών οργάνων της Ευρωπαϊκής Ενωσης», τόνισε στην ομιλία του ο κ. Λαμπρινίδης και υπογράμμισε πως «σε τουλάχιστον 4 περιπτώσεις το τελευταίο διάστημα ελικόπτερα της ΦΡΟΝΤΕΞ παρενοχλήθηκαν στον ελληνικό εναέριο χώρο από τουρκικά ραντάρ καθώς επιτελούσαν το έργο τους, κατά τη διάρκεια δηλαδή επιχειρήσεων επιτήρησης συνόρων».

Λήψη μέτρων
Ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ έθεσε θέμα ευρωπαϊκής αντίδρασης σε αυτές τις προκλήσεις, ενώ ζήτησε τη λήψη μέτρων ώστε να υπάρξει ουσιαστική Κοινή Ευρωπαϊκή Πολιτική για τη μετανάστευση:

1. Μηχανισμούς υποχρεωτικής αλληλεγγύης προς τις χώρες του Νότου, που αποτελούν δηλαδή τα νότια εξωτερικά σύνορα της Ευρώπης και δέχονται τις μεγαλύτερες πιέσεις από μεταναστευτικά κύματα,

2. την οργάνωση της νόμιμης μετανάστευσης,

3. την ομαλή ένταξη των μεταναστών που ήδη ζουν ανάμεσά μας και εξωτερική πολιτική οικονομικής ανάπτυξης και ειρήνευσης στον πλανήτη.

Τέλος, ο κ. Λαμπρινίδης ρώτησε τον αρμόδιο επίτροπο γιατί η Ευρώπη δεν εφαρμόζει προγράμματα επαναπροώθησης λαθρομεταναστών με την Τουρκία, ενώ εφαρμόζει με άλλες χώρες όπως μεταξύ Ιταλίας, Μάλτας και Λιβύης και γιατί μια υποψήφια προς ένταξη χώρα όπως η Τουρκία αρνείται να συζητήσει την εφαρμογή τέτοιων προγραμμάτων.

«Σας ζήτησε η ελληνική κυβέρνηση να υπάρξει τέτοιο πιλοτικό πρόγραμμα και εσείς προτιμήσατε την Ιταλία και τη Μάλτα; ‘Η μήπως δεν σας το ζήτησε ποτέ εγκαίρως;» ρώτησε ο κ. Λαμπρινίδης.

Την ίδια μέρα πάντως ο εκπρόσωπος του κ. Barosso δήλωνε στους δημοσιογράφους: «Η FRONTEX βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με τις τουρκικές Αρχές προκειμένου να επιτύχει ένα πλαίσιο επιχειρησιακής συνεργασίας για τη διαχείριση των συνόρων.

Η διεύθυνση της FRONTEX έχει επίσης ενημερώσει τους Τούρκους ομολόγους της για τις δραστηριότητες που διεξάγονται στο πλαίσιο της επιχείρησης «ΠΟΣΕΙΔΩΝ 2009».

Τα 7 «χτυπήματα» από τις αρχές καλοκαιριού
Το «Εθνος της Κυριακής» αποκαλύπτει σήμερα όλες τις παρενοχλήσεις που έχουν δεχθεί τα ευρωπαϊκά μέσα, όπως αυτές έχουν καταγραφεί και μαγνητοφωνηθεί από το Εθνικό Κέντρο Αεροπορικών Επιχειρήσεων.

1. Στις 13/6/2009, αεροσκάφος C-182 της Σλοβακίας που εκτελούσε αποστολή επιτήρησης στο πλαίσιο της επιχείρησης «Ποσειδών» της FRONTEX, πετούσε στη διαδρομή Κως - Σάμος - Κως σε ύψη 1.200 έως 3.000 πόδια. Μεταξύ 04:32 - 05:32 ώρα Ελλάδος κι ενώ βρισκόταν μεταξύ Αγαθονησίου και Φαρμακονησίου το ραντάρ του αεροδομίου MILAS παρενέβη στη συχνότητα κινδύνου (243,0) αναφέροντας ότι παραβιάζει τουρκικό εναέριο χώρο, προτρέποντάς το να απομακρυνθεί άμεσα από την περιοχή, διαφορετικά θα αναχαιτισθεί.

2. Στις 18/6/2009, αεροσκάφος C-182 της Σλοβακίας που εκτελούσε αποστολή επιτήρησης στο πλαίσιο της επιχείρησης «Ποσειδών» της FRONTEX, πετούσε στη διαδρομή Κως - Σάμος - Κως.

Στις 5:55 ώρα Ελλάδος, ενώ βρισκόταν στα 4.000 πόδια με πορεία 1.80ο δέχθηκε κλήση από το ραντάρ DATCA στη συχνότητα κινδύνου (243,0) το οποίο του ανέφερε ότι έχει παραβιάσει τον τουρκικό εναέριο χώρο, προτρέποντάς το να εγκαταλείψει άμεσα την περιοχή, διαφορετικά θα αναχαιτισθεί. Ακριβώς τις ίδιες απειλές δέχτηκε στις 5:58 και ενώ πετούσε στην περιοχή Αγαθονησίου σε ύψος 2.000 πόδια και στις 06:30 και ενώ πετούσε σε ύψος 3.000 πόδια.

3. Στις 19/7/2009, αεροσκάφος C-208 του Λουξεμβούργου που εκτελούσε αποστολή επιτήρησης, πετούσε στη διαδρομή Λέσβος - Φαρμακονήσι - Λέσβος. Στις 2:51 ώρα Ελλάδος και ενώ βρισκόταν νοτιοανατολικά του Αγαθονησίου δέχθηκε κλήση από το ραντάρ DATCA στη συχνότητα κινδύνου με το ακόλουθο περιεχόμενο: «Σας μιλά το Flower Control (σ.σ.: είναι το χαρακτηριστικό του ραντάρ στην περιοχή DATCHA): Παραβιάζετε τουρκικό εναέριο χώρο. Εγκαταλείψτε αμέσως, διαφορετικά θα αναχαιτισθείτε». Στις 4:56 ώρα Ελλάδος και ενώ βρισκόταν βορειοανατολικά της Χίου, ίδια κλήση από το ραντάρ της Σμύρνης, με την ακόλουθη σαφέστατη απειλή: «Βρίσκεσαι στον τουρκικό εναέριο χώρο, στρέψε σε πορεία 310 διαφορετικά θα εφαρμοστεί τακτική ενέργεια».

4. Στις 1/8/2009, αεροσκάφος C-208 του Λουξεμβούργου που εκτελούσε αποστολή επιτήρησης στο πλαίσιο της επιχείρησης «Ποσειδών» της FRONTEX, πετούσε στη διαδρομή Λέσβος - Φαρμακονήσι - Λέσβος.

Στις 23:47 ώρα Ελλάδος και ενώ βρισκόταν βορειοανατολικά της Χίου δέχθηκε κλήση στη συχνότητα κινδύνου από το ραντάρ Σμύρνης ως εξής: «Βρίσκεσαι στον τουρκικό εναέριο χώρο, στρέψε σε πορεία 270 διαφορετικά θα εφαρμοστεί τακτική ενέργεια».

5. Στις 2/8/2009, αεροσκάφος C-208 του Λουξεμβούργου που εκτελούσε αποστολή επιτήρησης της FRONTEX, πετούσε στη διαδρομή Λέσβος - Φαρμακονήσι - Λέσβος. Στις 0:12 ώρα Ελλάδος κι ενώ βρισκόταν νοτιοανατολικά της Σάμου το ραντάρ της DATCA κάλεσε το αεροσκάφος στην συχνότητα κινδύνου, λέγοντας: «Παραβιάζεις τον τουρκικό εναέριο χώρο. Εγκατέλειψε αμέσως, διαφορετικά θα αναχαιτιστείς».

Στις 0:32 ώρα Ελλάδος, όπως και στη 1:15, και ενώ βρισκόταν βορειοδυτικά του Φαρμακονησίου δέχθηκε ακριβώς τις ίδια κλήσεις στη συχνότητα κινδύνου από το ραντάρ DATCA, με τις ίδιες απειλές. Στις 2:02 ώρα Ελλάδος και ενώ βρισκόταν βόρεια από το Φαρμακονήσι η κλήση επαναλήφθηκε από το ραντάρ DATCA: «Παραβιάζεις τον τουρκικό εναέριο χώρο, παρακαλώ εγκατάλειψε αμέσως». Ιδιου περιεχομένου κλήση επαναλήφθηκε στις 02:37 και ενώ βρισκόταν βόρεια από το Φαρμακονήσι.

ΙΩΑΝΝΑ ΗΛΙΑΔΗ
iliadi@pegasus.gr

ΕΘΝΟΣ