Ερώτηση προς τον Υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κατέθεσε σήμερα ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Θανάσης Λεβέντης με θέμα «τις γραμμές ακτοπλοϊκής σύνδεσης των νησιών του Βόρειου Αιγαίου με το κέντρο και την Βόρεια Ελλάδα εξακολουθούν να παραμένουν απαράδεκτες».
Το πλήρες κείμενο της ερώτησης έχει ως εξής:
«Έληξε ένα από τα αλλεπάλληλα επεισόδια αμαρτωλών συμβάσεων της πολιτείας με τυχοδιώκτες που οδηγούν στην απομύζηση των πλούσιων κρατικών επιδοτήσεων. Το τραγικό για το Βόρειο Αιγαίο, κεφάλαιο "Μανούσης" έκλεισε αφήνοντας τεράστια ερωτηματικά και δημιουργώντας βεβαιότητες για τα αδιαφανή κριτήρια, τις υπόγειες μεθόδους και τα βρώμικα παρασκήνια που ισχύουν στο μοίρασμα της πίτας των κρατικών επιδοτήσεων των άγονων ακτοπλοϊκών γραμμών.
Παρά τις υποσχέσεις που δόθηκαν αφειδώς ότι θα υπάρξει ουσιαστική βελτίωση της ποιότητας και της συχνότητας των δρομολογίων των πλοίων η κατάσταση, για άλλη μια χρονιά, είναι χειρότερη από την προηγούμενη.
Η Λήμνος και ο ?γιος Ευστράτιος αποτελούν χαρακτηριστικό παράδειγμα της αδυναμίας της πολιτείας να προσφέρει στους πολίτες της αυτά που στοιχειωδώς δικαιούνται.
1. Ο συνολικός αριθμός των δρομολογίων που συνδέουν την Λήμνο και τον ?γιο Ευστράτιο με την Αττική (Λαύριο και Πειραιά) είναι μικρότερος από τον αντίστοιχο περυσινό. Αρκετά δε από αυτά τα δρομολόγια διασχίζουν όλο το Αιγαίο (Χίος, Μεστά, Ψαρρά, Μυτιλήνη, Σίγρι). Μία από τις γραμμές αυτές πλησιάζει τον συνολικό χρόνο του ταξιδιού στις 24 ώρες.
2. Η χωρητικότητα σε επιβάτες του βασικού πλοίου (ΤΑΞΙΑΡΧΗΣ) που συνδέει το Λαύριο με την Λήμνο, είναι 591 θέσεις, η μισή σε σχέση με το αντίστοιχο (ΣΑΜΟΘΡΑΚΗ) που εκτελούσε το δρομολόγιο το καλοκαίρι του 2008 και είχε 1100 θέσεις. Με τον τρόπο αυτό μειώθηκε ουσιαστικά η δυνατότητα να ικανοποιηθούν όλοι όσοι θα είχαν την επιθυμία να πραγματοποιήσουν τις διακοπές τους στην Λήμνο περιορίζοντας κάθε προσπάθεια για την τουριστική ανάπτυξη του νησιού.
3. Η ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών από αυτά τα πλοία που είναι κατά κανόνα μετασκευασμένα και υπέργηρα, απέχει πολύ από το να χαρακτηρισθεί ανθρώπινη. Το δε πλοίο ΤΑΞΙΑΡΧΗΣ έχει, από κατασκευής, άλλο προορισμό αφού μετασκευάστηκε για να μεταφέρει, κυρίως, οχήματα και όχι επιβάτες.
4. Η τιμολογιακή πολιτική που ασκείται από την εταιρεία που εκτελεί τα δρομολόγια, παρά την αδρή κρατική επιδότηση, έχει καταστήσει τις γραμμές Λήμνου - Αγίου Ευστρατίου από τις ακριβότερες του Αιγαίου. Πολλές φορές μάλιστα με διάφορα τεχνάσματα προωθούνται τα ακριβότερα εισιτήρια ή πωλούνται υποχρεωτικά θέσεις με καμπίνα.
Η Λήμνος και ο ?γιος Ευστράτιος αποτελούν άκρα της ελληνικής επικράτειας με εξαιρετική εθνική και στρατηγική σημασία. Κάθε προσπάθειά των φιλότιμων και εργατικών κατοίκων για βελτίωση του επιπέδου και της ποιότητας ζωής τους, όμως, προσκρούει στην απολύτως ανεπαρκή και ποιοτικά υποβαθμισμένη ακτοπλοϊκή σύνδεση.
Είναι προφανές ότι η κατάσταση αυτή, η οποία είναι μόνιμο πρόβλημα δεκαετιών, επηρεάζει δραματικά την οικονομική ζωή των δύο νησιών, αποθαρρύνει όσους θέλουν να επισκεφθούν την Λήμνο και τον ?γιο Ευστράτιο, περιορίζει χρονικά την τουριστική περίοδο σε ένα εικοσαήμερο, δυσκολεύει τους μόνιμους κατοίκους στις μετακινήσεις τους, εμποδίζει τις εμπορικές δραστηριότητες.
Λαμβάνοντας υπόψη το γεγονός ότι για την επιδότηση των ακτοπλοϊκών γραμμών του Βορείου Αιγαίου δαπανώνται τεράστια ποσά τα οποία, ενώ δημιουργούν κολοσσιαία υπερκέρδη για τους εφοπλιστές, ουδόλως βελτιώνουν την εξυπηρέτηση των κατοίκων και των τουριστών, ερωτάται ο κ. Υπουργός:
1. Με ποιες πρωτοβουλίες θα αλλάξει συνολικά η πολιτική που εφαρμόζεται για τις άγονες ακτοπλοϊκές γραμμές ώστε να ικανοποιηθούν οι πραγματικές ανάγκες των νησιών;
2. Ποια μέτρα θα ληφθούν για την ουσιαστική βελτίωση της πυκνότητας και της ποιότητας των ακτοπλοϊκών δρομολογίων της Λήμνου και του Αγίου Ευστρατίου;
3. Με ποιόν τρόπο θα ελεγχθεί η τιμολογιακή πολιτική των εταιρειών που καρπώνονται τις κρατικές επιδοτήσεις των άγονων γραμμών;».