Σοβαρό και άμεσο κίνδυνο να δούμε τουρκικά αεροσκάφη ναυτικής συνεργασίας να επιχειρούν στο Αιγαίο, υπό «ΝΑΤΟϊκό μανδύα» και στο πλαίσιο της επιχείρησης της Συμμαχίας για την πάταξη της διεθνούς τρομοκρατίας στη θάλασσα, αντιμετωπίζει πλέον η Ελλάδα, μετά την πρόσφατη καθήλωση του μοναδικού εναπομείναντος σε επιχειρησιακή ετοιμότητα αεροσκάφους ναυτικής συνεργασίας P-3B «Οράιον» της 353 Μοίρας Ναυτικής Συνεργασίας (353 ΜΝΑΣ) της Πολεμικής Αεροπορίας.
Το αεροσκάφος προχθές πραγματοποίησε την τελευταία του πτήση, διάρκειας τρεισήμισι περίπου ωρών, και αμέσως μετά καθηλώθηκε, αφού δεν υπάρχουν διαθέσιμα κονδύλια για τη διενέργεια της απαραίτητης εργοστασιακού επιπέδου συντήρησης, που διαρκεί περίπου 10 μήνες και πραγματοποιείται στις εγκαταστάσεις της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας (ΕΑΒ) στην Τανάγρα.
Την ίδια ώρα, τρία ακόμα πολύτιμα αεροσκάφη της Μοίρας «αναπαύονται» στα υπόστεγα συντήρησης της ΕΑΒ εδώ και τέσσερα, τρία και δύο χρόνια αντίστοιχα, αφού το προαναφερθέν χρονικό διάστημα δεν δόθηκαν στο Πολεμικό Ναυτικό -στο οποίο ανήκουν τα αεροσκάφη και έχει και την επιχειρησιακή τους αξιοποίηση- τα απαραίτητα χρήματα για να πληρωθεί η εταιρεία για τις εργασίες της προβλεπόμενης «μεγάλης συντήρησης», εργοστασιακού επιπέδου (PDM), στην οποία αυτά έπρεπε να υποβληθούν για να είναι πάλι έτοιμα για πτήσεις. Ας σημειωθεί ότι στο τελευταίο αεροσκάφος είχε δοθεί «παράταση του επιχειρησιακού ορίου ζωής κατά 200 ώρες, στις αρχές του 2008, που όμως και αυτές πέρασαν χωρίς να εξευρεθεί λύση».
Μετά τη δυσάρεστη αυτή εξέλιξη είναι πολύ πιθανό, είτε το ΝΑΤΟ αυτοτελώς είτε έπειτα από σχετική πρόταση των άμεσα ενδιαφερόμενων, για ευνόητους λόγους, Τούρκων, να αναθέσει στους τελευταίους να καλύψουν το «κενό ασφαλείας» στο Αιγαίο με τα αντίστοιχα δικά τους αεροσκάφη ναυτικής συνεργασίας τύπου CASA CN-235 που διαθέτουν. Ήδη οι Τούρκοι διαθέτουν τα αεροσκάφη τους αυτά για τη διενέργεια αντίστοιχων αποστολών εθνικού και ΝΑΤΟϊκού επιχειρησιακού ενδιαφέροντος, καλύπτοντας τον τομέα ευθύνης τους ανατολικά του Καστελλορίζου, βόρεια της Κύπρου, εκτός δηλαδή του ελληνικού FIR (FIR Αθηνών).
Η κατάσταση αυτή έχει δημιουργήσει και σοβαρά προβλήματα μεταξύ των πληρωμάτων των αεροσκαφών αυτών, καθώς οι ιπτάμενοι θα αρχίσουν βαθμιαία να χάνουν τη διαθεσιμότητά τους σε νυκτερινές πτήσεις, πτήσεις δι’ οργάνων κ.λπ., με όποιες επιπτώσεις μπορεί αυτό να έχει στην ασφάλεια πτήσεων.
Λεωνίδας Σ. Μπλαβέρης
ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΗ