Χθες έγιναν τα εγκαίνια του νέου Λιμένος στο Καρλόβασι,μεταξύ των επισήμων οι αρμοδιότεροι να λύσουν τα προβλήματα του Λιμένος στη Σάμο,τους ενημέρωσε κανείς για τα όσα εκκρεμούν;τους προσκάλεσαν στη Νομαρχία για να συζητήσουν η το ρίξαμε στις βραβεύσεις και στις απονομές;Αν δεν ενημερωθεί ο αρμοδιότερος όλων που είναι ο Γενικός Γραμματέας Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής ο κ.Γιώργος Βλάχος ποιος θα ενημερωθεί;
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΒΟΡΕΙΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ ΝΟΜΑΡΧΙΑΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ ΣΑΜΟΥ ΓΡΑΦΕΙΟ ΝΟΜΑΡΧΗ ΑΠ।ΟΙΚ.Γ.Ν 2337 Σάμος 16.10.2008 Προς Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας Αιγαίου και Νησιωτικής πολιτικής Γραφείο Υπουργού Γραφείο Υφυπουργού Βουλευτή Νομού Σάμου κ।Θ.Θαλασσινό Λιμενικό Ταμείο Σάμου Γραφείο Προέδρου Δήμο Βαθέος Γραφείο Δημάρχου Μ.Μ.Ε
ΘΕΜΑ ΛΙΜΕΝΙΚΕΣ ΥΠΟΔΟΜΕΣ ΠΟΛΕΩΣ ΣΑΜΟΥ।
ΣΧΕΤ. :
Με αφορμή :
α) Δημοσιεύματα στα τοπικά Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας και στο Διαδίκτυο σχετικά με την καθυστέρηση κατασκευής Επιβατικού Σταθμού στο λιμάνι της Σάμου και Εμπορικού Σταθμού στον λιμένα Μαλαγαρίου
β) Την από 8/10/2008 ερώτηση του Βουλευτή του ΛΑ.Ο.Σ., κου Κ. Αϊβαλιώτη, σχετικά με τις υπάρχουσες υποδομές για την διακίνηση ατόμων και εμπορευμάτων στο λιμάνι Βαθέος Σάμου, σας γνωρίζουμε τα εξής :
1. Στα πλαίσια του 2ου Κ.Π.Σ. εντάχθηκε και υλοποιήθηκε το έργο της Επέκτασης του Λιμενοβραχίονα του λιμένα, προϋπολογισμού 2.611.885,00 €.
2. Στα πλαίσια του 3ου Κ.Π.Σ. υλοποιήθηκε το έργο «Διαμόρφωση – Προστασία – Ηλεκτροφωτισμός Χερσαίας Ζώνης Πόλεως Σάμου», προϋπολογισμού 1.691.881,14 €.
3. Στα πλαίσια του INTERREG II κατασκευάστηκε ο Εμπορικός Λιμένας στη θέση «Μαλαγάρι» της πόλης της Σάμου, προϋπολογισμού 7.364.992,00 €.
4. Στις 28/9/2005, στο πλαίσιο της πάγιας πολιτικής ανταπόκρισης της Ν. Α. Σάμου σε αιτήματα στήριξης και παροχής βοήθειας προς όλους τους φορείς του Νομού και ιδιαίτερα σε αυτούς που δεν μπορούν από μόνοι τους να καταθέσουν Τεχνικά Δελτία και προτάσεις σε Ευρωπαϊκά Προγράμματα, σε συνεργασία μας με το Λιμενικό Ταμείο Σάμου, υποβλήθηκαν δύο προτάσεις (Τεχνικά Δελτία) για ένταξη έργων στο λιμάνι της Σάμου, στο μέτρο 1.2, «ΑΣΦΑΛΗΣ ΔΙΑΚΙΝΗΣΗ ΑΝΘΡΩΠΩΝ ΚΑΙ ΑΓΑΘΩΝ της Κοινοτικής Πρωτοβουλίας INTERREG III/A, ΕΛΛΑΔΑ – ΤΟΥΡΚΙΑ 2000-2006.
Ειδικότερα οι προτάσεις αφορούσαν την υλοποίηση των έργων :
§ Κατασκευή Εμπορικού Σταθμού Σάμου, προϋπολογισμού 3.000.000,00 €
§ Κατασκευή Επιβατικού Σταθμού Σάμου, προϋπολογισμού 2.212.000,00 €
Ως γνωστόν το Πρόγραμμα αυτό δεν προχώρησε, υπαιτιότητι της Τουρκίας.
5. Και τα δύο έργα υποβλήθηκαν εκ νέου για ένταξη στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Ο.Α.Λ.Α.Α., του Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε, μόνο ως Τεχνικά Δελτία, χωρίς τις συνοδευτικές μελέτες και εγκρίσεις, αφενός διότι στην φάση υποβολής τεχνικών δελτίων δεν απαιτείται η κατάθεσή τους και αφετέρου διότι η εκ του νόμου προβλεπόμενη πλήρης σειρά μελετών για τα συγκεκριμένα αυτά έργα δεν υπήρχε. Τελικά η αρμόδια επιτροπή του ΥΠΕΧΩΔΕ, παρά την δοσμένη πολιτική στήριξη σε ανώταττο επίπεδο και τις πιεστικές προσωπικές μας παρεμβάσεις, θεώρησε τα έργα αυτά μη επιλέξιμα και τα απέρριψε.
6. Η μη ύπαρξη όλων των προβλεπομένων μελετών ήταν ο λόγος που δεν κατέστη δυνατή η ένταξη των έργων αυτών και στο Π.ΕΠ. Βορείου Αιγαίου 2000-2006.
Η κατασκευή των συγκεκριμένων έργων σίγουρα θα είχε σαν αποτέλεσμα την ύπαρξη σύγχρονων εγκαταστάσεων στο λιμάνι της Σάμου, για την διακίνηση ατόμων και εμπορευμάτων.
Η μη ένταξη των προτεινομένων έργων στο ΠΔΕ με χρηματοδότηση είτε από αμιγώς εθνικούς πόρους είτε από πόρους κάποιου συγχρηματοδοτούμενου προγράμματος έχει σαν αποτέλεσμα την σημερινή εικόνα που δεν συνάδει με έναν κατ’ εξοχή τουριστικό προορισμό της χώρας μας, όπως είναι η Σάμος, και σίγουρα δεν ικανοποιεί τις προσδοκίες των επισκεπτών που έχουν βιώσει την εμπειρία των αντίστοιχων εγκαταστάσεων στο Κουσάντασι.
Οι μελέτες των κτιρίων της χερσαίας ζώνης έχουν ξεκινήσει με πρωτοβουλία, ευθύνη και δαπάνη του Λιμενικού Ταμείου Σάμου από πενταετίας και πλέον και μέχρι σήμερα έχουν ολοκληρωθεί μόνο οι γεωτεχνικές, οι στατικές και οι τεχνικές μελέτες.
Όμως υπολείπονται ακόμη και άλλες εγκρίσεις και αδειοδοτήσεις, προβλεπόμενες ρητά ως βασικά προαπαιτούμενα από το νόμο, και ειδικότερα :
· Εκκρεμεί η έγκριση του masterplan του λιμένα Σάμου : Το προβλεπόμενο από την κείμενη νομοθεσία masterplan για το λιμάνι της Σάμου υποβλήθηκε στο Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής προκειμένου να εγκριθεί από την ΕΣΑΛ.
· Εκκρεμεί η έγκριση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων : Η Μ.Π.Ε. και για τα δύο κτίρια υποβλήθηκε στο ΥΠΕΧΩΔΕ, στις αρχές Οκτωβρίου 2008, προκειμένου να εγκριθεί και βέβαια δεν έχει αποσταλεί μέχρι σήμερα για γνωμοδότηση στο Νομαρχιακό Συμβούλιο Σάμου.
· Εκκρεμεί η άδεια εκτέλεσης του έργου από την αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής.
· Εκκρεμεί η έκδοση οικοδομικής αδείας, από την αρμόδια υπηρεσία της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Σάμου που χορηγείται αφού υποβληθούν στην Δ/νση Πολεοδομίας Σάμου ολοκληρωμένες και εγκεκριμένες όλες οι προαναφερόμενες μελέτες.
Τονίζουμε ότι ακόμα και στην περίπτωση της χρηματοδότησής μας σήμερα, από Εθνικούς ή Κοινοτικούς πόρους, με το ποσό που απαιτείται για την κατασκευή των ανωτέρω έργων τα έργα αυτά δεν μπορούν να ενταχθούν και να δημοπρατηθούν γιατί δεν έχουν ώριμες και πλήρεις μελέτες.
Η κατασκευή τόσο του Επιβατικού όσο και του Εμπορικού Σταθμού του Λιμένα Βαθέος Σάμου δεν πρόκειται να ολοκληρωθεί πριν την παρέλευση τουλάχιστον τριετίας από σήμερα, διότι τόσος, τουλάχιστον, χρόνος απαιτείται για την ολοκλήρωση των μελετών και την επιτυχή κατάληξη άμεσης ένταξής των σε χρηματοδοτικό Πρόγραμμα.
Γιαυτό εκτιμούμε ότι το Λιμενικό Ταμείο Σάμου έπρεπε να είχε προχωρήσει στην διαμόρφωση του κτιρίου ιδιοκτησίας του στην χερσαία ζώνη του παλιού λιμανιού σε Επιβατικό Σταθμό – Πύλη Εισόδου, αντί να το ενοικιάσει σε ιδιώτες για καφενείο και εστιατόριο εξοβελίζοντας τις υπηρεσίες του Τελωνείου, και μάλιστα επ’ αμοιβή, σε χώρο στενό και απρόσωπο που προσβάλλει βάναυσα την χώρα μας.
Άλλωστε ο όροφος του κτιρίου δεν χρησιμοποιείται και θα μπορούσε να διαμορφωθεί σε καφενείο με ειδικές τεχνικές παρεμβάσεις.
Πιστεύουμε επίσης ότι το Λιμενικό Ταμείο Σάμου έχει ευθύνη διότι δεν ενεργοποίησε το λιμάνι Μαλαγαρίου σε Λιμάνι προσέγγισης εμπορικών πλοίων και πλοίων της Ελληνικής Ακτοπλοΐας με προκάτ κατασκευές όπως έχει γίνει σε άλλα μέρη της Ελλάδας, μεταθέτοντας την λειτουργία του στις καλένδες της υλοποίησης έργων από μελέτες που η ολοκλήρωση και η ωρίμανσή τους δεν έχει προχωρήσει μέχρι σήμερα με γόνιμους ρυθμούς.
Η αξιοποίηση του λιμένα Μαλαγαρίου, παρά τις όποιες ελλείψεις, θα αποσυμφορήσει την πόλη, θα ενισχύσει τη νησιωτική της φυσιογνωμία και θα στηρίξει την ανάπτυξη της παραλιακής ζώνης που σήμερα ασφυκτιά.