![]() | Οι ταλαιπωρημένοι επιβάτες έχουν κάθε λόγο να μην αντιμετωπίσουν στατιστικά το θέμα των βλαβών καθώς πολλοί εξ αυτών «υποχρεώθηκαν» σε κρουαζιέρα στο Αιγαίο μέχρι τελικά να φθάσουν στον προορισμό τους. |
Στο προσκήνιο φέρνουν τη νομοθεσία για τα δικαιώματα των επιβατών στην ακτοπλοΐα οι βλάβες και καθυστερήσεις των πλοίων κατά τη φετινή θερινή περίοδο. Δεδομένου ότι η τρέχουσα θερινή περίοδος ήταν η πρώτη μετά την ψήφιση του νόμου 3709/2008 για τα «Δικαιώματα-υποχρεώσεις επιβατών και μεταφορέων στις τακτικές θαλάσσιες μεταφορές και άλλες διατάξεις» (ψηφίστηκε τον Οκτώβριο του 2008) δεν είναι ακόμη δυνατή μία πλήρης αποτύπωση του πώς εφαρμόσθηκε.
Ωστόσο εκτιμάται ότι το επόμενο διάστημα η συζήτηση γύρω από τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των επιβατών στην ακτοπλοΐα θα ενταθεί, καθώς εκκρεμεί και η κατάρτιση από πλευράς της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικού κανονισμού.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που το ίδιο το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής έχει δώσει στη δημοσιότητα μέσω του Γραφείου Τύπου από τις αρχές Ιουνίου μέχρι χθες, στις γραμμές του Αιγαίου αλλά και του Ιονίου πελάγους κατεγράφησαν 26 περιπτώσεις βλαβών σε πλοία της ακτοπλοΐας (εξαιρουμένων πορθμείων) οι οποίες ταλαιπώρησαν περισσότερο ή λιγότερο περίπου 10.700 επιβάτες.
Από τα ίδια στοιχεία προκύπτει ότι οι μεγάλοι πρωταγωνιστές του "βλαβολόγιου" του φετινού καλοκαιριού είναι τα ταχύπλοα καταμαράν. Από τις 26 περιπτώσεις βλαβών που κατέγραψε η "Ν" οι 15 περίπου αφορούν σε πλοία του τύπου αυτού, ορισμένα εκ των οποίων υπέστησαν δύο ή και τρεις βλάβες στο σύντομο αυτό διάστημα. Πολύ λιγότερες ήταν οι βλάβες σε συμβατικά πλοία σε αντίθεση με άλλες χρονιές του παρελθόντος. Άλλωστε κάποια από τα "ζημιάρικα" πλοία των τελευταία ετών φέτος δεν δρομολογήθηκαν στο Αιγαίο για λόγους που έχουν να κάνουν με την κατάσταση των πλοιοκτητριών εταιρειών.
Από στατιστικής πλευράς το ποσοστό των βλαβών στο σύνολο των εκτελεσθέντων δρομολογίων είναι ελάχιστο (περίπου 0,17% σε ένα σύνολο δρομολογίων 15.165. Οι επιβάτες που ενεπλάκησαν στατιστικά είναι επίσης ελάχιστοι (0,22%) σε ένα σύνολο επιβατών 4,8 εκατ. περίπου που διακινήθηκαν στο διάστημα 1/6/2009-15/8/2009. Ωστόσο αυτές οι λίγες χιλιάδες ταλαιπωρημένοι επιβάτες έχουν κάθε λόγο να μην αντιμετωπίσουν στατιστικά το όλο θέμα, καθώς πολλοί εξ αυτών "υποχρεώθηκαν" σε κρουαζιέρα στο Αιγαίο μέχρι τελικά να φθάσουν στον προορισμό τους.
Πέραν των βλαβών υπήρξαν και ορισμένες περιπτώσεις ακύρωσης δρομολογίων, λόγω δυνατών ανέμων κυρίως σε ταχύπλοα καταμαράν, γεγονός που επαναφέρει παλαιότερους προβληματισμούς για το κατά πόσον ο συγκεκριμένος τύπος πλοίου μπορεί να έχει τον πρώτο ρόλο στην εξυπηρέτηση των νησιών, ειδικά στο Αιγαίο όπου τα "μποφόρ" είναι πολύ συνηθισμένη κατάσταση.
Στενή παρακολούθηση
Η εφαρμογή του νόμου για τα δικαιώματα των επιβατών, αλλά και ο νέος κανονισμός που προωθεί η Ε.Ε., αναμένεται να αναδείξει ακόμη περισσότερο τα θέματα που άπτονται των σχέσεων επιβατών χρηστών και ακτοπλοϊκών εταιρειών, με τις δεύτερες να βρεθούν πλέον υπό πιο στενή παρακολούθηση από τις καταναλωτικές οργανώσεις με ό,τι αυτό συνεπάγεται.
Ένα από τα πλέον κρίσιμα θέματα που αναμένεται να απασχολήσει έντονα το τελευταίο στάδιο του διαλόγου σε επίπεδο Ε.Ε. για το νέο κανονισμό είναι το πού αρχίζει και πού τελειώνει η ευθύνη της ακτοπλοϊκής εταιρείας και η υποχρέωσή της σε αποζημίωση του επιβάτη λόγω ακύρωσης του δρομολογίου, ή καθυστέρησης.
Ήδη το σχέδιο κανονισμού που έχει εγκριθεί από το Ευρωκοινοβούλιο (πριν τις εκλογές της 7ης Ιουνίου) μεταξύ άλλων προβλέπει σημαντικές αποζημιώσεις στους επιβάτες σε περιπτώσεις καθυστερήσεων.
Ειδικότερα κατά την εξέταση των κανονισμών από την Επιτροπή Μεταφορών, οι ευρωβουλευτές συμφώνησαν με την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, βάσει της οποίας οι επιχειρήσεις θαλάσσιων μεταφορών θα πρέπει να ενημερώνουν και, κυρίως, να αποζημιώνουν τους επιβάτες στις παρακάτω περιπτώσεις:
- καθυστέρηση μεταξύ 1 και 2 ωρών (αποζημίωση ύψους 25% της τιμής του εισιτήριου),
- καθυστέρηση 2 ωρών και πλέον (αποζημίωση ύψους 50% της τιμής του εισιτηρίου),
- ακύρωση του ταξιδίου χωρίς προσφορά εναλλακτικού τρόπου μεταφοράς εντός λογικού πλαισίου (100% της τιμής του εισιτηρίου). Ωστόσο με στόχο την προστασία μικρών μεταφορικών επιχειρήσεων, τα μέλη της επιτροπής ζήτησαν οι μεταφορικές επιχειρήσεις να μην υποχρεούνται να καταβάλλουν αποζημίωση, όταν το δυστύχημα οφείλεται σε συνθήκες πέραν του ελέγχου τους.
Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, «το παρόν άρθρο δεν ισχύει στις περιπτώσεις που η καθυστέρηση ή η ματαίωση δεν οφείλεται σε υπαιτιότητα του μεταφορέα, αλλά σε εξαιρετικές συνθήκες, που εμποδίζουν την εκτέλεση του δρομολογίου, οι οποίες δεν θα μπορούσαν να είχαν αποφευχθεί ακόμη και αν είχε ληφθεί κάθε εύλογο μέτρο».
Σύμφωνα με τους ευρωβουλευτές, οι κανόνες για αποζημίωση δεν θα πρέπει επίσης να εφαρμόζονται στις θαλάσσιες μεταφορές σε περιπτώσεις ανωτέρας βίας, όπως οι ακραίες παλιρροϊκές καταστάσεις, οι θυελλώδεις άνεμοι και ο σχηματισμός πάγου. Τα παραπάνω βέβαια προβληματίζουν τους εκπροσώπους της ελληνικής ακτοπλοϊκής αγοράς, καθώς οι καθυστερήσεις είναι συχνό φαινόμενο στην πραγματικότητα του ελληνικού αρχιπελάγους ειδικά όταν ένα πλοίο «πιάνει» δέκα ή δώδεκα λιμάνια.
ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟ
πηγή ναυτεμπορική
